Permalänk

HTPC gymnasiearbete

Under tredje året på gymnasiet var det dags för gymnasiearbetet, eftersom jag gick på teknikprogrammet med inriktning IT/Media jag valde att kombinera nytta med nöje och bygga en HTPC till vardagsrummet. Men att bara bygga en dator räcker inte för gymnasiearbetet, därför designade och skräddarsydde jag chassit för TV-bänken och sedan specialbeställde jag materialet.
Plåtarna är utskurna av Brålanda Industri AB med hjälp av mina ritningar.

Komponenter:
Processor: AMD A8-7600
Moderkort: Gigabyte F2A88XN-WIFI
Nätaggregat: BeQuiet SFX Power 300W
Lagring: Intel SSD 520 120GB
CPU-kylare: ThermalRight AXP-200
RAM-minne: Corsair Vengeance LP DDR3 2x4GB 1600MHz
Operativsystem: Windows 8.1

Chassi:
Aluminiumprofiler
Aluminiumplåt
I/O-panel: Phobya I/O Panel kit
Chassifläktar: 2x Akasa Slimfan 80mm
Fötter: Phobya Caster feet M4x10
Startknapp: ModMyToys Illuminated Switch Blue
Självhäftande magnetremsa
Självhäftande kardborrband

Kringutrustning
Tangentbord: Microsoft All-in-One Media Keyboard

Besök galleriet här

Visa signatur

Dator: Corsair Graphite 600t Vit|Intel Core i7 2600K|Corsair H100|EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid|ASUS P8P67-PRO|16GB Corsair Vengeance 1600MHz|ASUS Xonar Essence STX|120GB Force GT|1TB WD Caviar Black|Corsair AX850|Samsung SH-S222AB|Windows 7 Home Premium 64-bit
Kringutrustnig: Asus ROG Swift PG279Q|DELL U2311H|QPAD MK-80|Func MS-3-v.2|Logitech G930|Corsair SP2500

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, stilrent! Är det lufthål i locket för processorfläkten?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

@Ekner:
Nej det är det inte, skulle antagligen få ner temperaturen lite grann men när jag har testat så har den iallafall inte throttlat så jag är nöjd ändå.

Visa signatur

Dator: Corsair Graphite 600t Vit|Intel Core i7 2600K|Corsair H100|EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid|ASUS P8P67-PRO|16GB Corsair Vengeance 1600MHz|ASUS Xonar Essence STX|120GB Force GT|1TB WD Caviar Black|Corsair AX850|Samsung SH-S222AB|Windows 7 Home Premium 64-bit
Kringutrustnig: Asus ROG Swift PG279Q|DELL U2311H|QPAD MK-80|Func MS-3-v.2|Logitech G930|Corsair SP2500

Permalänk
Medlem

Nice gymnasiearbete.

Var/hur beställde du aluminium "utskrifter" av din 3D ritning? Finns det företag dit man kan skicka en 3D ritning och så skapar de delarna i aluminium / trä / andra material?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Skrivet av Sony?:

Nice gymnasiearbete.

Var/hur beställde du aluminium "utskrifter" av din 3D ritning? Finns det företag dit man kan skicka en 3D ritning och så skapar de delarna i aluminium / trä / andra material?

Shapeways tillverkar dina STL filer i nästan alla material till och med guld! Är det något du är sugen på att skriva ut i plast så kan du skicka ett meddelande, äger en printer.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz GPU: EVGA SC ACX 2.0 Geforce GTX 980 Moderkort: Asus Maximus VII Hero Z97 RAM: Corsair Vengeance LP 16GB @ 1600Mhz SSD: Corsair SandForce 120GB, Intel 430 Series 120GB PSU: Evga Supernova G2 750W Chassi: Corsair 600T Vit Kylning: Custom vattenkylning 240mm + 120mm radiator

Permalänk

@Sony?
Jag använde mig utav det lokala företaget Brålanda Industri AB, de gör vanligtvis större projekt men jag skulle tror att de flesta lokala aktörer gärna hjälper till med ett gymnasiearbete.

Visa signatur

Dator: Corsair Graphite 600t Vit|Intel Core i7 2600K|Corsair H100|EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid|ASUS P8P67-PRO|16GB Corsair Vengeance 1600MHz|ASUS Xonar Essence STX|120GB Force GT|1TB WD Caviar Black|Corsair AX850|Samsung SH-S222AB|Windows 7 Home Premium 64-bit
Kringutrustnig: Asus ROG Swift PG279Q|DELL U2311H|QPAD MK-80|Func MS-3-v.2|Logitech G930|Corsair SP2500

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Kul att du fick det som du ville!
Har du wifi till den och så kör du Netflix/nedladdat via hdmi till tv:n? Är ingen hårdvaruexpert så en nOOb-fråga; cpu:n klarar hd-filmer utan hjälp av separat grafikkort?
Tack för att du la upp detta!

Edit: Såg nu när jag förstorade upp bilderna att det fanns hdmi-utgång och ethernetkabel-ingång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Panzerfister:
Ja, wifi finns, det följde med ett dotterkort med moderkortet. APU:n (CPU/GPU) fungerar till det mesta, datorn används främst till streaming från Netflix, men det går att spela lättare spel också. Jag har till exempel spelat igenom Half-Life: Lost Coast utan några problem.

Visa signatur

Dator: Corsair Graphite 600t Vit|Intel Core i7 2600K|Corsair H100|EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid|ASUS P8P67-PRO|16GB Corsair Vengeance 1600MHz|ASUS Xonar Essence STX|120GB Force GT|1TB WD Caviar Black|Corsair AX850|Samsung SH-S222AB|Windows 7 Home Premium 64-bit
Kringutrustnig: Asus ROG Swift PG279Q|DELL U2311H|QPAD MK-80|Func MS-3-v.2|Logitech G930|Corsair SP2500

Permalänk
Medlem

Imponerande bygge! Ungefär hur lång tid tog hela arbetet från planeringen till den färdiga produkten?

Permalänk
Avstängd

Mkt snyggt bygge!

tyckte det var lite roligt att du tagit hjælp av Brålanda industri! =P har en gång i tiden bott i brålanda!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Trevligt o rejält bygge. Har Du någon aning om vad det skulle kosta om att få delarna tillverkade om man inte blev sponsrad. Blev sugen på ett sånt här projekt.

Permalänk

@aliassund: Aluminiumprofilerna kostade strax under 300 kr inklusive skruv och fästen, dock landade frakten på nästan 300 kr. Jag har inte frågat vad utskärningen av plåtarna kostar men jag skulle kunna tänka mig ett par hundralappar.

Visa signatur

Dator: Corsair Graphite 600t Vit|Intel Core i7 2600K|Corsair H100|EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid|ASUS P8P67-PRO|16GB Corsair Vengeance 1600MHz|ASUS Xonar Essence STX|120GB Force GT|1TB WD Caviar Black|Corsair AX850|Samsung SH-S222AB|Windows 7 Home Premium 64-bit
Kringutrustnig: Asus ROG Swift PG279Q|DELL U2311H|QPAD MK-80|Func MS-3-v.2|Logitech G930|Corsair SP2500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Mkt snyggt bygge!

tyckte det var lite roligt att du tagit hjælp av Brålanda industri! =P har en gång i tiden bott i brålanda!

Även jag tyckte att det var roligt, jag har också bott i Brålanda once upon a time... (-90 tom -98, då man flyttade till storstaden Vänersborg...)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Avstängd

@zyberzero: ah, sedær! jag bodde dær 00-01, innan det bodde jag strax utanfør, och efter flyttade ajg ner till Frændefors. =P nu bor jag i gøtet!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar