Permalänk
Medlem

En monsterdator

Hallå där!
Min gamla burk håller på att ge upp, istället för att byta komponenter tänkte jag, lagom till skatteåterbäringen, köpa nytt.
Jag vill ha ett riktigt monster som fortfarande går att spela på om 3-4 år, inget som jag måste köpa nya delar till om ett år!
Har kollat på inets Taurus Überkill (värstingen)

http://www.inet.se/produkt/1517103/taurus-uberkill-gtx-980-sl...

Är den värd 32K?

Har även tankar på att bygga eget, men är inte speciellt kunnig i databyggande.

Kan jag få ut mer för pengarna om jag bygger själv? Isåfall, vad ska jag använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neesch:

Hallå där!
Min gamla burk håller på att ge upp, istället för att byta komponenter tänkte jag, lagom till skatteåterbäringen, köpa nytt.
Jag vill ha ett riktigt monster som fortfarande går att spela på om 3-4 år, inget som jag måste köpa nya delar till om ett år!
Har kollat på inets Taurus Überkill (värstingen)

http://www.inet.se/produkt/1517103/taurus-uberkill-gtx-980-sl...

Är den värd 32K?

Har även tankar på att bygga eget, men är inte speciellt kunnig i databyggande.

Kan jag få ut mer för pengarna om jag bygger själv? Isåfall, vad ska jag använda?

Ett sätt att snabbt prova är att öppna en ny flik bredvid och välja exakt samma delar.
Blir det då märkvärt billigare kan man ju välja till att Inet bygger ihop den för dig

Permalänk
Medlem

Kolla vad det kostar om du väljer liknande komponenter själv. Går ju att snåla in lite genom att ta ett annat märke av en sak och en lite sämre sak av en annan, som ändå inte ger någon direkt prestandaförlust.

32k känns dyrt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på en riktig värsting dator men du inte vill bygga den själv hade jag hellre köpt denna: https://www.inet.se/produkt/1517102/taurus-overkill-titan-x

Den är billigare och mer prisvärd så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neesch:

Hallå där!
Min gamla burk håller på att ge upp, istället för att byta komponenter tänkte jag, lagom till skatteåterbäringen, köpa nytt.
Jag vill ha ett riktigt monster som fortfarande går att spela på om 3-4 år, inget som jag måste köpa nya delar till om ett år!
Har kollat på inets Taurus Überkill (värstingen)

http://www.inet.se/produkt/1517103/taurus-uberkill-gtx-980-sl...

Är den värd 32K?

Har även tankar på att bygga eget, men är inte speciellt kunnig i databyggande.

Kan jag få ut mer för pengarna om jag bygger själv? Isåfall, vad ska jag använda?

Här är (ungefär) samma delar fast just, i delar.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8020666/monster

Om det är värt priset med dessa delar kan jag inte svara på, eftersom jag inte är jätteduktig med hårdvara. Däremot finns det ju många saker man kan snåla in på.

T.ex. behöver du verkligen 6 TB hårddisk utöver SSD på 250GB. (Kanske 1-2 TB räcker?)
Behöver du verkligen en brännare för Blu-Ray (hur många använder faktiskt bluray?)
Räcker det med ett enklare chassie utan flashiga detaljer?

Det finns många såna grejer man kan spara in på, som oftast är "overkill" och som knappast används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxxie:

Här är (ungefär) samma delar fast just, i delar.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8020666/monster

Om det är värt priset med dessa delar kan jag inte svara på, eftersom jag inte är jätteduktig med hårdvara. Däremot finns det ju många saker man kan snåla in på.

T.ex. behöver du verkligen 6 TB hårddisk utöver SSD på 250GB. (Kanske 1-2 TB räcker?)
Behöver du verkligen en brännare för Blu-Ray (hur många använder faktiskt bluray?)
Räcker det med ett enklare chassie utan flashiga detaljer?

Det finns många såna grejer man kan spara in på, som oftast är "overkill" och som knappast används.

Ja, det har du väldigt rätt i! Fågan är ifall dom där extra 2k är värt för montering och garantier. Vad var det, 3 år?
Ska kolla lite andra sidor i skillnad på pris och möjligheter. Tack för tipsen allihop!

Permalänk
Medlem

Underskatta inte den extra garantin på Taurus burkar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Underskatta inte den extra garantin på Taurus burkar.

Vad är det för extra garanti?
Det är väl alltid 3års garanti/reklamation på alla saker

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

varför inte vänta på skylake?

Permalänk
Medlem

Sanningen är att om du vill köpa en dator som klarar allt idag och även skall fungera superbra om fem år så är det säkert BILLIGARE att köpa komponenter nu som är nästan top-notch för kanske 10-15k som lugnt kommer lira allt och sedan uppgradera allt till "nästan top-notch" igen om kanske 3 år. Då komemr du nog billigare undan OCH kommer ha grejer om 5 år som funkar bättre än de saker du skulle kunna köpa loss idag för 30+k.

