Uppgradera nuverande dator + överklockning. Råd och tips önskas!

Permalänk

Uppgradera nuverande dator + överklockning. Råd och tips önskas!

Hej, mitt första inlägg här. Jag har dessa specifikationer till min burk:

HD1TB Hitachi Jupiter SATA2, 7200rpm, 32MB
CPU Core i5 760, 2.8GHz 8MB
GK PCIe SP GF GTX 465
PSU Corsair TX 650w
DVD±RW Optiarc7260S Svart 24x/DL/SATA/OEM
Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL8/XMS3 DHX+
Gigabyte GA-P55-USB3 ATX, LGA1156

Windows 7 SP1

Köpte senare till dessa minneskort: Corsair 4GB (2x2GB) CL8 1600Mhz XMS3 Men det strulade och kunde bara ha två så använder enbart dessa just nu.

Känner att jag behöver en kraftfullare datorn än den jag har nu (multitasking, videoredigering, high end-spel med flyt).

Vad tror ni om jag:
1. Överklockar processorn (till 3,2ghz från 2,8ghz?) ingen aning om hur man gör det men får ta och lära mig.
2. Köper nytt moderkort och minneskort som fungerar till det moderkortet - vad är det som gäller här?
3. Nytt grafikkort
4. SSD-hårddisk

Det lär bli något billigare än att köpa av en helt ny dator. Tips och rekommendationer?
MVH

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort + ny ssd disk först och främst. Cdon har 290x för 2.5k som är väl prisvärt.

Ska du uppgradera moderkortet borde du uppgradera processorn i samma veva. Ingen ide att lägga pengar på den gamla plattformen. Minnena borde fungera tillsammans tycker man. Vill du ha ett prisvärt alternativ kan du kika på begagnat, Sandy Bridge (endast en generation nyare än din) håller fortfarande riktigt väl.

Överklocka processorn hjälper litegrann, men även på 3.2ghz kommer den att vara lite trött jämfört med dagens system. 4gb ram är för lite, men skulle som sagt inte lägga pengar på en gammal plattform så skaffa isf minnen som du kan ta med dig till ev nyare system (2x4, inte fler 2gb stickor).

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Nytt grafikkort + ny ssd disk först och främst. Cdon har 290x för 2.5k som är väl prisvärt.

Kan nyare grafikkort hantera mitt moderkort? Tror att problemet med mina minneskort var att moderkortet inte kunde hantera mer än 2 kort åt gången. Har plats för fyra dock. Tror du nytt grafikkort och SSD ger datorn en bra uppsving som kan hantera lite av de nya spel som kommit ut?

Det verkar som att du tycker jag borde byta ut hela datorn och köpa en ny?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JajnesBond:

Kan nyare grafikkort hantera mitt moderkort? Tror att problemet med mina minneskort var att moderkortet inte kunde hantera mer än 2 kort åt gången. Har plats för fyra dock. Tror du nytt grafikkort och SSD ger datorn en bra uppsving som kan hantera lite av de nya spel som kommit ut?

Det verkar som att du tycker jag borde byta ut hela datorn och köpa en ny?

Ett mATX/ATX moderkort kan hantera upp till 4st minnesmoduler åt gången, i ditt fall fungerade det inte eftersom du blandade 2 olika modeller.

Ditt moderkort ska klara av nyare grafikkort dock kan du tvingas installera de senaste drivrutinerna för grafikkortet innan du byter.

En SSD förkortar laddningstiderna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JajnesBond:

Kan nyare grafikkort hantera mitt moderkort? Tror att problemet med mina minneskort var att moderkortet inte kunde hantera mer än 2 kort åt gången. Har plats för fyra dock. Tror du nytt grafikkort och SSD ger datorn en bra uppsving som kan hantera lite av de nya spel som kommit ut?

Det verkar som att du tycker jag borde byta ut hela datorn och köpa en ny?

Hårddisk, låda, dvdrw och nätagg fungerar nog bra att återvända om du bygger nytt.

Kör du ram-minnena i dual chan?

Ska inte vara några problem att köra nytt grafikkort om det inte finns några fysiska restriktioner (låda eller andra komponenter i vägen). Den kommer helt klart att få en boost av det, processoren kommer att vara den svaga länken, till vilken grad beror till stor del på vilket grafikkort du väljer.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Hårddisk, låda, dvdrw och nätagg fungerar nog bra att återvända om du bygger nytt.

Kör du ram-minnena i dual chan?

Ska inte vara några problem att köra nytt grafikkort om det inte finns några fysiska restriktioner (låda eller andra komponenter i vägen). Den kommer helt klart att få en boost av det, processoren kommer att vara den svaga länken, till vilken grad beror till stor del på vilket grafikkort du väljer.

Okej. Moderkortet håller då m.a.o.
Grafikkort
Processor
Ram-minne
+ SSD
Är vad jag behöver uppgradera

Vad kan du/ni rekommendera för nya saker? Har inte bra koll på vad som är bra och inte.

Permalänk

Ska du uppgradera till en ny CPU så lär du även byta moderkort, då den socketen du har är några generationer gammal.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JajnesBond:

Okej. Moderkortet håller då m.a.o.
Grafikkort
Processor
Ram-minne
+ SSD
Är vad jag behöver uppgradera

Vad kan du/ni rekommendera för nya saker? Har inte bra koll på vad som är bra och inte.

Som Guybrush säger, moderkort och cpu, eller ingetdera. Ram kan du ju ta med dig till framtida bygge.

Budget?

Ett av de mer prisvärda grafikkorten i det övre prestandasegmentet: http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Som Guybrush säger, moderkort och cpu, eller ingetdera. Ram kan du ju ta med dig till framtida bygge.

Budget?

Ett av de mer prisvärda grafikkorten i det övre prestandasegmentet: http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Okej. Rekommendationer på processorer då?
Budget är väl 10.000 för uppgradering och blir det istället en ny dator så kan jag gå upp till 15.000

Permalänk

Kan väl kopiera det jag föreslagit i en annan tråd. Bortse från nätagget då du redan har ett sådant.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8014131/2015-05-24

+ http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Låt säga att jag köper dessa samt denna som kronwalled tipsade om: http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Kommer sakerna att passa? Vad mer kan jag tänkas behöva? 2x4 minneskort i samma märke som jag använder nu? Kablar?

Tacksam för svar boys!

Permalänk

Kablar följer med moderkortet. RAM-minnen är med i uppgraderingspaketet.
Jag får inte riktigt ihop det vilka RAM-minnen du har och kör med idag av din beskrivning, men har du redan 8 GB RAM så behöver du ju inte mer.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Som Peppar sa tidigare kan det hända att olika modeller av ram inte fungerar bra tillsammans, att köra exakt lika är att föredra. Ofta fungerar det, men om de har olika specifikationer körs alla enligt den långsammare modellen. Tänkte att du kanske kör single chan på ditt ram nu och när du installerade nya blev det så att du försökte köra två olika modeller i dual chan. Vilka slots sitter dina nuvarande stickor i?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guybrush82:

Kablar följer med moderkortet. RAM-minnen är med i uppgraderingspaketet.
Jag får inte riktigt ihop det vilka RAM-minnen du har och kör med idag av din beskrivning, men har du redan 8 GB RAM så behöver du ju inte mer.

Han har 2 olika uppsättningar utav ram, när TS försökte köra kiten tillsammans postade tydligen inte datorn.

Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL8/XMS3 DHX+
Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL8/XMS3

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/5311087/intel-core-i5-4690k-3-5-gh...
http://www.inet.se/produkt/5311086/intel-core-i7-4790k-4ghz-8...

Är det stor skillnad på dessa två processorer?

Kommer dessa minneskort passa med detta moderkortet? Och är det en bra uppgradering (moderkortet)?

MINNESKORT
MODERKORT

Samt passar minneskorten med mina tidigare minneskort så jag kan utnyttja alla fyra platserna i moderkortet?

Detta är mina gamla:
https://www.inet.se/produkt/5305580/corsair-4gb-2x2048mb-cl8-...
https://www.inet.se/produkt/5305470/corsair-4gb-2x2gb-cl8-160...

Mycket frågor nu men behöver veta detta så jag kan fortsätta till nästa steg
Tackar så mycket till alla som hjälper

Permalänk
Avstängd

Allt fungerar, men det är mest pengar i sjön. Mest value för pengarna får du genom att köpa en begagnad i7 870 socket 1156 och 16GB ram.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Tänker köpa en ny dator istället. Läser på från grunden och försöker förstå vilka delar som passar och vad som är bra/prisvärt och framtidssäkert.

Så här ser mitt första utkast ut: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8033014/2015-05-29

Slängde ihop vissa delar snabbt bl.a. chassit, kylning och fläktar. Funderar även på om jag ska köpa GTX 980 istället. Har inte koll på processorn heller riktigt, vet inte vad som är bäst där gällande I5, I7, haswell och allt vad det är.

Det viktiga med chassit är att det är anpassat efter mina komponenter, helst inget extra utrymme som jag inte tänker använda. Samt vill jag ha två fläktar på ovansidan om det nu ger något? Kanske räcker med de fläktar jag har i min inköpslista?

Vet inte vad som skiljer minnet åt då vissa med samma spec skiljer mycket åt i pris. Kanske värt att gå över 1600 mhz?

Vad för extra tillbehör kan jag tänkas behöva? Det enda jag tar från min nuvarande dator är min hårddisk där jag bara tänker lagra filmer och dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JajnesBond:

Tänker köpa en ny dator istället. Läser på från grunden och försöker förstå vilka delar som passar och vad som är bra/prisvärt och framtidssäkert.

