Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sardinburk:

Hej Sweclockers! Håll i hatten, nu kommer en riktig kluring.

8,6 / 4 = 2,15

Varför? Förklara för mig hur jag räknar ut detta i en vanlig uppställning.

Fyra i åtta går två gånger, fyra i sex går en gång.

... Sen då?

Tack på förhand

// Sardinburk

Åtta genom fyra går två gånger och 0,6 genom fyra går 0,15 gånger

Permalänk

52,4 / 8 = 6,55 Varför? Jag missar någonting väsentligt.

52 / 8 = 6, fyra i rest

42 / 8 = 5, två i rest

Hur räknar jag efter detta? Lägger jag till tvåan som minnessiffra och räknar 24 / 8 så blir det tre, vilket är fel.

Upptäckte precis vad jag hade gjort för fel, tack för hjälpen! Fick mig att tänka till lite.

Permalänk

@Sardinburk:

52/8, ok.

42/8, ej ok. ska vara 4,4.

4/8 = 0.5

0.4/8 = 0.05

Permalänk
Medlem

@Sardinburk

Nu vet jag inte om man forfarande lär ut division på detta viset i skolan, men jag lärde mig följande:

Vi börjar från vänster och går till höger. 8 / 4 = 2. Placera ett komma efter 2, eftersom du har ett komma efter siffran du dividerade.

Vi fortsätter till höger. 6 / 4 = 1 , samt att du får 2 i rest.

Jag lärde mig att man skriver resten brevid och lägger till en 0a efteråt. Så uträkningen ska vara 20 / 4 = 5

8/4=2
6/4=1
Rest: 20/4=5

Vilket blir 2,15. Om resten inte skulle gå jämt upp, repterar man bara proceduren. Låt säga att du skulle räkna 20/6 = 3 , med 2 i rest. Då blir nästa uträkning också 20/6 = 3 med 2 i rest, och talet ser ut typ x,3333333333....

Hoppas det hjälper något!

Permalänk

Hej!
Var på en mattetävling idag som var för mitt gymnasiums elever. Alla från årskurs 1-3 hade samma prov så det var vissa frågor som jag inte hade någon aning om hur jag skulle lösa medans andra kunde jag. I alla fall så kommer jag ihåg några frågor som jag vill få lösta. Fråga 1 var alldeles för svår för mig som har matte 2c men det vore kul att få svar ändå. Kom inte ihåg precis hur dom hade ordat frågan men ni förstår nog.

Fråga 1: Bestäm Sin(4x) exakt om Cos(x)=2/Roten ur 5 där x är första vinkeln i kvadranten.

Fråga 2: a-b=1. Visa att a^3-b^3 =< 1/4 (Alltså lika med eller större än 0,25)
Kommentar: På denna prövade jag mig fram och fick att om a=0,5 och b=-0,5 så blir a^3-b^3=0,25 vilket är det minsta värdet det kan få men jag visste hur jag skulle visa att det verkligen är så. Jag tror att jag i alla fall förklarade att a^3-b^3 inte kan bli negativt.

Fråga 3: Visa att om p är ett primtal och 8p-1 också är ett primtal så kan 8p+1 inte vara ett primtal.
Kommentar: Jag vet att jag har tidigare läst om hur man bevisade att det finns oändligt antal primtal men jag kommer inte ihåg hur. Om jag får gissar så använder man en liknande metod för att lösa detta problem men jag kanske är ute och cyklar.

Kommer också ihåg några uppgifter från det nationella provet i 2c som jag inte kunde men eftersom de uppgifterna kanske ska återanvänds så ska jag kanske inte be om att få dom lösta här (Även fast facit till typ hälften av uppgifterna blev läckta när facit till 2b läckte). Vet inte hur reglerna är för nationella prov men det är väl sekretess även om man minns uppgifter. Hoppas texten och uppgifterna var någorlunda lättlästa och förståeliga.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schackmannen:

Fråga 1: Bestäm Sin(4x) exakt om Cos(x)=2/Roten ur 5 där x är första vinkeln i kvadranten.

Från cos x = 2 ∕ √5 tillsammans med definitionen för cosinus så kan du rita upp en (åtminstone likformig) triangel i vilken vi mäter vinkeln, med motstående katet och hypotenusa bestämda. Pythogoras sats ger då den sista kateten, vilket också ger ett exakt uttryck för sin x.

sin 4x kan sedan med hjälp av trigonometriska formler reduceras till en summa av termer som bara innehåller faktorer av sin x och cos x. Har man inte en tabell tillgänglig och vill slippa räkna så mycket så går man smidigt via komplexa tal och de Moivres formel, och noterar att:
   sin 4x = Im[eⁱ⁴ˣ] = Im[(eⁱˣ)⁴] = Im[(cos x + ⅈ sin x)⁴]
            = [Binomialsatsen, släng reella termer] = 4(sin x cos³x − sin³x cos x)
(Har man inte sett imaginära tal och/eller denna metod så går det lika bra att nå denna formel på andra sätt).

