Apple Watch batteritid räknas i timmar

Permalänk
Medlem

Varför tar den sån tid att ladda... suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du menar att en Apple-anhängare ens skulle fundera på att ha samma pryl i två år..?

nailed it

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Smarta klockor känns fortfarande som en produkt som är i ett väldigt tidigt stadium. Innan jag skulle få för mig att köpa en så måste den ha mycket bättre batteritid idag. Jag vill också kunna använda den fritt från en mobi i vissa sammanhang. Typ lägga in en mindre spotify spellista och kunna använda run keeper så att man kan jogga och lyssna på musik med bara klockan utan att behöva ha med mobilen.

Skrivet av Monarchy:

Vem använder klockan för musikuppspelning? Man använde väl mobilen..? kanske styr låtar genom klockan. Det lär ju inte dra någon ström direkt..?

Man kan lägg in offline låtar på klockan (itunes) och sen koppla in ett bluetooth headset och lyssna på musik utan att behöva har mobilen med sig

Permalänk
Skrivet av XHI:

Jag gillar att batteriet är _SKIT_ - de måste inse att vidareutveckla denna till nästa enhet. Hur är det med batterier idag, slits de lika jäkla som förr i tiden? De måste ju hur som haver ha något typ av service avtal för dessa jäklar. Köpa en ny klocka för att batteriet inte klarar av att laddas mer efter säg 2-3 år är galet. (om de nu slits så snabbt)

Finns otroligt många riktigt skarpa forskare som lägger massor timmar på att försöka utveckla nya bättre batterier då det är bland det som skulle göra störst skillnad i det moderna samhället nu och det skulle ligga otroligt mycket cash i ett bra patent där.
Du har säkert sett att det dyker upp ett par nyheter varje år från olika forskningsgrupper om deras nya super batteri som de vill ha massa mer pengar för att utveckla men i verkligheten händer där tyvärr väldigt lite på den marknaden fortfarande då det verkar vara rätt besvärligt att lagra energi

Med det sagt så är en klocka som behövs laddas i bästa fall bara varje natt inte direkt på toppen av min önskelista..

Permalänk
Medlem

Gud jag hoppas de kommer någonstans med grafen snart så vi kan börja se lite verklig batteri tid:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vad är det för snack om "durr 100k"? Ni orkade väl läsa nyhetsartikeln ang Apple watch tillräckligt långt att ni registrerade att det finns 4000-kronors modeller också?

Skrivet av Haziza:

Nice, förstår inte folks problem! Har man inte råd att köpa guld varianten behöver man väl inte klaga för det? Gnäller ni för att Rolex har klockar för 200 tusen också?

Skrivet av Felix:

Folk fattar inte att guld kostar över 300 kr per gram, och dessutom är jävligt tungt, man man fylla myntfickan i jeansen med 20k i guldhalsband/-armband utan problem.

Det är ju ändå inte många i tråden om opponerat sig om priset för guld-versionen. Fö har ju liknande funnits i 20år. Mobiltelefoner av guld, smyckat med diamanter för miljontals kr.

Skrivet av edvinnn:

Varför tar den sån tid att ladda... suck

Laddtiden ser jag inte som lika stort problem som batteritiden. Skulle de kapa laddtiden till 1/4, spelar det ingen roll. Däremot om den håller 4ggr längre vore bättre.

Jag köpte Sonys tidiga modell av SmartWatch. Hade den i en månad och sålde den sen. Om batteriet inte håller mer än en vecka så är det inget att ha.
Det räcker med att man får ladda mobiltelefonen varannan dag, vilket är illa nog.

Permalänk

Pebble känns vettigare.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Alltså.. En "vanlig" klocka håller typ 5-6 år utan batteribyte, och här snackar vi ändå mekaniska, rörliga delan, belysning, barometer och temperaturmätare och pulsmätare och allt vad det är som finns på klockor nuförtiden (tog min egen som exempel, finns säkert andra med ännu fler funktioner), så... 18 timmar, eller 3 dygn för den delen, känns totalt misslyckat och värdelöst, och då har ändå världens främsta ingenjörer varit inblandade. Något är ur led här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Folk fattar inte att guld kostar över 300 kr per gram, och dessutom är jävligt tungt, man man fylla myntfickan i jeansen med 20k i guldhalsband/-armband utan problem.

Guldvärdet på 100K klockan är redan uträknat i den föra tråden om Appeklockan.
för 38mm varianten $1550
42 mm varianten $1944
Det hantverksmässiga värdet och tid nerlagd på guldklockan är knappast högt heller, nått speciellt statusvärde ser jag inte till heller.

Så allt över 25.000:- för den är helt befängt att ta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Visst är batteritiden inget som imponerar särskilt. Men frågan är om det begränsar användarupplevelsen så mycket. Folk sover väl ändå inte med sina klockor? Ladda den på natten och använd på dagen så kommer det fungera hur fint som helst.

Instegsmodellen kostar för övrigt 3 700 kronor, inte 100 000 kronor.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså.. En "vanlig" klocka håller typ 5-6 år utan batteribyte, och här snackar vi ändå mekaniska, rörliga delan, belysning, barometer och temperaturmätare och pulsmätare och allt vad det är som finns på klockor nuförtiden (tog min egen som exempel, finns säkert andra med ännu fler funktioner), så... 18 timmar, eller 3 dygn för den delen, känns totalt misslyckat och värdelöst, och då har ändå världens främsta ingenjörer varit inblandade. Något är ur led här.

En "vanlig" klocka har inte en strömhungrig processor eller en bakgrundsbelyst LCD skärm.
Bluetooth drar rätt bra med ström även det. Inte heller nått en "vanlig" klocka behöver bry sig om.

Min Sony Smartwatch 2 har ca 2 till 3 dagars batteritid med mitt användande. En sån får man tag på för 1100 kr nu.
Den klarar nästan allt som Apples dito kan med ett par extra appar. Klart man måste ju ha en bättre mobil än en från Apple för att kunna använda den

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Medlem

90 aktiveringar av klockan? Eh, i timmen kanske! Nu använder jag mobilen, och jag glömmer tiden så fort jag lagt ned den igen.

Permalänk
Medlem

Smartphonen gjorde att vi kunde ha mindre saker med oss, filofax, diktafon, klocka, kalender, mm. Men nu kommer klockor och armband. Snacka om att skapa behov när många behåller sin telefon längre och därmed köper en ny mer sällan. Ska bli kul att se nästa skapade behov.
Smartphonen är ju rätt bra men en klocka som har mer än usel batteri tid?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEALen:

En "vanlig" klocka har inte en strömhungrig processor eller en bakgrundsbelyst LCD skärm.
Bluetooth drar rätt bra med ström även det. Inte heller nått en "vanlig" klocka behöver bry sig om.

Min Sony Smartwatch 2 har ca 2 till 3 dagars batteritid med mitt användande. En sån får man tag på för 1100 kr nu.
Den klarar nästan allt som Apples dito kan med ett par extra appar. Klart man måste ju ha en bättre mobil än en från Apple för att kunna använda den

Solceller eller kinetisk laddning borde kunna råda bot på problemet. Kostar klockan 100K+ lär inte den ytterligare kostnaden avskräcka oavsett menar jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att man använder en helt vanlig Micro USB-kontakt då som finns lite överallt, så man kan ladda den i princip var man än befinner sig. Eller, eh...

Jobbigt för Apple-familjen att måsta ta med sig så många olika laddare när man ska på semester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Nice, förstår inte folks problem! Har man inte råd att köpa guld varianten behöver man väl inte klaga för det? Gnäller ni för att Rolex har klockar för 200 tusen också?

Varför ska du ha mer än 18 timmars användning? Bara ladda som precis annat varje kväll.

Nej men dessa klockor är då dyksäkra, går hela ditt liv med några få servicar och mycket stilrenare och tidlösa i deras design.

Permalänk
Medlem

Pebble har rätt idé när det kommer till smartwatches med dagens teknik. Väldigt simpel klocka med e-ink skärm. 120-168 timmars batteritid - alltså ungefär en vecka. Dessa klockor, även andra Android-klockor, överlever som mest en dag. Använder du klockan sjunker batteritiden markant.

Jag gjorde misstaget att läsa Aftonbladets recension på Apple Watch och blev bara irriterad över okunnigheten som senare ledde till 5/5. Inte för okunnigheten om produkten i sig utan mest över okunnigheten om alternativen.

Apple Watch verkar inte vara särskilt dålig men den är inte heller en revolution. Moto 360 och LG G Watch R presenterar högst likvärdiga alternativ i en betydligt snyggare design, mycket trevliga skärmar och med något mer batteri - Moto 360 med 24 timmar och LG G Watch R med 48 timmar. LG har bland annat sin skärm konstant igång med en svart bakgrund som tack vare OLED-tekniken inte drar ström där den är svart. Sony vågar påstå upp till 4 dagars batteritid på sin gamla klumpiga klocka och 2 dagar med sin nya. Pebble som sagt offrar funktionalitet (främst skärmen) för en överlägsen batteritid (en vecka) i en klocka som fortfarande håller en normal storlek. Pebble är dessutom väldigt billig på bara 1000kr. Samtliga är vattentäta/vattenresitenta med IP68/IP67/IPX7-klassning - så även Apple. Dock imponerar Pebble som man kan dyka med ända ner till 50 meters djup) och Sony i framkant med sin IP68-klassning.