Att ha gett över 30k för en maskin och sitta med den om fem år och känna att man måste dra ner på allt för att kunna lira på den och sammtidigt se saker som kostar en bråkdel av det i affär som klarar spelen bättre hade nog varit surt.

Just a thought

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

lite snabbplock på ungefär vad jag siktat på ..går säkert att finputsa nån sak

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8020874/2015-05-25

Byggde denna för bara ett par veckor sedan åt en vän.
Prestandan räcker och blir över i ett par år.

Permalänk
Medlem

Inte värt priset. Om du skall lägga mycket pengar på en dator som håller sig så gör man det när det kommer helt nya grejer. Typ övergången från Core2 processorn med DDR2 minne till en i7 med DDR3 minne.

Sedan så i länken så fanns inte den datorn i lager någonstans när jag kollade. Du kan säkert bygga eller köpa en spel dator idag för runt 15000kr som kommer hålla sig ett bra tag.

Men det är ju såklart dina pengar och du gör som du vill, men jag skulle nog har köpt en ny dator för runt 15000kr och sedan kanske tittat på att köpa en ny högkvalite spel skärm/monitor för kanske en 5000kr-7000kr, men beror väl på vad du har i dags läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad är det för extra garanti?
Det är väl alltid 3års garanti/reklamation på alla saker

Reklamationsrätten är inte samma sak som garanti.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8020843/2015-02-11
lite snabbplock på ungefär vad jag siktat på ..går säkert att finputsa nån sak

Najs med 2 st Batman Arkham Knight och 2 st Witcher III

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ska ta detta iakt när jag bygger/köper datorn. Skulle ett enkelt gtx 980 funka för högsta grafik för the witcher 3? Eller måste man över 8gb i grafikminne?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neesch:

Tack för alla svar! Ska ta detta iakt när jag bygger/köper datorn. Skulle ett enkelt gtx 980 funka för högsta grafik för the witcher 3? Eller måste man över 8gb i grafikminne?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken upplösning? Är det 1920*1080 så räcker ett 980 långt, men ska du ändå lägga ut så mycket pengar så kan du ju vänta på 980Ti som släpps nästa vecka.
Och om det krävde mer än 8GB vRam så skulle det inte finnas många alternativ till kort.
Bara för att du kör 2 grafikkort betyder inte att den tillgängliga mängden vRam fördubblas, har du 2 kort med 4GB var så har du 4GB effektivt minne. (tills DX12 iaf)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vilken upplösning? Är det 1920*1080 så räcker ett 980 långt, men ska du ändå lägga ut så mycket pengar så kan du ju vänta på 980Ti som släpps nästa vecka.
Och om det krävde mer än 8GB vRam så skulle det inte finnas många alternativ till kort.
Bara för att du kör 2 grafikkort betyder inte att den tillgängliga mängden vRam fördubblas, har du 2 kort med 4GB var så har du 4GB effektivt minne. (tills DX12 iaf)

Okej trodde att om man hade dubbla grafikkort så dubblades grafikminnet... ännu ett bevis på hur lite man kan! Men då är det bäst att ha lite tålamod då. Hade för övrigt tänkt att satsa på 4k (när det väl sparkar igång ordentligt). vad gäller pengar så satsar jag som sagt hellre på ett megabygge som håller måttet i 4 år och sen bygger/köper en Helt ny. Man vet ju aldrig när det kommer någonting banbrytande inom datortekniken men det känns som att när man köpt någonting så är det redan gammalt så fort man packat upp det. Och all mekanik har en slitagefaktor så därför byter jag gärna ut allt efter 3-4 år.
tack igen för svar, ska tänka till lite extra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neesch:

Okej trodde att om man hade dubbla grafikkort så dubblades grafikminnet... ännu ett bevis på hur lite man kan! Men då är det bäst att ha lite tålamod då. Hade för övrigt tänkt att satsa på 4k (när det väl sparkar igång ordentligt). vad gäller pengar så satsar jag som sagt hellre på ett megabygge som håller måttet i 4 år och sen bygger/köper en Helt ny. Man vet ju aldrig när det kommer någonting banbrytande inom datortekniken men det känns som att när man köpt någonting så är det redan gammalt så fort man packat upp det. Och all mekanik har en slitagefaktor så därför byter jag gärna ut allt efter 3-4 år.
tack igen för svar, ska tänka till lite extra!

Skickades från m.sweclockers.com

Om tanken är 4k så kommer du få nöja dig med lite lägre inställningar i vissa spel redan idag även om du skulle välja dubbla 980.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

kraftfull GTX 980ti dator. Funkar komponenterna?

