Stardock Start 10 är klassisk startmeny för Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTobbe:

Enda jag har att tillägga är att i Win 10 startmenyn kan man inte stänga av på samma sätt via lätta knappkommandon som med tex Win 7/Start 8 alltså: Windows knapp Höger piltangent enter.

Den metoden har jag inte använt på många år...! Blivit för vann att använda Win+D -> Alt + F4 -> Enter Den må kanske vara längre men alltid konsistent då ibland har man hamnat helt fel i startmenyn om man har stängt av skärmen t ex

(Ska testa när jag kommer hem hur få kortkommandon det går att stänga av Windows med hjälp av startmenyn i Windows 10)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTobbe:

Enda jag har att tillägga är att i Win 10 startmenyn kan man inte stänga av på samma sätt via lätta knappkommandon som med tex Win 7/Start 8 alltså: Windows knapp Höger piltangent enter.

I både win 8.1 och win 10 kan man använda win+x, u, u (stäng av) eller r (starta om) osv; om man använder engelska, andra språk använder andra tecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihil:

I både win 8.1 och win 10 kan man använda win+x, u, u (stäng av) eller r (starta om) osv; om man använder engelska, andra språk använder andra tecken.

Tack, visste inte att det fanns kortkommandon i Win+X menyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tack, visste inte att det fanns kortkommandon i Win+X menyn

högerklick på windowsflaggan funkar också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

högerklick på windowsflaggan funkar också

Jojo, vet ju om att menyn finns, mer kortkommandot att välja alternativen (u, u för o stänga av, t för task manager, måste kolla upp mer!)

Permalänk

Jag vill inte ha någon startmeny eller appar! Ge mig en ren bakgrund utan massa ikoner! tack.

Windows + E

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Eringax:

Alltså, ursäkta, men är Windows-folk verkligen så här konservativa? Får ju för fasen Vatikanstaten att framstå som progressiv och nydanande.

Det handlar inte om konservativt tänkande, det är helt enkelt bara så att de nya funktionerna inte är smidigare - Hur innovativa de än verkar vara.

Som redan nämts, något så basiskt som att sökfunktionen de forcerar ner i halsen på en inte ens fungerar som den ska alla gånger, gör att hela "Metro-snittet" blir i mina ögon helt värdelöst, när det blir mer 'klicks' än tidigare för att nå samma resultat eller inget resultat alls.
Sedan valet av placering för diverse funktioner är INTE workstation vänligt för fem öre... Jag som kör 3st skärmar tex. får sitta och dra musen hela vägen över till högra skärmen uppe i hörnet för att få fram charms-bar sök, totalt värdelöst i förhållande för att bara gå till mittersta skärmen och trycka på 2 knappar inte 5cm från varandra för att få fram kontrolpanelen. Eller något så mundant som att bara klicka snabbt in på "den här datorn" för att komma åt en hårddisk tar längre tid i W8-gränsnittet utan saker som Classic Shell.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Jag tror nog att jag ska testa den vanliga Win10 startmenyn i början sen när jag är inne i Win10 för det 'kan' bli bra :), men annars självklart Stardocken's alternativ!

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTobbe:

Enda jag har att tillägga är att i Win 10 startmenyn kan man inte stänga av på samma sätt via lätta knappkommandon som med tex Win 7/Start 8 alltså: Windows knapp Höger piltangent enter.

Det går alla fall upptäckte jag nu, dock inte lika lätt.
Win ner höger enter ner ner enter (Det går, men inte lika lätt)

Dock som sas tidigare så är Win+x U U mycket lättare än Win höger enter enligt mig, är alla fall något nytt jag ska använda

Skrivet av phoenixdisciple:

Det handlar inte om konservativt tänkande, det är helt enkelt bara så att de nya funktionerna inte är smidigare - Hur innovativa de än verkar vara.

Som redan nämts, något så basiskt som att sökfunktionen de forcerar ner i halsen på en inte ens fungerar som den ska alla gånger, gör att hela "Metro-snittet" blir i mina ögon helt värdelöst, när det blir mer 'klicks' än tidigare för att nå samma resultat eller inget resultat alls.
Sedan valet av placering för diverse funktioner är INTE workstation vänligt för fem öre... Jag som kör 3st skärmar tex. får sitta och dra musen hela vägen över till högra skärmen uppe i hörnet för att få fram charms-bar sök, totalt värdelöst i förhållande för att bara gå till mittersta skärmen och trycka på 2 knappar inte 5cm från varandra för att få fram kontrolpanelen. Eller något så mundant som att bara klicka snabbt in på "den här datorn" för att komma åt en hårddisk tar längre tid i W8-gränsnittet utan saker som Classic Shell.