Man måste notera att Apple Watch (som så är regel för Apple) är dyrast i klassen. Nej, jag snackar inte om någon guld-version. Pebble börjar på så lite som 1000kr, Motorola hoppar upp på 2000kr, LG och Sony på 2500kr och Samsung vill ha 3000kr - Apple ligger 500-1500kr över konkurrensen (2500kr över Pebble). För denna extra kostnad verkar man inte få så mycket mer än vad konkurrenterna erbjuder. Ja, förutom att det just är en Apple-produkt. Sitter man redan med en iPhone har man väl inte så mycket val men för övrigt ser jag inte varför man ska välja en Apple Watch över någonting från Sony, Motorola eller LG.

Notera nu också att Androidklockorna varit ute ett tag nu och nya versioner med både bättre funktioner men framförallt bättre batteri är på väg. Vissa (Sony, LG) har redan släppt sin andra generation. Sonys är väldigt lik vad Apple erbjuder men då med dubbla batteritiden även om jag själv skulle luta mig mot LGs svårslagna design.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en klocka för något år sen. Man kan se tiden på den och batteriet är inte slut än.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Jag köpte en klocka för något år sen. Man kan se tiden på den och batteriet är inte slut än.

Jag har haft min klocka i snart 12 år och aldrig bytt batteri. Den laddas upp av sig själv med solenergi...
Tips till Apple?

Visa signatur

Speldator: i7 4790K, 16 GB RAM@2133MHz, EVGA GTX 980 SC, SSD 1200 GB FD Define R6, Win 10 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Solceller eller kinetisk laddning borde kunna råda bot på problemet. Kostar klockan 100K+ lär inte den ytterligare kostnaden avskräcka oavsett menar jag.

Tyvärr för liten yta (för solcell) eller volym (för kinetisk laddning) i smartklockor. Spelar ingen roll hur rik du är, universum skitet blankt i ditt bankkonto ^^ Jag tycker också att 18 timmar är på tok för lite, men att jämföra smartklockor med ett vanligt digitalt/analogt kvartsur är att jämföra äpplen med päron, dessutom är inte ditt vanliga klockbatteri laddbart, utan byts ut helt

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte riktigt varför man skille vilja ha en av dessa klockorna om man har en mobil telefon, vill man bara ha ett ur för att se tiden så finns det ju billiga klockor som funkar minst lika bra.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon150792:

Förstår inte riktigt varför man skille vilja ha en av dessa klockorna om man har en mobil telefon, vill man bara ha ett ur för att se tiden så finns det ju billiga klockor som funkar minst lika bra.

För att det förenklar vardagen och ger dig fler funktioner än vad du hade använt innan köpet, precis samma anledningar som med mycket annat man köper.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

För att det förenklar vardagen och ger dig fler funktioner än vad du hade använt innan köpet, precis samma anledningar som med mycket annat man köper.

Nu är jag inte insatt i vad Apple Watch erbjuder, så vad precis är det som skulle få folk att köpa den?

Permalänk
Medlem

vad sägs som solceller som miniräknarna har så dessa produkter blir brukbara?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon150792:

Nu är jag inte insatt i vad Apple Watch erbjuder, så vad precis är det som skulle få folk att köpa den?

Jag har ingen aning om varför man skulle köpa Apple Watch, men det var inte det din kommentar handlade om, utan det var generellt om smartklockor.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det känns som Apple kan sälja det mesta, det behöver inte vara bra prylar, skapa bara en stor hype och det säljer som smör smälter i solsken. Människan är inte klokare än märken, trender och falsk gemenskap.

Permalänk
Medlem

Aktivering av klockan?
Är det en klocka som inte ens alltid visar tiden och ändå inte räcker ens en dag? Bra pryl

Jag förstår på någon nivå att man vill ha så mycket finesser, färger och grejjs som möjligt, men känns det vettigt att behöva ladda två enheter varje dag? Jag är inte övertygad...

Var inte grejjen med dessa prylar att de skulle mäta puls m.m. under natten och sådant? Går det om sladden sitter i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej men dessa klockor är då dyksäkra, går hela ditt liv med några få servicar och mycket stilrenare och tidlösa i deras design.

Tidlös design?

sorry, kunde inte låta bli

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

När en smartklocka klarar av en vecka med hyfsat hård användning kanske det blir intressant. KANSKE!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Inte förvånad att apple watch skulle vara 100% fail.

Det är väl svårt att veta om produkten är fail innan den släppts?

Får väl se hur mycket den säljer helt enkelt. Apple brukar sälja som smör så varför skulle inte denna?

Återstår och se dock!