Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Inga bluescreens i XP? Okej, jag är yrkesskadad med en massa överklockande i XP, men nog har det hänt vid dagligt användande också...

Hade man nån krånglande drivrutin så hände det ju, men skillnaden var väl att inget enskilt litet program kunde dra ner hela Windows.

Ser XP/2000 som starten på en hyfsad användarupplevelse. Win 7 kändes fantastisk och 8.1 lite som en mixed bag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Vad menar han med mer än 30.000 filer i C:/Windows? Jag har ju 115.000!
Är det någon äldre version av Windows han avser?

Permalänk
Medlem

En välskriven och mycket underhållande artikel.
Tack för den!

Fler sådana!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Instämmer. Lagom avancerad utan att bli alltför komplex. Tiden har dock tagit ut sin rätt och allt fler program kräver komponenter som inte kan installeras på 2003[R2] längre - som i mitt fall tvingar mig att uppgradera till 2012 R2, lite trist...

Den som placerat avstängningsknappen och utloggningsknappen i 2012 förtjänar en natt i Kim Jong Uns sängkammare..

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Intressant, men man bör kanske nämna att denna artikel är subjektiv.
Om jag tolkar texten rätt, att blåskärmar skulle vara ett minne blått -Nja även win 8.1 har sina blå skärmar, om än mycket sällan.

Sen att windows XP förklaras av skribenten samt många andra som The wholy Graal. Enligt mig så va win XP inte så värst roligt innan SP 1.

Hehe, jag tog bort mina partitioner, installerade W8.1 Pro. I mitten av installationen måste jag dra upp cmd och öppna regedit för att något värde i en nyckel bestämt sig för att dumma sig. När jag väl lyckas installera Windows och det startar så är det första jag upplever en blåskärm.

Övergången från W7 till W8 på min laptop har minst sagt varit.. blå.
(var ju självklart en drivrutin som inte ville vara med i leken, men ändå)

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SW00N:

Den som placerat avstängningsknappen och utloggningsknappen i 2012 förtjänar en natt i Kim Jong Uns sängkammare..

Låter som rena semestern mot att fjärrstyra en 2012:a

Kan det inte komma en 2012.1?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Freikörperkultur:

Man behöver inte läsa länge innan man läser namnet eller känner igen stilen, oavsett om man känner igen stilen eller inte så är det svårt att missa "Skribent Jörgen Städje"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Plug & Play introducerades med Win95. Fick då öknamnet Plug & Prey efter sin fantastiska förmåga att konfa rätt

Plug N Pray

Plugga in och Be (grovt översatt)

Prey är byte, eller offer
http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/prey

Annars var detta ett fenomen som fanns ÄVEN i XP.

OT: Tycker Windows 2000 var lite underskattat, då redan på Win 98 SE tiden hoppade man över till Win 2000, med både spel, program och media betydligt bättre.
XP kunda jag krasha enkelt, bara att starta 30+ program.... W2k klarade 50+ utan problem, och var mer resurssnålt på många sätt som spela roll på den tiden.
När XP mognat (Typ SP2) var det dock ett självklart val.

Regeln på detta var ofta, vänta till "SP1" innan man hoppade över.
Så det var 98SE, W2k SP1, XP SP1 - dock visade sig att XP behövde SP2 innan jag ansåg det pålitligt och bra nog.
När det gäller Windows 7 så var jag tidigt på det. Tidigt som beta släppet 2 dagar efter hade jag en maskin med det installerat. Min svindyra XP maskin (med SLC SSD 2009, 2x 4870 OC GPU i CF mm) blev stående, då Windows 7 var så otroligt mycket mer passande mina behov. Vid släpp blev 2 st Pro OEM licenser och en Ultimate Retail licens inköpta, och de används än. Ena maskinen har dock stått ett tag nu, men en C2D (nu C2Q) används fortfarande på samma Gigabyte Ultra Durable moderkort, nästan 6+ år senare, OC sedan 4 år tillbaka dessutom
Ultimate licensen har flyttats till en moderna i7 Maskin, samt en ultimate licens till har inskaffats under årens lopp.

En trevlig läsning dock, och det väcker verkligen gamla minnen, allt från disk komprimeringen som verkligen förstörde allt man hade, till gamla laserjet skrivare och koax nätverk på 286/386 datorer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tuvok:

Varför i h-vete är inte inte artikeln undertecknad? Vem har skrivit den?