Både sin x och cos x har vi exakta värden för, så nu är det bara att sätta in och gå i mål.

Skrivet av Schackmannen:

Fråga 2: a-b=1. Visa att a^3-b^3 =< 1/4 (Alltså lika med eller större än 0,25)
Kommentar: På denna prövade jag mig fram och fick att om a=0,5 och b=-0,5 så blir a^3-b^3=0,25 vilket är det minsta värdet det kan få men jag visste hur jag skulle visa att det verkligen är så. Jag tror att jag i alla fall förklarade att a^3-b^3 inte kan bli negativt.

(Ditt "=<" borde vara "=>" då du menar att vänsterledet är större än eller lika med högerledet, eller än hellre ">=", eller än hellre ≥ ).

Om a − b = 1 så är b = a − 1. Skriv om uttrycket du vill testa som
   a³ − b³ = a³ − (a − 1)³ = a³ − (a³ − 3a² + 3a − 1) = 3a² − 3a + 1
och kalla detta exempelvis f(a).

Hur ser denna funktion ut? Det är en andragradare, så vi vet att den har en stationär punkt (globalt maximum eller globalt minimum). Vi kan misstänka att vi kommer få en minimipunkt där funktionsvärdet är 1 ∕ 4; kan vi också visa detta så har vi löst uppgiften. Derivera f(a), hitta stationär punkt, rita teckenschema, dra slutsats.

Skrivet av Schackmannen:

Fråga 3: Visa att om p är ett primtal och 8p-1 också är ett primtal så kan 8p+1 inte vara ett primtal.
Kommentar: Jag vet att jag har tidigare läst om hur man bevisade att det finns oändligt antal primtal men jag kommer inte ihåg hur. Om jag får gissar så använder man en liknande metod för att lösa detta problem men jag kanske är ute och cyklar.

Idé: alla primtal p (och faktiskt alla heltal ≥ 2, men primtal är det viktiga här) kan skrivas som endera av
   p = 3k
   p = 3k + 1
   p = 3k − 1
där k är ett positivt heltal (stanna upp och fundera på detta tills det är klart; testa några tal ≥ 2 för att se hur det hänger ihop). Vi testar vad som händer, och om vi kan visa att påståendet håller oavsett vilket av de tre fallen som råder så är vi klara.

Om p = 3k så är p bara ett primtal för k = 1, dvs p = 3 (alla andra möjligheter är ju multiplar av 3, och alltså inte primtal). Vi testar förutsättningarna och implikationen för denna enda möjlighet:
   p = 3           ←   3 är ett primtal, OK
   8p − 1 = 23   ← 23 är ett primtal, OK
   8p + 1 = 25   ← 25 är inte ett primtal, OK
Uppgiftens påstående stämmer alltså för alla primtal som kan skrivas som p = 3k (vilket bara är fallet p = 3).

Om andra fallet gäller, dvs p = 3k + 1, så kan vi titta på implikationen och notera att
   8p + 1 = 8(3k + 1) + 1 = 24k + 9 = 3(8k + 3)   ← multipel av 3, inte ett primtal, OK
Oavsett vilket p vi hittar på denna form som uppfyller förutsättningarna så kommer alltså implikationen gälla.

Då testar vi sista fallet: p = 3k − 1. Vi undersöker förutsättningarna och ser snarlikt ovan att
   8p − 1 = 8(3k − 1) − 1 = 24k − 9 = 3(8k − 3)   ← multipel av 3, inte ett primtal
Om p är ett primtal som kan skrivas på formen 3k − 1 så är alltså 8p − 1 aldrig ett primtal, och alltså kan förutsättningarna för påståendet aldrig gälla. Vi behöver inte ens testa implikationen.

Vi har nu testat alla möjliga primtal och hittat att om förutsättningarna gäller, så följer implikationen. Påståendet stämmer.

Bättre variabelnamn.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Från cos x = 2 ∕ √5 tillsammans med definitionen för cosinus så kan du rita upp en (åtminstone likformig) triangel i vilken vi mäter vinkeln, med motstående katet och hypotenusa bestämda. Pythogoras sats ger då den sista kateten, vilket också ger ett exakt uttryck för sin x.

sin 4x kan sedan med hjälp av trigonometriska formler reduceras till en summa av termer som bara innehåller faktorer av sin x och cos x. Har man inte en tabell tillgänglig och vill slippa räkna så mycket så går man smidigt via komplexa tal och de Moivres formel, och noterar att:
   sin 4x = Im[eⁱ⁴ˣ] = Im[(eⁱˣ)⁴] = Im[(cos x + ⅈ sin x)⁴]
            = [Binomialsatsen, släng reella termer] = 4(sin x cos³x − sin³x cos x)
(Har man inte sett imaginära tal och/eller denna metod så går det lika bra att nå denna formel på andra sätt).

Både sin x och cos x har vi exakta värden för, så nu är det bara att sätta in och gå i mål.

(Ditt "=<" borde vara "=>" då du menar att vänsterledet är större än eller lika med högerledet, eller än hellre ">=", eller än hellre ≥ ).

Om a − b = 1 så är b = a − 1. Skriv om uttrycket du vill testa som
   a³ − b³ = a³ − (a − 1)³ = a³ − (a³ − 3a² + 3a − 1) = 3a² − 3a + 1
och kalla detta exempelvis f(a).

Hur ser denna funktion ut? Det är en andragradare, så vi vet att den har en stationär punkt (globalt maximum eller globalt minimum). Vi kan misstänka att vi kommer få en minimipunkt där funktionsvärdet är 1 ∕ 4; kan vi också visa detta så har vi löst uppgiften. Derivera f(a), hitta stationär punkt, rita teckenschema, dra slutsats.

Idé: alla primtal p (och faktiskt alla heltal ≥ 2, men primtal är det viktiga här) kan skrivas som endera av
   p = 3k
   p = 3k + 1
   p = 3k − 1
där k är ett positivt heltal (stanna upp och fundera på detta tills det är klart; testa några tal ≥ 2 för att se hur det hänger ihop). Vi testar vad som händer, och om vi kan visa att påståendet håller oavsett vilket av de tre fallen som råder så är vi klara.

Om p = 3k så är p bara ett primtal för k = 1, dvs p = 3 (alla andra möjligheter är ju multiplar av 3, och alltså inte primtal). Vi testar förutsättningarna och implikationen för denna enda möjlighet:
   p = 3           ←   3 är ett primtal, OK
   8p − 1 = 23   ← 23 är ett primtal, OK
   8p + 1 = 25   ← 25 är inte ett primtal, OK
Uppgiftens påstående stämmer alltså för alla primtal som kan skrivas som p = 3k (vilket bara är fallet p = 3).

Om andra fallet gäller, dvs p = 3k + 1, så kan vi titta på implikationen och notera att
   8p + 1 = 8(3k + 1) + 1 = 24k + 9 = 3(8k + 3)   ← multipel av 3, inte ett primtal, OK
Oavsett vilket p vi hittar på denna form som uppfyller förutsättningarna så kommer alltså implikationen gälla.

Då testar vi sista fallet: p = 3k − 1. Vi undersöker förutsättningarna och ser snarlikt ovan att
   8p − 1 = 8(3k − 1) − 1 = 24k − 9 = 3(8k − 3)   ← multipel av 3, inte ett primtal
Om p är ett primtal som kan skrivas på formen 3k − 1 så är alltså 8p − 1 aldrig ett primtal, och alltså kan förutsättningarna för påståendet aldrig gälla. Vi behöver inte ens testa implikationen.

Vi har nu testat alla möjliga primtal och hittat att om förutsättningarna gäller, så följer implikationen. Påståendet stämmer.

Tack för ett utförligt svar, det uppskattas verkligen. Fick hjärnsläpp när jag skrev =< men tur att du förstod vad jag menade ändå . Lösningen till fråga 1 är alldeles för svår för mig att förstå men det var väntat, jag hängde med ett tag i alla fall . Lösningen till fråga 2 förstår jag men vi har inte lärt oss att derivera än (kommer till hösten). Lösningen till fråga 3 var enkel att följa med i och förstå även om jag troligtvis inte hade kommit på hur jag skulle lösa den själv. Förövrigt så tycker jag att det är kul med problemlösning även om många uppgifter är väldigt svåra för mig. Men stort tack för hjälpen!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schackmannen:

Tack för ett utförligt svar, det uppskattas verkligen. Fick hjärnsläpp när jag skrev =< men tur att du förstod vad jag menade ändå . Lösningen till fråga 1 är alldeles för svår för mig att förstå men det var väntat, jag hängde med ett tag i alla fall .

Den är inte så blodig, utöver att jag valde en "genväg" via komplexa tal för att trolla fram uttrycket för sin 4x. Känner man till formler för "dubbla vinkeln" så kan man lösa detta ungefär lika snabbt den vägen. Tricket med de Moivres formel är händigt om man av någon anledning inte har en formelsamling tillgänglig, eller av någon annan anledning vill härleda liknande formler själv. Den introduceras i det som numera kallas Matematik 4.

