Värt o lägga 3k på detta grafikkortet?

Permalänk

Köpte det 970kortet på rean å höll tummarna för att det inte skulle ha coil whine. Funkar jättebra vad jag har märkt hittills. Har innan dess hankat mig fram med mitt 460ti, inte riktigt kunnat motivera uppgraderingen pga de spel jag spelar och den begränsade speltiden jag har.
Innan kollade jag väldigt mycket på saphires tri-x och då främst vanliga 290. Det man bör ha i åtanke där är storleker på det kortet då det mäter cirka 30 cm. Kör på Fractal Design R3 som specar 29 cm som max.
Mina behov styrdes mycket av värme och ljudnivå. Har du utrymmet i lådan och nätagg så det räcker så hade jag nog slagit till på 290 eller 290-x med tri-x.

Mvh
Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag är själv sugen på just det kortet och har en nästintill identisk setup som TS.. Däremot är jag fundersam över om 970 kommer dumpas än mer i pris.. Vad tror folket?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte mitt 970 i november och priset är desamma nu så troligen inte. $$ har blivit dyrare sen då, så kanske är billigare men vi betalar samma i kronor.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

https://www.komplett.se/asus-geforce-black-gtx-970-4gb-physx/...

Rea 16% Finns det ett bättre grafikkort för 3k annars?

970 är ett bra kort har ett och var nöjd tills 3.5 problemet dök upp nu känns det sådär. även om du bara ska spela i 1080p ska du tänka på att nvidia har en funktion som heter DSR. DSR gör att du kan spela på en högre upplösning än din skärm klarar jag använder det i tex skyrim och cod AW. spelet gå i 2500x1400 men skalas ner till 1080p fungera riktigt bra. problemet är att i det läget går det åt 3.4gb grafikminne.

om jag skulle göra om mitt köp skulle det bli ett 290x

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Detta kort tycker jag är ett bra alternativ just nu (2 490 kr);

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Inte så hemskt långt efter 290X/970, prestandamässigt.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk

Som tillägg förresten:
var inte 900serien ensamma just nu med att vara fullt färdiga för direct x 12?
Tyckte att det verkade vettigt att ta med i beslutet.

Permalänk
Skrivet av Slowpoke66:

Detta kort tycker jag är ett bra alternativ just nu (2 490 kr);

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Inte så hemskt långt efter 290X/970, prestandamässigt.

Säger som ovanstående, för 2490 kr kommer du inte hitta ett bättre kort. Finns inte en chans i världen att jag skulle välja ett GTX 970 (med dess bevisade brister) och som i detta fall dessutom kostar ca. 600-1000 kr mer (beroende på tillverkare).

Personligen hade jag ett Nvidia GTX 670 som jag för någon månad sedan bytte ut mot ett Sapphire R9 290 Tri-X, svalt, tyst och överklockar något gudomligt (kör för närvarande 1150/1600). Jag kan inte säga annat än att jag är otroligt nöjd, dessutom blev det en bra "boost" i många spel i och med Omega-drivrutinerna.

Jag bryr mig ALDRIG om märket, jag köper det som erbjuder bäst pris/prestanda för tillfället, vilket i dagsläget är AMD R9 290/X. Kollar du på SweClockers Prestandaindex i såväl 1080p som 1440p ser du att AMD-korten är snäppet bättre.

Att folk har svårt att se varför man inte bör sponsra Nvidia efter deras "marknadsföringsmiss" förvånar mig något otroligt, speciellt på ett forum som detta. Men "fanboyismen" har tagit detta forum i sina klor, dagligen läser jag om folk som höjer FÖRETAGEN till skyarna, det är inte ens produkterna som höjs till skyarna längre - det är företagen, patetiskt.

Permalänk
Skrivet av acer92:

Får fan huvudvärk av denna beslutsångest jag har haha.. Kanske lite synpunkter på vad ni hade köpt och varför? Vi säger att ett r9 290x tri-x oc och att ett msi gtx 970 ligger på exakt samma pris och ni är tvingade att köpa ett av dom, vilket? Jag kanske är lite tjatig men det handlar endå om rätt mycket pengar. Försök tänk långt framåt också, jag vill inte behöva uppgradera mig inom 1 år heller. 1080p är det jag sitter på också.

