Snabbtest: Grafik- och processorprestanda i Grand Theft Auto V

Permalänk

Någon som har erfarenhet kring hur pass bra det går att spela med ett GTX 670? Typ Medium-inställningar i 1080p.. Eller är det helt kört?

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Skrivet av Callezzon:

Någon som har erfarenhet kring hur pass bra det går att spela med ett GTX 670? Typ Medium-inställningar i 1080p.. Eller är det helt kört?

Kolla på en kompis stream igår och han spelar med ett 670 och det flöt på riktigt snyggt.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Hmm... resultaten i 4K Ultra såg inte så roliga ut. Undras om en sänkning från 4xAA till 2xAA skulle sänka minnesförbrukningen nog för att få liv i GTX 980 SLI? Skulle förstås kunna köpa spelet och testa, men 60€ är ett ockerpris så jag hade tänkt vänta till mer rimlig prisnivå (och jag har ändå aldrig spelat GTA så jag har ingen brådska, och nej, jag vill inte ha någon förbåld plastskiva).

Någon kantutjämning borde väl inte behövas vid den upplösningen?

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Det stora snacket borde vara hur GTX 970 hanterar detta

Vad jag har läst så klarar den det inte så bra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Återigen så visar sig 7970GHz/280X vara ett grymt starkt kort sett till pris och ålder. Köpte mitt för 1900:- för över 1,5 år sedan och det står sig riktigt bra jämfört med andra kort.

Sedan måste jag säga, Rockstar har gjort ett grymt bra jobb med optimeringen. En så stor värld, så mycket ljuseffekter, detaljer och den mängd saker som renderas samtidigt och ändå få allt så snyggt med så hög - men framförallt jämn - FPS, är inget annat än grymt bra jobbat.

Permalänk
Medlem

Apropå att krascha, borde inte flygplanet haverera när det kör rakt igenom trådarna på kraftledningarna?
(Tänker på videon).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Återigen så visar sig 7970GHz/280X vara ett grymt starkt kort sett till pris och ålder. Köpte mitt för 1900:- för över 1,5 år sedan och det står sig riktigt bra jämfört med andra kort.

Sedan måste jag säga, Rockstar har gjort ett grymt bra jobb med optimeringen. En så stor värld, så mycket ljuseffekter, detaljer och den mängd saker som renderas samtidigt och ändå få allt så snyggt med så hög - men framförallt jämn - FPS, är inget annat än grymt bra jobbat.

Ja extremt prisvärt, att jag borde få ut 60fps på high med min 3 år gamla burk är inte illa pinkat :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Matheeeew:

Kan man spela spelet med stenålderskort som HD6970?

Ett HD6970 presterar ganska lika ett GTX750Ti och R7 260x, så svaret är ja, det kan du.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken HD 7750 (Cape Verde Pro). Är det någon som kan ge en fingervisning om prestanda baserat på hur R7 260X gick i testerna? Ett sånt verkar ju ge spelbar framerate i alla fall. Har försökt läsa mig till skillnader utöver rena specifikationer, men lyckas inte hitta någon bra artikel. Jag har verkligen noll koll på AMDs äldre GPU-familjer.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kunde jag inte hämta mitt exemplar igår men bad dem reservera min bokning till idag istället! Och nu när jag såg detta test så känns det mycket lovande för min dator
Tack för testet, riktigt trevligt att ni gjorde testet med sommardatorn och olika grafikkort också!

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homunculus:

Någon kantutjämning borde väl inte behövas vid den upplösningen?

Jo, 2x ger en synlig förbättring på min 28" 4K-skärm på normalt skrivbordsbetraktningsavstånd, specifikt när det gäller flacka linjer. Mer än 2x ger däremot ingenting.

Det är därför jag ser fram emot 8K.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Hej! När jag skrivit in exakt samma inställningar som er High (förutom upplösningen som är 1920x1080) så vill den ha 4718 MB grafikminne. Jag har ett 6990 med 4096, och förstår inte varför den vill ha nästan det dubbla som ni fick vid samma inställningar?

