IKEA lanserar möbler med trådlös laddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur miljövänligt blir det då?

Blir det batterier kvar i möbler som slängs?
Kom ihåg: "I allt som rör sig, lyser eller låter finns ett batteri som ska hem till holken åter"

Degraderar batteri med tiden?
Ska möbler bli något slit-och-släng som man slänger ut och köper nytt varje år?

Varför skulle det vara batterier i möblerna?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, detta ska kollas på nästa gång man är på IKEA.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Varför skulle det vara batterier i möblerna?

Oj, jag kanske missuppfattat. Jag trodde man laddade lampor och sånt så man inte behövde sladd.
Men det är väl antagligen så att man kan ladda mobilen genom att lägga den mo möbeln.

Fast då blir det elektronik i möblerna. Så när man slänger möblerna så måste möblerna återvinnas så att inte elektroniken bränns med trä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Oj, jag kanske missuppfattat. Jag trodde man laddade lampor och sånt så man inte behövde sladd.
Men det är väl antagligen så att man kan ladda mobilen genom att lägga den mo möbeln.

Fast då blir det elektronik i möblerna. Så när man slänger möblerna så måste möblerna återvinnas så att inte elektroniken bränns med trä.

Fast möblerna har ju sladd och kontakt. Alltså ska det slängas bland elektronik, eller separeras först. Skulle man missa sladd/kontakt är man ju bra blind.

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag laddar idag min telefon med trådlös laddare på sängbordet. Att ha laddaren inbyggd i sänglampan eller i sängborden vore grymt!

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Båda mina källor är muntliga. Det ena från en bekant vars pappa är brandchef, den andra från en anställd på Securitas. (Deras inbrottslarm med kamera agerar även brandlarm).

Skrivet av kevve1:

var på 112 på liv och död (tror jag) där dom intervjuade en brandman och han hade varit med om att vanliga batteri hade börjat brinna utan anledning. Nu pratar vi inte om såna som sitter i en klockradio utan helt lösa, vanliga batteri. Kan ett batteri börja brinna så visst kan en trådlös laddare också göra det.

Det är ju inte så att vi har fler produkter i hemmet som alltid är på och är en brandrisk tv, spis, tvättmaskin etc.
Tända ljus och rökning är fortfarande den största anledning till att det börjar brinna.

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-och-press/Nyheter/Nyhete...

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur miljövänligt blir det då?

Blir det batterier kvar i möbler som slängs?
Kom ihåg: "I allt som rör sig, lyser eller låter finns ett batteri som ska hem till holken åter"

Degraderar batteri med tiden?
Ska möbler bli något slit-och-släng som man slänger ut och köper nytt varje år?

Att handla på IKEA är som att bidra med slit och släng I fall du inte redan visste det. Jag har i alla fall lyckas behålla möblerna i hyfsat skick från IKEA och haft det i flera år. Men är rätt sköra möbler, så man får vara rätt försiktig för det ska hålla. Barnfamiljer får troligen byta rätt ofta möbler för dom går sönder lätt.

Men mio och liknande butiker är inte mycket bättre, är nästan bara prislappen som är skillnaden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmulletrance:

Det är ju inte så att vi har fler produkter i hemmet som alltid är på och är en brandrisk tv, spis, tvättmaskin etc.
Tända ljus och rökning är fortfarande den största anledning till att det börjar brinna.

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-och-press/Nyheter/Nyhete...

x En TV stänger man ju av när man går ut.
x Tvättmaskinen brukar man väl inte köra igång om man är ute? Och gör man det så borde man veta riskerna. I hyreshus borde inte en tvättmaskin kunna ta sig direkt eftersom det inte är något brännbart runt om förutom kläder då.
x "Du glömde väl inte släcka ljusen" står på samma lapp som kaffebryggaren och spisen
x Sängrökar man så tar man en jävla risk och det är bara oansvarigt folk som gör det, antingen pga fylla eller ren dumhet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

så man ska behöva springa och ladda sin bordslampa i tid o otid eller hur tänker dom?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

så man ska behöva springa och ladda sin bordslampa i tid o otid eller hur tänker dom?

Nej. dom tänker att din bordslampa ska ladda mobilen åt dig i tid och otid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

så man ska behöva springa och ladda sin bordslampa i tid o otid eller hur tänker dom?

Varför i hela friden skulle man göra det? Lampan är ju direktansluten till elnätet.

Permalänk
Medlem

Äntligen en samlingsplats för alla mobiltelefoner på fest!

Visa signatur

Alienware 14 GT555 3GB / I7-2670QM 2.2ghz / 8GB RAM / 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

x En TV stänger man ju av när man går ut.
x Tvättmaskinen brukar man väl inte köra igång om man är ute? Och gör man det så borde man veta riskerna. I hyreshus borde inte en tvättmaskin kunna ta sig direkt eftersom det inte är något brännbart runt om förutom kläder då.
x "Du glömde väl inte släcka ljusen" står på samma lapp som kaffebryggaren och spisen
x Sängrökar man så tar man en jävla risk och det är bara oansvarigt folk som gör det, antingen pga fylla eller ren dumhet.

Tvn står på standby.
Tvätt och diskmaskiner är likaså alltid inkopplade och på standby. Speciellt nya med displayer och dioder som lyser.
Fortfarande väldigt många som glömmer lampor och ljus fast chica lappar på ytterdörren.
Och ja, röka i sängen är dumt, men fortfarande rätt vanligt..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Det här med ökande brandrisk kan det nog ligga något i. Nu vet jag inte exakt hur Qi fungerar men induktionsspolar kan göra otrevliga saker med t.ex. ringar och klockor. Gäller att inte lägga handen på en laddningsplatta om man har sånt på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

så man ska behöva springa och ladda sin bordslampa i tid o otid eller hur tänker dom?

Hoppas fan att du skämtar..

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk

Nice! Ett sängbord med Qi vill jag ha! Funderat på ett eget projekt men nu kanske man ska avvakta

Angående debatten om brand!
Orsaken till brand är värme och all elektronik alstrar värme och utan rätt venterlation är brand ett faktum. En "laddade" är transformator och AC/DC omvandlare. Vid transformation av elektricitet bildas värme. Är laddaren inte CE-märkt eller ligger under en filt medans den arbetar så kommer en brand att uppstå förr eller senare.

Alltså för att en brand ska uppstå i en elektrisk apparat krävs ett fel orsakat av exempelvis för hög spänning eller bristfällig ventilation. Är produkten kvalitativ och om man använder den rätt så är chansen minimal att brand ska uppstå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Nice! Ett sängbord med Qi vill jag ha! Funderat på ett eget projekt men nu kanske man ska avvakta

Angående debatten om brand!
Orsaken till brand är värme och all elektronik alstrar värme och utan rätt venterlation är brand ett faktum. En "laddade" är transformator och AC/DC omvandlare. Vid transformation av elektricitet bildas värme. Är laddaren inte CE-märkt eller ligger under en filt medans den arbetar så kommer en brand att uppstå förr eller senare.

Alltså för att en brand ska uppstå i en elektrisk apparat krävs ett fel orsakat av exempelvis för hög spänning eller bristfällig ventilation. Är produkten kvalitativ och om man använder den rätt så är chansen minimal att brand ska uppstå!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte någon påstår att risken är stor. Men skillnaden i risk mellan en laddare som är ikopplad jämt och en som inte är det är förmodligen rätt stor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LimEJET:

Det här med ökande brandrisk kan det nog ligga något i. Nu vet jag inte exakt hur Qi fungerar men induktionsspolar kan göra otrevliga saker med t.ex. ringar och klockor. Gäller att inte lägga handen på en laddningsplatta om man har sånt på sig.

