Permalänk

Ubuntu fryser slumpmässigt

Hej

Jag har problem med att Ubuntu 14.10 fryser slumpmässigt.
Jag använder dualboot om det har någon betydelse, men operativsystemen ligger på olika SSDer.

Jag använder 2 skärmar med olika upplösningar om det påverkar något.

Min magkänsla säger att det är grafikkortet/drivrutinerna som skapar problemet.
Jag använder Linux mint 17 på min bärbara dator och där har jag inga problem.
Mitt grafikkort är Nvidia 560 Ti.

Jag har testat flera webbläsare ifall det skulle vara orsaken men det löste inget.

Här en en länk till syslog

https://dl.dropboxusercontent.com/u/17101940/syslog

Det ska finnas loggar över alla händelser. Jag är ny på Ubuntu så jag vet inte riktigt vilken som jag ska kolla i.
Så om ni kan säga vilken det är kan jag lägga till den informationen.

Som sagt. Jag är ganska ny på felsökning med Linux distributioner så jag vet inte riktigt vilken information som ni behöver.

Min dator ser ni i signaturen plus en Samsung 850 EVO som Windows ligger på.

UPDATE

Problemet verkar komma när jag använder två skärmar. Jag testade att köra med en skärm i några timmar och då gick det bra. Men en liten stund efter jag slog på den andra skärmen fick jag en crash.
Så för tillfället använder jag vara en skärm. Jag vill dock försöka fixa det så jag kan använda båda.

UPDATE

Jag kan ha tagit ut segen i förskott, i och med att jag trodde det berodde på multi-skärmar.
När jag statade datorn dagen efter så krashar det direkt när man loggar in.
Jag försökte försökte installera drivrutinerna 346. Efter det försvann luncherna och toolbaren.

Så jag vet inte om jag gjorde fel eller om någon annat hände.

Jag försökte även installera 340 efter det, men det hjälpte inte.

Permalänk

Jag glömde nämna att innan jag installerade Ubuntu så testade jag Linux mint 17. Där hände samma sak med frysningar.
Det kan dock beror på att Mint bygger på Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Ta en titt i syslog o se om du ser felet där. Man får börja kolla loggfiler för att hitta felet.

/var/log/syslog

I /var/log/ finner du samtliga loggfiler.

Permalänk
Avstängd

Min spontana reaktion utan några som helst eftertankar var: Värmeproblem? Blir ditt grafikkort eller processor varm?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Skrivet av vondran:

Ta en titt i syslog o se om du ser felet där. Man får börja kolla loggfiler för att hitta felet.

/var/log/syslog

I /var/log/ finner du samtliga loggfiler.

Här en en länk till syslog

https://dl.dropboxusercontent.com/u/17101940/syslog

Skrivet av eXpander_:

Min spontana reaktion utan några som helst eftertankar var: Värmeproblem? Blir ditt grafikkort eller processor varm?

Det känns konstigt om det vore det. I windows har jag fortfarande inga problem och det var varit så i flera år.

Permalänk
Sötast

Utan att ha en minsta aning vad det innebär så återkommer:
"NVRM: GPU at 0000:01:00.0 has fallen off the bus." ett flertal gånger i loggen, provat med annan GPU?

Permalänk
Medlem

ubuntu fryser

Hej Allexz

är det ubuntu 14.04

hade samma fel och upptäckte att det går att gå runt med hjälp att du trycker tror det var shift plus någon utav f1 - f5 detta gör att du kommer till en login terminal samt byter till den grafiska delen tror det var shift men testa även ctrl elt alr eller kombination

MVH/sebbe_93

Visa signatur

Processor: Amd ryzen 7900xt Ram: 64 GB Moderkort Asus Tuf x670e wifi kylare corsair Noctua NH-D15 chrome black Grafik: Asus rtx 4090 NVME1 1TB Kingston kc3000 NVME2 2TB Kingston kc3000 Chassi Fractal Design 7 Nätdel Corsair 1000w

Permalänk
Avstängd

Börja med att inaktivera den proprietära NVIDIA-drivrutinen och kör med nouveau istället. Får du samma problem så kan du utesluta grafik-drivrutinen.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Utan att ha en minsta aning vad det innebär så återkommer:
"NVRM: GPU at 0000:01:00.0 has fallen off the bus." ett flertal gånger i loggen, provat med annan GPU?

Nej, tyvärr. Dock kan jag tycka att grafikkortet (hårdvaran) inte borde vara problemet. Jag kan köra Win 8 utan problem, och det jag har gjort i flera år tillbaka.

Skrivet av sebbe_93:

Hej Allexz

är det ubuntu 14.04

hade samma fel och upptäckte att det går att gå runt med hjälp att du trycker tror det var shift plus någon utav f1 - f5 detta gör att du kommer till en login terminal samt byter till den grafiska delen tror det var shift men testa även ctrl elt alr eller kombination

MVH/sebbe_93

Jag testade att gå in på terminalen. Hur gör jag för att komma tillbaka till det grafiska sedan?

EDIT

När det väl fryser går det inte att använda musen eller tangentbordet.

Skrivet av eXpander_:

Börja med att inaktivera den proprietära NVIDIA-drivrutinen och kör med nouveau istället. Får du samma problem så kan du utesluta grafik-drivrutinen.

Jag testar med det nu och får se om det hjälper.

EDIT

Det löste inte problemet. Jag fick det här felmeddelandet och min huvudskärm fick mycket lägre upplösning (640 * 480) och det går inte att höja.

Bild

(Jag lade länken i IMG-taggar men det verkar inte synas ändå)

Permalänk

Jag använder två skämar som jag glömde nämna i början. Kan det bli nogon krock i och med det?
Jag kommer köra med en skärm och se ifall det hjälper, eftersom jag inte har något annat att gå på.

Permalänk
Medlem

haft liknande problem och var grafik drivarna som bråkade, (körde sli) bytte till 1 grafikkort och nya drivare funkar perfekt efter det.
testa lägga in drivare igen.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Skrivet av j.nyberg:

haft liknande problem och var grafik drivarna som bråkade, (körde sli) bytte till 1 grafikkort och nya drivare funkar perfekt efter det.
testa lägga in drivare igen.

Vilken drivrutin använder du och rensade du drivrutinerna innan du lade i de nya?
Jag använder 331.114 och har testat nouveau också.

Jag har föresten testat att köra med en skräm i ca 1,5 timme nu och än så länge har det inte crashat. Om det fungerat utan problem efter 3-4 timmar kommer jag testa att aktivera båda skärmarna och se vad som händer.

Om det nu är det problemet hoppas jag det finns en lösning. Jag vill helst inte gå tillbaka till en skärm.

Permalänk

Jag tror jag har hittat felkällan nu.
Den verkar krasha varje gång jag använder två skärmar. Det verkar inte spela någon roll om jag använder nvidias drivrutin eller nouveau.
När jag stänger av ena så har jag inga problem.
Dock hittar jag ingen lösning till det när jag sökt runt.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Jingelman:

Jag tror jag har hittat felkällan nu.
Den verkar krasha varje gång jag använder två skärmar. Det verkar inte spela någon roll om jag använder nvidias drivrutin eller nouveau.
När jag stänger av ena så har jag inga problem.
Dock hittar jag ingen lösning till det när jag sökt runt.

Vad använder du för utgångar till skärmarna? Kanske har något att göra med att drivrutinen bara klarar t.ex. en skärm på HDMI? (vild gissning)

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Vad använder du för utgångar till skärmarna? Kanske har något att göra med att drivrutinen bara klarar t.ex. en skärm på HDMI? (vild gissning)

Båda skärmarna är kopplade med DVI.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av try1t:

Jag försökte med det och något gick fel. Jag kan även ha fel med att de beror på multiskärmar.
För när jag startade datorn nu på morgonen så kraschar det direkt när man loggar in.
Jag försökte försökte installera drivrutinerna 346. Efter det försvann luncherna och toolbaren.

Så jag vet inte om jag gjorde fel eller om någon annat hände.
Jag försökte även installera 340 efter det, men det hjälpte inte.

Jag vet inte om Ubuntu hatar mig setup eller om jag bara har jävligt otur.
I värsta fall får jag gå tillbaka till Windows på heltid.

Det jag funderar på och testa som sista försök är att göra en ren installation och uppdatera drivrutinerna på en gång.
Om inte någon annan har ett bättre förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jingelman:

Jag försökte med det och något gick fel. Jag kan även ha fel med att de beror på multiskärmar.
För när jag startade datorn nu på morgonen så kraschar det direkt när man loggar in.
Jag försökte försökte installera drivrutinerna 346. Efter det försvann luncherna och toolbaren.

Så jag vet inte om jag gjorde fel eller om någon annat hände.
Jag försökte även installera 340 efter det, men det hjälpte inte.

Jag vet inte om Ubuntu hatar mig setup eller om jag bara har jävligt otur.
I värsta fall får jag gå tillbaka till Windows på heltid.

Det jag funderar på och testa som sista försök är att göra en ren installation och uppdatera drivrutinerna på en gång.
Om inte någon annan har ett bättre förslag.

Gör en nyinstallation utan att installera grafikdrivrutiner för att se hur det fungerar, det är inte alltid man behöver andra drivrutiner än de som finns i kärnan.

Permalänk

Det var varit mycket att göra den senaste tiden på universitetet så jag har inte haft tid att bråka med problemet på ett tag.
Men idag installerade jag det igen, fast på en partition på samma SSD istället för ett separat. Nu verkar det fungera äntligen.

Så jag ville bara meddela lösning på mitt problem ifall det skulle hända samma sak för någon annan.

EDIT

Det frös igen när jag ändrade till nvidias drivrutiner. Efter ha ändrat tillbaka till "de vanliga" så har det fungerat igen. Så där ligger problemet som det verkar (tydligen).