Permalänk
Medlem
Skrivet av supersam:

Hej!

Har en fråga angående hårddisk till Wii U.

Funkar det med en hårddisk som tar ström från USB porten eller måste det va en hårddisk med egen strömförsörjning?

Måste tyvärr vara egen strömförsörjning, men om du sitter på ett stort (rymligt) USB-minne så klarar den sig bra enligt mina tester.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Måste tyvärr vara egen strömförsörjning, men om du sitter på ett stort (rymligt) USB-minne så klarar den sig bra enligt mina tester.

Ok, tack för snabbt svar!
Då kommer väl min gamla "tegelstenstora" hårddisk till nytta igen

Går det att föra över spel från Wii U:n till hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersam:

Ok, tack för snabbt svar!
Då kommer väl min gamla "tegelstenstora" hårddisk till nytta igen

Går det att föra över spel från Wii U:n till hårddisken?

Ja det är väldigt smidigt att föra över spel. Det sköts lätt från samma ställe som man raderar spel från och formaterar diskar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv

Vill du senare byta hårddisk du använder till Wii U så kopplar du bara in båda samtidigt och för över allt från den gamla till den nya. Sjukt smidigt.

Permalänk
Medlem

Låter bra!
Vet dock inte hur mycket jag kommer att köpa online.
Är av den "äldre" generationen" och gillar ha spelen "fysiskt" hemma.
Testade att köpa Assissins creed 4 o från eshopen och det tog ju halva lediga utrymmet på Wii U:n.

Är det skillnad på laddtider mellan spel på skiva och spel på hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersam:

Låter bra!
Vet dock inte hur mycket jag kommer att köpa online.
Är av den "äldre" generationen" och gillar ha spelen "fysiskt" hemma.
Testade att köpa Assissins creed 4 o från eshopen och det tog ju halva lediga utrymmet på Wii U:n.

Är det skillnad på laddtider mellan spel på skiva och spel på hårddisken?

Jag har precis allt utom ett spel på hårddisk så jag kan nog inte svara om laddtiderna, men största anledningen för mig att köpa digitalt är att jag bara kan starta Wii U:et och sedan välja valfritt spel utan att bry mig om att byta skivor.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av supersam:

Hej!

Har en fråga angående hårddisk till Wii U.

Funkar det med en hårddisk som tar ström från USB porten eller måste det va en hårddisk med egen strömförsörjning?

Flera har redan skrivit att det inte fungerar, men det gör det om du använder båda portarna på baksidan.
Jag använder en sån här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a..., fast inte just från kjell&co, och det funkar utmärkt.

Edit: Använder en WD My Passport, det kan ju skilja på HDD hur mycket ström den kräver.

Permalänk

+1 för det stora batteriet

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av classified:

Flera har redan skrivit att det inte fungerar, men det gör det om du använder båda portarna på baksidan.
Jag använder en sån här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a..., fast inte just från kjell&co, och det funkar utmärkt.

Edit: Använder en WD My Passport, det kan ju skilja på HDD hur mycket ström den kräver.

Det kan fungera, Nintendo rekommenderar det inte. Jag kör dock den lösningen med ett 2,5" hårddiskchassi med en Y-plugg. Använder båda portarna bak och har inga problem. Tanken har länge varit att byta till en hårddisk med extern ström men jag börjar inse att jag troligen inte kommer orka byta.

Har man en sådan hårddisk som ligger oanvänd skadar det väl inte att prova samtidigt. Och som sagt, vill man senare byta så är det inte svårare än att ha nya och gamla disken ikopplad och flytta all data. Inte samma bullshit som på exempelvis Playstation 3 och 4 där allt försvinner och du måste installera om OS och hämta hem allt eller hoppas att din backup fungerar.

Permalänk
Medlem

principen blir iof ganska likartad, man gör en säkerhetskopia och kopierar tillbaka den till den interna disken efter bytet. inte speciellt mycket krångligare än den med det berg av adaptrar och sladdar Nintendolösningen kräver egentligen.

men det mest jämförbara PS3 och WiiU har vid operationen är kanske att den tar strax under femtusen år att utföra.

angående diskar så funkar det ev med en port om man har en väldigt strömsnål variant, säg en modern lågvarvig en, eller en SSD. den senare kan kanske vara svår att motivera.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndreaX:

principen blir iof ganska likartad, man gör en säkerhetskopia och kopierar tillbaka den till den interna disken efter bytet. inte speciellt mycket krångligare än den med det berg av adaptrar och sladdar Nintendolösningen kräver egentligen.

men det mest jämförbara PS3 och WiiU har vid operationen är kanske att den tar strax under femtusen år att utföra.

angående diskar så funkar det ev med en port om man har en väldigt strömsnål variant, säg en modern lågvarvig en, eller en SSD. den senare kan kanske vara svår att motivera.

Jag har då aldrig fått Sonys backupfunktion att fungera. Fast det kanske finns mjukvara man kan göra detta med en PC istället? Bytt hårddisk i PS3 ett par gånger och insåg ganska fort att det helt enkelt inte fungerar, alternativt tar flera dagar.

Med Nintendos lösning ansluter du bara båda diskarna med USB, för över. Klart.

Nu vet jag inte hur PS4s lösning är ännu då jag inte har haft behov av att byta hårddisk ännu. Men förr eller senare uppstår väl även det behovet. Hoppas det är lite smidigare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har då aldrig fått Sonys backupfunktion att fungera. Fast det kanske finns mjukvara man kan göra detta med en PC istället? Bytt hårddisk i PS3 ett par gånger och insåg ganska fort att det helt enkelt inte fungerar, alternativt tar flera dagar.

Med Nintendos lösning ansluter du bara båda diskarna med USB, för över. Klart.

Nu vet jag inte hur PS4s lösning är ännu då jag inte har haft behov av att byta hårddisk ännu. Men förr eller senare uppstår väl även det behovet. Hoppas det är lite smidigare nu.

Har för mig att det fungerade för mig på PS3.
Men minns inte, jag kanske laddade ner "allt" igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag har då aldrig fått Sonys backupfunktion att fungera. Fast det kanske finns mjukvara man kan göra detta med en PC istället?

Bytt hårddisk i PS3 ett par gånger och insåg ganska fort att det helt enkelt inte fungerar, alternativt tar flera dagar.

Med Nintendos lösning ansluter du bara båda diskarna med USB, för över. Klart.

Nu vet jag inte hur PS4s lösning är ännu då jag inte har haft behov av att byta hårddisk ännu. Men förr eller senare uppstår väl även det behovet. Hoppas det är lite smidigare nu.

nej. grejen med att maskinen måste göra det är att disken krypteras efter varje maskin, vilket jag antar är huvudorsaken till att det tar sån fruktansvärd tid. detta gäller dock samtliga plattformar, därför ingen möjlighet att göra kloner via dator. även om de skulle kunna göra nått sånt möjligen, men det tillför såklart ptentiellt en massa hål.

inte femtusen år? nej, men visst det tar en jäkla tid med välfylld disk. det är inte ens praktisk att göra backup med nån form av regelbundenhet som man egentligen ska göra med saker. nu har jag iof gjort det en gång innan jag inte orkade bry mig om den saken igen, havererar filsystemet så får jag ladda ner igen istället. har inte råkat ut för det behovet än under åren som väl är.

haha ja, fast det där blir ju ett rejält "simma över ån för att klaga på att kläderna inte är vattenavvisande"-klagomål. enda anledningen att det skulle kunna bli besvärligare på PS3 är ju för att möjligheten alls finns liksom. i en WiiU går det ju inte att byta disk så besväret kan då naturligtvis inte uppstå, däremot är man rätt helkörd om det skulle råka sig så att den disken havererar,* samt att det närmast är nödvändigt att ha en sån disk i första stället. så WiiU leder ganska rejält på krångelfronten redan innan man börjar fundera på hur en kopiering ska skötas.

