Permalänk
Medlem

Setup för dual network portar.

Hej,

kopierar och klistrar in texten från min tråd på ett Microsoft forum, pga att dom inte kunde hjälpa mig där. Detta är kanske inte ett problem utan mera ett konstaterande samt en liten fråga.

"So yeah here on the evening of Saturday (2 years since I discovered that I couldn't use my onboard network port) I went into device manager and saw that the system had picked up an unknown device, I was so confused when it pointed to the driver that I had tried to install for about a year but the setup always returned, sorry we cannot find any Intel(R) Network Adapters on this system. And now it suddenly just pops up like "surprise motherfucker" and I've got no idea what triggered it.

Now my question is can I somehow set it up so that one port is for incoming connections and the other port is for outgoing?

Oh and my modem is an Cisco EPC3825.

Uh, I am still like "am I dreaming?".

So I'm basically gonna leave it at that I had a "Ghost in the machine" experience. "

Jag skapade tråden för typ 6 dagar sen och ja har inte fått något vettigt svar.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Vila i frid

Du kan inte använda de två NIC'arna på det sättet dvs en för inkommande trafik och den andra för utgående, det fungerar inte på det sättet. Du kanske vill läsa lite grundläggade om tcp/udp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du kan inte använda de två NIC'arna på det sättet dvs en för inkommande trafik och den andra för utgående, det fungerar inte på det sättet. Du kanske vill läsa lite grundläggade om tcp/udp.

Hur inte, ena är via en av mina PCI slots och den andra är ju ja moderkortets.

Jag menar ASUS:ska nya X99 Deluxe moderkort har ju två Gigabit portar så hur skulle min ide inte fungera?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Hur inte, ena är via en av mina PCI slots och den andra är ju ja moderkortets.

Jag menar ASUS:ska nya X99 Deluxe moderkort har ju två Gigabit portar så hur skulle min ide inte fungera?

Vad vill du uppnå?
Nätverkskort har full duplex så varför begränsa dig?
Visst, du kan lastbalansera men då är du ute efter båda kortens kapacitet.
Men största anledningen till 2 näterkskort är nog för att aggera router.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Att skriva ett eget program som lyssnar/sänder på olika NIC går. Se Win DDK. Jag skrev en sniffer där jag kan välja NIC. Såvitt jag vet har inte WinSock stöd för detta.
Även en router (mot olika nätverk) lyssnar/sänder på samma NIC beroende på vilket nät trafiken avser.
Ganska knepigt eftersom det rör sig om programmering på låg nivå och en drivare (.sys-fil) måste skapas och installeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vad vill du uppnå?
Nätverkskort har full duplex så varför begränsa dig?
Visst, du kan lastbalansera men då är du ute efter båda kortens kapacitet.
Men största anledningen till 2 näterkskort är nog för att aggera router.

Um jag är inte så insatt i nätverk men vad menar du med att "aggera router"?

Vet att Google finns men chanserna att hitta något smart är svårt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Om du har internet anslutning via modem så kommer du iaf inte få ut mer hastighet för att du skulle rent teoretiskt köra på två nätverks kort, då måste du isf har två helt skilda internet anslutningar. Och när det gäller hem nätverk så borde det räcka med att du kör 1Gbit ethernet via kabel hemma i ditt nätverk.

Med att "aggera router" menas att med två nic så kan du installera en router tjänst, som typ pfSense till Linux där ena kortet är WAN och det andra är LAN, så den routar mellan båda korten, ist för att du går ut och köper en router.

Och Full Duplex menas att du kan skicka data samtidigt som du tar emot, precis det du vill uppnå med två nätverkskort. Så eftersom du skulle redan uppnå det med ethernet så finns det egentligen ingen anledning att använda två NIC på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Om du har internet anslutning via modem så kommer du iaf inte få ut mer hastighet för att du skulle rent teoretiskt köra på två nätverks kort, då måste du isf har två helt skilda internet anslutningar. Och när det gäller hem nätverk så borde det räcka med att du kör 1Gbit ethernet via kabel hemma i ditt nätverk.

Med att "aggera router" menas att med två nic så kan du installera en router tjänst, som typ pfSense till Linux där ena kortet är WAN och det andra är LAN, så den routar mellan båda korten, ist för att du går ut och köper en router.

Och Full Duplex menas att du kan skicka data samtidigt som du tar emot, precis det du vill uppnå med två nätverkskort. Så eftersom du skulle redan uppnå det med ethernet så finns det egentligen ingen anledning att använda två NIC på det sättet.

Aha okej hade hoppats att detta skulle ha löst mitt problem i ett spel att jag oftast inte kan spela online, men icke sa nicke.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Aha okej hade hoppats att detta skulle ha löst mitt problem i ett spel att jag oftast inte kan spela online, men icke sa nicke.

Du skulle kunna prova typ Telia mobilt bredband där du kan köpa typ 5GB trafik för runt 300kr och bara använda det till ditt spel. Spel borde inte ta så mycket trafik så länge du har all grafik på din spel klient på datorn och se till att du patchar spelet via ADSL om det nu är det du har.

