Permalänk
Medlem

Bytt chassi, strömmen är död

Har precis bytt chassi, skulle testköra och kolla så allt startade korrekt innan jag satte på sidoplåtarna (glömde även koppla in front-leds och de portarna, om det nu gör någon skillnad.

Hur som helst, startade datorn med startknappen som sitter på moderkortet (MSI z97 gaming 7) och strömmen dog i två rum.
Ingen propp har gått eller något liknande.
De sitter antagligen i samma ledning.

Förhoppningsvis så mördare jag varken strömmen eller datorn, det återstår att se. Hur som helst, hur får jag tillbaka strömmen?

Permalänk
Medlem

Om det är dvärgbrytare, dvs en liten knapp man trycker upp så testa trycker av den och sen på igen, om dom är dåliga så kan dom lösa ut utan att knappen faller ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwee:

Har precis bytt chassi, skulle testköra och kolla så allt startade korrekt innan jag satte på sidoplåtarna (glömde även koppla in front-leds och de portarna, om det nu gör någon skillnad.

Hur som helst, startade datorn med startknappen som sitter på moderkortet (MSI z97 gaming 7) och strömmen dog i två rum.
Ingen propp har gått eller något liknande.
De sitter antagligen i samma ledning.

Förhoppningsvis så mördare jag varken strömmen eller datorn, det återstår att se. Hur som helst, hur får jag tillbaka strömmen?

En propp har antagligen gått eftersom det blivit kortslutning. Börja med att först koppla ur datorn, byt sedan propp och sen får du nog montera om moderkortet, glömt distanserna? Kan ju vara så att nätagget kortslutit också, men det känns föga troligt även om det skulle vara ett Galne Gunnar-PSU som är hyfsat nytt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Om det är dvärgbrytare, dvs en liten knapp man trycker upp så testa trycker av den och sen på igen, om dom är dåliga så kan dom lösa ut utan att knappen faller ner.

Har "switchar", testat starta om alla osv, ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

En propp har antagligen gått eftersom det blivit kortslutning. Börja med att först koppla ur datorn, byt sedan propp och sen får du nog montera om moderkortet, glömt distanserna? Kan ju vara så att nätagget kortslutit också, men det känns föga troligt även om det skulle vara ett Galne Gunnar-PSU som är hyfsat nytt.

Kan inte byta propp då det inte finns några.
Distanser sitter i chassin när man köper nu förtiden.
Monteringen är det inga fel på, skulle jag tro.
Vill först och främst bara ha ström i min lägenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan vara så tråkigt att det gått en huvudsäkring, då måste du ringa fastighetsskötaren / jour då dessa sitter vid din elmätare.
Det finns 3 huvudsäkringar, om en går så tappar du en fas, vilket gör att vissa uttag har ström men andra inte, testa flytta datorn till ett annat uttag som har ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Det kan vara så tråkigt att det gått en huvudsäkring, då måste du ringa fastighetsskötaren / jour då dessa sitter vid din elmätare.
Det finns 3 huvudsäkringar, om en går så tappar du en fas, vilket gör att vissa uttag har ström men andra inte, testa flytta datorn till ett annat uttag som har ström

Repetera tills alla säkringar har gått så kan du sitta lugnt i mörkret Skämt åsido, tror även på denna teorin.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Det kan vara så tråkigt att det gått en huvudsäkring, då måste du ringa fastighetsskötaren / jour då dessa sitter vid din elmätare.
Det finns 3 huvudsäkringar, om en går så tappar du en fas, vilket gör att vissa uttag har ström men andra inte, testa flytta datorn till ett annat uttag som har ström

Funderar på att flytta tjejens dator då jag inte vill mörda fler uttag.

Men jag kan ju testa att bara sätta i strömkabeln och se om min burk ens får någon ström längre. Tänker dock inte klicka på knappen denna gången. Antar att det inte kan bli annat än värre om jag gör det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwee:

Kan inte byta propp då det inte finns några.
Distanser sitter i chassin när man köper nu förtiden.
Monteringen är det inga fel på, skulle jag tro.
Vill först och främst bara ha ström i min lägenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Koppla ur datorn från väggen INNAN du försökte återställa strömmen i lägenheten. Koppla ur flera prylar från lägenheten om strömmen inte kommer tillbaka.