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag har två stycken HD 7750 (Cape Verde Pro). Är det någon som kan ge en fingervisning om prestanda baserat på hur R7 260X gick i testerna? Ett sånt verkar ju ge spelbar framerate i alla fall. Har försökt läsa mig till skillnader utöver rena specifikationer, men lyckas inte hitta någon bra artikel. Jag har verkligen noll koll på AMDs äldre GPU-familjer.

260X är ju runt dubbelt så snabbt som HD 7750. Så tror nog att det kan bli svårt att få till det. Kanske funkar i 720P. Svårt att ibland se hur stor prestandaskillnad det är på två kort när det både är frekvens och antal beräkningsenheter som skiljer.
260X har 22-37,5% högre frekvens och 75% fler shaders. Även om du kör CF så är frågan hur mycket det gör. :/

Permalänk
Skrivet av spel565:

Deras konstiga DRM och sen inget Linux stöd. Synd, inget köp för mig.

Synd, för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Det bara Sweclockers som gäller för att få djuplodande testresultat, hur hann ni med detta?

Antar att de verken spelat, eller sovit sedan 01.00 på tisdagen

Skrivet av Minsc S2:

Känns ju lagom lamt att R9 290 Crossfire presterar sämre än R9 280X Crossfire i 1440p. -_-

Fel på spelet, grafikkretsen(Hawaii) eller drivrutinerna?

Skulle gissa på kombon spelet + drivarna. Det ordnas förhoppningsvis.
Tycker dock det är skoj att 2st <1000kr begagnade "7970" rebrand, kan spela så pass bra.

Skrivet av XFTality:

Titan X och krashar ständigt, någon annan som också upplever liknande? Har testat båda drivrutinerna som stödjer kortet

Gissar på ostabil OC?
Många spel/tester fungerar, men när både GPU och CPU lastas till max, så lär ev ostabilitet komma fram.
Testa stäng av all OC, se om problemet försvinner. Då vet du vad som behövs göras

Skrivet av SweSparky:

Folk som klagar på priset är antagligen bara snåla. Spelet är mer värt än ynka 500kr!

Skrivet av kevve1:

~200 kronor blir många nudelpaket för en fattig student.

Ironiskt, med tanke på att man behöver ett GPU för 2000-5000kr för att ens spela det med extra godis, samt 4 kärning OC CPU knappt räcker heller... så 2000-3000kr för en 8 tråd i7 CPU?

Redaktionen: Skulle faktiskt vara lite intressant att se hur en OC FX-8350 klarar sig. Samt en i7a i samma clock som eran sommar dator.

Skrivet av Ratatosk:

Ett HD6970 presterar ganska lika ett GTX750Ti och R7 260x, så svaret är ja, det kan du.

Nja, närmare 270x och 660 faktiskt, är ett rätt kraftfullt gammalt kort, men visst, det är lite efter.
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R7-260X-vs-Radeon-HD-6970
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-HD-6970-vs-GeForce-GTX-750-Ti
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-HD-6970-vs-GeForce-GTX-660-Ti
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-270X-vs-Radeon-HD-6970
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-HD-6970-vs-GeForce-GTX-760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ironiskt, med tanke på att man behöver ett GPU för 2000-5000kr för att ens spela det med extra godis, samt 4 kärning OC CPU knappt räcker heller... så 2000-3000kr för en 8 tråd i7 CPU?

Redaktionen: Skulle faktiskt vara lite intressant att se hur en OC FX-8350 klarar sig. Samt en i7a i samma clock som eran sommar dator.

Missat benchmarksen? Flera år gamla grafikkort klarar riktigt bra FPS med förvånansvärt höga inställningar. Detta går på mer eller mindre vilken Swec-dator som helst, allra helst ifall man tummar lite på inställningarna och kan tänka sig 720P eller medium/low. Datorer köps förövrigt in av mer anledningar än ett enda spel. Som fattig student kan klara sig utmärkt på en gammal processor och ett mellanklass grafikkort. Då är priset per spel en ganska stor bit av ens hobbyutgifter, allra helst när man ska köpa några spel per år.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Återigen så visar sig 7970GHz/280X vara ett grymt starkt kort sett till pris och ålder. Köpte mitt för 1900:- för över 1,5 år sedan och det står sig riktigt bra jämfört med andra kort.

Sedan måste jag säga, Rockstar har gjort ett grymt bra jobb med optimeringen. En så stor värld, så mycket ljuseffekter, detaljer och den mängd saker som renderas samtidigt och ändå få allt så snyggt med så hög - men framförallt jämn - FPS, är inget annat än grymt bra jobbat.

Håller med. I 1440p med lite sänkta inställningar från high/very high så är det fortfarande min i7 870 @ 3,8ghz som står för fps dropsen.

Hur vet jag det? Jo, Cpu belastningen är nästan konstant 100% på alla kärnorna, medans gpu belastningen pendlar mellan 60-100%

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Missat benchmarksen? Flera år gamla grafikkort klarar riktigt bra FPS med förvånansvärt höga inställningar. Detta går på mer eller mindre vilken Swec-dator som helst, allra helst ifall man tummar lite på inställningarna och kan tänka sig 720P eller medium/low. Datorer köps förövrigt in av mer anledningar än ett enda spel. Som fattig student kan klara sig utmärkt på en gammal processor och ett mellanklass grafikkort. Då är priset per spel en ganska stor bit av ens hobbyutgifter, allra helst när man ska köpa några spel per år.

Missat PS4an? Som isåfall ger mer prestanda och du kan ha spelat detta sedan länge sedan.
Därför jag också skrev "för att spela det med extra godis". Och om man inte klarar vad en konsol idag klarar, är nog spelets pris, minsta problemet.

Min poäng var just det, att, även om du köper begagnade saker, (byggde en 7kkrs dator före påsk, där delarna hittats på rea mm. Detta då komplett dator, med skärm, HDD, GPU, CPU kylare mm). Den kan typ spela 1080p på high, som är iaf lite ögongodis.

Så vi pratar ändå några tusen för en dator (som du kanske redan råkar ha så klart, men inte alla gör, och den är inte gratis för det), så anser man ett spel vara dyrt när det är så populärt och har tagit sån tid att utveckla och den ändå kräver så pass kraftfullt system för att användas ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Värt att uppgradera från 2500k om man har ett 970 redan? Det här var ju väldigt cpu-intensivt

Skickades från m.sweclockers.com

Borde du inte behöva... min rigg flyter på med höga inställningar och 60-90 FPS. Dippar till 50 ibland om det händer jättemycket på skärmen.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

260X är ju runt dubbelt så snabbt som HD 7750. Så tror nog att det kan bli svårt att få till det. Kanske funkar i 720P. Svårt att ibland se hur stor prestandaskillnad det är på två kort när det både är frekvens och antal beräkningsenheter som skiljer.
260X har 22-37,5% högre frekvens och 75% fler shaders. Även om du kör CF så är frågan hur mycket det gör. :/

Tack för svar. Ja, det ser lite tufft ut. Inbillade mig att 260X inte skulle vara så mycket starkare men de tester jag hittat pekar åt samma håll som du säger. Då blir jag lite mer skeptisk till att chansa på att köpa. Jag kan hanka mig fram i ~40 FPS med CF aktiverat i Evolve på 1360x768 och inställningar på low-medium.

Håller på att få tillbaka pengarna från CDON för mitt returnerade GTX 970, så det blir förmodligen nytt från AMD nu i sommar

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Vad jag har läst så klarar den det inte så bra.

Han har skrivit fler sågande poster om 970 i GTA5 igår. Jag börjar betvivla på att ha ens har något

Jag får inte mitt att gå över 3,4GB VRAM, och då måste jag ha settings som ger för låg fps oavsett.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Missat PS4an? Som isåfall ger mer prestanda och du kan ha spelat detta sedan länge sedan.
Därför jag också skrev "för att spela det med extra godis". Och om man inte klarar vad en konsol idag klarar, är nog spelets pris, minsta problemet.

Min poäng var just det, att, även om du köper begagnade saker, (byggde en 7kkrs dator före påsk, där delarna hittats på rea mm. Detta då komplett dator, med skärm, HDD, GPU, CPU kylare mm). Den kan typ spela 1080p på high, som är iaf lite ögongodis.

Så vi pratar ändå några tusen för en dator (som du kanske redan råkar ha så klart, men inte alla gör, och den är inte gratis för det), så anser man ett spel vara dyrt när det är så populärt och har tagit sån tid att utveckla och den ändå kräver så pass kraftfullt system för att användas ordentligt.

Man har inte en dator per spel hemma. Varför ska man bygga en dator från scratch för att få till matematiken? Min dator är flera år gammal, kostade mindre än 7000:- ny och klarar GTA V på High i 1920x1080 enligt alla benches jag sett. Och detta då med bättre flyt, bättre kontroller och med extra funktionalitet utöver PS4.
För att spela spelet med mer godis än PS4 behöver du verkligen inte lägga några tusenlappar, var och varannan nisse har redan datorn som klarar det, och uppgraderingen för att spela GTA V tillsammans med många andra nya spel är inte dyr ifall man inte har det. Polaren köpte ett 7870 (270X) för 1290:- 2013 samtidigt som jag köpte mitt 7970, spelar på min gamla Phenom II från Januari 2009 och han tycker det går utmärkt i 1080P, inte frågat om inställningar men det såg snyggt ut när jag var där och tittade igår kväll. En annan här på forumet fick 30-45 FPS med en gammal 2,3GHz Phenom 9650 och ett 750Ti med nästan allt på högsta bortsett advanced settings.

Med andra ord, för de allra flesta så är det fullt motiverat att bara räkna på vad själva spelet kostar, utan att räkna på massa extra investeringar i sin kalkyl för vad det kostar att spela spelet. Ser inte varför du måste invända mot det och än mindre varför du ska ta till kreativ matte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Tack för svar. Ja, det ser lite tufft ut. Inbillade mig att 260X inte skulle vara så mycket starkare men de tester jag hittat pekar åt samma håll som du säger. Då blir jag lite mer skeptisk till att chansa på att köpa. Jag kan hanka mig fram i ~40 FPS med CF aktiverat i Evolve på 1360x768 och inställningar på low-medium.

Håller på att få tillbaka pengarna från CDON för mitt returnerade GTX 970, så det blir förmodligen nytt från AMD nu i sommar

Ja som sagt, det är lite lurigt att se hur stor skillnaden i slutgiltig prestanda är när det är flera variabler, allra helst som man har en tendens att avrunda lite. Blev själv förvånad när man insåg att skillnaden var så stor. Man tänker 7700-serien med Cape Verde, ja runt 640 shaders eller nåt och 7790 som har Bonaire har 800 någonting. Inte tänker man sig då att skillnaden är över 100%. Man lurar sig själv lite.
Men jag tycker det låter som en utmärkt plan, ha tålamod bara. Annars får du väl köpa GTA V och testa.

Skrivet av n_sandstrom:

Han har skrivit fler sågande poster om 970 i GTA5 igår. Jag börjar betvivla på att ha ens har något

Jag får inte mitt att gå över 3,4GB VRAM, och då måste jag ha settings som ger för låg fps oavsett.

Vet man något om honom så vet man att man ska tvivla lite om han påstår att han köpt ett 970 till att börja med.

Permalänk
Medlem

Vänta nu? Är det inte PC "gamers" som brukar gråta om att konsol spel inte kommer till PC och om de skulle kommit så hade ni också köpt spelen? Men nu när spelen väl kommer gnäller ni över priset?
Hoppas detta var det sista spelet Rockstar släpper till PC, ni PC "gamers" förtjänar inte stor spelen.
Ni kan hålla er till Steam Indy spel era snålajopar.
Sitter på riggar för minst 10.000 och gnäller på 600 för ett spel som lätt är värt det medan de har pungat ut 1000-tals av kronor på ett spel från 2002.

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_jimmie:

Vänta nu? Är det inte PC "gamers" som brukar gråta om att konsol spel inte kommer till PC och om de skulle kommit så hade ni också köpt spelen? Men nu när spelen väl kommer gnäller ni över priset?
Hoppas detta var det sista spelet Rockstar släpper till PC, ni PC "gamers" förtjänar inte stor spelen.
Ni kan hålla er till Steam Indy spel era snålajopar.
Sitter på riggar för minst 10.000 och gnäller på 600 för ett spel som lätt är värt det medan de har pungat ut 1000-tals av kronor på ett spel från 2002.

Balanserat, verkligen. Priset är lite högre än snitt för PC-spel, och då är det alltid lite folk som klagar, oavsett plattform. Inget att bli så upprörd över och ingen anledning att dra alla över en kam. Precis samma "argument" kan du vända mot konsolspelare.

Permalänk
Medlem

Vad har de att erbjuda som gör att att spelet är värt 500 kr?
Jag har det till PS4 och lägga 500 kr till för en ren portning med bara lite bättre grafik är ren och skär ocker!
Jäkla blodsugare är vad de är!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_jimmie:

Vänta nu? Är det inte PC "gamers" som brukar gråta om att konsol spel inte kommer till PC och om de skulle kommit så hade ni också köpt spelen?

Nej, PC master race gråter inte, du blandar nog ihop oss med filthy console peasants

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_jimmie:

Vänta nu? Är det inte PC "gamers" som brukar gråta om att konsol spel inte kommer till PC och om de skulle kommit så hade ni också köpt spelen? Men nu när spelen väl kommer gnäller ni över priset?
Hoppas detta var det sista spelet Rockstar släpper till PC, ni PC "gamers" förtjänar inte stor spelen.
Ni kan hålla er till Steam Indy spel era snålajopar.
Sitter på riggar för minst 10.000 och gnäller på 600 för ett spel som lätt är värt det medan de har pungat ut 1000-tals av kronor på ett spel från 2002.

Jag skulle kunna betala mer än. Men då förväntar jag mig också ett nytt spel. Inte över ett år gammalt som de filat till lite i hörnen för att de ser sin chans att suga ut lite mera.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av hakan78:

Vad har de att erbjuda som gör att att spelet är värt 500 kr?
Jag har det till PS4 och lägga 500 kr till för en ren portning med bara lite bättre grafik är ren och skär ocker!
Jäkla blodsugare är vad de är!

Jättekonstigt resonemang.

Du har ju redan spelet. Klart det inte är värt att köpa spelet när du redan har spelet.

Är PS4-versionen värd 600 kr när du redan har det till PS4?

Är man blodsugare för att man säljer en produkt som någon kanske redan har?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_jimmie:

Vänta nu? Är det inte PC "gamers" som brukar gråta om att konsol spel inte kommer till PC och om de skulle kommit så hade ni också köpt spelen? Men nu när spelen väl kommer gnäller ni över priset?
Hoppas detta var det sista spelet Rockstar släpper till PC, ni PC "gamers" förtjänar inte stor spelen.
Ni kan hålla er till Steam Indy spel era snålajopar.
Sitter på riggar för minst 10.000 och gnäller på 600 för ett spel som lätt är värt det medan de har pungat ut 1000-tals av kronor på ett spel från 2002.

Jag tror det är sättet de gör det på som retard folk.