Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hastighetsproblem Bahnhof iTUX Göteborg (Framtidens bredband)

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Verkar inte vara några problem idag vad jag kan märka. Hoppas inte på nya överbelastningsproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Gjorde ett par test på bredbandskollen mot stockholm och jag fick ungefär 70-75/95. Mao lite långsammare äv vad det brukar gå. Mot Malmö däremot får jag 95/95.

Ingen panik direkt, men det verkar finnas en flaskhals nånstans

Permalänk

Tror jag har identifierat en flaskhals nånstans:

Vet inte om det är illa nog för att börja klaga, men jag upplever att twitch laggar. Det var länge sedan jag hade problem med dem..

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Tror jag har identifierat en flaskhals nånstans:

Vet inte om det är illa nog för att börja klaga, men jag upplever att twitch laggar. Det var länge sedan jag hade problem med dem..

http://i.imgur.com/QuxWkJj.jpg

http://i.imgur.com/ORALmUB.jpg

http://i.imgur.com/bWQcGKt.jpg

Ja något är det som strular, väldigt svajigt. Orkar inte heller klaga, inte än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Tror jag har identifierat en flaskhals nånstans:

Vet inte om det är illa nog för att börja klaga, men jag upplever att twitch laggar.

Twitch har en max bitrate på 3500k vilket är 3.5Mbit, så tvivlar på att det har nåt att göra med kapaciteten, sedan så ligger de flesta som streamar under 2800k bitrate. Det är även vanligt att problem oftast ligger hos twitch och inte hos din leverantör.

Annars kan det vara länk problem eller routing problem på internet vilket Bahnhof eller Itux inte kan göra nåt åt.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Twitch har en max bitrate på 3500k vilket är 3.5Mbit, så tvivlar på att det har nåt att göra med kapaciteten, sedan så ligger de flesta som streamar under 2800k bitrate. Det är även vanligt att problem oftast ligger hos twitch och inte hos din leverantör.

Annars kan det vara länk problem eller routing problem på internet vilket Bahnhof eller Itux inte kan göra nåt åt.

Förvisso tror jag att du har rätt i det att det är troligast att felet var hos twitch. Dock tror jag att det iaf bitvis drar mer bandbredd än 350kbyte/sekund, i synnerhet när den buffrar vilket sker regelbundet. Tror jag iaf..

Jag vet inte riktigt vad du syftar med routingproblem, men twitch har servrar i sverige så felet borde inte vara där iaf.

Permalänk

Bor i V.Frölunda och tror att min data går genom Zitius kablar.

Har hur som helst haft problem konstant under några månader nu, till en början extrem kapacitetsbrist på kvällarna (ena sekunden stabilt 250/100, andra brutal nedgång till nästintill 0/100) varefter problemet övergått till att hastigheten tycks relativt konstant bra, dock med nackdelen att anslutningen helt enkelt bryts lite då och då (ca 3 minuter/stöt, ibland flera gånger i kvarten). Sjukt irriterande, varit i kontakt med Bredband 2 sen i September men fått brutalt (!) dålig service, sa upp tjänsten från dem igår.

Är det någon i närheten som upplevt liknande med att anslutningen bryts då och då? Det är ett nybyggt hus jag bor i så eventuellt kan det ju vara vår utrustning som strular, men vill egentligen inte tro det.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk

Ok. Gjorde http test mot stockholm igår och fick följande:

Något har definitivt hänt den senaste tiden för jag fick alltid perfekt värden tidigare. iaf efter att de fixade flaskhalsen som var dessförinnan. Någon annan som har samma problem? Just nu får jag cirka 40 Mbit i download

Permalänk

Jahopp då var man här igen

Börjar tröttna, vet inte riktigt vad som hänt. Fick IP-tv inkopplat tidigare i veckan, men jag har upplevt samma hastigheter i flera veckor så känns inte som om det är boven i dramat. Använder in tvn vid dessa mätningar för övrigt.

1/2 19:00.
Sunet.se - ca 1Mb/sek
Origin - MAX 3 Mb/sek

Bredbandskollen
Göteborg - 92/12
Malmö - 87/12
Stockholm - 70/12
Sundsvall - 37/12
Luleå - 27/12

Med torrents har jag nog sett hastigheter upp mot 7Mb/sek, i vanliga fall brukar jag maxa linan.

1/2 23:15
Origin - 5-5,5Mb/sek
ftp.sunet.se - 2Mb/sek

Bredbandskollen
Göteborg - 94/12
Malmö - 93/12
Stockholm - 92/12
Sundsvall - 84/12
Luleå - 70/12

1/2 23:50
Origin - ca 9Mb/sek
ftp.sunet.se - 7-9Mb/sek

2/2 10:00
Origin - 10Mb/sek
ftp.sunet.se - 7-8/Mb/sek

Bredbandskollen
Göteborg - 96/12
Malmö - 97/12
Stockholm - 97/12
Sundsvall - 96/12
Luleå - 96/12

2/2 13:45
Origin - 10+Mb/sek
ftp.sunet.se - ca 7-9/Mb/sek

Bredbandskollen
Göteborg - 95/12
Malmö - 96/12
Stockholm - 97/12
Sundsvall - 96/12
Luleå - 95/12

2/2 18:30
Origin - 7 Mb/s
ftp.sunet.se - 2,5 Mb/sek

Bredbandskollen
Göteborg - 97/12
Malmö - 96/12
Stockholm - 95/12
Sundsvall - 93/12
Luleå - 78/12

2/2 22:10
Origin - 3Mb/sek
ftp.sunet.se - 1Mb/sek

Bredbandskollen
Göteborg - 90/12
Malmö - 90/12
Stockholm - 76/12
Sundsvall - 36/12
Luleå - 27/12

Någon som upplever liknande sega nedladdningshastigheter?

Edit: Uppdaterar med nya mätningar löpande.
Edit 2: Detta får bli min plats för noteringar innan samtal med kundtjänst

Kapacitetsproblemen verkar vara tillbaka, i alla fall för mig.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

Äntligen någon annan som märkt samma sak..

Nu fick jag perfakta värden men skärmdumpen nedan visar att det finns belastningsproblem nånstans.

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Äntligen någon annan som märkt samma sak..

Nu fick jag perfakta värden men skärmdumpen nedan visar att det finns belastningsproblem nånstans.

http://i.imgur.com/w9T8Lkw.jpg

Jag prata med kundtjänst tidigare idag också, glömde dock fråga om ärendenummer. Men det är ju bra desto fler som ringer, borde gå att länka ihop.

Först ville dom inte ha med mina problem att göra, men när jag nämnde att det varit precis liknande problem för ett år sen ungefär så fick han lite eld i baken. Maila in mina mätvärden. Får la se vad som händer, om något. Lär väl dröja någon månad, som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Hej, såg att det inte bara var jag som hade problem med bahnhof. Bor i gbg och är ansluten till stadsnätet. Jag har bredband 100/10 men det kommer jag aldrig upp i trådlöst i alla fall. Har en chromecast som hoppar ur konstant och har därför kollat bredbandskollen flera gånger. I sovrummet skiftar det mellan 33-41mbit/s och faller sedan ner till 5-8 på ett par sekunder.
Jag är oteknisk men vet ju att det är helt åt helvete fel.
Är de där driftstörningarna hos bahnhof gbg lösta eller är det fler som fortfarande har problem med det?
Vill ha lite på fötterna innan jag kontaktar de. Det är ju en fördel att veta vad man pratar om ifall de vill snacka bort det och skylla på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linda.f:

Hej, såg att det inte bara var jag som hade problem med bahnhof. Bor i gbg och är ansluten till stadsnätet. Jag har bredband 100/10 men det kommer jag aldrig upp i trådlöst i alla fall. Har en chromecast som hoppar ur konstant och har därför kollat bredbandskollen flera gånger. I sovrummet skiftar det mellan 33-41mbit/s och faller sedan ner till 5-8 på ett par sekunder.
Jag är oteknisk men vet ju att det är helt åt helvete fel.
Är de där driftstörningarna hos bahnhof gbg lösta eller är det fler som fortfarande har problem med det?
Vill ha lite på fötterna innan jag kontaktar de. Det är ju en fördel att veta vad man pratar om ifall de vill snacka bort det och skylla på annat.

Bor du i lägenhet? Då har du antagligen många trådlösa nät som grannar. Men kan också vara fel på din trådlösa router.

För att utesluta det så prova med kabel direkt i routern. Öppna ett kommandofönster (cmd) och skriv "ping 8.8.8.8 -t" och låt datorn stå så. Får du time out och långa svarstider skulle jag vilja påstå att det är uppkopplingen. Eventuellt att du gör samma sak utan rotuern med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Bor du i lägenhet? Då har du antagligen många trådlösa nät som grannar. Men kan också vara fel på din trådlösa router.

För att utesluta det så prova med kabel direkt i routern. Öppna ett kommandofönster (cmd) och skriv "ping 8.8.8.8 -t" och låt datorn stå så. Får du time out och långa svarstider skulle jag vilja påstå att det är uppkopplingen. Eventuellt att du gör samma sak utan rotuern med.

Jag bor i lägenhet. Ska testa med kabel imorgon. Hur öppnar man ett kommandofönster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linda.f:

Hur öppnar man ett kommandofönster?

Håll ned windows flaggan på tangentbordet och tryck på "R" knappen. Sen skriv in CMD i rutan och tryck på enter för att köra CMD.

Permalänk

Att trådlöst internet går långsamt kan bero på flera olika saker. Tex att du har tjocka betongväggar mellan mottagare och router, eller att dina grannar använder wifi på samma channel. Jag kan nästa sätta pengar på att det är dina saker som krånglar i detta fall, och testar du inte trådat kommer de inte hjälpa dig.

Gällande prestandaproblem var det hyffsat illa för någon månad sedan, men det har blivit bättre. Nu funkar alal streamade tjänster men man får inte maxhastighet mot stockholm alla tider på dygnet.