Permalänk
Medlem

Första datorbygge, runt 14.000kr

Hejsan! Jag tänkte bygga min första stationära dator! Bara så ni vet kan jag typ ingenting om datordelar och har aldrig varit med om att bygga en tidigare så jag undrar on någon här kan hjälpa mig bygga en dator för ungefär 14K (:

Permalänk
Medlem

Kolla på denna tills du är bekväm med montering: https://www.youtube.com/watch?v=roFb3TNePIg

Och kolla i denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med datorn?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Vad ska du göra med datorn?

Den är tänkt till gaming och lite arbete med programmering och grafik.

Byggde ihop en lite snabbt
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14221...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiQ97:

Den är tänkt till gaming och lite arbete med programmering och grafik.

Byggde ihop en lite snabbt
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14221...

Moderkortet är inte kompatibelt med processorn. Byt till antingen ett socket 1150 moderkort, eller en FX processor.

Permalänk

Och kanske ett grafikkort, och ett chassi, och någon form av hårddisk, och en eftermarknadskylare?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7617936/2015-01-19

Denna skulle jag tipsa dig om att utgå ifrån.
Sen får du lägga till montering om du vill ha det. Och windows 8.1
Landar ungefär på budget :-).

Permalänk
Medlem

En fråga bara, är det stor skillnad mellan i7 och i5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiQ97:

En fråga bara, är det stor skillnad mellan i7 och i5?

Inte i spel eller vanlig programmering. Tyngre video/grafik arbete som kan utnyttja fler trådar gynnas av i7.

Om du kör med ovanstående setup, byt iaf ut 4670k mot 4690k för hundralappen mindre.

Permalänk
Medlem

Jaha men då tror jag att jag kan skippa en i7a =P Men en kompis byggde ihop en dator åt mig http://www.inet.se/kundvagn/visa/7619595/amund
Vad tycks om denna då? är det nått som saknas?

Söker även ett bra tangentbord, funderar på denna https://www.komplett.se/mad-catz-cyborg-v7-keyboard/751400
Har ni nå bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiQ97:

Jaha men då tror jag att jag kan skippa en i7a =P Men en kompis byggde ihop en dator åt mig http://www.inet.se/kundvagn/visa/7619595/amund
Vad tycks om denna då? är det nått som saknas?

Han har på en budget på 14 000 inte lyckats få in bättre än GTX760, även om han iofs har en ordentlig skärm med.
Sen har han 6 chassifläktar, men ingen processorkylare.
Som skillnad finns det en SSD + HDD jämfört med bara SSD.

Jag skulle absolut inte ta hans förslag före mitt, möjligen att du plockar bort alla chassifläktar och tar ett valfritt GTX 970 istället för GTX 760.
Jag skulle ha tagit det nätagget jag tipsade om istället för det han anger.

Du kommer vilja ha en processorkylare med, kostar nästan inget extra.

Permalänk
Medlem

Detta blir då den nya:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7621209/dator-14k

Permalänk
Medlem

Det där verkar fint, men dock så ska ju även tangentbordet vara inom budgeten :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiQ97:

Det där verkar fint, men dock så ska ju även tangentbordet vara inom budgeten :/

Ta 120GB SSD och lägg in ett tangentbord för 500kr så räcker det gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veisseh:

Ta 120GB SSD och lägg in ett tangentbord för 500kr så räcker det gott och väl.

Skrivet av MystiQ97:

Det där verkar fint, men dock så ska ju även tangentbordet vara inom budgeten :/

Som Veisseh skriver så kan du ta en 120 GB SSD, det är mer en QoL grej att ha 240 (Quality of Life), annars skulle jag nog titta på exakt vilka spel du spelar, för skärmen är till för typ FPS-spel och det finns skärmar som är både bättre och väsentligt billigare om du inte spelar FPS i någon större utsträckning.

Personligen skulle jag nog faktiskt ta bort HDD:n, för att det är väldigt enkelt att lägga till i efterhand. Vill du efter ett tag ha en större SSD så kostar det tyvärr en tusenlapp. Det kan vara värt att beställa från olika ställen för att få bästa pris, kolla webhallen, komplett och inet (kanske dustin också) så kan du nog pressa priset ytterligare aningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Som Veisseh skriver så kan du ta en 120 GB SSD, det är mer en QoL grej att ha 240 (Quality of Life), annars skulle jag nog titta på exakt vilka spel du spelar, för skärmen är till för typ FPS-spel och det finns skärmar som är både bättre och väsentligt billigare om du inte spelar FPS i någon större utsträckning.

Personligen skulle jag nog faktiskt ta bort HDD:n, för att det är väldigt enkelt att lägga till i efterhand. Vill du efter ett tag ha en större SSD så kostar det tyvärr en tusenlapp. Det kan vara värt att beställa från olika ställen för att få bästa pris, kolla webhallen, komplett och inet (kanske dustin också) så kan du nog pressa priset ytterligare aningen.

Det låter faktiskt som en riktigt bra idé då du skulle ha svårt att fylla 240GB/120GB under en kortare period om du verkligen inte försökte.

Permalänk
Skrivet av Veisseh:

Det låter faktiskt som en riktigt bra idé då du skulle ha svårt att fylla 240GB/120GB under en kortare period om du verkligen inte försökte.

240/120 GB tar väl slut rätt snabbt med tanke på dagens spel, för att nämna något skulle GTA V ta 65 GB hårddiskutrymme...

Visa signatur

Main: NZXT H440 | Asus ROG Hero VI | Intel i7 4790K | MSI 1080 Ti | EVGA Supernova 850w |
HTPC: Fractal Design: Node 605| Corsair CX500 | MSI A85 | i5 4440 | MSI GTX760 | Corsair Vengeance LP 16GB |

Permalänk
Medlem

Det där med skärmen så lirar jag mycket CS, det är dock en av de få FPS spelen jag spelar på pc, lirar mest strategi, indie och simulation spel på pc. Och hur stor skilland är det egentligen mellan 760 och 970? Har för mig att jag läste nånstans om ett 960 som skulle komma snart, är det kanske värt att vänta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiQ97:

Det där med skärmen så lirar jag mycket CS, det är dock en av de få FPS spelen jag spelar på pc, lirar mest strategi, indie och simulation spel på pc. Och hur stor skilland är det egentligen mellan 760 och 970? Har för mig att jag läste nånstans om ett 960 som skulle komma snart, är det kanske värt att vänta på?

Jag skulle nog inte gärna köpa ett 760 om jag kan få in ett 970 utan att tumma på för mycket.
Du klarar dig säkerligen även på ett 960 (som kommer ut snart och är runt en tusenlapp billigare).

Angående skärmen så är det egentligen så att du mer eller mindre får välja:

Skärmtyp 1:
Panel: TN
Uppdateringsfrekvens: 120/144 Hz
Responstid: 1 ms
Pris: runt 2000, aningen högre.

Skärmtyp 2:
Panel: IPS
Uppdateringsfrekvens: 60 Hz
Responstid: runt 5 ms
Pris: runt 1500, aningen högre.

Själva grejen är att en IPS-skärm har trevligare färger, betraktningsvinklar och är generellt sett bättre till allt utom FPS-spel.
De är dessutom aningen billigare i många fall.

TL;DR: Som du själv skrev så är det nog mer värt att vänta på GTX960 än att "snåla in" på någon övrigt komponent.

Permalänk
Medlem

Men nog är väl ändå 760 hyffsat bra? För vet inte om jag kan vänta tills 960....

Edit: Tror jag går på ett 970 ändå, kan tänja på budgeten lite eftersom min budget får jag för 21 000kr som jag nyss har fått i ''studiebidrag'', det blev nå fel förra året så jag fick alla pengarna först nu så tänkte att jag lika gärna kan använda pengarna till en dator
Men hur är det med fläktarna? måste jag inte ha några fläktar? och os följer inte med eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiQ97:

Men nog är väl ändå 760 hyffsat bra? För vet inte om jag kan vänta tills 960....

Edit: Tror jag går på ett 970 ändå, kan tänja på budgeten lite eftersom min budget får jag för 21 000kr som jag nyss har fått i ''studiebidrag'', det blev nå fel förra året så jag fick alla pengarna först nu så tänkte att jag lika gärna kan använda pengarna till en dator
Men hur är det med fläktarna? måste jag inte ha några fläktar? och os följer inte med eller hur?

OS följer inte med, jag skulle köra windows 8.1, valfritt språk.
Sen angående fläktar så skulle jag säga att du inte behöver fler. Du kan eventuellt köpa en till 140 mm att sätta i fronten, så du har två där.
Jag har själv FDR4 chassit och kör på endast de ursprungliga fläktarna och det är absolut inga problem alls.

Permalänk
Medlem

Jag tycker även att du gör helt rätt val som går på 970, det hör hemma i en burk med din budget ;-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

OS följer inte med, jag skulle köra windows 8.1, valfritt språk.
Sen angående fläktar så skulle jag säga att du inte behöver fler. Du kan eventuellt köpa en till 140 mm att sätta i fronten, så du har två där.
Jag har själv FDR4 chassit och kör på endast de ursprungliga fläktarna och det är absolut inga problem alls.

Så jag ska bara beställa en fläkt med då? Jag har hört ganska många klaga på windows 8, speciellt när det gäller gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiQ97:

Så jag ska bara beställa en fläkt med då? Jag har hört ganska många klaga på windows 8, speciellt när det gäller gaming.

Jag skulle inte ha tagit mer än en extrafläkt.
Chassit har två från början, en in och en ut.

Jag kör själv windows 8, och det finns egentligen inga nackdelar. Gillar du windows 7 utseendet så går det att få även i windows 8.
För gaming har jag aldrig hört något negativt, windows 8 är ju kompatibelt med allt för windows 7, så ser inte hur det skulle vara några problem.
Är du orolig så kan du ju köra windows 7, det funkar ju såklart :-).