Har gjort en hemsida för studenter

Permalänk
Medlem

Har gjort en hemsida för studenter

Hej,

Under mina år som student så har jag sett att universitets hemsidor ofta utelämnar en hel del önskad funktionalitet på grund av limiterade resurser.

Alltid haft problem med att hitta rätt kurssida, veta om en kurs är bra eller dålig, hålla kontakten med kurskamrater, osv osv.

Så jag började koda på en hemsida för en tid sedan.

Finns säkert en massa buggar, stavfel och oklarheter. Skulle vara väldigt tacksam om ni vill ta en titt och säga vad ni tycker om konceptet, designen och funktionaliteten.

Sidan finns på http://www.mimswell.net
Om ni inte vill skapa ett konto så kan ni testa på.
Email: testing@hotmail.com
Lösenord: testing

För tillfället finns det ungefär 20000 kurser, 19000 universitet och 30 utbildningar. Jag har möjlighet och planer på att lägga till många fler men detta räcker för att testa.

Lite av det som jag vill implementera men inte hunnit:

  1. Progress bars och ett möjligheter att sätta upp mål för sina studier

  2. Att kunna lägga till kurs innehåll genom tags, och få sammanfattning av det man läst på profilen.

  3. Lägga till ett riktigt schema som uppdateras beroende på vilka kursen man tar för tillfället

  4. Lägga till funktionalitet på universitets sidorna så som att lista alla dess kurser och event.

  5. Lägga till funktionalitet på utbildnings sidorna så som att kunna kommentera

  6. Implementera highscore för att se var det högst rankade kurserna och bästa universiteten finns.

  7. Importera kurser från websidor som Coursera, EDX och Udacity. Och learning stats från Khans Academy, Memrise och Duolingo

  8. Lägga till funktionalitet för att linka youtube videor, och ladda upp filer så som ex-tentor etc. till kurser

  9. Lägga till stipendier som länkas till utbildningar. Ge studenter förslag på stipendier att söka.

  10. Lägga till möjlighet att boka möten, study groups etc.

  11. Fixa buggar, och implementera mer funktionalitet så som aktivering genom epost, password recovery, password change och mycket mycket mer

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se att folk kan skriva/kryssa i hur svår kursen var för dom. Det jag är ute efter är hur man lättare hittar kurser när man är i behov av att läsa upp betyg för att tex få tillbaks CSN. Tänker mest på distanskurser.

Annars, ett bra initiativ!

Permalänk
Medlem

Såg att det redan fanns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag skulle vilja se att folk kan skriva/kryssa i hur svår kursen var för dom. Det jag är ute efter är hur man lättare hittar kurser när man är i behov av att läsa upp betyg för att tex få tillbaks CSN. Tänker mest på distanskurser.

Annars, ett bra initiativ!

Tack får din åsikt.

Då man rankar en kurs så kan man välja från 0-10 hur svår den är (fältet effort). Än så länge finns det inte något filter för sökfunktionen för att filtrera ut lätta/svåra kurser men det finns planer på det.

Permalänk
Medlem

https!

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Ah tack!

Permalänk
Medlem

Mimers brunn, Mims well?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Mimers brunn, Mims well?

Japp, på engelska kallas han Mim ibland. (Eller syftar du på sidan mimersbrunn.se? Någon månad efter att jag valt detta namnet så såg jag att det fanns en svensk sida med namnet mimersbrunn, kommer eventuellt att byta namn om jag fortsätter jobba med projektet)

Permalänk
Medlem

Intressant koncept och vettig idé, behövs mer sånt här!

Klickade mig runt lite och kikade på siten och skrev ned lite grejer jag hittade för att hjälpa dig med felsökningen:

Vid klick på sök i FF 34.0.5 :
HTTP Status 500 - Request processing failed; nested exception is javax.persistence.EntityNotFoundException: Unable to find com.courseportal.project.model.University with id 17325
Fungerar utmärkt om man väljer i dropdownen, endast sök-knappen kastar 500.

Responsivitet på undersida /courses/xxxx/xxx (vald kurs) i FF 34.0.5:
#header-search-div i navbar har en fast bredd på 600px och bryter därmed responsiviteten (styles.css rad 241).

Om navbar blir tvåradig eller högre på mindre skärmar måste sidebaren som är affix-top positioneras relativt till navbar, annars döljs sidebar under nav.

#overall-score-canvas & .carousel innehållandes canvas har fast bredd och bryter responsivitet/ skärs av.
Ser ut som du redan använder Chart.js (http://www.chartjs.org/) men kanske har du missat någon inställning för att få igång det responsiva?

Kolla efter och ändra denna i Chart.js:

// Boolean - whether or not the chart should be responsive and resize when the browser does. responsive: false,

input med id #anonymous i #discussion-div förskjuts och gör att #discussion-div får en scrollbar.

Ett lite tips när det gäller bootstrap rent generellt, följande två kodsnuttar ger samma resultat:

<div class="col-md-4"> <div class="panel panel-default"> xx </div> </div>

<div class="panel panel-default col-md-4"> xx </div>

Lycka till, tror detta kan bli intressant för många studenter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sondmat:

Intressant koncept och vettig idé, behövs mer sånt här!

Klickade mig runt lite och kikade på siten och skrev ned lite grejer jag hittade för att hjälpa dig med felsökningen:

Vid klick på sök i FF 34.0.5 :
HTTP Status 500 - Request processing failed; nested exception is javax.persistence.EntityNotFoundException: Unable to find com.courseportal.project.model.University with id 17325
Fungerar utmärkt om man väljer i dropdownen, endast sök-knappen kastar 500.

Tack! Tror jag löst det problemet nu. Var en referens kvar i databasen till ett universitet som in finns längre.

Skrivet av Sondmat:

Responsivitet på undersida /courses/xxxx/xxx (vald kurs) i FF 34.0.5:
#header-search-div i navbar har en fast bredd på 600px och bryter därmed responsiviteten (styles.css rad 241).

Om navbar blir tvåradig eller högre på mindre skärmar måste sidebaren som är affix-top positioneras relativt till navbar, annars döljs sidebar under nav.

#overall-score-canvas & .carousel innehållandes canvas har fast bredd och bryter responsivitet/ skärs av.
Ser ut som du redan använder Chart.js (http://www.chartjs.org/) men kanske har du missat någon inställning för att få igång det responsiva?

Kolla efter och ändra denna i Chart.js:

// Boolean - whether or not the chart should be responsive and resize when the browser does. responsive: false,

input med id #anonymous i #discussion-div förskjuts och gör att #discussion-div får en scrollbar.

Ett lite tips när det gäller bootstrap rent generellt, följande två kodsnuttar ger samma resultat:

<div class="col-md-4"> <div class="panel panel-default"> xx </div> </div>

<div class="panel panel-default col-md-4"> xx </div>

Lycka till, tror detta kan bli intressant för många studenter!

Kommer fixa till responsiveness i nästa uppdatering. Stort tack för din input!

Permalänk
Medlem

Inte hunnit kolla runt så mycket men längre ner på startsidan, man särskriver väl inte "bokmarknad"? Eller är jag helt ute och cyklar och borde gå och lägga mig igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Inte hunnit kolla runt så mycket men längre ner på startsidan, man särskriver väl inte "bokmarknad"? Eller är jag helt ute och cyklar och borde gå och lägga mig igen?

Nej du har rätt blev så efter att jag översatte från engelska. Det är fixat lokalt.

Permalänk
Medlem

Min första känsla när jag scrollat och kollat lite är: "Vad är det här för något?"

Nu är inte jag din målgrupp, men känns inte riktigt som att du får fram vad du egentligen vill med sidan. Mitt tips är att hitta någon som är duktig på att skriva content och måla fram vad du vill med sidan.

Att blanda svenska och engelska kanske inte är den bästa idén heller, då känns det bara b.