Många funktioner kräver inte mer klick än i Windows 7, vet inte vart ni får det från hela tiden. Ni drar alltid upp "fakta" ur bakfickan utan att ge exempel. Kontrollpanellen?(som de flesta verkar vända sig till) Högerklicka i hörnet och tryck på kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem

så där

Så har man ju givetvis

Permalänk
Medlem

Sitter med win 10 nu den funka fint ok star menyn är inte som win 7 men den är helt ok
väntar bara på att den kommer ut så man kan köpa den inom parentes att den inte blir sämre

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Och du är en high-end användare, som har förmågan att hitta alternativa vägar. Tänk då vad det här ställer till det för alla de 95% av användarna som helt enkelt måste använda det som MS ger dem. De sitter ju fast i eländet.
Och detta för att MS vill höja sin andel inom mobilt OS. Det är därför de tvingas på detta, så att de skall ”känna igen” det när de ser en mobil enhet.

.

Hur kan du säga att någon som inte ens vet om Win+X-menyn (även högerklick på Win-ikonen) är en som har förmågan att hitta alternativa vägar? Det låter väldigt paradoxalt. Det känns snarare som han är ett exempel på de 95% du nämner, även om du inte verkar anse att det är ett alternativ för folk att fråga om hjälp.

Permalänk
Medlem

För att vara baserat i USA så följer de verkligen inte devisen "If it ain't broke, why fix it?"

Permalänk
Medlem

Windows XP:s startmeny är långt bättre än Windows 7 och Vistas, eftersom startmenyn öppnar utåt till höger i en luftflik, med mycket mer plats (så mycket skärmen tillåter, istället för att öppnas inuti startmenyn, vilket är pyttelite plats och kräver mycket scrollning.

http://media.askvg.com/articles/images3/Cascading_All_Program...

Win7:s mindre startmeny-programlista förvirrar också jättemånga första-gångs användare jag träffat, som klickar sig vilse på nolltid och måste fri-klicka på skrivbordet för att börja om och komma tillbaka till startmenyns grundläge i Win7.

Jag kör "Classic Shell" av dessa orsaker.

http://www.classicshell.net/

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag är öppen för Modernitäten.........Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Öppnar man ögonen och läser lite så har det där varit rätt tydligt. Microsoft vill ju att man ska använda ett Microsoft-konto därför har dom gjort just den delen mindre med mening.
Men läser man bara lite innan man klickar och har sig så missar man det inte ...

Personligen så rekommenderar jag att man lägger till ett Microsoft-konto. På samma sätt som jag rekommenderar att ha ett konto hos Google och lägga till det i Chrome. Alla inställningar, favoriter, besökta sidor, program etc synkas ju då och skulle man behöva installera om, köpa ny dator eller vad det nu kan vara så behöver man inte sitta och spara ner saker innan detta utan bara logga in med sitt konto och allt synkas. Älskar den funktionen i både Windows 8.1 och i webbläsaren Chrome
Firefox har även detta med, skitbra tycker jag!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimmy!:

Jisses vad det gnälls på varandra.
Men nästan ingen frågasätter varför inte Microsoft gör alla nöjda och erbjuder alla varianter av UI.
Då kan du som användare välja fritt hur din Win10 ska se ut.
Fattar inte varför MS gör det så svårt för sig själv.
Erbjud alla alternativ, valfritt alla nöjda + extra allt

"We want to move from people needing Windows, to choosing Windows and loving Windows. That is our bold goal with Windows.” Satya Nadella
Svårt att älska något som inte ger vad man vill ha. Massa olika val & valfrihet.

Varför inte ha några olika stilar och varianter.. sedan att man kan ändra själv på storlek, färg, rundade hörn etc.
Det är knappast raketforskning att folk vill ha lite olika stilar på saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

För att vara baserat i USA så följer de verkligen inte devisen "If it ain't broke, why fix it?"

Nej, bara för att det är ett amerikanskt talesätt betyder inte att alla amerikaner är innovationsfientliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, bara för att det är ett amerikanskt talesätt betyder inte att alla amerikaner är innovationsfientliga.

Att tvinga på desktopanvändare ett UI skapt för telefoner och spelkonsoller är inte innovativt, det är manipulativt.
Och fiaskot med W8 har gett användarna rätt.
Försök att inte förväxla förändring med förbättring.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Reyintaz:

Många funktioner kräver inte mer klick än i Windows 7, vet inte vart ni får det från hela tiden. Ni drar alltid upp "fakta" ur bakfickan utan att ge exempel. Kontrollpanellen?(som de flesta verkar vända sig till) Högerklicka i hörnet och tryck på kontrollpanelen.

Fast jag har ju angivet exempel i kommentarer ovan, där det just har tagit mycket längre tid att komma fram till samma resultat. Om jag ens kom fram till det - Som tidigare nämnts, söker man på ett annat språk än det OS.et är installerat med så dyker inte alltid rätt resultat upp.

Här har du ett till exempel, där charms baren fuckar ur och blir skitdryg att använda vid flerskärmslösningar (print från mina skärmar);

http://i.imgur.com/aXKBslr.jpg

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Fast jag har ju angivet exempel i kommentarer ovan, där det just har tagit mycket längre tid att komma fram till samma resultat. Om jag ens kom fram till det - Som tidigare nämnts, söker man på ett annat språk än det OS.et är installerat med så dyker inte alltid rätt resultat upp.

Här har du ett till exempel, där charms baren fuckar ur och blir skitdryg att använda vid flerskärmslösningar (print från mina skärmar);

Syftar du på detta?

Citat:

trycka på 2 knappar inte 5cm från varandra för att få fram kontrolpanelen.

(PS, du kan få upp charms baren på mitten skärmen också i hörnet. Det har gått sedan DP)
Kontrollpanelen är exakt lika många klick om inte mindre avstånd ifrån varandra som i Windows 7.

Och senast jag använde Windows 7, så vill jag minnas att det var värelöst att söka på svenska om man hade en engelsk version installerad.

Men men, var inte denna tråden om Windows 10 och inte 8? Charms baren existerar inte längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Att tvinga på desktopanvändare ett UI skapt för telefoner och spelkonsoller är inte innovativt, det är manipulativt.
Och fiaskot med W8 har gett användarna rätt.
Försök att inte förväxla förändring med förbättring.

Jag förstod att någon skulle missuppfatta innovation och därmed poängen.

Du verkar inte ha någon vidare koll på hur händelseförloppet går till i innovation. Man bestämmer sig inte för att innovera framgångsrikt eller icke framgångsrikt, man har en idé man tror på och sedan försöker man genomföra den. Genomslaget det sedan får kommer bestämma om det blev framgångsrikt eller inte. Därmed fungerar inte det du skriver alls.

Min kommentar var kring det gamla talesättet en annan postare skrev och det är direkt emot innovation eftersom det säger att om något funkar så ska man inte ens försöka förbättra det. Att vara för innovation är att våga ändra något för att ha chansen att förbättra det, men det är ju inte en garanti för att man åstadkommer förbättring varenda gång. Så det uppenbara faktumet är att om man är för innovation så vågar man försöka ändra på något som fungerar (och här ligger självklart hela poängen i mitt inlägg, ingen annanstans).

Och för att gå vidare från min tidigare poäng så är ju inte resan över. Om Microsoft tar med sig vad som inte fungerade och går tillbaka till vad som var bra på de punkterna, och sedan tar det som faktiskt var bättre (t ex lättare tillgång till information via informativa rutor) så kan de ha kommit till ett innovationsstadie i Windows 10 (eller senare). Det finns gott om utrymme att förbättra t ex startmenyn från Windows 7, som ju faktiskt heller inte är bättre än sina föregångare på alla punkter. Att inkludera mer information i startmenyn kan göra att den får mer egenvärde, eftersom att det oftast är snabbare att starta program via andra metoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Syftar du på detta?

(PS, du kan få upp charms baren på mitten skärmen också i hörnet. Det har gått sedan DP)
Kontrollpanelen är exakt lika många klick om inte mindre avstånd ifrån varandra som i Windows 7.

Och senast jag använde Windows 7, så vill jag minnas att det var värelöst att söka på svenska om man hade en engelsk version installerad.