Jag kommer mest spela bilspel, typ project cars, assetto corsa osv. Men jag kommer definitivt köpa bf5 när det kommer, och jag är rätt sugen på Evolve spelet, verkar rätt fett. Jag har bf4 också så det kommer jag också spela.

Det här är min dator om det spelar roll

Specs: CPU: i5 4670k
GPU: ASUS 660Ti DCII
moderkort: ASUS Z87-PRO ATX
nätagg: Corsair v2 850W bronze
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Chassi: Fractal Arc Midi r2
HDD: 1TB WD Black 7200rpm 64MB
Kylare: Noctua NH-U12P SE2
Skärm: Asus 1920x1080p (144hz) Grafikkortet ska givetvis bort

Köp Sapphire 290X TRI-X OC som finns på kampanj innan den tar slut och du ångrar dig. Väldigt, väldigt bra kort. Alternativt kan du köpa R9 290 kortet som finns för 2490:-. Den är också väldigt bra och presterar ungefär 5-7% sämre än 290X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteman82:

Som tillägg förresten:
var inte 900serien ensamma just nu med att vara fullt färdiga för direct x 12?
Tyckte att det verkade vettigt att ta med i beslutet.

Beror på hur ofta man uppdaterar. Sweclockers diskuterade lite Direct X12 i Fredagspanelen som verkade vara rimligt i mina öron i alla fall och då kommer det ta ett tag innan X12 riktigt är aktuellt.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

290x och 970 är ganska så jämna i prestanda, det beror på vilka som har gjort testet och i vilka spel dom kör så blir slutsumman endå att dom är lika. Räknar man in felmarginalen så skulle jag säga att dom nästan exakt har samma prestanda. 970 drar mindre ström och är svalare, har lite mindre effektivt minne.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-oc/...
290X. Kommer funka bra i Crossfire på högre upplösning, detta gör det lite mer framtidssäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

1440 funkar bra. Sitter på 2 gtx 970. märker inte av minnesproblemet.

Har MSI 970 Gamers i sli funka fint i 2560x1440p
Spelar Far Cru 4 i ultra läge inga problem. ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

290x och 970 är ganska så jämna i prestanda, det beror på vilka som har gjort testet och i vilka spel dom kör så blir slutsumman endå att dom är lika. Räknar man in felmarginalen så skulle jag säga att dom nästan exakt har samma prestanda. 970 drar mindre ström och är svalare, har lite mindre effektivt minne.

970 drar mindre ström och är genom det också svalare.
Minnet är inte mindre effektivt, det är bara mindre fungerande.

970 lider också av legendarisk utsträckning spoltjut, coil-whine, oberoende av fabrikat.

Tittar man på prestanda så vinner ju 290X. Att dra in effektförbrukning känns som det är det enda de dödstrogna Nvidia-fantasterna kan skylta med. Trots att de aldrig beklagat sig över Nvidias urdåliga effektförbrukning senaste åren jämfört med AMD per samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har MSI 970 Gamers i sli funka fint i 2560x1440p
Spelar Far Cru 4 i ultra läge inga problem. ..

Dra igång msi afterburner och kolla hur mycket minne du använder när du spelar ska du se att du ligger väldig nära 3.5GB, gissar på 3.3GB..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Tack allihoppa! Får bli ett 290x!

Permalänk
Medlem

970 är enligt mig ett bättre köp. Håller man sig bara till max 3.5 GB minnesanvändning så är det inga problem alls. Tystare, mindre värmeutveckling och gjort för DX12.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Detta kort tycker jag är ett bra alternativ just nu (2 490 kr);

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Inte så hemskt långt efter 290X/970, prestandamässigt.

Wow det var sjukt billigt för ett 290! Klockrent köp!

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Självklart är det så. Stimpen och många andra tänker inte så långt. De ser 3,5GB och tror att så fort kortet överstiger detta kan man lika bra slänga det, när faktum är att att köra 3,8GB vRAM på ett 970 har extremt mycket bättre performance än att köra 4,2GB vRAM på ett 980. Sista 0,5GB på 970 må vara slött, men det är bra mycket snabbare än att gå genom PCI-E, och GTX 970 minnesdesignen är klart bättre än om det helt enkelt bara hade varit 3,5GB rakt av. Därför det blir så löjligt när stimpen säger att man kommer behöva köra spel om 1 år på low, han får det att låta som om GTX 970 har typ 1GB effektivt vRAM när sanningen är att vRAM skillnaden är minimal. När det blir för mycket för 970 att hantera kommer man redan få så dålig FPS att 290X kommer vara i stort sätt lika kört. Minnesutrymme är inte lika intressant som beräkningsförmåga oavsett.

Nu vet jag inte hur långt nVidia kommit med drivrutinerna ang. detta, men jag skulle kunna tänka mig ett par scenarion (som jag fullständigt hittat på själv dessutom, så ta det med några hinkar salt). Fyll gärna på med era teorier

Vi antar att spelet cachar gamla texturer för optimal prestanda.

Scenario 1 (o-optimerat)

  1. Spelet streamar in texturer runt spelaren, låt oss säga 2.5GB texturer i exempelvis Skyrim. Grafikdrivrutinen skyfflar in skiten i minnet, möjligtvis inom 0 - 3.5GB intervallet. Rullar som smör!

  2. Spelaren springer en bit, Skyrim vill ha in några nya texturer (1.5GB) för det nya området. Drivrutinen laddar in 1.5GB då det finns ledigt, vi har nu 4.0GB i minnet. En del av de nya texturerna ligger i den långsamma partitionens minnesutrymme, 3.5GB - 4.0GB, som resulterar i en lägre framerate i det nya området!

  3. Spelaren springer tillbaka till ursprungliga punkten, drivrutinen läser i intervallet 0 - 3.5GB, rullar återigen som smör!

Scenario 2 (3.5GB optimering)

  1. Spelet streamar in texturer runt spelaren, låt oss säga 2.5GB texturer. Grafikdrivrutinen skyfflar in skiten i minnet, möjligtvis inom 0 - 3.5GB intervallet om nVidia pulat med drivrutinen. Inga problem!

  2. Spelaren springer en bit, Skyrim vill ha in några nya texturer (1.5GB) för det nya området. Drivrutinen flushar ut 500MB så vi inte hamnar på det långsamma området och laddar in 1.5GB, vi har nu 3.5GB i minnet. Alla de nya texturerna ligger i minnesutrymme 0 - 3.5GB, ingen noterbar prestandaförlust förutom möjligtvis swapping (extra cpu/gpuklockcykler, pci-e och latency)!!!

  3. Spelaren springer tillbaka till ursprungliga punkten, Skyrim vill återigen läsa in de 500MB saknade texturerna som tidigare flushades ut ur minnet. Drivrutinen flushar 500MB av texturerna i område 2 för att få plats med 500MB texturer i område 1, resten är cachat sedan tidigare. Ingen noterbar prestandaförlust förutom möjligtvis swapping (extra cpu/gpuklockcykler, pci-e och latency)!!!

Scenario 3 (4.0GB settings)

  1. Spelet streamar in texturer runt spelaren, låt oss säga 4.0GB texturer. Grafikdrivrutinen skyfflar in skiten i minnet. Fail!

  2. Spelaren springer en bit, Skyrim vill ha in några nya texturer (4.0GB) för det nya området. Fail!

  3. Spelaren springer tillbaka till ursprungliga punkten, Skyrim vill åter igen läsa in de texturer som tidigare flushades ut. Fail!

Notera att i dessa fall så skulle de sk. 4GB försämra prestandan jämfört med 3.5GB. 3.5GB ger möjligtvis lite mer bakgrundsaktivitet (swappning), lite klockcykler och diskaktivitet vid övergången, medans 4.0GB skulle ge sämre prestanda i form av framerate när datan i sista partitionen används.

Permalänk

[QUOTE=Dalton Sleeper;15262175]Nu vet jag inte hur långt nVidia kommit med drivrutinerna ang. detta, men jag skulle kunna tänka mig ett par scenarion (som jag fullständigt hittat på själv dessutom, så ta det med några hinkar salt). Fyll gärna på med era teorier

Vi antar att spelet cachar gamla texturer för optimal prestanda.

Scenario 1 (o-optimerat)

  1. Spelet streamar in texturer runt spelaren, låt oss säga 2.5GB texturer i exempelvis Skyrim. Grafikdrivrutinen skyfflar in skiten i minnet, möjligtvis inom 0 - 3.5GB intervallet. Rullar som smör!

  2. Spelaren springer en bit, Skyrim vill ha in några nya texturer (1.5GB) för det nya området. Drivrutinen laddar in 1.5GB då det finns ledigt, vi har nu 4.0GB i minnet. En del av de nya texturerna ligger i den långsamma partitionens minnesutrymme, 3.5GB - 4.0GB, som resulterar i en lägre framerate i det nya området!

  3. Spelaren springer tillbaka till ursprungliga punkten, drivrutinen läser i intervallet 0 - 3.5GB, rullar återigen som smör!

Scenario 2 (3.5GB optimering)

  1. Spelet streamar in texturer runt spelaren, låt oss säga 2.5GB texturer. Grafikdrivrutinen skyfflar in skiten i minnet, möjligtvis inom 0 - 3.5GB intervallet om nVidia pulat med drivrutinen. Inga problem!

  2. Spelaren springer en bit, Skyrim vill ha in några nya texturer (1.5GB) för det nya området. Drivrutinen flushar ut 500MB så vi inte hamnar på det långsamma området och laddar in 1.5GB, vi har nu 3.5GB i minnet. Alla de nya texturerna ligger i minnesutrymme 0 - 3.5GB, ingen noterbar prestandaförlust förutom möjligtvis swapping (extra cpu/gpuklockcykler, pci-e och latency)!!!

  3. Spelaren springer tillbaka till ursprungliga punkten, Skyrim vill återigen läsa in de 500MB saknade texturerna som tidigare flushades ut ur minnet. Drivrutinen flushar 500MB av texturerna i område 2 för att få plats med 500MB texturer i område 1, resten är cachat sedan tidigare. Ingen noterbar prestandaförlust förutom möjligtvis swapping (extra cpu/gpuklockcykler, pci-e och latency)!!!

Scenario 3 (4.0GB settings)

  1. Spelet streamar in texturer runt spelaren, låt oss säga 4.0GB texturer. Grafikdrivrutinen skyfflar in skiten i minnet. Fail!

  2. Spelaren springer en bit, Skyrim vill ha in några nya texturer (4.0GB) för det nya området. Fail!

  3. Spelaren springer tillbaka till ursprungliga punkten, Skyrim vill åter igen läsa in de texturer som tidigare flushades ut. Fail!

Notera att i dessa fall så skulle de sk. 4GB försämra prestandan jämfört med 3.5GB. 3.5GB ger möjligtvis lite mer bakgrundsaktivitet (swappning), lite klockcykler och diskaktivitet vid övergången, medans 4.0GB skulle ge sämre prestanda i form av framerate när datan i sista partitionen används.[/QUOTE]

Vad jag läst hittills så verkar det som att drivrutinerna i dagsläget i stort sett alltid kör på scenario 2. Kom ihåg att problemet började upptäckas genom att folk noterade att kortet vägrade läsa in mer än 3,5GB.

Prestandaproblemen provocerades sedan fram genom att man satte sig i situationer där spelet var tvungen att läsa in 3,6-4.0GB samtidigt.
Hade man i detta läge haft ett renodlat 3,5-kort, så hade även DDR3 fått användas i det läget. Vilket är vad som händer när ett 980 behöver tex 4,2GB, ochd et går inte bra där heller.