Skrivet av Freikörperkultur:

Namnet i grönt samt en bild på skribenten:

Lägger in en extramarkering på "Rätta artikeln", som också ofta verkar missas.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Nu har även jag lite svårt att hålla med Städje om hur pass stabilt och bra Windows fungerat. Speciellt då Win9x och XP som för mig ofta behövde installeras om med ganska jämna mellanrum (ett par veckor).

Jag har även fått plågats med Windows XP i arbetet ända fram tills 2011 då min dåvarande workstation äntligen byttes ut mot en nyare modell med Windows 7 som operativsystem. Mycket tid gick dagligen åt att hantera Windows XP och dess problem, men även CAD-mjukvara.

Windows 7 är för övrigt det första Windows-operativ som jag själv upplevt faktiskt fungerar längre perioder utan att behöva göra större underhåll/installera om. Win 8.1 fungerar för min del minst lika bra, och på något sjukt vis föredrar jag detta över Win7 i dagsläget.

Trevlig krönika i övrigt dock, även jag hade gärna sett sådanna oftare.

Permalänk

Härlig nostalgiläsning. Precis som C64 och Amiga har format mig så var Windows porten in i den professionella IT-världen.

Fast var in Workbench lite bättre?????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Låter som rena semestern mot att fjärrstyra en 2012:a

Kan det inte komma en 2012.1?

Det gjorde det

2012 R2

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Plug & Panic var en annan variant som användes, oftast i situationer när det måste funka, men fan det funkar inte, det måste vara klart innan....

Kan tillägga att Win98Se var klar favorit när det begavs. När den blåskärmade så gick det nämligen att avbryta processen som krashat och ganska ofta gick det att fortsätta. Visst, man fick starta om drivaren som krashat manuellt, men man kunda iallafall fortsätta utan att behöva starta om hela burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneJanne:

Härlig nostalgiläsning. Precis som C64 och Amiga har format mig så var Windows porten in i den professionella IT-världen.

Fast var in Workbench lite bättre?????

Workbench mycket bättre! Var svårt att hitta ett likvärdigt allternativ på en prisvärd dator på den tiden

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Ännu ett faktafel: Steve Jobs hoppade inte av Apple, han fick sparken.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Inaktiv

Well, Alla vet att Bill tog mycket "inspiration" av Steve eller kanske mer stall Steves idé.

"Microsoft började utvecklingen av ett grafiskt användargränssnitt september 1979 med arbetsnamnet Interface Manager efter att Bill Gates sett Apples operativsystem. I november 1983 gick Microsoft ut med information om gränssnittet som nu döpts om till Windows. Detta skedde direkt efter att Apple lanserat persondatorn Lisa som också hade ett grafiskt gränssnitt och som Gates erkänt att ha stulit."

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Well, Alla vet att Bill tog mycket "inspiration" av Steve eller kanske mer stall Steves idé.

"Microsoft började utvecklingen av ett grafiskt användargränssnitt september 1979 med arbetsnamnet Interface Manager efter att Bill Gates sett Apples operativsystem. I november 1983 gick Microsoft ut med information om gränssnittet som nu döpts om till Windows. Detta skedde direkt efter att Apple lanserat persondatorn Lisa som också hade ett grafiskt gränssnitt och som Gates erkänt att ha stulit."

WHAT! Du är helt ute och cyklar. Det är ett vanligt missförstånd, främst bland Apple-kramare, och det vore bra om det slutade spridas.
1. 1979 fanns det inget grafiskt operativsystem hos Apple. I den vevan såg anställda på bägge företagen Xerox prylar (Alto+kringutrustning) för första gången och insåg att de behövde göra en dator (Lisa) med grafiskt gränssnitt, i stället för den planerade teckenbaserade uppföljaren till Apple II. Det tog sedan lång tid innan de hade en prototyp framme. Gates kan alltså garanterat aldrig ha sett ett grafiskt OS hos Apple 1979.
2. Gates har då aldrig erkänt att han skulle ha "snott" något från Lisa. Däremot "inspirerades" både Apple och Microsoft förstås av Xerox/PARC-prylarna, och eventuellt av Engelbart-demon (som inspirerade Xerox till Alto); den senare mer indirekt eftersom varken Apple eller Microsoft existerade när den ägde rum. Om du inte sett Engelbart-demon så sök efter den på Youtube. Tveklöst ett av de viktigaste ögonblicken i det sena 1900-talets historia.