God jul!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det ser bra ut. Man får en fräsch känsla när man kommer in på sidan.
Vad jag tänkte på direkt var navigering. Jag ville ju spontant klicka på till exempel "Discussions" och andra ikoner för att läsa mer eller bli förflyttad till den delen. Istället så blir man lite förvirrad över vart man ska ta vägen.
En till sak som är lite förvirrande är ju att sidan är på engelska men gäller svenska kurser. Man får nästan intrycket av att sidan gäller utländska utbildningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mygan:

Min första känsla när jag scrollat och kollat lite är: "Vad är det här för något?"

Nu är inte jag din målgrupp, men känns inte riktigt som att du får fram vad du egentligen vill med sidan. Mitt tips är att hitta någon som är duktig på att skriva content och måla fram vad du vill med sidan.

Att blanda svenska och engelska kanske inte är den bästa idén heller, då känns det bara b.

God jul!

Var lite orolig för detta också. Ska fundera ut en bättre strategi för att få fram syftet med sidan.
Ja jag har nyligen implementerat support för flera språk. Hittills svenska och engelska. Dock har jag inte översatt alla sidor ännu, men det ska göras.

Skrivet av Wenger:

Jag tycker att det ser bra ut. Man får en fräsch känsla när man kommer in på sidan.
Vad jag tänkte på direkt var navigering. Jag ville ju spontant klicka på till exempel "Discussions" och andra ikoner för att läsa mer eller bli förflyttad till den delen. Istället så blir man lite förvirrad över vart man ska ta vägen.
En till sak som är lite förvirrande är ju att sidan är på engelska men gäller svenska kurser. Man får nästan intrycket av att sidan gäller utländska utbildningar.

Yes förstasidan behöver jobbas på. Jag ville egentligen att sidan ska fungera var man än är. Då man själv kan lägga till kurser och så vidare, ska framöver lägga till online kurser och kurser från andra länder. Därav kör jag både engelska och svenska för tillfället.

Tack för er input!

God jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Hej,

Under mina år som student så har jag sett att universitets hemsidor ofta utelämnar en hel del önskad funktionalitet på grund av limiterade resurser.

Alltid haft problem med att hitta rätt kurssida, veta om en kurs är bra eller dålig, hålla kontakten med kurskamrater, osv osv.

Så jag började koda på en hemsida för en tid sedan.

Finns säkert en massa buggar, stavfel och oklarheter. Skulle vara väldigt tacksam om ni vill ta en titt och säga vad ni tycker om konceptet, designen och funktionaliteten.

Sidan finns på http://www.mimswell.net
Om ni inte vill skapa ett konto så kan ni testa på.
Email: testing@hotmail.com
Lösenord: testing

För tillfället finns det ungefär 20000 kurser, 19000 universitet och 30 utbildningar. Jag har möjlighet och planer på att lägga till många fler men detta räcker för att testa.

Lite av det som jag vill implementera men inte hunnit:

  1. Progress bars och ett möjligheter att sätta upp mål för sina studier

  2. Att kunna lägga till kurs innehåll genom tags, och få sammanfattning av det man läst på profilen.

  3. Lägga till ett riktigt schema som uppdateras beroende på vilka kursen man tar för tillfället

  4. Lägga till funktionalitet på universitets sidorna så som att lista alla dess kurser och event.

  5. Lägga till funktionalitet på utbildnings sidorna så som att kunna kommentera

  6. Implementera highscore för att se var det högst rankade kurserna och bästa universiteten finns.

  7. Importera kurser från websidor som Coursera, EDX och Udacity. Och learning stats från Khans Academy, Memrise och Duolingo

  8. Lägga till funktionalitet för att linka youtube videor, och ladda upp filer så som ex-tentor etc. till kurser

  9. Lägga till stipendier som länkas till utbildningar. Ge studenter förslag på stipendier att söka.

  10. Lägga till möjlighet att boka möten, study groups etc.

  11. Fixa buggar, och implementera mer funktionalitet så som aktivering genom epost, password recovery, password change och mycket mycket mer

Ett riktigt schema blir svårt om man inte importerar det manuellt som en exporterad kalender som man prenumererar på, annars måste du stödja alla olika universitets system för scheman och jag säger det direkt, det går inte. Till exempel på Uppsala så är kurskoden alltid samma och när man söker schema får man ibland upp 10 kursers och man måste hitta exakt den man läser, kanske går att lösa ifall kursen har något slags id eller så men det lär vara olika på varje universitet.