När de säger att cos x = 2 ∕ √5 så säger definitionen av cosinus att x är värdet på en vinkel i en rätvinklig triangel där förhållandet mellan närliggande katet och hypotenusan är just "2 till √5"; dvs x kan illustreras som den angivna vinkeln i följande triangel:

Från detta ger Pythagoras att längden av den återstående kateten är
   d = (√5)² − 2² = 1
vilket ger att sin x = 1 ∕ √5. Alternativt kan man direkt utnyttja exempelvis trigonometriska ettan:
   sin²x + cos²x = 1
      ⇒ sin x = √(1 − cos²x) = √(1 − (2 ∕ √5)²) = √(1 − 4 ∕ 5) = √(1 ∕ 5) = 1 ∕ √5
vilket uttrycker precis samma sak. Använder vi Pythagoras så sparar vi lite algebra, om än det inte är mycket som skiljer . Målet är bara att få fram ett exakt värde för sin x (i första kvadranten — utan denna information så hade vi inte vetat vilket tecken vi skulle ha) — alla vägar dit är rätt, så länge de inte är fel.

Skrivet av Schackmannen:

Lösningen till fråga 2 förstår jag men vi har inte lärt oss att derivera än (kommer till hösten).

Egentligen behöver du inte derivera, då du kan motivera att det är en minimipunkt och dess värde redan utifrån att kvadratkomplettera uttrycket:
   f(a) = 3a² − 3a + 1 = 3(a − 1 ∕ 2)² − 3 ∕ 4 + 1 = 3(a − 1 ∕ 2)² + 1 ∕ 4
Utifrån att vi vet att kvadraten av ett reellt tal alltid är positiv så ser vi att funktionen har ett minimum då a = 1 ∕ 2 (då ger parentesen sitt minsta värde: 0), då funktionen har värdet 1 ∕ 4. Detta går ungefär lika snabbt som att derivera och sätta upp teckentabell, men kräver inte just derivering.

Att kolla var derivatan (lutningen på kurvan) är 0 (dvs en tangent är rent horisontell) är ett alternativt, mer generellt sätt att räkna ut var minimum/maximum ligger. När ni deriverat några tal till hösten så kan du gå tillbaka och se vad som hände i denna uppgift .

Skrivet av Schackmannen:

Lösningen till fråga 3 var enkel att följa med i och förstå även om jag troligtvis inte hade kommit på hur jag skulle lösa den själv.

Primtalsuppgifter och många andra liknande uppgifter i talteori känns rätt "trickartade" till en början. När man gör många uppgifter så skaffar man sig en verktygslåda med trick att testa, och med tiden så blir man bättre på att se vilket verktyg som passar för en given uppgift. I början kan sådana uppgifter känns lite tröstlösa, då det känns som att man inte kommer någonstans förrän man kollat lösningen och sett tricket demonstreras en gång (och då är ju uppgiften redan över), men efterhand så blir de lite roligare igen när man märker att man kan använda tricken på andra uppgifter, kanske i kombination med annat, etc.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Den är inte så blodig, utöver att jag valde en "genväg" via komplexa tal för att trolla fram uttrycket för sin 4x. Känner man till formler för "dubbla vinkeln" så kan man lösa detta ungefär lika snabbt den vägen. Tricket med de Moivres formel är händigt om man av någon anledning inte har en formelsamling tillgänglig, eller av någon annan anledning vill härleda liknande formler själv. Den introduceras i det som numera kallas Matematik 4.

När de säger att cos x = 2 ∕ √5 så säger definitionen av cosinus att x är värdet på en vinkel i en rätvinklig triangel där förhållandet mellan närliggande katet och hypotenusan är just "2 till √5"; dvs x kan illustreras som den angivna vinkeln i följande triangel:

http://i.imgur.com/3NovOOb.png

Från detta ger Pythagoras att längden av den återstående kateten är
   d = (√5)² − 2² = 1
vilket ger att sin x = 1 ∕ √5. Alternativt kan man direkt utnyttja exempelvis trigonometriska ettan:
   sin²x + cos²x = 1
      ⇒ sin x = √(1 − cos²x) = √(1 − (2 ∕ √5)²) = √(1 − 4 ∕ 5) = √(1 ∕ 5) = 1 ∕ √5
vilket uttrycker precis samma sak. Använder vi Pythagoras så sparar vi lite algebra, om än det inte är mycket som skiljer . Målet är bara att få fram ett exakt värde för sin x (i första kvadranten — utan denna information så hade vi inte vetat vilket tecken vi skulle ha) — alla vägar dit är rätt, så länge de inte är fel. En offtopic fråga men hur gör du roten ur och upphöjt till 2? Är det typ olika knappkombinationer eller använder du program som låter dig skriva dom?

Egentligen behöver du inte derivera, då du kan motivera att det är en minimipunkt och dess värde redan utifrån att kvadratkomplettera uttrycket:
   f(a) = 3a² − 3a + 1 = 3(a − 1 ∕ 2)² − 3 ∕ 4 + 1 = 3(a − 1 ∕ 2)² + 1 ∕ 4
Utifrån att vi vet att kvadraten av ett reellt tal alltid är positiv så ser vi att funktionen har ett minimum då a = 1 ∕ 2 (då ger parentesen sitt minsta värde: 0), då funktionen har värdet 1 ∕ 4. Detta går ungefär lika snabbt som att derivera och sätta upp teckentabell, men kräver inte just derivering.