Strömmen hade inte gått i lägenheten utan anledning. Datorn är troligast eftersom du inte nämnt något annat du gjort. Vilket gör det troligt att du monterat fel eller att något gick sönder medan du bytte delar.

Om något är trasigt underlätta om att veta nätaggets märke, modell (serie), ålder och vilket grafikkort som nätagget används med. Vissa nätagg är kända för att vara av lägre kvalite och ge problem oavsett antal watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Repetera tills alla säkringar har gått så kan du sitta lugnt i mörkret Skämt åsido, tror även på denna teorin.

Testade att flytta datorn.
Så fort jag slog på nätaggregat så gick proppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Koppla ur datorn från väggen INNAN du försökte återställa strömmen i lägenheten. Koppla ur flera prylar från lägenheten om strömmen inte kommer tillbaka.

Strömmen hade inte gått i lägenheten utan anledning. Datorn är troligast eftersom du inte nämnt något annat du gjort. Vilket gör det troligt att du monterat fel eller att något gick sönder medan du bytte delar.

Om något är trasigt underlätta om att veta nätaggets märke, modell (serie), ålder och vilket grafikkort som nätagget används med. Vissa nätagg är kända för att vara av lägre kvalite och ge problem oavsett antal watt.

Tjejen satt jag spelade, jag hade precis byggt ihop allt, satte i strömsladden och tryckte på power knappen på moderkortet.
Sen dess har jag inte haft någon el i de uttaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle starkt avråda från att koppla in datorn igen utan att ha monterat om all från scratch igen. Hade ett nätaggregat som kortslöt för en massa år sen, resulterade i att proppen gick direkt igen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Skulle starkt avråda från att koppla in datorn igen utan att ha monterat om all från scratch igen. Hade ett nätaggregat som kortslöt för en massa år sen, resulterade i att proppen gick direkt igen.

Funderar på att dra iväg och köpa ett nytt nu direkt. Affären stänger om 1h och 10 min. Är det samma resultat efter det så blev jag väl helt enkelt ett nätaggregat fattigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska jag testa med tjejens nätaggregat, bara för att se om proppen går då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwee:

Funderar på att dra iväg och köpa ett nytt nu direkt. Affären stänger om 1h och 10 min. Är det samma resultat efter det så blev jag väl helt enkelt ett nätaggregat fattigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska jag testa med tjejens nätaggregat, bara för att se om proppen går då också?

Oavsett måste du kolla att allt är korrekt inkopplat, oavsett nätagg. Vilket är det nuvarande?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Måste ju vara kortis i din strömkabel eller trasigt PSU, om det är kortis i själva datorn så slår ju PSU´n från, den har eget kortslutningsskydd.
Det händer att när säkringar blir gamla så kan dom gå för strömspikar (en plötslig ökning av belastningen), framförallt ska ju säkringen i din lägenhet gå, inte huvudsäkringen, då dom är större än dina säkringar i din elcentral.
Har du bytt strömsladden? Är PSUn ny eller flyttade du över det?
Kolla så inget är löst i PSUn, tex en skruv som kortsluter mot jord

Permalänk
Medlem

PSU: PSU Fractal Design 650W Tesla/650W/80+ (inhandlat 2011)
GPU: MSI GeForce GTX 970 (inhandlat 1 vecka sen)
Mobo: MSI z97 Gaming 7 (inhandlat 2014)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Oavsett måste du kolla att allt är korrekt inkopplat, oavsett nätagg. Vilket är det nuvarande?

Allt är korrekt ikopplat, redan kollat det.
PSU Fractal Design 650W Tesla/650W/80+

Skrivet av magic84:

Måste ju vara kortis i din strömkabel eller trasigt PSU, om det är kortis i själva datorn så slår ju PSU´n från, den har eget kortslutningsskydd.
Det händer att när säkringar blir gamla så kan dom gå för strömspikar (en plötslig ökning av belastningen), framförallt ska ju säkringen i din lägenhet gå, inte huvudsäkringen, då dom är större än dina säkringar i din elcentral.
Har du bytt strömsladden? Är PSUn ny eller flyttade du över det?
Kolla så inget är löst i PSUn, tex en skruv som kortsluter mot jord

Det är en gammal PSU, inköpt 2011. Fractal Design 650W Tesla/650W/80+

Dvs inte ett nytt. Testade med en annan strömsladd i det andra uttaget, och proppen gick ju även då.
Ska kolla så ingen skruv gör något, men det är jag väldigt tveksam på.

Permalänk
Medlem

2011 är inte jättegammalt, men vissa nätagg har en liten switch på baksidan där man väljer om man har 110 eller 230v, om den av någon anledning står på 110v så går det åt helvete.
Gick säkringen i din lägenhet nu så du kan återställa själv?

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är distanserna under moderkortet finns inget som säger att de sitter på rätt plats för just ditt moderkort när du köper chassit. Så kontrollera det innan du testar något annat. Om det inte är distanserna kolla så du monterat alla kablar rätt. Och fungerar det inte ännu så testa med annat nätagg. Men kom ihåg att ju fler saker du testar som inte fungerar desto större chans att något annat går sönder.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

2011 är inte jättegammalt, men vissa nätagg har en liten switch på baksidan där man väljer om man har 110 eller 230v, om den av någon anledning står på 110v så går det åt helvete.
Gick säkringen i din lägenhet nu så du kan återställa själv?

Ja. Nu kunde jag återställa den själv och sitter just för tillfället på tjejens burk.
55min tills affären stänger, hur tar jag reda på om det är nätagget eller något annat?

Hoppas på att det är nätagget då jag faktiskt tänkt att köpa nytt ganska snart ändå.

Permalänk
Medlem

svårt att avgöra utan mätinstrument.
Om du har en multimeter kan du ohm-mäta, finns 3stift där du sätter i strömsladden till ditt nätagg, stiften i mitten är jord, mät mellan det och det ena och sedan det andra, instrumentet ska visa "OL" (overload).
men som andra har skrivit, skruva ur nätagget ur chassit, lossa alla kablar, sätt sedan i nätagget i ett uttag, går säkringen = fel på nätagget. Går inte säkringen, kortslut grön och svart i 24-pin kontakten med tex ett gem, nätagget ska då starta.
Som sagt, tvivlar på kortis i själva datorn då nätagget själv borde bryta strömmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

svårt att avgöra utan mätinstrument.
Om du har en multimeter kan du ohm-mäta, finns 3stift där du sätter i strömsladden till ditt nätagg, stiften i mitten är jord, mät mellan det och det ena och sedan det andra, instrumentet ska visa "OL" (overload).
men som andra har skrivit, skruva ur nätagget ur chassit, lossa alla kablar, sätt sedan i nätagget i ett uttag, går säkringen = fel på nätagget. Går inte säkringen, kortslut grön och svart i 24-pin kontakten med tex ett gem, nätagget ska då starta.
Som sagt, tvivlar på kortis i själva datorn då nätagget själv borde bryta strömmen

Har inget mätinstrument tyvärr.
Har plockat isär hela datorn nu, igen. Alla distanser satt rätt, har kopplat ur nätagget också.

Ska jag koppla in nätagget ensamt, dvs inget ikopplat i det, och slå på det och se om proppen går igen?

Permalänk
Medlem

Precis, nätagget ska vara helt ute ur datorn och inte ha kontakt med chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Precis, nätagget ska vara helt ute ur datorn och inte ha kontakt med chassit

Nätaggregatet ensamt, inget ikopplad, proppen gick.
Jag antar att det är ett glädje besked? Det är ju ändå det billigaste att byta ut i stort sett.