Det sker kommunikation mellan mottagaren och sändaren, mottagaren ber om att sändarspolen ska aktiveras och styr dess effekt så att du skulle ha de kretsar som krävs för att aktivera laddaren inbyggda i en vanlig ring eller handen är inte troligt, dessutom fungerar det bara på väldigt korta avstånd så du kan inte få in handen mellan sändare och mottagare heller för då blir avståndet så stort att det stoppar.
Och så är det väldigt låga effekter också även om det är aktivt, det är långt ifrån en spis.
Själva Qi systemet är säkert så de eventuella risker som finns är att det uppstår ett fel och då är det ju inte farligare eller ofarligare än andra system, du har troligen redan idag apparater du inte kopplar bort fysiskt från elnätet och Qiladdaren är alltså varken bättre eller sämre än dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Tvn står på standby.
Tvätt och diskmaskiner är likaså alltid inkopplade och på standby. Speciellt nya med displayer och dioder som lyser.
Fortfarande väldigt många som glömmer lampor och ljus fast chica lappar på ytterdörren.
Och ja, röka i sängen är dumt, men fortfarande rätt vanligt..

Precis det jag syftade på, vi har redan en massa produkter som hela tiden är inkopplade och står på standby som är en potentiell brandrisk.
Förstår inte resonemanget att det skulle vara farligare med denna typen av laddare.

För att vara helt säker att inget som går på el fattar eld dra huvudsäkringen när ni lämnar lägenheten då...

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmulletrance:

Precis det jag syftade på, vi har redan en massa produkter som hela tiden är inkopplade och står på standby som är en potentiell brandrisk.
Förstår inte resonemanget att det skulle vara farligare med denna typen av laddare.

För att vara helt säker att inget som går på el fattar eld dra huvudsäkringen när ni lämnar lägenheten då...

Och det var lite det jag syftade på oxå. Hur många miljoner grejer står på standby hemma och hur många bränder startas pga stand by apparater? Nu har jag ingen statistik i huvudet men i relation till hur många prylar som finns landet över så känns den summan väldigt låg..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kevve1:

x En TV stänger man ju av när man går ut.
x Tvättmaskinen brukar man väl inte köra igång om man är ute? Och gör man det så borde man veta riskerna. I hyreshus borde inte en tvättmaskin kunna ta sig direkt eftersom det inte är något brännbart runt om förutom kläder då.
x "Du glömde väl inte släcka ljusen" står på samma lapp som kaffebryggaren och spisen
x Sängrökar man så tar man en jävla risk och det är bara oansvarigt folk som gör det, antingen pga fylla eller ren dumhet.

Finns det ens någon av dagens TV-modeller som har en on/off-knapp? Själv använder jag grenuttag med strömbrytare för att enkelt kunna slå ifrån alla "standby-prylar" när man ska vara borta lite längre.

Nej varken tvättmaskiner eller diskmaskiner ska köras när man inte är hemma. Fan om den skulle paja o pissa ut mängder av vatten när man är iväg... eller sover. xD

Rökning inomhus överhuvudtaget är så idiotiskt... det sätter sig en trevlig beläggning på målning/tapet.

Skrivet av Skogsmulletrance:

Precis det jag syftade på, vi har redan en massa produkter som hela tiden är inkopplade och står på standby som är en potentiell brandrisk.
Förstår inte resonemanget att det skulle vara farligare med denna typen av laddare.

För att vara helt säker att inget som går på el fattar eld dra huvudsäkringen när ni lämnar lägenheten då...

Ja man får ju hoppas att de verkligen ÄR testade ordentligt. Troligtvis är dessa lika farliga som våra vanliga nätadaptrar vi annars använder.

Skrivet av Tandborste:

Och det var lite det jag syftade på oxå. Hur många miljoner grejer står på standby hemma och hur många bränder startas pga stand by apparater? Nu har jag ingen statistik i huvudet men i relation till hur många prylar som finns landet över så känns den summan väldigt låg..

För övrigt så är väl kaffebryggarna den värsta boven när det handlar om "standby-produkter"? Är väl just därför man ska ha en timer. Och till tvättmaskin/tumlare ska man använda en säkerhetsbrytare.

Förresten så blir ju tvättmaskinerna med "fördröjd start" alltmer populära... så de kan börja tvätta och vara färdiga precis lagom tills man kommer hem från jobbet t.ex.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Fan vad schysst! Tycker trådlös-laddning är riktigt skönt, sedan jag skaffade min Nokia. Trodde först inte det skulle vara såhär skönt att slippa peta i en sladd i telefonen.

Samma här! Underbar teknik, har en laddare vid datorn, en vid sängen, en i bilen Otroligt skönt när man vant sig.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Räcker ju med en snabb googling att för att se att sånt hänt. Sedan skulle jag inte lita på IKEA efter att köpt en lampa som äter glödlampor och proppar så fort strömmen slås på.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80099667/ <- tror det är en sån

Det där är ju en passiv arnatur för vanliga 230V glödlampor. Finns ingen transformator eller övrig elektronik i en sådan som kan påverka livslängden på dina lampor. Du bör nog se över ditt elsystem om den ger sådana problem.

Eller så stoppar du i lampor med för hög effekt, så att dom överhettar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det där är ju en passiv arnatur för vanliga 230V glödlampor. Finns ingen transformator eller övrig elektronik i en sådan som kan påverka livslängden på dina lampor. Du bör nog se över ditt elsystem om den ger sådana problem.

Eller så stoppar du i lampor med för hög effekt, så att dom överhettar?

Skickades från m.sweclockers.com

Något är fel i alla fall. Testade två olika rum men precis samma sak händer och det är bara den lampan. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

I den här tråden: obstinata människor som spelar korkade och låtsas missförstå allt kring nyheten.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Något är fel i alla fall. Testade två olika rum men precis samma sak händer och det är bara den lampan. :/

vad stoppar du för ljuskällor i den?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

vad stoppar du för ljuskällor i den?

Svårt att komma ihåg nu, men ser inte varför jag inte skulle kört på rekommenderade watten.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det sker kommunikation mellan mottagaren och sändaren, mottagaren ber om att sändarspolen ska aktiveras och styr dess effekt så att du skulle ha de kretsar som krävs för att aktivera laddaren inbyggda i en vanlig ring eller handen är inte troligt, dessutom fungerar det bara på väldigt korta avstånd så du kan inte få in handen mellan sändare och mottagare heller för då blir avståndet så stort att det stoppar.
Och så är det väldigt låga effekter också även om det är aktivt, det är långt ifrån en spis.
Själva Qi systemet är säkert så de eventuella risker som finns är att det uppstår ett fel och då är det ju inte farligare eller ofarligare än andra system, du har troligen redan idag apparater du inte kopplar bort fysiskt från elnätet och Qiladdaren är alltså varken bättre eller sämre än dem.

Blir framtidens aprilskämt då... ny mjukvara gör att du kan snabb ladda telefonen trådlöst med induktionsspisen...

Skrivet av Skogsmulletrance:

Precis det jag syftade på, vi har redan en massa produkter som hela tiden är inkopplade och står på standby som är en potentiell brandrisk.
Förstår inte resonemanget att det skulle vara farligare med denna typen av laddare.

För att vara helt säker att inget som går på el fattar eld dra huvudsäkringen när ni lämnar lägenheten då...

Tänk om grannens hem fattar eld... klart du måste dra hela husets säkring innan du går. Samt ring brandkåren så de sitter redo, ifall ett batteri skulle börja brinna.

Visst kan man minska risken för brand på många sätt. Men hur många här byter sina grenuttag var 3:e år, eller iaf kollar så de är hela, damm/smuts/vatten fria? Hur många här städar alla elektronik och elkontakter ofta, så att inget damm kan fatta eld eller orsaka överhettning?
Hur många här "juryriggar" saker med eltejp? (Eller värre, med kontorstejp?)
Eller hur många här använder max en förgreningskontakt, och och inte bara sätter på en 3:a, 6:a osv av förgreningskontakterna efter vart annat? Eller ens drar ut hela den fina 4vägs grenaren man kan snurra upp, så att den inte överhettar pga magnetfältet som bildas?

Roliga är nog den grenuttaget som ligger under sängen, trasslad med 2 andra, med lite torkat smutssvatten på sig från när man snabbstädade med moppen under sängen senast. Och bakom den når man ju inte, så där ligger gott om damm som nu fastnat i detta smuts och fukt.
Sen kopplar de in denna IKEA möbeln och tror att den är brandfaran...

Skrivet av kevve1:

Något är fel i alla fall. Testade två olika rum men precis samma sak händer och det är bara den lampan. :/

Har du funderat på om du ska kontakta IKEA om detta? Den kanske är defekt?
Som ovan skrivit, det är en fas och en nolla som kopplas direkt till en lampa. Den kan inte göra verken till eller från på något, om inte den är defekt. Överhettning kan snabbt bränna lampor också.

Vi har betydligt sämre el-kvalitet i våra hem idag också, både pga vi kopplar in dammsugaren på 2000W på samma säkring som elektroniken och belysningen och el-leverantörerna inte ha samma fina el som fanns förr när det var statligt. Kombinera detta och du kan bränna nästan vf som helst.

Detta gör att tex kylskåp, dammsugare, eller andra stora "maskiner/pumpar mm", lätt bränner lampor mm, då de kan inducera hög/låg spänning (kortvarigt) när de slås av/på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har du funderat på om du ska kontakta IKEA om detta? Den kanske är defekt?
Som ovan skrivit, det är en fas och en nolla som kopplas direkt till en lampa. Den kan inte göra verken till eller från på något, om inte den är defekt. Överhettning kan snabbt bränna lampor också.

Vi har betydligt sämre el-kvalitet i våra hem idag också, både pga vi kopplar in dammsugaren på 2000W på samma säkring som elektroniken och belysningen och el-leverantörerna inte ha samma fina el som fanns förr när det var statligt. Kombinera detta och du kan bränna nästan vf som helst.

Detta gör att tex kylskåp, dammsugare, eller andra stora "maskiner/pumpar mm", lätt bränner lampor mm, då de kan inducera hög/låg spänning (kortvarigt) när de slås av/på.

Tänkte väl främst ta kontakt ifall det var någon batch det var fel på i affären men det rann ut i sanden och för priset man betalade kändes det inte värt att åka och byta heller. Jag är rätt övertygad om att det är lampan det är fel på.

Är inte haj på el och så. Men det är ett skåp med säkringar som åker ner, och som man sedan drar upp. Det är väl samma sak som att en propp skulle gått? I så fall har jag inte kört det på samma propp/säkring som kylskåp och så eftersom det är olika för olika delar utav lägenheten.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Finns det ens någon av dagens TV-modeller som har en on/off-knapp? Själv använder jag grenuttag med strömbrytare för att enkelt kunna slå ifrån alla "standby-prylar" när man ska vara borta lite längre.

Dagens TV-modeller drar i princip ingenting i standby eftersom det finns EU-krav på att standby-förbrukningen ska dras ned. Därför har de inga riktiga strömbrytare.

Skrivet av Paddanx:

el-leverantörerna inte ha samma fina el som fanns förr när det var statligt.

Vad grundar du detta på? Även om vi har fler små elbolag idag och elhandel mellan dessa så är fortfarande alla vägguttag i hela norden sammankopplade, precis som de var förr. Vi har ännu världens mest stabila elnät.