Svenska Wikipedia (som du verkar ha stulit citatet från) går ofta inte att lita på tyvärr, och de är helt ute och cyklar i det här fallet. Notera att engelska wikipedia däremot verkar ha rätt.

Engelbart-demon och Alto är verkligen milstolpar i datorhistorien. Alto ledde sedan till Xeros Star, Lilith, första Sun, Apollo, alla de coola arbetsstationerna som vi dreglade över på 80-talet. Och förstås Lisa/Windows/Mac/Workbench. Att läsa på om dem (t.ex. på amerikanska Wikipedia får dig garanterat att rysa...).

Permalänk
Rekordmedlem

Gates och Jobs var 13 år när detta hände.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av xibalba_SWE:

Du kör linux och klagar på användarvänligheten på Win7/8 ?!

Windows ME var bara en förklädd blåskärm.

ME tyckte om att självförstöras, man kunde ha den nyinstallerad och inte ens ha den uppkopplad och bara låta den stå och tugga på skrivbordet, förr eller senare så skulle den blåskärma, sen vart det allt oftare ju mer man körde med ME. De skulle även ha bra plug n play stöd samt vara "spel" operativet. Kunde knappt spela hälften av spelen man köpte till den och man var tvungen att fixa i princip alla spel manuellt, samma sak med alla drivare och varje gång man skulle installera något så dog den instantly nästan.

Tog inte lång stund innan man körde 98 igen och inväntade service pack 1 på xp för xp var hemskt innan sp 1.

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Kommer ihåg datasalarna på Universitetet. Det fanns alltid en med PC och en med Mac. I salen med PC låg oftast runt hälften nere, av olika anledningar. Medan Macarna alltid var uppe och rullade. PC-maskinerna kunde folk ”fibbla” med och krävde mycket mer underhåll för att rulla

.

Jo stämmer bra, windows kunde man pajja allt möjligt om man inte visste vad man gjorde medans mac körde typ "felsäkert läge" som standard som inte gick att stänga av, så var ju en preferens sak.

Permalänk

XP hade en riktigt störig grej som inte riktigt fixade sig förrns SP 3, Explorer hade en tendens att dö om man hade för många mappar öppna, gränsen brukade ligga mellan 4-8 mappar, samma sak gällde fönster för webbläsare. Sen behövde man installera om XP ungefär varje halvår/år beroende på hur bra man tog hand om XP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

ME tyckte om att självförstöras, man kunde ha den nyinstallerad och inte ens ha den uppkopplad och bara låta den stå och tugga på skrivbordet, förr eller senare så skulle den blåskärma, sen vart det allt oftare ju mer man körde med ME. De skulle även ha bra plug n play stöd samt vara "spel" operativet. Kunde knappt spela hälften av spelen man köpte till den och man var tvungen att fixa i princip alla spel manuellt, samma sak med alla drivare och varje gång man skulle installera något så dog den instantly nästan.

Tog inte lång stund innan man körde 98 igen och inväntade service pack 1 på xp för xp var hemskt innan sp 1.

Win hade begränsad drifttid "by design" förut, det var roligare förr, jag vet dock inte om det alltid var bättre förr
After 49.7 days of continuous operation, your Windows-based computer may stop responding (hang).
Microsoft has confirmed that this is a problem in the Microsoft products

http://support2.microsoft.com/kb/216641

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Win hade begränsad drifttid "by design" förut, det var roligare förr, jag vet dock inte om det alltid var bättre förr
After 49.7 days of continuous operation, your Windows-based computer may stop responding (hang).
Microsoft has confirmed that this is a problem in the Microsoft products

http://support2.microsoft.com/kb/216641

Jag snackade om timmar och inte dagar men det framgick nog inte så bra =P hatade ME, gjorde pc spelandet till en mardröm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kul att läsa artikeln nu när det gått ett tag och 10:an kommit.. Använder den inte själv, utan kör med 7:an och 8.1.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd