Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@Neesch

Ja, kylaren är ju keff som någon sa här ovanför. Nätaggregatet är att ta i, så att säga.

Att SLI:a två kort med tredjepartskylare är inte att rekommendera. Jag prövade själv med två Windforce x3 GTX780 och det är mindre törstiga kort och det lät som sjutton. I det fallet är referenskylare av "blower-typen" att föredra då värmen trycks ut i bakkant av datorn.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8084943/yephttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8084943/yep

Här är en billigare setup och som är i mina ögon ärligt talat bättre. Korten kommer fortfarande klocka på bra ifall du nu vill överklocka dem.

* Komplettera med AIO-vattenkylning ifall du nu vill.

* Du hade inte valt något operativsystem i din egna kundvagn så jag antod att du redan hade det, eller iallafall licensierad nyckel från Microsoft och isåfall lär det inte behövas någon DVD-läsare då det går att installera från USB-sticka. Om du nu inte mot all förmodan behöver ett DVD-läsare. Isåfall komplettera med valbart chassi och en DVD-läsare. Det blir antagligen billigare ändå.

* Moderkortet här har inbyggd wifi-krets.

* Nu har du också nära nog 1TB SSD lagring, samt en extra TB i lagring.

* Du kan installera båda crucialdiskarna i RAID0 och få finfint tryck i dem.

Oavsett hur du väljer och vrakar bland sådana komponenter så kommer du bli otroligt nöjd med en sån här drömsetup av dator.

Ja ser bättre ut, har dålig koll på vilka kylare som gäller.
ska lägga till win 8 och byta ut chassit mot det jag hade i min länk, gillar dom som fan! Sen kör jag nog på det.
tackar så mycket för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ser bra ut! Hoppas du inte ska stoppa in dina 980ti mot en sunkig 1080p-skärm bara!

Nej då, har en gammal 1080 skärm nu men den kasseras med den gamla datorn, en ny 4k skärm ska givetvis med!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neesch:

Nej då, har en gammal 1080 skärm nu men den kasseras med den gamla datorn, en ny 4k skärm ska givetvis med!

Skickades från m.sweclockers.com

vattenkylare är opålitliga och presterar knappt bättre än de störra luftkylarna som t.ex. noctuas som länkades ovan, har på senare tid bytt ut 3st vattenkylare i mina kompisars datorer (en Corsair H70, en antec kuhler 920, en Corsair H60) två stycken med defekt pump och en med läckage vid radiatorn.. h70n var nog äldst från 2011 sen var antec kuhler och corsair h60 från 2012, min egna noctua cpu kylare är från 2010 och ger inte ifrån sig det minsta missljud från någon av mina fläktar samt kyler lika bra som dagen jag köpte den!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Oliver91:

vattenkylare är opålitliga och presterar knappt bättre än de störra luftkylarna som t.ex. noctuas som länkades ovan, har på senare tid bytt ut 3st vattenkylare i mina kompisars datorer (en Corsair H70, en antec kuhler 920, en Corsair H60) två stycken med defekt pump och en med läckage vid radiatorn.. h70n var nog äldst från 2011 sen var antec kuhler och corsair h60 från 2012, min egna noctua cpu kylare är från 2010 och ger inte ifrån sig det minsta missljud från någon av mina fläktar samt kyler lika bra som dagen jag köpte den!

Du citerade nog fel

Men jag håller med! Jag har haft sönder en Antec 620 där pumpen rasade. Jag fick senare skicka monteringskitet till en kille som fick sin rasade 620 utbytt.

En kompis 920 rasade pumpen också på. Skitprodukter i jämförelse med en redig Noctua tornkylar med fläktarna PWM-reglerade.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du citerade nog fel

Men jag håller med! Jag har haft sönder en Antec 620 där pumpen rasade. Jag fick senare skicka monteringskitet till en kille som fick sin rasade 620 utbytt.

En kompis 920 rasade pumpen också på. Skitprodukter i jämförelse med en redig Noctua tornkylar med fläktarna PWM-reglerade.

nädå citerade TS men han hade citerat dig i samma inlägg så det dyker upp för dig med men förstår inte varför folk förespråkar dessa skitiga all-in-one vattenkylare som är dyra, farliga och presterar som luftkylare i samma prisklass.. riktig vattenkylning är en annan sak men dessa ser jag bara enbart ett användningsområde för och det är om man ska köra en extremt varm cpu i ett trångt mitx chassi där man inte får in någon vettig tornkylare annars förstår jag verkligen inte vitsen med dessa vattenkylare, folk glömmer väl bort att all kylning runt cpu sockeln försvinner och förkortar livstiden avsevärt på moderkortet vid överklockning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Koll före köp

Nu har jag plockat ihop vad jag tror är rätt grejer. Tänkte bara dubbelkolla så att jag inte har glömt något, ev. komponenter ej komatibla med varandra. Vad tror ni?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8112273/master-2

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli ett rejält bygge, inget fel med det om du vill spendera.