Det man får med ett 970 är Scnerario 2,5. 3,5GB snabbt minne, 0,5GG halvlångsamt minne, istället för 0,5GB skitlångsamt minne.

Scenario 1 har inte jag sett några rapporter som tyder på.

Detta förutsätter ju såklart att druvrutinerna fungerar. Det kommer antagligen alltid finnas småbuggar kvar i dom, men det gäller i stort sett alla kort med egna små egenheter i olika lägen

(Denna post gäller då dom potentiella minnesrelaterade problemen. Inte rapporterna om konstant stutter och låg GPU-usage)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Nu är sapphire r9 290x tri-x oc beställd! Tack för all hjälp, ni har varit bäst Fan vad taggad man är nu haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

970 lider också av legendarisk utsträckning spoltjut, coil-whine, oberoende av fabrikat.

Har du källa på det där? Flera av GTX 970 korten är kända specifikt för att vara tysta, mitt har endast coilwhine i menyer i spel som inte cappar FPS, och att man får coilwhine när man nötar 5000 FPS är helt normalt och gäller alla kort oavsett fabrikat. Visst har man sett folk gnälla på coilwhine, men det har man sett folk göra för AMD kort också. Har inte sett något som tyder på "legendarisk utsträckning" för just 970.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Skrivet av Yaana:

Beror på hur ofta man uppdaterar. Sweclockers diskuterade lite Direct X12 i Fredagspanelen som verkade vara rimligt i mina öron i alla fall och då kommer det ta ett tag innan X12 riktigt är aktuellt.

Tänkte eftersom han hade ett 660 innan så är han inte kanske supernoga med att ha det senaste;) Vad hade vi för utsikter på DX12 enligt vetarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Nu är sapphire r9 290x tri-x oc beställd! Tack för all hjälp, ni har varit bäst Fan vad taggad man är nu haha!

Bra köp! Du gjorde helt rätt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Har du källa på det där? Flera av GTX 970 korten är kända specifikt för att vara tysta, mitt har endast coilwhine i menyer i spel som inte cappar FPS, och att man får coilwhine när man nötar 5000 FPS är helt normalt och gäller alla kort oavsett fabrikat. Visst har man sett folk gnälla på coilwhine, men det har man sett folk göra för AMD kort också. Har inte sett något som tyder på "legendarisk utsträckning" för just 970.

har väl ingen källa men om du på något sätt har lyckats undvika den otroliga mängden gnäll på spoltjut på gtx 900 (i synnerhet gtx 970 men kan helt enkelt vara för att det är populärast) så måste du ha levt under en sten de senaste månaderna. att gtx 970 har större problem med spoltjut än de flesta andra grafikkorten är ingen svår slutsats att komma fram till, sedan får man ha någon vettig statistik för att få en någorlunda bra bild på hur många procent av korten som faktiskt lider av detta som vi inte har tillgång till i dagsläget (vad jag vet, i alla fall).

att just ditt kort inte lider av spoltjut pekar inte på någonting och det hade inte motsatsen gjort heller. det är när man börjar se väldigt många säga att de har problem med detta som man kan börja tänka sig att det är vanligare än vad man kan vänta sig. ska vi ändå använda oss av enstaka exempel som bevis så kan jag nämna att sweclockers fick spoltjut på tre av fyra gtx 970 som har testats, undantaget är asus gtx 970.

http://www.sweclockers.com/recension/19516-msi-geforce-gtx-97...
http://www.sweclockers.com/recension/19735-gigabyte-geforce-g...
http://www.sweclockers.com/recension/19569-gainward-geforce-g...
http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...

Skrivet av Svensktiger:

Det var samma gnäll på "minnesbrist" med 680 korten trots att dom presterade bättre i högre upplösningar och SLI.
Släpp sargen och inse att mängden minne inte är ett mått på hur bra ett kort är

så här? notera att det här är taget från recensionen för gtx 980 och gtx 970, alltså innan catalyst omega.