Men men, var inte denna tråden om Windows 10 och inte 8? Charms baren existerar inte längre

Kan säga att just nu, är Windows 10 helt värdelös på att söka på svenska... på en svensk installation. De har lite att jobba på.
Sök: kontrollpanelen.
Skiten ber mig söka med bing på nätet...

Söker på: "C" (för controlpanel), får kommandoprompt
"Co" Windows standard program.
Först vi "Con" så dyker den upp, nere i app-listan. (längst ner).

Windows 7 (svensk), sök på "k", 3 översta är:
Kalkylatorn
Windows Kommandoprompt
Kontrollpanelen

De blir säkert bättre... sen att jag kan nå denna med snabb menyer på halva tiden det tar för mig att trycka "Win" på tangb, skriva "k", flytta handen till musen, så har "jag" i andra verkligheten redan tagit musen, tryckt på startmenyn, bara flyttat den till "Kontrollpanelen" knappen och tryckt...

Sök funktionen är bra.. om man lever med endast tangentbordet, men om man nästan bara använder datormusen så är den bara irriterande.

Och hf kan du tro att ett engelskt Windows ska kunna Svenska???

Skrivet av Reyintaz:

Många funktioner kräver inte mer klick än i Windows 7, vet inte vart ni får det från hela tiden. Ni drar alltid upp "fakta" ur bakfickan utan att ge exempel. Kontrollpanellen?(som de flesta verkar vända sig till) Högerklicka i hörnet och tryck på kontrollpanelen.

Därför jag och ca 50% av Windows användarna kan den befintliga logiska, och synliga genvägen.
Vet att Windows 8/10 har en del smidiga genvägar, men jag har efter 5+ år vant mig vid de som finns. Och det finns ingen, absolut ingen anledning till att ta bort dem.

Säger inte emot att du lägger till dessa "nya"... men snälla, ta inte bort de jag redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan säga att just nu, är Windows 10 helt värdelös på att söka på svenska... på en svensk installation. De har lite att jobba på.
Sök: kontrollpanelen.
Skiten ber mig söka med bing på nätet...

Funkar för mig.
"k" ger "kodi" och "kommandotolken"
"ko" ger "kodi" och "kontrollpanelen"
"kon" ger bara "kontrollpanelen"

Tänk även på att det inte är en fullversion du håller på med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan säga att just nu, är Windows 10 helt värdelös på att söka på svenska... på en svensk installation. De har lite att jobba på.
Sök: kontrollpanelen.
Skiten ber mig söka med bing på nätet...

Söker på: "C" (för controlpanel), får kommandoprompt
"Co" Windows standard program.
Först vi "Con" så dyker den upp, nere i app-listan. (längst ner).

Windows 7 (svensk), sök på "k", 3 översta är:
Kalkylatorn
Windows Kommandoprompt
Kontrollpanelen

De blir säkert bättre... sen att jag kan nå denna med snabb menyer på halva tiden det tar för mig att trycka "Win" på tangb, skriva "k", flytta handen till musen, så har "jag" i andra verkligheten redan tagit musen, tryckt på startmenyn, bara flyttat den till "Kontrollpanelen" knappen och tryckt...

Sök funktionen är bra.. om man lever med endast tangentbordet, men om man nästan bara använder datormusen så är den bara irriterande.

Och hf kan du tro att ett engelskt Windows ska kunna Svenska???

Därför jag och ca 50% av Windows användarna kan den befintliga logiska, och synliga genvägen.
Vet att Windows 8/10 har en del smidiga genvägar, men jag har efter 5+ år vant mig vid de som finns. Och det finns ingen, absolut ingen anledning till att ta bort dem.

Säger inte emot att du lägger till dessa "nya"... men snälla, ta inte bort de jag redan har.

Skrivet av Svensktiger:

Funkar för mig.
"k" ger "kodi" och "kommandotolken"
"ko" ger "kodi" och "kontrollpanelen"
"kon" ger bara "kontrollpanelen"

Tänk även på att det inte är en fullversion du håller på med

Som Svensktiger säger, Kon ger control panel (har engelsk språk inställt). Finns även mycket bättre genvägar för tangentbord än att söka, t ex Win+X + p(anel) för att komma till controlpanelen.

Så istället för att komma o klaga att det tar längre tid i Windows 8/10 att komma till olika alternativ, så kanske du ska utforska de nya möjligheterna. (Varför använder du musen till att trycka på Windows ikonen?)