Permalänk
Medlem

Ja, kortis i nätagget. RIP
Troligen en kondensator som gått.
Om du vill kan du ju kolla i hålet där du sätter i sladden att det inte är skräp där, eller skruva isär det och kolla att det inte ligger något och kortsluter, men jag hade nog köpt ett nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Ja, kortis i nätagget. RIP
Troligen en kondensator som gått.
Om du vill kan du ju kolla i hålet där du sätter i sladden att det inte är skräp där, eller skruva isär det och kolla att det inte ligger något och kortsluter, men jag hade nog köpt ett nytt

Förjävla synd att affären stänger om 20 min och jag har ingen bil för tillfället. Får väl dra iväg imorgon då antar ja.

Något speciellt jag ska tänka på nu när jag drar ihop alla andra delar, dvs kopplar i allt utom nätagget?

Tacksam för din hjälp förövrigt, 10/10.

Permalänk
Medlem

Nje, tänk på ESD, ta på diskbänken innan du börjar skriva så du laddar ur ev statiskt elektricitet. Lycka till

btw, fick du tillbaka strömmen i alla uttag? Annars får du nog ringa någon fastighetsskötare, kolla så kyl/frys har ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Nje, tänk på ESD, ta på diskbänken innan du börjar skriva så du laddar ur ev statiskt elektricitet. Lycka till

btw, fick du tillbaka strömmen i alla uttag? Annars får du nog ringa någon fastighetsskötare, kolla så kyl/frys har ström

Kök, matrum, toalett samt hallen har ström.
Endast vardagsrum och sovrum som är dött. Taklampor fungerar dock felfritt i alla rum. Ska ringa fastighetsägaren imorgon och se hur det går.
Det där med ESD har jag koll på
Tack!

Men det lär väl inte va några problem med nytt nätagg antar ja? Om burken ändå inte startar, då kan jag anta att PSUn tog med något i smällen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Nje, tänk på ESD, ta på diskbänken innan du börjar skriva så du laddar ur ev statiskt elektricitet. Lycka till

btw, fick du tillbaka strömmen i alla uttag? Annars får du nog ringa någon fastighetsskötare, kolla så kyl/frys har ström

Nu är det väl inte laddningen i sig som är farlig utan skillnaden mellan dig och det du tar på, visst kan man ta på ett element eller dylikt men man behöver ändå ett armband mellan dig själv och chassit t ex

Skrivet av qwee:

Kök, matrum, toalett samt hallen har ström.
Endast vardagsrum och sovrum som är dött. Taklampor fungerar dock felfritt i alla rum. Ska ringa fastighetsägaren imorgon och se hur det går.
Det där med ESD har jag koll på
Tack!

Men det lär väl inte va några problem med nytt nätagg antar ja? Om burken ändå inte startar, då kan jag anta att PSUn tog med något i smällen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det bör inte vara några problem! Den ska ha inbyggt skydd så förhoppningsvis har inga komponenter rykt. När jag hade det risiga skräpagget Hiper (tror jag det hette) så trots att det kortslöt och smalt(!) så klarade sig alla mina komponenter, nytt agg och då starta datorn utan problem!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det bör inte vara några problem! Den ska ha inbyggt skydd så förhoppningsvis har inga komponenter rykt. När jag hade det risiga skräpagget Hiper (tror jag det hette) så trots att det kortslöt och smalt(!) så klarade sig alla mina komponenter, nytt agg och då starta datorn utan problem!

Nätagg av låg kvalite har dåliga inbyggda skydd. Du hade snarare tur att din small (gäller också brand) så att du snabbt insåg att något var fel.

Var vanligare att nätagg som Hiper inte small eller började brinna så att folk hann köpa och förstörde flera delar/datorer efter varandra innan nätagget tillslut dog. Du kan gissa hur glada folk var när de skapat sin tråd och fick reda på vilket misstag de gjort så att deras nya delar också förstördes efter nån vecka.

Förhoppningsvis (troligen) har qwee (TS) också haft tur.