Så här ser mitt första utkast ut: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8033014/2015-05-29

Slängde ihop vissa delar snabbt bl.a. chassit, kylning och fläktar. Funderar även på om jag ska köpa GTX 980 istället. Har inte koll på processorn heller riktigt, vet inte vad som är bäst där gällande I5, I7, haswell och allt vad det är.

Det viktiga med chassit är att det är anpassat efter mina komponenter, helst inget extra utrymme som jag inte tänker använda. Samt vill jag ha två fläktar på ovansidan om det nu ger något? Kanske räcker med de fläktar jag har i min inköpslista?

Vet inte vad som skiljer minnet åt då vissa med samma spec skiljer mycket åt i pris. Kanske värt att gå över 1600 mhz?

Vad för extra tillbehör kan jag tänkas behöva? Det enda jag tar från min nuvarande dator är min hårddisk där jag bara tänker lagra filmer och dyl.

Samma processor och moderkort 400kr billigare: https://www.inet.se/produkt/v100426/asus-z97-a-intel-core-i7-...

4690k eller 4790k ska du ha. Haswell 4x70k är förra generationen, ingen mening att köpa de. I7 är bättre än i5, om det är värt det eller inte är upp till dig. I7 har åtta trådar, i5 fyra, i spel räcker en i5 bra än så länge.

Oftast negligerbar skillnad på ram i olika klockfrekvenser, lär också ta hänsyn till latensen. De billigaste 1600mhz brukar ofta vara ett bra val. LP om du ska köra tornkylare som annars krockar utrymmemässigt.

Nätagget känns lite sådär i prisklassen där det ligger, personligen tycker jag det är värt det att gå upp på ett EVGA G2 750w eller CM V700 även om behovet inte finns.

Gillar heller inte gtx 970 över 290x med dagens priser.

Permalänk
Avstängd

Prisvärda komponenter.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8033140/2015-05-29

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Gillar heller inte gtx 970 över 290x med dagens priser.

Tackar så mycket. Det rensar upp lite av mina frågor, det lär bli en I7-processor m.t.p. att den känns lite mer framtidssäker. Fortfarande osäker på ram-minnena, kan dock bli 1600 mhz för priset. Nätagget tänker jag mig 850 watt (med kvalité) för möjligheten att kunna sätta ihop flera grafikkort i framtiden och kanske mer kraft till överklockning.

Angående grafikkortet så blir det 290x framför 970 men kan även bli ett 980 om priset sänks vid eventuella nya släpp jag läste om (990?).

Ska definitivt kolla till uppgraderingspaket och andra erbjudande när jag väl bestämmer mig för att beställa.

Vad är en tornkylare? Är det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JajnesBond:

Tackar så mycket. Det rensar upp lite av mina frågor, det lär bli en I7-processor m.t.p. att den känns lite mer framtidssäker. Fortfarande osäker på ram-minnena, kan dock bli 1600 mhz för priset. Nätagget tänker jag mig 850 watt (med kvalité) för möjligheten att kunna sätta ihop flera grafikkort i framtiden och kanske mer kraft till överklockning.

Angående grafikkortet så blir det 290x framför 970 men kan även bli ett 980 om priset sänks vid eventuella nya släpp jag läste om (990?).

Ska definitivt kolla till uppgraderingspaket och andra erbjudande när jag väl bestämmer mig för att beställa.

Vad är en tornkylare? Är det värt det?

980ti och AMD's 300-serie ska komma inom en snar framtid, har icke koll på datum.

Tornkylare = luftkylare. Aldrig varit ett fan av billigare vattenkylningslösningar som inte ger klar fördel över bra luftkylning.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8033746/2015-05-29

Lite så här ser det ut just nu.
Det jag är osäker på är Corsair Hydro H75. Hur fungerar vattenkylning egentligen? Finns det bättre prisvärda alternativ till denna?

Moderkortet kanske jag byter ut till något liknande. Samt måste jag se till så att alla extra tillbehör finns med (kablar), annars är det väl ungefär detta jag tänkt mig. Minus prisoptimering

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av JajnesBond:

Det jag är osäker på är Corsair Hydro H75. Hur fungerar vattenkylning egentligen?

Du kollar på en AIO kylare och inte vattenkylning, rätt ska vara rätt. Vet du inte hur det fungerar är nog AIO kylare inget för dig.

Skrivet av JajnesBond:

Finns det bättre prisvärda alternativ till denna?

Luftkylare.

Skrivet av JajnesBond:

Moderkortet kanske jag byter ut till något liknande. Samt måste jag se till så att alla extra tillbehör finns med (kablar), annars är det väl ungefär detta jag tänkt mig. Minus prisoptimering

Du kanske ska köpa till inet monteringstjänst? Får en känsla av att du inte riktigt vet hur en dator är uppbyggd.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|