Alternativ:

Samsung 850 pro i samma prisklass: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2724062

Evga G2 eller CM V850 räcker gott och väl för ungefär halva summan.

https://www.inet.se/produkt/v100426/asus-z97-a-intel-core-i7-...

Du kan skära ner på en hel del andra alternativ, inte minst chassit, men svårt att svara på utan att veta dina behov och önskemål.

Permalänk
Medlem

Vänta 2 dagar på amd fury x recension

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ta Samsungs 500GB SSD, nästan 1000 kr billigare....

Permalänk
Medlem

@kronwalled:
Okej så evga g2 850w modulärt räcker?

Permalänk
Medlem

@NordhNet:
Ber om ursäkt, visste inte att det var förbjudet. Ska läsa igenom forumets regler innan jag gör nästa inlägg. Fel av mig!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Neesch:

@kronwalled:
Okej så evga g2 850w modulärt räcker?

Skrivet av Neesch:

@NordhNet:
Ber om ursäkt, visste inte att det var förbjudet. Ska läsa igenom forumets regler innan jag gör nästa inlägg. Fel av mig!

Skrivet av Neesch:

Man får/bör inte dubbelposta heller, eller i detta fall trippelposta redigera meddelanden istället. Ja den burken är "nog"

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

@Neesch:
Du ska lägga en så stor summa men orkar inte vänta 2 dagar på ett kort som kanske är bättre för samma pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Man får/bör inte dubbelposta heller, eller i detta fall trippelposta redigera meddelanden istället. Ja den burken är "nog"

Okej, nu vart det lite pinsamt... Moderatorn sa till och med till mig. Är uppspelt bara, har fått godkänt av frugan till att köpa ny dator, så väldigt snart händer det!

Skrivet av Jonathanknet:

@Neesch:
Du ska lägga en så stor summa men orkar inte vänta 2 dagar på ett kort som kanske är bättre för samma pris?

Jo du har nog rätt, ska hålla mig i skinnet i 2 dagar till å kolla vad det är för kort som kommer. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neesch:

Okej, nu vart det lite pinsamt... Moderatorn sa till och med till mig. Är uppspelt bara, har fått godkänt av frugan till att köpa ny dator, så väldigt snart händer det!

Jo du har nog rätt, ska hålla mig i skinnet i 2 dagar till å kolla vad det är för kort som kommer. Tack för tipset!

I övrigt så ser det riktigt fint ut, kommer bli en best!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neesch:

Har fått godkänt av frugan till att köpa ny dator, så väldigt snart händer det!

Kör för kingen och fosterlandet!
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neesch:

Okej, nu vart det lite pinsamt... Moderatorn sa till och med till mig. Är uppspelt bara, har fått godkänt av frugan till att köpa ny dator, så väldigt snart händer det!

Jo du har nog rätt, ska hålla mig i skinnet i 2 dagar till å kolla vad det är för kort som kommer. Tack för tipset!

Det är ingen fara - många gör misstag av denna sort, inkl. jag själv!

Härlig känsla med att köpa en sprillans burk, den är fantastisk. Och din burk blir en rejält best! 980ti är otroliga kort!

Mycket nöje & lycka till!

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neesch:

@Neesch

För det första har du valt fel fläktar till chassit, de fläktar som ingår i chassit är följande:

2st 120mm i fronten
1st 140mm i baken
1st 200mm i toppen

Du har kvar 4 stycken 120mm platser att fylla, ifall du nu anser att det behövs. Jag skulle iallafall placera 2 stycken låg-rpm 120mm fläktar som kan agera insug.

Sen har du valt vispkylare som enligt recensionen sweclockers la upp idag absolut bör tänkas över.

De få FPS du vinner på en så högludd burk är absolut inte värt det i slutändan, jag rekommenderar fortfarande därför referenskylaren då den trycker ut all varmluft ut ur chassit.

Ovanpå det hela... behöver du 32GB ram?

Här är en fix för fläktar, grafikkort och -16GB ram. Det behövs aldrig om du bara spelar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8112593/fixfix

I den här konfigen har du i budgeten också plats med ytterligare en 850 EVO á la 500gb jämtemot den du länkade tidigare.

Sen så smög jag in ett FD 1000w nätagg med platinum cert som fått väldigt bra kritik från Johnnyguru då två överklockade 980ti och en i7 4790k antagligen kommer ligga och trycka på 700w gränsen och då kanske 850w-agget från EVGA blir lite högljutt.

There you have it!