Tänk på att det kommer bli rivalitet mellan universitet om du visar ranking på universitet, detta medför att vissa kommer att rösta upp "sitt" universitet fast det inte är bra.

Komma igång på framsidan behöver något mer, bara vitt med 1,2,3,4 fungerar inte för 5 öre. Typ 4 bilder också.

Rärskrivningar på tex universitets kurser

Jag förstår inte vad Planering innebär, allting på ett ställe och inga omvägar, vilka funktioner ger du? Det känns som att den bara fyller platsoch enbart har syftet att "prata" upp sidan, gillar ej. Om du kan ge konkreta funktioner som längre upp på sidan så kör.

Namnet kanske borde vara något som faktiskt säger något, tex kursbetyg.se som är ledig

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Ett riktigt schema blir svårt om man inte importerar det manuellt som en exporterad kalender som man prenumererar på, annars måste du stödja alla olika universitets system för scheman och jag säger det direkt, det går inte. Till exempel på Uppsala så är kurskoden alltid samma och när man söker schema får man ibland upp 10 kursers och man måste hitta exakt den man läser, kanske går att lösa ifall kursen har något slags id eller så men det lär vara olika på varje universitet.

Tänk på att det kommer bli rivalitet mellan universitet om du visar ranking på universitet, detta medför att vissa kommer att rösta upp "sitt" universitet fast det inte är bra.

Komma igång på framsidan behöver något mer, bara vitt med 1,2,3,4 fungerar inte för 5 öre. Typ 4 bilder också.

Rärskrivningar på tex universitets kurser

Jag förstår inte vad Planering innebär, allting på ett ställe och inga omvägar, vilka funktioner ger du? Det känns som att den bara fyller platsoch enbart har syftet att "prata" upp sidan, gillar ej. Om du kan ge konkreta funktioner som längre upp på sidan så kör.

Namnet kanske borde vara något som faktiskt säger något, tex kursbetyg.se som är ledig

Tackar. Det är noterat. Yes behöver helt klart förbättra framsidan av siten. Har mycket jobb kvar och håller med dig på samtliga punkter. Stort tack.

Permalänk
Medlem

När du är klar med layout, funktioner och innehåll så är det dags att optimera webbsidan innan du spenderar tid på att få trafik till den. Gzip, headers, minifiera/kombinera css/js o.s.v. Se länk för referens: http://gtmetrix.com/reports/www.mimswell.net/f3UgdamB

Du kan PMa mig när det är dags om du vill ha hjälp.

Edit:
Man kan inte ändra språk utan att fylla i lösenordet två gånger, jag antar att detta byter lösenordet? Har ej provat då jag använde mig av testkontot som du gett oss tillgång till.

Det bör även finnas en enkel knapp för att ta sig till sin profil, att klicka på sitt kontonamn kanske inte är så uppenbart för samtliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

När du är klar med layout, funktioner och innehåll så är det dags att optimera webbsidan innan du spenderar tid på att få trafik till den. Gzip, headers, minifiera/kombinera css/js o.s.v. Se länk för referens: http://gtmetrix.com/reports/www.mimswell.net/f3UgdamB

Du kan PMa mig när det är dags om du vill ha hjälp.

Edit:
Man kan inte ändra språk utan att fylla i lösenordet två gånger, jag antar att detta byter lösenordet? Har ej provat då jag använde mig av testkontot som du gett oss tillgång till.

Det bör även finnas en enkel knapp för att ta sig till sin profil, att klicka på sitt kontonamn kanske inte är så uppenbart för samtliga användare.

Tack! Ja det stämmer. Lösenords biten behöver förbättras. Ska fundera över profilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ny version!

Nu har jag jobbat med alla era kommentarer! Stort tack för det, det var oerhört givande.

Jag gick tillbaka till rötterna lite och tog bort sök för utbildningar och universitet då det behövs mer funktionalitet där för att göra det riktigt användbart. Lägger till det senare igen då tiden finns. Har fokuserat mer på kurser. Kommer försöka få in online kurser närmast tror jag, så som Coursera, EDX osv.

Följande ändringar är gjorda:

  • Fixat responsivness. Tror det ska fungera nu.

  • Ändrade profilen till en dashboard istället. För att göra konceptet mer tydligt.

  • Bättre lösenordshantering vid ändring av kontouppgifter

  • Remake av strartsida, mer länkade bilder, tror fortfarande texterna behöver förbättras en hel del.

  • Gick tillbaka till att använda engelska endast. Tills sidan känns mer stabil, just nu går det väldigt mycket tid att översätta och hålla uppdaterat. Och layouten ändras mycket. Mycket lättare att endast ha ett språk just nu. Och vill helst inte låsa mig till svenska då jag bor utomlands och inte vill fokusera på Sverige endast.

Följande är ännu inte fixat:

  • HTTPS. Väntar med detta till jag köpt ny domän då det är en ganska meckig ändring. Domänen på godaddy och servern på Amazon.

Funderar på att byta namn till studykit.io

Detta då det funkar internationellt och då jag ser siten mer som en toolbox för studenter. Alltså jag vill att den ska innefatta mycket mer funktionalitet som förenklar studierna än endast sök och ranka kurser.

andra namn som jag funderat på:

  • edubridge.com

  • studykit.com

  • mimswell.com

  • unikit.com

  • studypulse.com

Men dem är inte tillgängliga. Dock är studykit.io det.

Vad tycket ni om förändringarna och namnet?

Tack

Permalänk
Medlem

Trevlig hemsida! Kommer att följa utvecklingen!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Mycket bättre nu!

Jag tror ändå att en sökruta i början kanske inte är vad dina besökare vill ha, man fattar inte varför man ska söka på en kurs.

Hur håller du kurserna uppdaterade? Med tanke på att kurser ändras nästan varje gång de hålls så kommer informationen bli inaktuell nästan direkt och jag tror inte att användarna kommer gå igenom alla kurser och uppdatera dessa. Att ge felaktiv information nästan varje gång tror jag kommer bli problematiskt, då är det bättre att inte visa något alls.

En kurs kan dessutom ha flera tillfällen under samma termin, som alla har samma kurskod. Där blir det problematiskt med samma sida för samma kurs, det finns säkert 5 linjär algebra som pågår samtidigt på Uppsala universitet och alla har olika lärare.

Ett tips vore att varje kurstillfälle har en separat sida, i alla fall per period/termin och varje nytt tillfälle så är kurssidan "tom" på information och användarna kan lägga in ny information, istället för att uppdatera gammal information.Sedan kan man gå tillbaka i tiden för att hitta kursen i ett tidigare tillfälle.

Använder du sig av en robot för att söka kurserna kommer du tyvärr missa kurserna som igår i ett program då dessa inte är sökbara från tex antagning. Kanske är de sökbara från universitetens egna sidor.

Sedan är det småsaker som måste fixas men osäker på om du vill veta detta i ett sådant tidigt skede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Mycket bättre nu!
Jag tror ändå att en sökruta i början kanske inte är vad dina besökare vill ha, man fattar inte varför man ska söka på en kurs.

Ja det har du rätt i, men om man inte vill ha eller har ett användarkonto och bara är intresserad av att kolla upp en kurs så är det nog ändå en sök man vill göra. Däremot om man redan har konto så är det förmodligen dashboarden man vill se då man först kommer till siten. Har tänkt att implementera en bättre list vy, där man kan bläddra mellan kurser och universitet. Kommer förmodligen vara lättillgänglig direkt från startsidan.

Skrivet av kobb3:

Hur håller du kurserna uppdaterade? Med tanke på att kurser ändras nästan varje gång de hålls så kommer informationen bli inaktuell nästan direkt och jag tror inte att användarna kommer gå igenom alla kurser och uppdatera dessa. Att ge felaktiv information nästan varje gång tror jag kommer bli problematiskt, då är det bättre att inte visa något alls.

Det finns ett datum för när kursen skapades och ett då den senast ändrades. Så kan ganska enkelt rensa ut kurser som aldrig ändrats, och merga in nya. För övrigt tänker jag mig ett wikipedia/trip advisor/stack overflow tänk, där man som användare blir sedd/uppskattad om man uppdaterar information. Och där man själv får ett mer värde. Jag vill också att ens dashboard ska skapa tillräckligt med värde för att man (i värsta fall) själv vill uppdatera information. I själva verket behöver endast en student uppdatera information en gång per semester. Jag har tänkt mig en knappt något i stil med "I just double checked this information" som visar då någon senast kollat original sidan. Sen tror jag förmodligen man behöver kolla in på universitetets sida ibland men att det blir mer lättillgängligt.

Skrivet av kobb3:

En kurs kan dessutom ha flera tillfällen under samma termin, som alla har samma kurskod. Där blir det problematiskt med samma sida för samma kurs, det finns säkert 5 linjär algebra som pågår samtidigt på Uppsala universitet och alla har olika lärare.

Ett tips vore att varje kurstillfälle har en separat sida, i alla fall per period/termin och varje nytt tillfälle så är kurssidan "tom" på information och användarna kan lägga in ny information, istället för att uppdatera gammal information.Sedan kan man gå tillbaka i tiden för att hitta kursen i ett tidigare tillfälle.

Intressant vinkel! Man skulle också bara kunna döpa kurserna olika. Exempel "linjär algebra - klass 1", "linjär algebra - klass 2" etc. Jag tror trots allt att många kurser inte uppdateras jättemycket och skulle förlora en hel del information om man resettar efter varje semester. Men och andra sidan så hade man fått en fin historik hur kurserna har ändrats. Jag har tänkt på en funktion för att låsa informationen från kurserna till en viss semester, då man vill ha detta reflekterat på dashboarden. Ska fundera lite mer på detta.

Skrivet av kobb3:

Använder du sig av en robot för att söka kurserna kommer du tyvärr missa kurserna som igår i ett program då dessa inte är sökbara från tex antagning. Kanske är de sökbara från universitetens egna sidor.

Jag tar datan från http://statistik.uhr.se/. Jag skrev en robot en gång som scrapade universitets sidor men det är alldeles för meckigt. Sen har alla stora providers av online kurser API för att dra ner deras kurser.

Skrivet av kobb3:

Sedan är det småsaker som måste fixas men osäker på om du vill veta detta i ett sådant tidigt skede.

Berätta gärna vad du tänker på om du orkar sen

Tack så mycket för din input!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara komma med en kort uppdatering för dem som är intresserade.
Har ändrat en del på första sidan och lagt till en filter funktion för kurser och böcker. Så man lättare kan hitta och sortera.
Har ändrat ganska mycket på server sidan också.
Ta gärna en titt och berätta vad ni tycker.

http://www.mimswell.net/

Edit: har fortfarande inte haft tid att fixa domänen eller fler kurser.

Permalänk

Får jag fråga i vilket språk detta är utvecklat i?

Snyggt jobbat vilket som!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenskunganka:

Får jag fråga i vilket språk detta är utvecklat i?

Snyggt jobbat vilket som!

Tack. det är Spring framework (Java) + Hibernate, MySQL som backend och Bootstrap + JQuery + Diverse annat smått och gott som frontend.