Halloj, har bestämt mig för att bygga eget istället för färdigbyggt. Funkar dessa komponenter ihop? Är det något jag glömt?
Var ett antal år sedan jag byggde egen dator så tips och råd är välkomna!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8084778/2015-06-16

Tack!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ser bra ut! Hoppas du inte ska stoppa in dina 980ti mot en sunkig 1080p-skärm bara!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ser bra ut! Hoppas du inte ska stoppa in dina 980ti mot en sunkig 1080p-skärm bara!

Nej för vem vill spela i Ultra och samtidigt ha hög FPS och Hz?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

fett tradig kylare mot setupen och inte det finaste chassit men det är ju smaksak. overkill nätagg om du vill spara lite pengar med!

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Ja du glömde o vänta. Amd visar sitt prestandakort idag 18:00

Permalänk
Medlem

Rätt mycket är smaksak. Finns bättre priser på de flesta komponenterna.
Men shoooot! Ser tungt ut.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Ta bort skruvkitet och ESD armbandet. ESD-armbandet medföljer i köpet av moderkotet och du får med dom skruvarna du behöver i köpet av chassit!

Visa signatur

Klaga inte på min dyslexi.

Permalänk
Medlem

Hade också bytt kylare. De fläktarna är väl fastmonterade på radiatorn och kan inte bytas om jag inte minns fel, så risk för hög ljudnivå finns. Hade personligen valt en 240/280-variant där jag kan välja vilka fläktar jag vill ha.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

@Neesch

Ja, kylaren är ju keff som någon sa här ovanför. Nätaggregatet är att ta i, så att säga.

Att SLI:a två kort med tredjepartskylare är inte att rekommendera. Jag prövade själv med två Windforce x3 GTX780 och det är mindre törstiga kort och det lät som sjutton. I det fallet är referenskylare av "blower-typen" att föredra då värmen trycks ut i bakkant av datorn.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8084943/yep

Här är en billigare setup och som är i mina ögon ärligt talat bättre. Korten kommer fortfarande klocka på bra ifall du nu vill överklocka dem.

* Komplettera med AIO-vattenkylning ifall du nu vill.

* Du hade inte valt något operativsystem i din egna kundvagn så jag antod att du redan hade det, eller iallafall licensierad nyckel från Microsoft och isåfall lär det inte behövas någon DVD-läsare då det går att installera från USB-sticka. Om du nu inte mot all förmodan behöver ett DVD-läsare. Isåfall komplettera med valbart chassi och en DVD-läsare. Det blir antagligen billigare ändå.

* Moderkortet här har inbyggd wifi-krets.

* Nu har du också nära nog 1TB SSD lagring, samt en extra TB i lagring.

* Du kan installera båda crucialdiskarna i RAID0 och få finfint tryck i dem.

Oavsett hur du väljer och vrakar bland sådana komponenter så kommer du bli otroligt nöjd med en sån här drömsetup av dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@Neesch

Ja, kylaren är ju keff som någon sa här ovanför. Nätaggregatet är att ta i, så att säga.

Att SLI:a två kort med tredjepartskylare är inte att rekommendera. Jag prövade själv med två Windforce x3 GTX780 och det är mindre törstiga kort och det lät som sjutton. I det fallet är referenskylare av "blower-typen" att föredra då värmen trycks ut i bakkant av datorn.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8084943/yephttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8084943/yep

Här är en billigare setup och som är i mina ögon ärligt talat bättre. Korten kommer fortfarande klocka på bra ifall du nu vill överklocka dem.

* Komplettera med AIO-vattenkylning ifall du nu vill.

* Du hade inte valt något operativsystem i din egna kundvagn så jag antod att du redan hade det, eller iallafall licensierad nyckel från Microsoft och isåfall lär det inte behövas någon DVD-läsare då det går att installera från USB-sticka. Om du nu inte mot all förmodan behöver ett DVD-läsare. Isåfall komplettera med valbart chassi och en DVD-läsare. Det blir antagligen billigare ändå.

* Moderkortet här har inbyggd wifi-krets.

* Nu har du också nära nog 1TB SSD lagring, samt en extra TB i lagring.

* Du kan installera båda crucialdiskarna i RAID0 och få finfint tryck i dem.

Oavsett hur du väljer och vrakar bland sådana komponenter så kommer du bli otroligt nöjd med en sån här drömsetup av dator.

Tycker att TS ska titta på ovan inlägg, håller med allt som står där Speciellt innehållet i kundvagnen ser mycket bättre ut i ovan inlägg.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

enda jag reagera på en lite vattenkylare ta hellre en av dom stora Noctua kylarna eller om du vill ha vattenkylning ta en med 2 fläktar 240 till 280 radiator dom är oftast mer tysta än dom små
vattenkylarna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz