ELGIGANTEN: 3:e inlämningen - Nu påstår de vätskeskada

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laptop2013:

Det tredje serviceföretaget har jag varit i kontakt med idag. De har tydligen tagit bild på vätskan i telefonen. Så ja har ingen anledning att misstro dem på så sätt. Ja har dock ej sett bilden men de frågade om de skulle skicka den till mig. Men tidigare problematik kvarstår fortfarande. Att felen inte lagades och att de inte fann vätska vid de 2 första rundorna. Micken borde de bytt ut redan första gången. Så min tanke är att de tidigare serviceföretagen gjort fel här.

Hur tycker du ja borde framföra ärendet?

Mvh

Bara att hänvisa till att de tidigare bytt ut kretskortet och då fanns det ingen fukt att finna för då hade teknikern som gjort denna procedur slagit ned på det redan där. Det låter som någon inte vill göra sitt jobb.. Antagligen är det Elgiganten.

Skrivet av Yorg:

Som redan pekats ut har verkstäder bara att förlora på att hävda fuktskador, så det kanske är dags att kasta foliehattarna. Att telefoner blir fuktskadade är varken konstigt eller ovanligt, svettiga fickor eller ånga i badrummet är rätt vanliga sätt att förstöra sin telefon på. Att verkstaden inte upptäckt fuktskadan förrän tredje försöket är inte heller en omöjlighet om de inte försökt byta den delen tidigare.

Du har fått rätt bra råd, begär bild på fuktskadan, får du en bild där den faktiskt är synlig så får du bita i det sura äpplet och agera därefter. Får du ingen bild så har du däremot ett mycket starkare mål för att få köpet hävt eller telefonen utbytt. Jag hade i första hand vänt mig direkt till tillverkaren i det läget. Elgiganten är oftast usla i sin kunskap och service men tillverkare brukar kunna vara vettiga att tala med.

Just, en sak till som folk inte verkar förstå.

Det spelar ingen roll om fuktskadan har orsakat problemet eller inte, så fort en telefon visat sig vara fuktskadad så blir den inte reparerad på garanti, punkt.

Du får det att låta som vatten bara skadar en del av en mobil och inte rinner genom hela mobilen.. Byter man kretskort i mobilen så brukar man vara tvungen att öppna mobilen och sedan lyfta på själva micken. Alltså skulle denna person ha upptäckt vattenskador ganska omgående.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

Ja precis. Minns inte exakt men mellan första och andra svängen kan det vara ca 2månader, +/- några veckor. Sen lämnades telefonen in ca en månad ½ efter den andra svängen. Deltaservice som jag pratade med idag sa typ såhär "ja men vätskan kan ha kommit efter den andra servicerundan". Sen tog det stop där. Telefonen har haft dessa problem ganska omgående efter ja varit inne med dem. Men man har ju ej lust eller tid att besöka butiken hela tiden. Även innan ja tog tag i o besökte butiken första gången så hade ja haft problem någon månad innan. Men hoppades att de bara var något kortvarigt som skulle försvinna med tiden.

Mvh

Deltaservice ska du inte lita på. Lämnade in min telefon på ärenden där tre gånger och när de påstod att jag ansvarat för skador på telefonen krävde jag bild bevis och därefter var det inga som helst problem att reklamera telefonen :#

Permalänk
Avstängd

Jag har bara 1 occh säga. Köpte 1 ttelefon från elgiganten och aldrig mer blir det köp hos de. Hade liknande problem när min telefon började strula förr.

Sämsta servicen jag varit med om. Okunniga idioter hela bunten på deras service

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Precis som Yorg skrev så har verkstaden absolut inget att vinna på att hitta fukt i telefonen.
Att bråka med en kund om en fuktskada tar så mycket tid i anspråk att det ofta blir en förlustaffär för verkstaden även om kunden får betala en felsökningsavgift.
Det händer t.o.m. väldigt ofta att verkstäder reparerar fuktskadade enheter på garanti om skadan är så pass liten att man med säkerhet vet att det bara är en del som behöver bytas för att lösa problemet. Verkstaden får då betalt för ett garantiarbete, kunden blir nöjd och tillverkaren får aldrig nys om det (även om det säkert till stor del görs med deras goda minne).
Enda anledningarna verkstaden har att neka reparation för fuktskada är om det är en väldigt stor del (kretskort eller displaymodul), då tillverkaren ofta kräver att få tillbaka dessa när de är defekta, eller att det är flera delar som är skadade då det skulle se konstigt ut om man rapporterade det som garanti.

Verkstaden är även tvungen att lämna servicegaranti på arbetet, och därför vägrar de oftast kategoriskt att reparera enheter med mycket fukt i då de omöjligt kan garantera att den inte kommer tillbaka med andra fel som verkstaden då får stå för.

Att verkstaden första gången skulle bytt kretskortet utan att upptäcka en redan då befintlig fuktskadan låter långsökt. Hade det varit bara mikrofonen som var skadad så hade de säkert bara bytt den ändå för att få problemet ur värden. Jag ser nog det som troligare att du dessvärre (utan din vetskap) fått fukt i telefonen efter första reparationen. Men be om bilder, det kan aldrig skada att få se hur det faktiskt ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bara att hänvisa till att de tidigare bytt ut kretskortet och då fanns det ingen fukt att finna för då hade teknikern som gjort denna procedur slagit ned på det redan där. Det låter som någon inte vill göra sitt jobb.. Antagligen är det Elgiganten.

Du får det att låta som vatten bara skadar en del av en mobil och inte rinner genom hela mobilen.. Byter man kretskort i mobilen så brukar man vara tvungen att öppna mobilen och sedan lyfta på själva micken. Alltså skulle denna person ha upptäckt vattenskador ganska omgående.

Ytterst sällan "vatten rinner" genom telefonen. Det brukar leta sig in i bottenkontakter, USB kontakter eller andra öppningar. Så nä, den personen behövde inte alls upptäcka vattenskadorna omgående.

Har reparerat telefoner professionellt och gör det numera privat åt kompisar om de får problem.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Uppdatering!

Genom era tips om att begära bild från Deltaservice "Mobylife" ang vätskeskadan. Så ringde jag dem idag. Och för andra gången svarar en som heter "Emma". Som även denna gång var helt motstridig om att de inte gjort något fel. Hon påstår också att hon inte sagt att det är 3 olika serviceföretag som haft telefonen. Utan 3 olika servicetekniker på Deltaservice. Vilket får mig att ifrågasätta företaget ännu mer. Varför de inte lagat telefonen de 2 första gångerna. Hon menar också att eftersom de bytte kretskortet första gången så har telefonen fått nytt IMEI:nr. Och hon skickade e bild på vätskeskadan med det nya IMEI:nr som ja aldrig sett tidigare. Så helt säker är ja inte på att detta är min telefon.

BILD: http://forumbilder.se/EB1I1/vatskeskada

Tog även kontakt med LG Kundtjänst idag och det enda de sa var "vi litar på våra servicetekniker och om du inte är nöjd får du kontakta din kommunala konsumentvägledare". Därmed kommer jag bojkotta LG.

Ringde sedan även upp Elgiganten (fast de skulle ringt mig igår). Tjejen på kundservice ringde sedan upp butiken och fick som svar att butiken kommer ringa upp LG och se vad de kan göra.

Detta känns rätt hopplöst....

Mvh

Permalänk
Medlem

Är det där verkligen samma upplösning som du fick bilden i? Svårt att se något utan att kunna zooma in mer.

Gällande resten av det du skriver låter det fullt rimligt att 3 olika tekniker arbetat på den och det är en självklarhet att telefonen får ett nytt IMEI om kretskortet byts. Om du vill döda de misstankarna är det bara att kolla på servicespecifikationen du fick när du hämtade ut telefonen efter den varit på service, där ska det stå vad som gjorts och också nytt IMEI etc.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jo nytt emei bör bokföras, annars kan det bli fel vid framtida ärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Uppdatering!

Genom era tips om att begära bild från Deltaservice "Mobylife" ang vätskeskadan. Så ringde jag dem idag. Och för andra gången svarar en som heter "Emma". Som även denna gång var helt motstridig om att de inte gjort något fel. Hon påstår också att hon inte sagt att det är 3 olika serviceföretag som haft telefonen. Utan 3 olika servicetekniker på Deltaservice. Vilket får mig att ifrågasätta företaget ännu mer. Varför de inte lagat telefonen de 2 första gångerna. Hon menar också att eftersom de bytte kretskortet första gången så har telefonen fått nytt IMEI:nr. Och hon skickade e bild på vätskeskadan med det nya IMEI:nr som ja aldrig sett tidigare. Så helt säker är ja inte på att detta är min telefon.

BILD: http://forumbilder.se/EB1I1/vatskeskada

Tog även kontakt med LG Kundtjänst idag och det enda de sa var "vi litar på våra servicetekniker och om du inte är nöjd får du kontakta din kommunala konsumentvägledare". Därmed kommer jag bojkotta LG.

Ringde sedan även upp Elgiganten (fast de skulle ringt mig igår). Tjejen på kundservice ringde sedan upp butiken och fick som svar att butiken kommer ringa upp LG och se vad de kan göra.

Detta känns rätt hopplöst....

Mvh

Att de bytt IMEI om de bytt kretskort är helt normalt. I princip alla märken utom Samsung får nytt IMEI då det redan ligger programmerat i det nya kretskortet. Har du kvar servicerapporterna från de andra två reparationerna? I så fall bör det stå i den första att du fått nytt IMEI.

Men den där bilden alltså. Jäkligt svårt att bedöma om det verkligen är vätska utifrån den. Finns den i högre upplösning så ladda gärna upp det.
Normalt när man fotar så där små vätskeskador i elektronik så brukar man använda något typ av mikroskåp så att det går att se "texturen" i vätskan. På den bild du laddat upp så kan det lika gärna vara en missfärgning i plasten eller vid lackeringen.
Sen kan det ju naturligtvis vara svårt att fånga på bild ibland, men hade det varit jag som var tekniker och den var lika svårbedömd i verkligheten så hade jag nog släppt den på garanti.

Permalänk
Avstängd

Ser inte hur det är en vätskeskada. Om den nu redan varit inne 3 gånger så vill de säkerligen inte ta in den en fjärde gång på reparation för det förlorar dom på, så de sätter hellre mobilen som en vätskeskada vilket är hur lätt som helst för dom att göra.

Lite roligt ändå. De hittar en vätskeskada 3:de gången av någon anledning och ovanpå de måste han betala 500 kr för att få tillbaka mobilen. Helt legitimt. Varför ska man betala dom för att skicka tillbaka något som är ens eget? Servicen ingår ju enligt avtal så reglerna är helt åt helvete.

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Ser inte hur det är en vätskeskada. Om den nu redan varit inne 3 gånger så vill de säkerligen inte ta in den en fjärde gång på reparation för det förlorar dom på, så de sätter hellre mobilen som en vätskeskada vilket är hur lätt som helst för dom att göra.

Lite roligt ändå. De hittar en vätskeskada 3:de gången av någon anledning och ovanpå de måste han betala 500 kr för att få tillbaka mobilen. Helt legitimt. Varför ska man betala dom för att skicka tillbaka något som är ens eget? Servicen ingår ju enligt avtal så reglerna är helt åt helvete.

Lite så tänker jag också. Enligt garantivillkoren har butiken 3 gånger på sig att laga samma fel. I mitt fall har den varit inne 2 andra gånger där de inte åtgärdat problemet (micken) och den 3e gången påstår de vätskeskada när de äntligen ska byta ut micken. Om deras tekniker bara hade gjort sitt jobb hade ja inte ens behövt lämna in min tel en 2a gång. Har dock tagit kontakt med LG via Facebook och de ska tydligen lämna ärendet vidare till "VOC för klagomål". Där en chef på LG ska kontakta mig. Så ja vi får se hur mycket hjälp jag får. En sak är säker i alla fall. Och det är att LG borde skrota samarbetet med Deltaservice "Mobylife". För att deras tekniker kan uppenbarligen inte laga telefoner. Utan bara agera när det redan är försent.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Återkom gärna med hur det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Ser inte hur det är en vätskeskada. Om den nu redan varit inne 3 gånger så vill de säkerligen inte ta in den en fjärde gång på reparation för det förlorar dom på, så de sätter hellre mobilen som en vätskeskada vilket är hur lätt som helst för dom att göra.

Lite roligt ändå. De hittar en vätskeskada 3:de gången av någon anledning och ovanpå de måste han betala 500 kr för att få tillbaka mobilen. Helt legitimt. Varför ska man betala dom för att skicka tillbaka något som är ens eget? Servicen ingår ju enligt avtal så reglerna är helt åt helvete.

Det här är ju bara fel rätt igenom. Verkstaden tjänar pengar på garantireparationer, de skulle tjäna pengar på att ta in den en fjärde gång, de tjänar ingenting på att skrota en telefon.

Service enligt garantivillkor ingår, service utanför garantin ingår inte. Vad är konstigt med det? Det är precis samma villkor som all annan elektronik, skillnaden är att telefoner är utsatta i en mycket högre grad för väta och tappskador, därför verkar konsumenter tro att det finns någon konspiration bakom serviceverkstäderna just när det gäller dessa. Dem foliehatts.

TS: Frågar igen. Har du bilden i bättre upplösning?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Det här är ju bara fel rätt igenom. Verkstaden tjänar pengar på garantireparationer, de skulle tjäna pengar på att ta in den en fjärde gång, de tjänar ingenting på att skrota en telefon.

Service enligt garantivillkor ingår, service utanför garantin ingår inte. Vad är konstigt med det? Det är precis samma villkor som all annan elektronik, skillnaden är att telefoner är utsatta i en mycket högre grad för väta och tappskador, därför verkar konsumenter tro att det finns någon konspiration bakom serviceverkstäderna just när det gäller dessa. Dem foliehatts.

TS: Frågar igen. Har du bilden i bättre upplösning?

Nu ska jag inte peka ut dig som en anställd på något av de berörda företagen. Det får de andra forumanvändarna bedöma. Men dina inlägg har varit vinklade åt ett håll under hela diskussionen.

Svaret på din fråga ang bilden. Nej! Har bara fått denna bild. Om jag hade haft bild i bättre kvalité hade jag självklart lagt upp den.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Nu ska jag inte peka ut dig som en anställd på något av de berörda företagen. Det får de andra forumanvändarna bedöma. Men dina inlägg har varit vinklade åt ett håll under hela diskussionen.

Svaret på din fråga ang bilden. Nej! Har bara fått denna bild. Om jag hade haft bild i bättre kvalité hade jag självklart lagt upp den.

Mvh

Det är ju det här som är problemet, när du får råd som faktiskt kommer från erfarenhet försöker du peka ut avsändaren som partisk och tror inte på det utan tror hellre på vilda gissningar och folk som bara kommer med egna åsikter.

Jag pluggar och är nästan färdig Psykolog och jobbade för Dialect när det begav sig, jag hade aldrig ens hört talas om verkstaden ifråga innan din tråd.

Men, be om en bättre bild, det går inte att avgöra ifrån vad du laddat upp (dubbelkolla först att bilden du fått inte är större och har komprimerats av sidan du använde).

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Det är ju det här som är problemet, när du får råd som faktiskt kommer från erfarenhet försöker du peka ut avsändaren som partisk och tror inte på det utan tror hellre på vilda gissningar och folk som bara kommer med egna åsikter.

Jag pluggar och är nästan färdig Psykolog och jobbade för Dialect när det begav sig, jag hade aldrig ens hört talas om verkstaden ifråga innan din tråd.

Men, be om en bättre bild, det går inte att avgöra ifrån vad du laddat upp (dubbelkolla först att bilden du fått inte är större och har komprimerats av sidan du använde).

Har zoomat in så mycket det går: http://forumbilder.se/EB1LE/vatskeskada

Vätskeskadan är fortfarande inte problemet. Problemet är att de borde lagat min telefon de 2 första gångerna. Men det förstår du också som snart nyexaminerad psykolog.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Hela problemet är ju att de inte upptäckt de under de första bytet av kretskortet och när det är inte helt orimligt att de skulle sätta den som fuktskadad och därmed casha in 500 kr och samtidigt jobba med en annan telefon istället. Du får gärna förklara hur de tjänar mer på att arbeta vidare på hans telefon och kanske inte hitta något fel än att "ta" hans 500 kr istället.

De kan lika bra vara så att de inte hittar något fel och då kan de se telefonen som ett objekt som kommer kosta mycket pengar. Slutsatsen kommer bli att han kommer behöva lämna in den flera gånger och kanske inte ens hittar felet då, han kanske blir tvungen att få ut en helt ny telefon som därmed el-giganten förlorar på. Vill man ge kunden en helt ny telefon och förlora pengar eller försöka med något annat? Fan vad alla är godtrogna idag.

Oavsett vad ska de ha hittat vattenskadan vid första reparationen och därmed hade TS inte behövt lämna in den en andra gång och därmed inte ens behövt betala dessa 500 kr som hans måste lägga ut nu.

Yorg, du som läst psykologi måste ju veta hur företag tänker, allt handlar om pengar idag.

TS återkom sen med vad som händer. Kan ju ändå vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Har zoomat in så mycket det går: http://forumbilder.se/EB1LE/vatskeskada

Vätskeskadan är fortfarande inte problemet. Problemet är att de borde lagat min telefon de 2 första gångerna. Men det förstår du också som snart nyexaminerad psykolog.

Mvh

Jo, fuktskadan är ditt problem. Om de inte lyckades laga telefonen (förutsatt att det faktiskt fanns något problem) är det märkligt och definitivt klandervärt men det hjälper inte dig om din telefon är fuktskadad. Är din telefon fuktskadad och den inte har något extra skydd så att den borde tåla det så är din garanti förbrukad, allt du kan hoppas på då är goodwill.

Skrivet av Alibaba123:

Hela problemet är ju att de inte upptäckt de under de första bytet av kretskortet och när det är inte helt orimligt att de skulle sätta den som fuktskadad och därmed casha in 500 kr och samtidigt jobba med en annan telefon istället. Du får gärna förklara hur de tjänar mer på att arbeta vidare på hans telefon och kanske inte hitta något fel än att "ta" hans 500 kr istället.

De kan lika bra vara så att de inte hittar något fel och då kan de se telefonen som ett objekt som kommer kosta mycket pengar. Slutsatsen kommer bli att han kommer behöva lämna in den flera gånger och kanske inte ens hittar felet då, han kanske blir tvungen att få ut en helt ny telefon som därmed el-giganten förlorar på. Vill man ge kunden en helt ny telefon och förlora pengar eller försöka med något annat? Fan vad alla är godtrogna idag.

Oavsett vad ska de ha hittat vattenskadan vid första reparationen och därmed hade TS inte behövt lämna in den en andra gång och därmed inte ens behövt betala dessa 500 kr som hans måste lägga ut nu.

Yorg, du som läst psykologi måste ju veta hur företag tänker, allt handlar om pengar idag.

TS återkom sen med vad som händer. Kan ju ändå vara intressant.

Du gör så många märkliga antaganden.

"De har inte märkt det när de bytte kretskortet"

Nä, den var inte fuktskadad då. Den har uppstått senare.

De får pengar för varje garantireparation som görs, de får inte pengar för att lämna kostnadsförslag, inte ens en undersökningsavgift. Därför måste de försöka ta ut den av slutkunden (som kan neka och begära skrotning, då får verkstaden 0kr), det gör att det är ekonomiskt att laga telefoner, inte att undvika att göra det.

Verkstaden är inte Elgiganten, verkstaden skiter fullkomligt i vilka kostnader som uppstår för Elgiganten. Skulle telefonen bytas ut kan det ske på olika sätt, om man bedömer att man inte kan laga eller att det är billigare för tillverkaren att byta ut hela telefonen görs det oftast av verkstaden (man kan få en reparerad eller ny enhet, beroende på vad de har tillgängligt) och tillverkaren står för kostnaden. Hävs köpet görs det i butik och då kan tillverkaren stå för den kostnaden och möjligen tar Elgiganten något av en smäll också. Inget av dessa fall har verkstaden någon som helst anledning till att mörka för slutkunden och skylla på fuktskada istället.

Det finns ingen logik i att när man har som affärsverksamhet att laga telefoner undvika att laga dem.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Lämnade du in mobilen för samma fel alla gånger? Isåfall förstår jag inte varför du nu var tvungen att skicka in den till service en tredje gång. Enligt praxis så behöver du som konsument enbart godta två avhjälpningsförsök för samma fel. Därefter har du rätt till en ny vara eller häva köpet. Så redan där har de gjort fel. Därför kan man ju tycka, oavsett fuktskada eller inte, att du ska få en ny telefon.

Men att de nu, vid det tredje tillfället, finner en fuktskada osar odåd i min mening. De ska inom skälig tid finna vad som ligger till grund för de fel du upplever med varan, och det innebär inte tre servicetillfällen. Oavsett om fuktskadan är svår att hitta eller inte så bör teknikerna ha hittat den redan vid tillfälle ett, eller i värsta fall vid tillfälle två. Så detta kan och ska du inte godta.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Fractal Design Newton R3 600W | Asus Maximus V Gene | Intel i5 3570K | Phanteks PH-TC14PE | Asus 7950 DCII | Corsair 16Gb RAM 1600Mhz | Intel 520 240 GB |

Permalänk
Medlem

Om du har lämnat in mobilen för samma fel för tredje gången, och det bekräftats att det fortfarande rör sig om samma fel så har man rätt att häva köpet utan att det ska krävas en ytterligare reparation. Om det rört sig om olika fel, så har affären rätt att reparera varan 3 gånger.
I det här fallet har dom dock hittat en skada som är själv förvållat, och därmed inte täcks av någon garanti.
Dock är det nästan omöjligt att se på bilden som du har fått, om det rör sig om en vattenskada.

Mitt råd är att kräva tydligare bilder.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av davebehave:

Lämnade du in mobilen för samma fel alla gånger? Isåfall förstår jag inte varför du nu var tvungen att skicka in den till service en tredje gång. Enligt praxis så behöver du som konsument enbart godta två avhjälpningsförsök för samma fel. Därefter har du rätt till en ny vara eller häva köpet. Så redan där har de gjort fel. Därför kan man ju tycka, oavsett fuktskada eller inte, att du ska få en ny telefon.

Men att de nu, vid det tredje tillfället, finner en fuktskada osar odåd i min mening. De ska inom skälig tid finna vad som ligger till grund för de fel du upplever med varan, och det innebär inte tre servicetillfällen. Oavsett om fuktskadan är svår att hitta eller inte så bör teknikerna ha hittat den redan vid tillfälle ett, eller i värsta fall vid tillfälle två. Så detta kan och ska du inte godta.

Det stämmer bra. Telefonen har varit inne på service 3 gånger för exakt samma fel (micken). Varför dessa tekniker inte kunnat laga telefonen första eller andra gången är det som förvånar mig och var anledningen till varför jag skapade denna tråd. Vätskeskada har ej kommit på tal första eller andra lagningstillfället. Men 3e rundan när de väl ska laga grundfelet (micken). Då helt plötsligt påstår de vätskeskada. Mycket märklig må jag säga. Aldrig varit med om något liknande.

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Jo, fuktskadan är ditt problem. Om de inte lyckades laga telefonen (förutsatt att det faktiskt fanns något problem) är det märkligt och definitivt klandervärt men det hjälper inte dig om din telefon är fuktskadad. Är din telefon fuktskadad och den inte har något extra skydd så att den borde tåla det så är din garanti förbrukad, allt du kan hoppas på då är goodwill.

Du gör så många märkliga antaganden.

"De har inte märkt det när de bytte kretskortet"

Nä, den var inte fuktskadad då. Den har uppstått senare.

De får pengar för varje garantireparation som görs, de får inte pengar för att lämna kostnadsförslag, inte ens en undersökningsavgift. Därför måste de försöka ta ut den av slutkunden (som kan neka och begära skrotning, då får verkstaden 0kr), det gör att det är ekonomiskt att laga telefoner, inte att undvika att göra det.

Verkstaden är inte Elgiganten, verkstaden skiter fullkomligt i vilka kostnader som uppstår för Elgiganten. Skulle telefonen bytas ut kan det ske på olika sätt, om man bedömer att man inte kan laga eller att det är billigare för tillverkaren att byta ut hela telefonen görs det oftast av verkstaden (man kan få en reparerad eller ny enhet, beroende på vad de har tillgängligt) och tillverkaren står för kostnaden. Hävs köpet görs det i butik och då kan tillverkaren stå för den kostnaden och möjligen tar Elgiganten något av en smäll också. Inget av dessa fall har verkstaden någon som helst anledning till att mörka för slutkunden och skylla på fuktskada istället.

Det finns ingen logik i att när man har som affärsverksamhet att laga telefoner undvika att laga dem.

Följande kvarstår fortfarande, varför var där vätska på kortet vid den tredje inlämningen och inte den första?

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Om du har lämnat in mobilen för samma fel för tredje gången, och det bekräftats att det fortfarande rör sig om samma fel så har man rätt att häva köpet utan att det ska krävas en ytterligare reparation. Om det rört sig om olika fel, så har affären rätt att reparera varan 3 gånger.
I det här fallet har dom dock hittat en skada som är själv förvållat, och därmed inte täcks av någon garanti.
Dock är det nästan omöjligt att se på bilden som du har fått, om det rör sig om en vattenskada.

Mitt råd är att kräva tydligare bilder.

Fick en ny bild av Deltaservice "Mobylife". Dock utan IMEI:nr. De kunde inte heller skicka fler bilder: http://forumbilder.se/EB1O7/image

Och de vill inte kännas av varför deras tekniker inte kunnat laga telefonen de första 2 gångerna. Tvärtom påstår tjejen på kundservice att min telefon har funkat sedan de bytte kretskortet första gången. Men hon yttrar sig inte varför jag då var tvungen att gå tillbaka med telefonen 2a och 3e gången om det nu funkade efter första gången. Istället motargumenterar tjejen på kundtjänst inte bara i telefon de 2 gångerna vi pratat. Men även i samma mejl som hon skickade denna bild. Good job Deltaservice!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Följande kvarstår fortfarande, varför var där vätska på kortet vid den tredje inlämningen och inte den första?

Du läste inte ens min post va?

För att den förmodligen inte fanns där vid första tillfället.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Du läste inte ens min post va?

För att den förmodligen inte fanns där vid första tillfället.

Jag läste den och hur har vätskan uppstått där den andra eller tredje gången då? Så TS vätskeskadade den vid de andra tillfällena då eller? Enligt honom så har han ju inte de. Oavsett vad så är ärendet allt annat än skumt. Mobilen skulle varit lagad redan efter första tillfället, att dom sedan inte har råd att analysera telefonen tillräckligt är inte kundens problem, det får dom ta med el-giganten då. Annars behöver dom inte utlova garantin på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du läste inte ens min post va?

För att den förmodligen inte fanns där vid första tillfället.

Picture or it didn't happened!

TS: De ska väl dokumentera allt med bilder? Kräv att få se med ditt original IMEI nummer att ingen skada fanns vid första och andra inlämningen. Det är ord mot ord som står och inte mycket annat att göra.
Annars är det konsumentvägledare/ARN som gäller förmodligen.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brainsplitter:

Picture or it didn't happened!

TS: De ska väl dokumentera allt med bilder? Kräv att få se med ditt original IMEI nummer att ingen skada fanns vid första och andra inlämningen. Det är ord mot ord som står och inte mycket annat att göra.
Annars är det konsumentvägledare/ARN som gäller förmodligen.

Ja de måste dom absolut bevisa, annars vinner TS i princip.

Permalänk
Medlem

Alltså, det är problematiskt med allt erat gissande, det hjälper definitivt inte TS i hans case.

Ni verkar tro att det skulle varit positivt om verkstaden missat fuktskadan vid tidigare reparation, att det på något magiskt sätt skulle ge TS rätt till någon ny form av garanti, det gör det inte. Om fuktskadan fanns redan vid andra reparationen hade TS tur att inte få det svar han nu har fått, det ger honom verkligen ingen rätt att kräva något ytterligare.

De måste heller inte bevisa någonting gällande en fuktskadas uppkomst eller när det inträffat, det är TS som måste bevisa att HAN inte är skyldig till den (vilket är näst intill omöjligt).

Ni ger falska förhoppningar, TS största chans (om fuktskadan är konstaterad, andra bilden ser tyvärr ut att stärka det) är goodwill genom tillverkaren, inte att bedriva korståg gentemot verkstaden.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Alltså, det är problematiskt med allt erat gissande, det hjälper definitivt inte TS i hans case.

Ni verkar tro att det skulle varit positivt om verkstaden missat fuktskadan vid tidigare reparation, att det på något magiskt sätt skulle ge TS rätt till någon ny form av garanti, det gör det inte. Om fuktskadan fanns redan vid andra reparationen hade TS tur att inte få det svar han nu har fått, det ger honom verkligen ingen rätt att kräva något ytterligare.

De måste heller inte bevisa någonting gällande en fuktskadas uppkomst eller när det inträffat, det är TS som måste bevisa att HAN inte är skyldig till den (vilket är näst intill omöjligt).

Ni ger falska förhoppningar, TS största chans (om fuktskadan är konstaterad, andra bilden ser tyvärr ut att stärka det) är goodwill genom tillverkaren, inte att bedriva korståg gentemot verkstaden.

det finns ingenting i denna bild som kan förklara "vattenskada" sen vad är det man ser? vad är det som ser ut som silver/lödtenn ?
min 10åriga kusin kan ta bättre bilder

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det finns ingenting i denna bild som kan förklara "vattenskada" sen vad är det man ser? vad är det som ser ut som silver/lödtenn ?
min 10åriga kusin kan ta bättre bilder
http://i.imgur.com/nYuqI9n.jpg?1

Bilden är riktigt dålig, det håller jag helt med om. Men de inramade missfärgningarna kan definitivt vara spår av en fuktskada.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW