Framtidssäker spel- och arbetsdator. Budget ca 30k inkl monitor & tillbehör.

Permalänk

Framtidssäker spel- och arbetsdator. Budget ca 30k inkl monitor & tillbehör.

Hej!

För första gången i mitt liv har jag (tillfälligt) ekonomiskt svängrum att köpa mig en riktigt fräsig setup, och jag skulle vilja be om er hjälp! Budget är ca 30k, men givetvis vill jag inte betala massor med pengar bara för att.
Datorn behöver vara ett tyst, low-maintenance och någorlunda framtidssäkert alltiallo då jag dels vill få en riktigt härlig spelupplevelse på den, men också sitta mycket med 3d-modellering, design & illustration, videorendering, programmering osv. Den behöver alltså tåla pretty much vad jag än kastar på den.

Har suttit i några dagar och dreglat över komponenter och försökt plocka ihop en burk på inet, men ju högre prislappen stiger desto mer börjar jag känna att jag inte vet vad tusan jag sysslar med och vill få hjälp av er mer kunniga

  • Efter lite kikande har jag fastnat för Define R5 chassit då det verkar tyst och bra och inte överdrivet stort. Är det OK?

  • Har läst lite om 4790K vs 5820K, och är det kanske smartare för mina syften att gå på 5820K med tanke på fler kärnor(rendering), DDR4 och framtidssäkring? Offrar gärna lite spelprestanda om det innebär mycket bättre prestanda vid arbete. Har också extremt dålig koll på kylning - ska jag köra luft eller vattenkylning, och finns det några favoritkylare som jag missat?

  • Punkten ovan påverkar moderkortsval, och där är jag helt lost. Vad letar jag efter i ett mobo? Kan ni rekommendera något?

  • 32GB RAM känns givet för mig, men vilka märken är att lita på idag? Om det ska bli DDR4 så har jag hört något om att de kör "quad channel", men vet inte riktigt vad det innebär? Är det bara att man behöver ha 4 st av samma sort?

  • Grafikkortsmässigt har jag velat lite mellan antingen 2xR9290x/GTX970 eller ett GTX980 som jag senare kan komplettera med ett till när priset gått ner, och just nu lutar jag åt GTX980. Låter det rimligt?

  • Skärmen behöver klara åtminstone 2560x1440 och ha bra betraktningsvinkel och färgåtergivning (jobbar som designer-/illustratör). Hittade en riktigt dyr rackare(Acer 27" XB270HU) som verkar vara en bra hybrid för både spel och designarbete, finns det något bättre eller likvärdigt billigare alternativ?

Detta är vad jag fått ihop innan, men nu funderar jag på om jag borde slopa denna och köra på 5820K istället t ex. Vad tror ni?
Tack så mycket för att ni kikar, och säg till om jag missat att ge någon info som ni behöver för att kunna tipsa!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/7930906/2015-04-28

Permalänk
Medlem

295x2 + 5960x. Kan du tänka dig att vänta släpps 390x snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag kan plocka ihop ett komplett dator paket till dig om du vill senare idag.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Ser ut att bli någon gång i helgen. Har ej tid atm.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/66946

Jag skulle köra på detta plus det tangentbord och mus du gillar