Att kolla var derivatan (lutningen på kurvan) är 0 (dvs en tangent är rent horisontell) är ett alternativt, mer generellt sätt att räkna ut var minimum/maximum ligger. När ni deriverat några tal till hösten så kan du gå tillbaka och se vad som hände i denna uppgift .

Primtalsuppgifter och många andra liknande uppgifter i talteori känns rätt "trickartade" till en början. När man gör många uppgifter så skaffar man sig en verktygslåda med trick att testa, och med tiden så blir man bättre på att se vilket verktyg som passar för en given uppgift. I början kan sådana uppgifter känns lite tröstlösa, då det känns som att man inte kommer någonstans förrän man kollat lösningen och sett tricket demonstreras en gång (och då är ju uppgiften redan över), men efterhand så blir de lite roligare igen när man märker att man kan använda tricken på andra uppgifter, kanske i kombination med annat, etc.

Wow, tack för ett ännu nyttigt inlägg Men på fråga 1, om sin x är 1 ∕ √5 blir då det exakta värdet för sin 4x 4/√5 , eller hur funkar det? Har jag tänkt galet? Visste inte vad dom menade med vinkeln i den första kvadranten. På fråga 2 så skulle du kort kunna förklara (om du orkar) hur du fick 3a² − 3a + 1 = 3(a − 1 ∕ 2)² − 3 ∕ 4 + 1? Är inte så duktig på kvadratkomplettering då vi bara hade det i 1 lektion som jag missade och vi använde det aldrig direkt utan började direkt med pq-formeln. Men utöver det så var det ganska glasklart
Edit: Och hur gjorde du triangeln?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schackmannen:

Wow, tack för ett ännu nyttigt inlägg Men på fråga 1, om sin x är 1 ∕ √5 blir då det exakta värdet för sin 4x 4/√5 , eller hur funkar det? Har jag tänkt galet?

När du gissar att sin x = 1 ∕ √5 skulle implicera sin 4x = 4 ∕ √5 så hoppas du på att sin 4x skulle vara samma sak som 4 ⋅ sin x, men så lätt fungerar inte de trigonometriska funktionerna — vi kan direkt se att det måste vara falskt då sin x alltid måste ge ett värde inom intervallet [−1, 1] (för reella x), men 4 ∕ √5 = 1.788… > 1.

För att lista ut hur vi kan uttrycka sin 4x i termer som bara innehåller faktorer av sin x (dvs inte sin 2x, sin 3x, …) och cos x (dvs inte cos 2x, cos 3x, …) så måste vi använda trigonometriska samband. Återigen så var vägen via komplexa tal inte nödvändig; om vi hade haft en formelsamling tillgänglig med
    sin 2α = 2 sin α cos α      (1)
   cos 2α = cos²α − sin²α    (2)
(eller om vi kunnat dessa ändå) så hade vi kunnat förenkla enligt:
   sin 4x = [(1)] = 2 sin 2x cos 2x
      = [(1) för första faktorn, (2) för andra] = 2 (2 sin x cos x) (cos²x − sin²x)
      = 4 (sin x cos³x − sin³x cos x)

Skrivet av Schackmannen:

Visste inte vad dom menade med vinkeln i den första kvadranten.

Det kopplar till hur vi ritar upp koordinatsystem:

De romerska siffrorna visar vad vi kallar den första till den fjärde kvadranten. Vi mäter vinklar från den positiva axeln och motsols, och om vi ritar upp en enhetscirkel i ett sådant koordinatsystem (en cirkel med radie 1 centrerad i origo) så definierar vi sin t och cos t som x- respektive y-koordinaten för en viss punkt på cirkeln vid vinkeln t:

Om de inte hade sagt att vi var i första kvadranten så hade ett positivt cos-värde inte kunnat utesluta att vi varit i den fjärde kvadranten, varpå vi i så fall hade fått ett minustecken på vårt sin-värde. Hur sin och cos hänger ihop och hur värdena är olika i olika kvadranter kommer ni säkert också beröra närmre i senare kurser.

Skrivet av Schackmannen:

På fråga 2 så skulle du kort kunna förklara (om du orkar) hur du fick 3a² − 3a + 1 = 3(a − 1 ∕ 2)² − 3 ∕ 4 + 1?

   3a² − 3a + 1 = 3(a² − a) + 1
Vi tittar bara på det som är inne i parantesen för att göra det tydligare:
   a² − a
Jag vill nu använda kvadreringsformeln:
   (a ± b)² =  a² ± 2 ab + b²
"baklänges", så att jag kan bilda en "kvadrerad parentes" utav vad jag har. Efter att ha sett detta någon gång så vet jag att ifall jag skulle utveckla (a − 1 ∕ 2)² så får jag
   (a − 1 ∕ 2)² = a² − a + (1 ∕ 2)²
där den gröna biten ju var precis vad jag ville ha. Att jag valde att stoppa in 1 ∕ 2 i parentesen var för att jag utifrån kvadreringsformeln vet att jag kommer få "dubbla produkten" i slutresultatet, så om jag stoppar in hälften av koefficienten framför den linjära term jag vill ha så kommer jag återfå denna.