Du kan få ut denna tjänst via ett sim kort som du kan helt enkelt bara sätta i din smart phone och koppla in i datorn via USB och byta över til hotsspot/access punkt så du använder internet via din smartphone. Hastigheten har jag för mig är upp till 20Mbit eller nåt sånt, men kan inte ge någon garanti på ping eller hur bra det egentligen skulle fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du skulle kunna prova typ Telia mobilt bredband där du kan köpa typ 5GB trafik för runt 300kr och bara använda det till ditt spel. Spel borde inte ta så mycket trafik så länge du har all grafik på din spel klient på datorn och se till att du patchar spelet via ADSL om det nu är det du har.

Du kan få ut denna tjänst via ett sim kort som du kan helt enkelt bara sätta i din smart phone och koppla in i datorn via USB och byta över til hotsspot/access punkt så du använder internet via din smartphone. Hastigheten har jag för mig är upp till 20Mbit eller nåt sånt, men kan inte ge någon garanti på ping eller hur bra det egentligen skulle fungera.

Nja nå kan nog helt klart också vara fel på spel servrerna, alltså rockstar. Men ja det var ju bara en tanke om man kunde ha gjort på det lilla viset.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Aha okej hade hoppats att detta skulle ha löst mitt problem i ett spel att jag oftast inte kan spela online, men icke sa nicke.

Då tycker jag du ska utgå från ditt problem istället för att hitta på en egen lösning, om du vill ha hjälp på forumet.

Beskriv vad som är fel med ditt online spelande m.m så kan du säkert få bättre hjälp.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Då tycker jag du ska utgå från ditt problem istället för att hitta på en egen lösning, om du vill ha hjälp på forumet.

Beskriv vad som är fel med ditt online spelande m.m så kan du säkert få bättre hjälp.

Kära FX9 vi pratar om Rockstar, fastän någon vänlig själ antagligen skulle kunna hjälpa mig på detta forum så tror jag att felet ligger på deras sida.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Och jag kan heller inte konfigurera så att t.ex. vissa program använder ena nätverks porten och andra program den andra?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Equilibrium:

Och jag kan heller inte konfigurera så att t.ex. vissa program använder ena nätverks porten och andra program den andra?

Nej, det finns inget inställning i windows som låter dig att specificera nätverksport för ett program. Det närmaste du kan komma utan att bli OSI-utvecklarguru är att köra saker virtuellt och därigenom speca vilket NIC som skall användas för varje enskild gäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Och jag kan heller inte konfigurera så att t.ex. vissa program använder ena nätverks porten och andra program den andra?

Det går om programmet har stöd för att välja NIC. Men som jag sa tidigare så finns det egentligen ingen anledning för hur än du vrider och vänder på det så har du fortfarande samma internet anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det går om programmet har stöd för att välja NIC. Men som jag sa tidigare så finns det egentligen ingen anledning för hur än du vrider och vänder på det så har du fortfarande samma internet anslutning.

Jo det vet jag ju men det skulle ju vara jävligt skönt om man skulle kunna ha ett torrent program på ena porten och steam på den andra, doesn't this make sense?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Jo det vet jag ju men det skulle ju vara jävligt skönt om man skulle kunna ha ett torrent program på ena porten och steam på den andra, doesn't this make sense?

Nej, inte om du kopplar båda till samma router och där går trafiken samman till att använda samma internetanslutning.

Om du däremot har dubbla internetabonnemang finns det en bra anledning till att dela trafiken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

...men det skulle ju vara jävligt skönt om man skulle kunna ha ett torrent program på ena porten och steam på den andra, doesn't this make sense?

Varför? Det är fortfarande samma dator, det är ingenting du kommer märka normalt.. varför skulle det vara skönt? För mig känns det mer som att du är ute efter att använda det som finns och att det mer är en personlig känsla, kanske att det är slöseri att inte använda allt som finns, allt du har betalat för...

Permalänk
Medlem

Älskar detta med att man inte får ha några egna ideer. Och inte heller få testa något fastän det är onödigt #sweclockerslogik

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Equilibrium:

Älskar detta med att man inte får ha några egna ideer.

"får"? Vi är ju definitivt inte din morsa, vi berättar det vi vet - det vi gjort tidigare - när vi var yngre och provade tokigheter och lärde sig den hårda vägen. Jag t.ex. tapetserade mitt rum 1973 med elektrolyt från en 10000 uF 63 volts konding, ofrivilligt. Lika klantigt som att driva en Tor Exit-Nod på en publik ISP-adress, som jag gjorde tidigare, numera via VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

"får"? Vi är ju definitivt inte din morsa, vi berättar det vi vet - det vi gjort tidigare - när vi var yngre och provade tokigheter och lärde sig den hårda vägen. Jag t.ex. tapetserade mitt rum 1973 med elektrolyt från en 10000 uF 63 volts konding, ofrivilligt. Lika klantigt som att driva en Tor Exit-Nod på en publik ISP-adress, som jag gjorde tidigare, numera via VPN.

Blev resultatet jämt? För det låter ju som ett smidigt sätt att tapetsera

Hur som till #Equilibrium TS vad jag ser så försöker faktiskt folk här hjälpa dig. Men helt onödigt jobb att använda flera portar på det viset.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Blev resultatet jämt? För det låter ju som ett smidigt sätt att tapetsera

Hur som till #Equilibrium TS vad jag ser så försöker faktiskt folk här hjälpa dig. Men helt onödigt jobb att använda flera portar på det viset.

Jo det förstår jag men då behöver man väl inte vara negativ och förstöra ens dröm, eller är det bara omöjligt att göra det jag vill få gjort?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.