Flyttat till nytt villaområde. Maxhastighet på internet är 8 mbit/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Jag har 4G...och bor ute på "byggdá"...det är nog därför jag har optofiber!
De få gånger i månaden då jag har kontakt med telia-masten vill jag nog hellre sitta i trädgården och njuta av solen...

/Bonnlurk

Allt är relativt men sparar hellre pengarna på annat, ser själv 4G masten därifrån jag bor.. typ max 1 km klar sikt

Visst man får leva på dålig ping med 4G, men 40-50 ms är inte så dåligt ändå.

Hoppas innerligt att Telia ökar datamängderna snart för konsumenter som dem gjorde för några veckor sedan till företag, 100-200 GB är inte dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Om du bygger ditt argument på att du ägt villa sedan du var 25 så är du undantaget som bekräftar regeln.

Bott i, ägt har jag bara gjort de senaste 5,5 åren.
Är inget särskilt undantag, de flesta jag känner som är födda tidigt 80-tal eller sent 70-tal har villa eller bostadsrätt.

Att det bara skulle vara 45+ som äger sitt boende är rejält felaktigt antagande, ännu värre 65+ (om du nu inte enbart räknar ägande utan banklån, då är du kanske närmare sanningen).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;15378974']Var glad och sluta kvid...

Vi flyttade till hus i vintras, gick från 100 Mbit/s till att 2 Mbit/s ADSL är det enda vi kan få. Övervägande 4G men ogillar datataken. Och i höst får (vi betala för) fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Aa, jag borde klaga mindre. 100 mbit/s till 2 mbit/s måste svida. Hursomhelst är inte det poängen av tråden men jag har medkänsla för dig och önskar dig lycka till!

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Medlem

Hur ska man få med "gamlingar" på att skaffa bättre internet? Finns det något färdig flygblad online jag kan sno och sätta i brevlådor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt göra som man gjorde förr. Knacka dörr och sälj in dina argument hos dina grannar och kringboende. Ett ypperligt sätt att skaffa nya kontakter och bekanta, sedan blir du säkert traktens utnämnda IT-expert och tjäna lite extrapengar när du hjälper tant Agda med sina betalningar över internet via sin nya fina fiber Lycka till.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

Hur ska man få med "gamlingar" på att skaffa bättre internet? Finns det något färdig flygblad online jag kan sno och sätta i brevlådor?

Skickades från m.sweclockers.com

I krokarna där jag har en sommarstuga så håller en fiberförening på att projektera fiberdragning. Mestadels gamlingar (medelålders och äldre) som varit på informationsmötena vad jag sett...och jag tycker de verkar väldigt positiva till fiber på landsbygden.

Du kan ju alltid ta inspiration för fiber-argument här:
http://www.helgestafiber.se/?page_id=383

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bott i, ägt har jag bara gjort de senaste 5,5 åren.
Är inget särskilt undantag, de flesta jag känner som är födda tidigt 80-tal eller sent 70-tal har villa eller bostadsrätt.

Att det bara skulle vara 45+ som äger sitt boende är rejält felaktigt antagande, ännu värre 65+ (om du nu inte enbart räknar ägande utan banklån, då är du kanske närmare sanningen).

Dock så var det ju inte det argumentet som framfördes utan argumentet var att det främst är folk över 45 som har ägt sin villa i 15 år eller mer vilket stämmer rätt väl med scb:s statistik vilken påvisar en markant uppgång för småhusägande vid 30

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Dock så var det ju inte det argumentet som framfördes utan argumentet var att det främst är folk över 45 som har ägt sin villa i 15 år eller mer vilket stämmer rätt väl med scb:s statistik vilken påvisar en markant uppgång för småhusägande vid 30

Det stämmer nog iofs. Men spelar det någon större roll om man ägt den i över 15 år?
Och att 90-talisterna och framåt skulle använda mer internet är jag tveksamt till, men ser gärna statistik om det stämmer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Allt är relativt men sparar hellre pengarna på annat, ser själv 4G masten därifrån jag bor.. typ max 1 km klar sikt

Visst man får leva på dålig ping med 4G, men 40-50 ms är inte så dåligt ändå.

Hoppas innerligt att Telia ökar datamängderna snart för konsumenter som dem gjorde för några veckor sedan till företag, 100-200 GB är inte dåligt.

Problemet med högre datamängd är att du kommer använda mer.. och mer och mer hela tiden, det kommer i princip aldrig att vara tillräckligt. 100GB tog slut på direkten här ute, sitter nu och använder mobilens 24GB datamängd, det går men det är surt när det tar slut här å...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hellre 8Mbit ADSL än ostabilt 4G med begränsad datamängd och långa latenstider. Även om 4G är ett stort steg mot 3G är en fast ansluting alltid att föredra i min mening. 8mbit är helt okej, skulle kunna varit värre

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Problemet med högre datamängd är att du kommer använda mer.. och mer och mer hela tiden, det kommer i princip aldrig att vara tillräckligt. 100GB tog slut på direkten här ute, sitter nu och använder mobilens 24GB datamängd, det går men det är surt när det tar slut här å...

Förstår inte ditt resonemang men givetvis kan det vara så för en del, men när jag hade fiber eller comhem så låg jag på 100-150 GB per månad så man borde ju klara sig(iaf jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hellre 8Mbit ADSL än ostabilt 4G med begränsad datamängd och långa latenstider. Även om 4G är ett stort steg mot 3G är en fast ansluting alltid att föredra i min mening. 8mbit är helt okej, skulle kunna varit värre

Skulle inte kalla 4G för lång latenstid, typ 40-50 ms för mig vilket är det samma som ADSL

När 5G har lanserats brett så byebye till vanligt bredband!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hellre 8Mbit ADSL än ostabilt 4G med begränsad datamängd och långa latenstider. Även om 4G är ett stort steg mot 3G är en fast ansluting alltid att föredra i min mening. 8mbit är helt okej, skulle kunna varit värre

Det kan alltid vara värre. Men när jag vill ha bättre än 0,8 upp för att kunna t.e.x livestreama så får det gärna vara bättre

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Skrivet av '[SH:

;15378974']Var glad och sluta kvid...

Vi flyttade till hus i vintras, gick från 100 Mbit/s till att 2 Mbit/s ADSL är det enda vi kan få. Övervägande 4G men ogillar datataken. Och i höst får (vi betala för) fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Har det faktiskt ännu värre än så, vi har inte ens tillgång till ADSL.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Vi köpte vårat hus förra året i Augusti, som 28 åring så är jag fortfarande rätt internetberoende, något som sitter kvar sedan yngre dagar och en nördig uppväxt.

Döm till min fasa när jag inser att det enda nät som finns tillgängligt, om man inte själv vill betala dragning av fiber, är comhem på 25mbit.

Vilket kanske inte låter så illa, om det inte vore för att comhem är lika stabila som en gnu på rullskridskor. Så jag har samma problem som TS, vill gärna få in något trevligare i kåken. Ska undersöka detta med att bilda förening för att få in fiber.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Vi köpte vårat hus förra året i Augusti, som 28 åring så är jag fortfarande rätt internetberoende, något som sitter kvar sedan yngre dagar och en nördig uppväxt.

Döm till min fasa när jag inser att det enda nät som finns tillgängligt, om man inte själv vill betala dragning av fiber, är comhem på 25mbit.

Vilket kanske inte låter så illa, om det inte vore för att comhem är lika stabila som en gnu på rullskridskor. Så jag har samma problem som TS, vill gärna få in något trevligare i kåken. Ska undersöka detta med att bilda förening för att få in fiber.

Lycka till! Det enda jag kan tänka på på dagarna är internet haha.

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Medlem

Man kan även se hur det ligger till med det lokala elkabel-bolaget eller vad man nu vill kalla dom. I mitt område är det dom som sköter om fiber-utbyggndad med öppna stadsnät och är ingen vi organisera själva, förutom då att skaffa tillräckligt med intresse-anmälningar.

Har 8/1 (Snarare 6/0,7) och har haft samma hastighet så länge jag kan minnas, har aldrig fått uppleva fiber...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

Aa, jag borde klaga mindre. 100 mbit/s till 2 mbit/s måste svida. Hursomhelst är inte det poängen av tråden men jag har medkänsla för dig och önskar dig lycka till!

Visst sved det men vet man att det är för en begränsad tid är det ändå ok. Säger som flera andra, försök prata med grannar osv. och starta en förening för att dra in fiber i området. I området där jag bor är det väldigt blandat, det finns en hel del barnfamiljer i åldern 35-45 år som säkerligen såg det som ett självklart val att tacka ja till fiber. Men det bor också många i åldern 55+ som även de bokat sig för fiber i hög utsträckning, allt beror på hur det säljs in.

Har du ADSL 8 Mbit/s idag kan du vanligen sänka månadskostnaden ganska mycket samtidigt som du får högre hastighet med fiber, visserligen krävs en investering på ca 20 000 kr men många äldre ser fördelen ändå. Likaså att det är framtidens anslutning för både data och telefoni, det är en stor fördel att ha fiber den dag man säljer huset om de flesta grannar har det.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Inaktiv

själv får man ca 5 mb/s i centrum göteborg