Den röda biten gör att (a − 1 ∕ 2)² inte riktigt går jämnt upp med a² − a, men om jag bara flyttar över den till andra sidan så har jag helt plötsligt likheten
   a² − a = (a − 1 ∕ 2)² − (1 ∕ 2)²    (3)
Nu har vi samlat a-termerna inuti en "hel" kvadrerad parentes — varför detta är smart ser man om man fortsätter lösa ekvationen.

Tillbaka till vårt uttryck:
   3a² − 3a + 1 = 3(a² − a) + 1
      = [(3)] = 3((a − 1 ∕ 2)² − (1 ∕ 2)²) + 1
      = 3(a − 1 ∕ 2)² − 3 ⋅ (1 ∕ 2)² + 1 = 3(a − 1 ∕ 2)² − 3 ∕ 4 + 1
vilket var vad vi ville visa.

Skrivet av Schackmannen:

Är inte så duktig på kvadratkomplettering då vi bara hade det i 1 lektion som jag missade och vi använde det aldrig direkt utan började direkt med pq-formeln.

Den så kallade pq-formeln härleder man väldigt snabbt genom att kunna kvadratkomplettera. I praktiken så går det precis lika snabbt, om inte snabbare, att använda kvadratkomplettering direkt för att lösa andragradsekvationer. Jag står fortfarande lite frågande till varför man lägger sådant fokus på pq-formeln på gymnasiet, då den mest verkar till att göra andragradslösning "magisk", där elever lär sig använda en formel utan att förstå riktigt hur den uppstår, men men.

Skrivet av Schackmannen:

Och hur gjorde du triangeln?

Här använde jag vektorprogrammet Inkscape. Vinkeln är en ifylld cirkel där jag använt triangeln som "maskning", och den räta vinkeln är en kvadrat som skeppats till triangelns sydöstra hörn. Texten använder funktionen
   ExtensionsRenderLaTeX…
där man kan inkludera färdigrenderad LaTeX-kod. LaTeX är generellt det som används för att skriva matematiska artiklar, böcker, etc., åtminstone efter gymnasiet. Jag skrev en textvägg om olika program för sådana saker i detta inlägg om att skapa liknande bilder.

Ordval.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Om jag har summan: (ln(n) * x^(2n))/(3^n * n^2) hur blir det om jag ska undersöka x = sqrt(3)?

Förenklade först till ln(n)/n^2. Sen kan jag inte köra divergenttestet, leibniz eller kan inte bryta ut något. Då kör jag rotkriteriet och bryter ut n^2. Då får jag ln(n+1)/(1+1/n+1/n^2)*ln(n). Men vad kan jag göra sen? Fastnade här när jag ska ta reda på om den är konvergent eller inte.

Permalänk

Vad är det för skillnad mellan att "formulera" och "härleda" en matematisk metod/regel? Jag vet hur en härledning skall se ut men skiljer det från begreppet "formulera"?

T.ex:

  1. Formulera Newton’s metod för numerisk beräkning av nollställe till en funktion f(x) = 0.

  2. Formulera vänster rektangelregel för beräkning av integraler.

  3. Formulera Euler’s metod för numerisk lösning av differentialekvationer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Om jag har summan: (ln(n) * x^(2n))/(3^n * n^2) hur blir det om jag ska undersöka x = sqrt(3)?

Förenklade först till ln(n)/n^2. Sen kan jag inte köra divergenttestet, leibniz eller kan inte bryta ut något. Då kör jag rotkriteriet och bryter ut n^2. Då får jag ln(n+1)/(1+1/n+1/n^2)*ln(n). Men vad kan jag göra sen? Fastnade här när jag ska ta reda på om den är konvergent eller inte.

Rot- och kvotkriteriet ger ingen omedelbar information här, men du kan använda jämförelse med en annan passande serie.

  1. Ni bör ha tittat på serien
       Σ 1 ∕ n från n = 1 till ∞, p ∈ ℝ
    och sett när den är konvergent respektive divergent (fallet p = 1 kallas den "harmoniska serien").

  2. När n → ∞ så växer ln n förr eller senare långsammare än vilken positiv potens av n som helst.

Om du kan hitta en

  • konvergent serie som termvis dominerar din serie så kan du jämföra med denna för att visa att din serie är konvergent.

  • divergent serie som termvis domineras av din serie så kan du jämföra med denna för att visa att din serie är divergent.

Det finns flera sätt att nå samma svar (exempelvis integraltestet), men jämförelse med en känd serie är nog det som är tänkt att användas.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sveaklockare:

Vad är det för skillnad mellan att "formulera" och "härleda" en matematisk metod/regel? Jag vet hur en härledning skall se ut men skiljer det från begreppet "formulera"?

T.ex:

  1. Formulera Newton’s metod för numerisk beräkning av nollställe till en funktion f(x) = 0.

  2. Formulera vänster rektangelregel för beräkning av integraler.

  3. Formulera Euler’s metod för numerisk lösning av differentialekvationer.

Att formulera något är bara att skriva upp hur metoden ser ut och eventuellt används. Att härleda något är snarare att visa varför ett visst samband stämmer/fungerar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Hjälp med matten snälla

Jag har snart slutprov i matt, jag sitter här övar på uppgifter jag fick av min lärare men nu har fastnat och behöver hjälp. Jag skulle vara tacksam för lösningar steg för steg med förklaring.

Fråga 1:

Två räta linjer har ekvationerna y = 2x +a och 2y-x=b , där a och b är konstanter. Anta att linjerna ska skära varandra i en punk som ligger på linjen y=3x. visa vilket samband som då måste gälla mellan a och b.

Fråga 2.
I ekvationen ax^2-a^2 x=-2 är a en positiv konstant. lös ekvationen och visa att vilka värden på a som ger två olika reella rötter

är svaret till fråga två?, x=a/2+rotenur (a^2/4 - 2/a)

x2=a/2-rotenur (a^2/4 - 2/a)

Är detta rätt?

Jag skulle vara tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

hjälp innan slutprov

Hej alla.

Jag håller på att öva till slutprov och har fastnat. Så jag vänder mig till forumet. Jag är inte den bästa på matte så jag kulle uppskatta steg för steg och förklaringar.

Fråga1:

för att kontrollera att alla kanelsnäckor som bakas på ett bageri väger ungefär lika mycket vägs kanelsnäckorna. Det visar sig att vikterna är normalfördelade med medelvikten 80 gram och standardavvikelse 3gram.

hur många kanelsnäckor kan förväntas väga mer än 86gram, om man en dag bakar 400 kanelsnäckor?

Fråga2:

Fråga B är en bild med en fråga.

Bestäm vinkeln V.

Jag skulle uppskatta all hjälp.

Tack

Redigerar in bilden i inlägget.
Permalänk
Medlem

Om du inte fått något bra svar fram tills imorgon lunch så visar jag svaren på båda uppgifter, dock har jag lagt undan grafräknaren för idag så förhoppningsvis svarar någon annan.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Kul, längesen jag höll på med.

Tar du inte (86-80)/3 sen får du z värdet och sen får du kolla i normaltabellen sannolikheten från det z värdet och till höger i svansen mot oändligheten.
Då får du sannolikheten att en bulle väger mer än 86 gram. Sen är jag osäker men tar du inte bara sannolikheten på antalet bullar så får du antalet?

Typ 10% sannolikhet, då tar du 0,1x400=40 bullar

(86-80)/3=2
sannolikheten är 0,0228 att man hamnar över z=2 i högra svansen enl normaltabellen. Eller vänstra om du har vänstertabell tar du bara -2 istället.
400x0,0228=9,12
9,12 bullar får jag det till, avrundat till 9 då kanske?

Blev sugen på en kanelbulle nu

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Om du inte fått något bra svar fram tills imorgon lunch så visar jag svaren på båda uppgifter, dock har jag lagt undan grafräknaren för idag så förhoppningsvis svarar någon annan.

oke. man bugar och tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Kul, längesen jag höll på med.

Tar du inte (86-80)/3 sen får du z värdet och sen får du kolla i normaltabellen sannolikheten från det z värdet och till höger i svansen mot oändligheten.
Då får du sannolikheten att en bulle väger mer än 86 gram. Sen är jag osäker men tar du inte bara sannolikheten på antalet bullar så får du antalet?

Typ 10% sannolikhet, då tar du 0,1x400=40 bullar

9,12 bullar får jag det till

Tack för svaret, jag har faktiskt inte något facit till frågorna har försökt få tag på läraren men självklart ska han vara sjuk när man behöver han

Men vi får väl jämföra med andra. Och tack för svaret

Permalänk
Medlem

Vad är det slutprov i för något?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Har du en normalfördelning bör 95 % av värdena finnas inom +- 2 standardavvikelser.
Alltså finns 5 % utanför 2 standardavvikelser.
Under 74 och över 86.
80 +- 2*3.
Lika mycket över som under, alltså 2.5 % över 86.
2.5 % av 400 är?

Permalänk
Medlem

Här har du ett tips för fråga 1 (om du nu inte har tillgång på en z-tabell på slutprovet!).

http://www.matteboken.se/lektioner/matte-2/statistik/normalfo...

m=medelvärde=80 och rå=standardavvikelsen=3.

Inom m+rå så har du 68 % av alla bullar, dvs mellan 77 och 83 g

inom m+2*rå så har du 95 % av alla bullar, dvs mellan 74 och 86g.