det funkar på exakt samma vis i PS3 och PS4, men förhoppningsvis går det lite raskare. (jag hoppas på under 500 år)

Skrivet av Json_81:

Har för mig att det fungerade för mig på PS3.
Men minns inte, jag kanske laddade ner "allt" igen.

enda egentligt besväret med diskbytet är att man måste lägga in systemet igen, utom på tidiga PS3or.

fördelen med den nyare modellen är att risken för tegelstening är lite mindre.*

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har precis allt utom ett spel på hårddisk så jag kan nog inte svara om laddtiderna, men största anledningen för mig att köpa digitalt är att jag bara kan starta Wii U:et och sedan välja valfritt spel utan att bry mig om att byta skivor.

En fördel som får det att väga över till "fysisk skiva" är att man kan sälja spelet begagnat när man tröttnat på ett spel. Det hade varit najs om det var möjligt att sälja sina nedladdade spel vidare också... funkar detta på Playstation eller Xbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

En fördel som får det att väga över till "fysisk skiva" är att man kan sälja spelet begagnat när man tröttnat på ett spel. Det hade varit najs om det var möjligt att sälja sina nedladdade spel vidare också... funkar detta på Playstation eller Xbox?

Har för mig att det finns en lag som säger att man måste kunna sälja sina spel vidare, så följer inte Nintendo det och ger möjlighet att skicka spelet vidare till andra så tror jag dom mer eller mindre bryter mot någon svensk (eller EU) lagstiftning.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndreaX:

nej. grejen med att maskinen måste göra det är att disken krypteras efter varje maskin, vilket jag antar är huvudorsaken till att det tar sån fruktansvärd tid. detta gäller dock samtliga plattformar, därför ingen möjlighet att göra kloner via dator. även om de skulle kunna göra nått sånt möjligen, men det tillför såklart ptentiellt en massa hål.

inte femtusen år? nej, men visst det tar en jäkla tid med välfylld disk. det är inte ens praktisk att göra backup med nån form av regelbundenhet som man egentligen ska göra med saker. nu har jag iof gjort det en gång innan jag inte orkade bry mig om den saken igen, havererar filsystemet så får jag ladda ner igen istället. har inte råkat ut för det behovet än under åren som väl är.

haha ja, fast det där blir ju ett rejält "simma över ån för att klaga på att kläderna inte är vattenavvisande"-klagomål. enda anledningen att det skulle kunna bli besvärligare på PS3 är ju för att möjligheten alls finns liksom. i en WiiU går det ju inte att byta disk så besväret kan då naturligtvis inte uppstå, däremot är man rätt helkörd om det skulle råka sig så att den disken havererar,* samt att det närmast är nödvändigt att ha en sån disk i första stället. så WiiU leder ganska rejält på krångelfronten redan innan man börjar fundera på hur en kopiering ska skötas.

det funkar på exakt samma vis i PS3 och PS4, men förhoppningsvis går det lite raskare. (jag hoppas på under 500 år)

enda egentligt besväret med diskbytet är att man måste lägga in systemet igen, utom på tidiga PS3or.

fördelen med den nyare modellen är att risken för tegelstening är lite mindre.*

Jag håller inte med dig. Sonys lösning är mindre smidig när det är interna diskar som används och allt försvinner vid byte, såvida man inte använder deras sega backuoverktyg. Med Wii U pluggar du bara in den nya disken och kopierar. Gick fort för mig, den största begränsningen var USB 2 typ.

Nu ser jag gärna att en nyare revision eller modell av Wii U får möjlighet att även ha inbyggd lagring. 2,5", mSATA eller något liknande. Samt möjligheten att köra extern lagring såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bejje:

Har för mig att det finns en lag som säger att man måste kunna sälja sina spel vidare, så följer inte Nintendo det och ger möjlighet att skicka spelet vidare till andra så tror jag dom mer eller mindre bryter mot någon svensk (eller EU) lagstiftning.

Ingen tillåter detta i dagsläget så kommer gälla alla spel plattformar. Nintendo, Microsoft, Sony, Valve/Steam, EA/Origin, Ubisoft/Uplay, Apple/iOS, Google/Android market osv. Jag har för mig detta inte täcker spel dessutom, men vore bra om det gjorde.

Vill man ha möjlighet att sälja sina spel får man typ skippa PC (GOG kan vara ett undantag, lite osäker) och istället köra hårt med konsoler istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ingen tillåter detta i dagsläget så kommer gälla alla spel plattformar. Nintendo, Microsoft, Sony, Valve/Steam, EA/Origin, Ubisoft/Uplay, Apple/iOS, Google/Android market osv. Jag har för mig detta inte täcker spel dessutom, men vore bra om det gjorde.

Vill man ha möjlighet att sälja sina spel får man typ skippa PC (GOG kan vara ett undantag, lite osäker) och istället köra hårt med konsoler istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag vet att ingen följer det, men jag är ganska så säker på att lagen finns, bara det att ingen har väl troligen dragit det till domstol ännu.
Eller så är det så att en lag finns som inte uttryckligen säger det, men som skulle kunna tolkas så. Ja ni vet ju hur lagar fungerar, de är ofta ganska luddiga och kan betyda olika saker beroende på hur man tolkar den och det är advokaters och åklagarnas uppgift att tolka dom.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bejje:

Ja jag vet att ingen följer det, men jag är ganska så säker på att lagen finns, bara det att ingen har väl troligen dragit det till domstol ännu.
Eller så är det så att en lag finns som inte uttryckligen säger det, men som skulle kunna tolkas så. Ja ni vet ju hur lagar fungerar, de är ofta ganska luddiga och kan betyda olika saker beroende på hur man tolkar den och det är advokaters och åklagarnas uppgift att tolka dom.

Lagen, om den finns och verkligen täcker in spel borde definitivt prövas i domstol. Jag är rätt säker på att spelföretagen/säljarna skulle få rätt tyvärr.

Vad jag minns är att det var ett tyskt lagförslag som skulle gälla köp av digitala produkter. Spel skulle vara undantaget. Hur det gick med det vet jag inget om själv, det har skrivits väldigt lite om det med.

En sådan lag vore dock bra och exempelvis Steam skulle kunna ha systemet klart omedelbart, tack vare deras Steam market. Högerklicka på ett spel i biblioteket, välj detach eller något liknande och ge bort, byt bort eller lägg upp spelet i market. Vore så bra, hade sålt 2/3 av mitt konto typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En sådan lag vore dock bra och exempelvis Steam skulle kunna ha systemet klart omedelbart, tack vare deras Steam market. Högerklicka på ett spel i biblioteket, välj detach eller något liknande och ge bort, byt bort eller lägg upp spelet i market. Vore så bra, hade sålt 2/3 av mitt konto typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja Steam är ju i princip redan förberett på det. Tänker på funktionen där man kan köpa ett spel som gåva som landar på en eget konto och sedan kan man ta och ge bort det till någon genom att antingen ange deras mailadress eller steam användarnamn. Med tanke på att det går göra så, så borde det vara en enkel sak för Steam att göra det möjligt att ge bort redan spelade spel också. T.ex. skulle de kunna ta 5% av varje andrahandsförsäljning så vinner även dom på det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bejje:

Ja Steam är ju i princip redan förberett på det. Tänker på funktionen där man kan köpa ett spel som gåva som landar på en eget konto och sedan kan man ta och ge bort det till någon genom att antingen ange deras mailadress eller steam användarnamn. Med tanke på att det går göra så, så borde det vara en enkel sak för Steam att göra det möjligt att ge bort redan spelade spel också. T.ex. skulle de kunna ta 5% av varje andrahandsförsäljning så vinner även dom på det.

Exakt. Är ju bara att köra samma upplägg på allt krafs som redan säljs där.

Dock går Valve i en trist riktning där man låser plattformen mer och mer. Nu senast innan jul när rubeln kraschade så passade de på att stoppa in lite regionslås.

Men ja, den som blir först att tillåta försäljning av digitala spel har mycket att vinna på det. Men jag har en känsla av att samtliga kommer kämpa för att inte behöva göra något sådant. Tyvärr.

Men vi får se. Med våra i Sverige bra lagar som skyddar oss så borde något sådant kunna införas här. Men vi skulle knappast lyckas få dessa företag lyda dessa lagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av classified:

Flera har redan skrivit att det inte fungerar, men det gör det om du använder båda portarna på baksidan.
Jag använder en sån här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a..., fast inte just från kjell&co, och det funkar utmärkt.

Edit: Använder en WD My Passport, det kan ju skilja på HDD hur mycket ström den kräver.

Provade det där med en disk men det funkade inte hos mig. Det la av då och då så jag var tvungen att formatera om disken för jämnan.
Numera köper jag allt på skiva istället. Blir att koppla in en disk med egen strömkälla senare vid behov.

Permalänk
Medlem

Smidigast hade ju varit om man relativt enkelt kunde byta den interna disken mot en större. Går det göra? Är den interna ansluten med en vanlig SATA kontakt så att man själv kan byta efter lite skruvande?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bejje:

Smidigast hade ju varit om man relativt enkelt kunde byta den interna disken mot en större. Går det göra? Är den interna ansluten med en vanlig SATA kontakt så att man själv kan byta efter lite skruvande?

Flashminnet är fastlött på moderkortet. Jag har för mig jag postat en bild på placeringen när diskussionen var uppe innan jul.
Finns på exempelvis fixits teardown av Wii U annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Flashminnet är fastlött på moderkortet. Jag har för mig jag postat en bild på placeringen när diskussionen var uppe innan jul.
Finns på exempelvis fixits teardown av Wii U annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh ok, ja då känns det som att smidigaste lösningen är ett relativt rymligt USB-minne av liten typ som inte sticker ut för mycket så märks det knappt av att man har någon extra lagring.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ang lagring så använder jag en 2.5" WD disk med en adapter för att använda bägge bakre usb utgångarna samtidigt. Har fungerat till 100% sen dag ett. Mycket mer utrymme till ett lägre pris än på en usb sticka. Har fäst disken på baksidan av tvn så den är helt osynlig. Kan posta exakt vilken disk det är om någon är intresserad. (behöver alltså ingen extern ström till disken om det nu inte var glasklart)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ang lagring så använder jag en 2.5" WD disk med en adapter för att använda bägge bakre usb utgångarna samtidigt. Har fungerat till 100% sen dag ett. Mycket mer utrymme till ett lägre pris än på en usb sticka. Har fäst disken på baksidan av tvn så den är helt osynlig. Kan posta exakt vilken disk det är om någon är intresserad. (behöver alltså ingen extern ström till disken om det nu inte var glasklart)

Billigare ja, men inte smidigare.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll om Vitrual console Nintendo 64 emulatorn (laglig) ska komma till Wii U? Kom ju en nyhet om det som sedan togs bort?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Testade Toad Treasure Tracker igår. Mycket trevligt. Tom flickvännen som aldrig spelar spel annars tyckte det var jättekul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Är det någon som har koll om Vitrual console Nintendo 64 emulatorn (laglig) ska komma till Wii U? Kom ju en nyhet om det som sedan togs bort?

Enligt Nintendo är det på gång http://www.nintendo.com/wiiu/eshop/virtual-console