Eftersom frågan är hur många bullar som är över 86g så är svaret 2.5 % av alla bullar (2.5 % av bullarna väger mindre än 74g).

400*0.025=10 bullar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mev:

Har du en normalfördelning bör 95 % av värdena finnas inom +- 2 standardavvikelser.
Alltså finns 5 % utanför 2 standardavvikelser.
Under 74 och över 86.
80 +- 2*3.
Lika mycket över som under, alltså 2.5 % över 86.
2.5 % av 400 är?

Skrivet av Creutzer:

Här har du ett tips för fråga 1 (om du nu inte har tillgång på en z-tabell på slutprovet!).

http://www.matteboken.se/lektioner/matte-2/statistik/normalfo...

m=medelvärde=80 och rå=standardavvikelsen=3.

Inom m+rå så har du 68 % av alla bullar, dvs mellan 77 och 83 g

inom m+2*rå så har du 95 % av alla bullar, dvs mellan 74 och 86g.

Eftersom frågan är hur många bullar som är över 86g så är svaret 2.5 % av alla bullar (2.5 % av bullarna väger mindre än 74g).

400*0.025=10 bullar.

Una poco problema. 95,4% är är inom 2sd. Det blir 9,2 bullar. Avrundningen gör det ej exakt. Men annars funkar det och smart tänkt. Och uppgiften känns lite upplagd för er metod. Men samtidigt tror jag inte det ger full pott om man svarar 10?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Kul, längesen jag höll på med.

Tar du inte (86-80)/3 sen får du z värdet och sen får du kolla i normaltabellen sannolikheten från det z värdet och till höger i svansen mot oändligheten.
Då får du sannolikheten att en bulle väger mer än 86 gram. Sen är jag osäker men tar du inte bara sannolikheten på antalet bullar så får du antalet?

Typ 10% sannolikhet, då tar du 0,1x400=40 bullar

(86-80)/3=2
sannolikheten är 0,0228 att man hamnar över z=2 i högra svansen enl normaltabellen. Eller vänstra om du har vänstertabell tar du bara -2 istället.
400x0,0228=9,12
9,12 bullar får jag det till, avrundat till 9 då kanske?

Kan man kanske göra, jag skulle ha gjort en integral mellan 86 och 80+10xstandardavvikelsen med f(x) som bilden nedan,
tagit det värdet gånger 400 vilket ger 9,10000000 dvs ung 9 bullar....

Som sagt får du dock bättre imorgon om inte @phz gör sin magi på samma sätt som han gör i matematiktråden??

Till TS: Matematiktråden: #15441759

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Una poco problema. 95,4% är är inom 2sd. Det blir 9,2 bullar. Avrundningen gör det ej exakt. Men annars funkar det och smart tänkt.

Absolut! Om man nu har tillgång på en z-tabell kan man vara mer exakt. Om man inte har det utgår jag från att man använder sig av metoden jag beskrev.

Beror väl helt på vilken nivå slutprovet är på antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creutzer:

Absolut! Om man nu har tillgång på en z-tabell kan man vara mer exakt. Om man inte har det utgår jag från att man använder sig av metoden jag beskrev.

Håller fullt med, smart tänkt!

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Kan man kanske göra, jag skulle ha gjort en integral mellan 86 och 80+10xstandardavvikelsen med f(x) som bilden nedan , tagit det värdet gånger 400 vilket ger 9,100000000 dvs ung 9 bullar....

http://upload.wikimedia.org/math/3/4/0/34080cb5cf74a87f626c540372f222c0.png

Som sagt får du dock bättre imorgon om inte @phz gör sin magi på samma sätt som han gör i matematiktråden??

Till TS: Matematiktråden: #15441759

Blir inte det mer oexakt än att ta till "oändligheten" som i tabellen? Asso blir 9 i vilket fall men är inte 9,12 mer exakt från tabellvärdet med 4 decimalen än att ta integralen mellan 86 och 10xsd på medelvärdet?
Kritiserar inte tänker bara varför aproximera oändligheten med 10xsd om man har tabell?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vad är det slutprov i för något?

Matte, men det är bara för mig, jag missade nationella och några månader av skoltid på grund av diabetes och lunginflammation. Så jag försöker lära mig allt jag har missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Una poco problema. 95,4% är är inom 2sd. Det blir 9,2 bullar. Avrundningen gör det ej exakt. Men annars funkar det och smart tänkt. Och uppgiften känns lite upplagd för er metod. Men samtidigt tror jag inte det ger full pott om man svarar 10?

Jag böjer mig för de med mer kunskap. Samtidigt:
Jag hade svarat 10, hade jag fått fel går det väl att hävda att ett bageri aldrig bakat 9,2 bullar (som väger mer än 86 gram). Avrundning uppåt ger 10.

På vinkeln kan jag inte svara bättre än mellan 0 och 60 grader.