Permalänk
Medlem

Otroligt härlig läsning. Mycket som hände innan en själv satt med Windows. Mer såna här saker på sidan tack
Några enstaka faktafel som nämns i ovanstående kommentarer men gillade helheten.

Jag personligen gillade Windows 2000 mer än jag gillade Windows XP.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Trevlig helgläsning. Tycker ifs att där borde ha varit en kommentar om Amiga OS med ... men men.. Man kan inte få allt.

Permalänk

Bra läsning, snyggt jobbat

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Nostalgi följt av en dyster framtid. Windows lär aldrig bli snabbare och bättre utan bara större o bredare.

Bra artikel/krönika. Kul att det då å då dyker upp sånna här på SweC. Hade gärna sett det oftare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Kul artikel med lite blandat innehåll

Jag blev lite nyfiken på en del tidigt i texten:

Citat:

Det moderna sättet att tidsdela är att någon del av maskinvaran avbryter körningen med en hård knuff, en så kallad interrupt, som tvingar in processorn i en avbrottsrutin, som lämnar över kontrollen till nästa program. Detta infördes inte förrän med Windows NT.

... men maskinvarustyrd interrupt har väl funnits hela vägen tillbaka till DOS-tiden?
Ljudkort mm arbetade ju med interrupts redan på Soundblastertiden..

Eller menas någon annan form av interrupt? Blandar jag ihop termilologin?

...

Och visst 17 fanns väl plug and play redan i windows 95 som flera nämnt redan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Sitter på Windows 10 TP just nu som main OS i första datorn i sign. Helt otroligt stabilt, inte stött på en enda bugg, krasch eller något i den stilen, minst lika stabilt som Windows 8.1. Ska bli trevligt att se DirectX 12 sedan också.

Permalänk
Medlem

Nostalgist! Första Windows jag hade att göra med var från en gammal skoldator med Windows 95 jag fick från föräldrarna på något vis, där spelades det mycket Age of Empires I, C&C 95 och Red Alert 1! Sedan rullade det på efter det.

Får vi se historiena om Apples OS och Linux i framtiden med?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Expertgissare

Tack för en trevlig läsning

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Intressant. Vissa brister, varav några uttalats. Mitt bidrag får bli att Jörgen är onödigt kritisk mot Win8. De flesta som provar Win8+Start8 (eller motsvarande) verkar tycka att de får ett bättre Windows än 7. Själv växlar jag dagligen emellan och skulle välja 8 alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Jag älskar dessa djupgående genomgångar! Det gör mig inget att texten är skriven med personliga drag. Det framgår tydligt.

Synd att Microsoft stoppa DR-Dos med patentkrig och att IBMs OS/2 inte blev något.

Vad gäller framtiden ska det bli intressant hur långt Google lyckas ta över och hur det blir med Steam OS (Linux) på spelfronten.

Permalänk
Medlem

Windows 3

Vet inte om jag läste fel eller om meningen eller faktan var fel. Men Windows 3.0 kom ut på 90talet och inte på 80talet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner bakgrundsprogram osv, sedan program. ..ville verkligen läsa förbi sida 2.. nm.

Permalänk

Win 95b

Intressant läsning!

Win 95b var min första bekantskap med en dator överhuvudtaget. Köpte datorn själv för 12 000 kr i dec 1998 som tidig julklapp till mig själv. 166 mhz, 1,6 Gb hd, 15" skärm och finfina Win 95b på cd-skiva. Lärde mig regnyckeln utantill eftersom jag installerade om typ 57 gånger så fort något strulade.

Det var tider det!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Och visst 17 fanns väl plug and play redan i windows 95 som flera nämnt redan?

Usb stöd kom ju inte förrän 95osr2.1, dvs den 27augusti 1997, det är väl egentligen då man började använda PnP flitigt men det fanns ju en PnP/autokonfigurering av instickskort som kom med i 95an men det brukar inte vara det folk tänker på när de pratar PnP utan det hänger för det mesta ihop med usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Minns att vi fick testa DOS-programmet Windows runt 1987 när jag gick sista året på gymnasiet (antagligen var det version 2 av Windows). Känslan var väl "värdelöst, vad ska man med detta till" och så fortsatte vi köra DOS. Skaffade mig min första egna PC år 1994 och den hade Windows 3.11 och 320 MB hårddisk. Körde nog ungefär lika mycket DOS som Windows på den tiden. Först runt år 2008 började jag använda fria operativsystem såsom Linux, FreeBSD och OpenSolaris (som fortfarande var fritt då). Då gick mitt privata windows-använande ner och numera kör jag Linux till ungefär 95% på fritiden men på jobbet tvingas vi tyvärr att köra Windows fortfarande.

Windows hade sin storhetstid från Windows 98 fram till Windows Vista kom. Windows XP var den sista användarvänliga versionen av Windows i mitt tycke. Jag hör också till en av de få som faktiskt tyckte att WindowsMe var bra. Jag tyckte det var bättre än Windows 98 och hade inga större problem med Me. Windows 2000 var nog den bästa versionen av Windows om man bortser från drivrutinstödet. Funkade superstabilt. Windows XP blev så småningom lika bra som Windows 2000 var och så småningom också med superbra drivrutinsstöd men det tog några år och några servicepack. I början var XP en katastrof med ständiga blåskärmar och elände. Nu har jag bara erfarenheter av konsumentversioner av Windows och kan inte uttala mig om serverversionerna.

Min personliga åsikt är att storhetstiden för Microsoft är förbi. De försvinner inte men kommer aldrig mer bli lika dominerande som de en gång var.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet

Permalänk
Medlem

Jag minns min första PC som var en 386:a till den fick jag dos 5.0 och windows 3.1 och jag minns att det tog ungefär en månad innan jag bestämde mej för att ta bort windows och bara köra på dos med dosshell istället. Allt endast på grund av att windows tog så mycket minne åt sej självt så alla spel och program jag använde blev trögare.

Jag installerade inte windows igen för ens jag hade skaffat mej en pentium (på 75mhz) och då blev det windows 95 mest av tvång då flertalet av program och spel inte längre stödde dos...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Usb stöd kom ju inte förrän 95osr2.1, dvs den 27augusti 1997, det är väl egentligen då man började använda PnP flitigt men det fanns ju en PnP/autokonfigurering av instickskort som kom med i 95an men det brukar inte vara det folk tänker på när de pratar PnP utan det hänger för det mesta ihop med usb.

Vad jag minns så var plug and play ett begrepp betydligt tidigare än USB var det, så det skiljer lite från person till person vad det verkar.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, tack Jörgen Städje!

Detta väcker trevliga minnen. Min första kontakt med datorer var som 7-åring (1987), farsan fick hem en NCR dator med 8088 processor, 640KB minne, en 5,25" diskettstation, 20MB hårddisk, 9600bps modem och en skärm vars antal färger jag ej minns (det var inte många). På hårddisken fanns MS-DOS 3.0, några arbetsrelaterade program och en "kopia" av Sierras "Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards". Jag kommer ihåg att pappa talat om för mig hur jag skulle starta spelet, men när man kom hem från skolan första gången så var det ju tyvärr glömt och det fick bli en minneslapp med "cd lsl", "lsl". Underbart spel föresten, jag älskade Sierras äventyrsspel som man fick skriva i.

I senare versioner kommer jag ihåg hur man satt och lekte med memmaker för att frigöra minne till något "nytt" häftigt spel, eller körde defrag.exe för att snabba upp den långsamma disken. Man kopplade upp sig mot någon BBS för att ladda ned något och snacka med andra, körde multiplayer spelet Duke Nukem 3D över modem mot någon polare (det avbröts dock ideligen när någon av päronen lyfte på luren).

Nåja, who cares anyway!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Intressant artikel! Det var mycket mer innan Windows 3.11 än jag kände till.

Min första dator var en AMD K6-2 333Mhz som införskaffades Mars 1998 lr 1999. Fick det nya Windows 98 till o det kändes som om man hade det bästa som fanns. Sen kom Quake III ut o eftersom jag hade ett Riva TNT 2 så var det inget o göra (Extrem konflikt mellan AMD K6-2 o Riva TNT 2. En kompis kollade upp det o såg att en BIOS uppdatering skulle fixa det. Vi uppdaterade BIOS men problemet fixades inte!) <---- Det hade FAN aldrig accepterats idag!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

"Ängslan för blåskärmar är dock överdriven. " Nja, den var rätt vanlig på Windows98 tiderna. Minns en gång att windows kraschade det första den gjorde efter en ny-intallation. Det har blivit en hel del svordomar över de gamla operativsystemen, men här har det definitivt blivit bättre.
Idag så tycker jag att det går mer och mer åt fel håll, blir bara färre möjligheter att konfiguera som man själv vill. Windows8 tillåter t.ex. inte att man byter bakgrundsfärg i utforskaren.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, nu tar jag kväll, GN!:).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk

Artikeln är inte hel klar med vad man menar med interrupt. Helt rätt att hårdvaruinterrupt använts länge men själva programmen i de tidiga Windows versionerna var ansvarige att lämna över kontrollen till Windows som i sin tur bestämde vilket program stod i tur. Se Wiki för "Cooperative multitasking".
Iom att stöd kom till CPU:er för att snabbt kunna "svappa" registren till ett annat "context" så kunde man avbryta program när som helst vilket gjorde det möjligt att hantera "time slice" multitasking.

Windows NT 4 var för mig det absolut stabilaste operativsystemet (Windows 7 börjar vara i klass med den). Microsoft bestämde sig för att ha gemensam kodbas för hemversionen och professionella versionen. Skillnaden var att hemversionen var optimerad för spel vilket krävde snabb grafik vilket inte var möjligt i Windows NT iom att drivrutinerna inte kördes i "ring 0" (skyddsnivår inom CPU). När Microsoft tillät detta så innebar det att en drivrutin med fel kunde crascha kerneln. I Windows NT så överlevde kerneln och drivrutinen kunde startas om.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Windows hade sin storhetstid från Windows 98 fram till Windows Vista kom. Windows XP var den sista användarvänliga versionen av Windows i mitt tycke. Jag hör också till en av de få som faktiskt tyckte att WindowsMe var bra. Jag tyckte det var bättre än Windows 98 och hade inga större problem med Me.

Min personliga åsikt är att storhetstiden för Microsoft är förbi. De försvinner inte men kommer aldrig mer bli lika dominerande som de en gång var.

Du kör linux och klagar på användarvänligheten på Win7/8 ?!

Windows ME var bara en förklädd blåskärm.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg datasalarna på Universitetet. Det fanns alltid en med PC och en med Mac. I salen med PC låg oftast runt hälften nere, av olika anledningar. Medan Macarna alltid var uppe och rullade. PC-maskinerna kunde folk ”fibbla” med och krävde mycket mer underhåll för att rulla

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibalba_SWE:

Du kör linux och klagar på användarvänligheten på Win7/8 ?!

Windows ME var bara en förklädd blåskärm.

Jag tycker Linux är mer användarvänligt än Windows 7 och 8 så det är korrekt uppfattat.

Jag hade fler blåskärmar i Windows XP när det släpptes än vad jag hade i Windows Me.
Men som jag skrev blev XP bättre så småningom.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, skulle gärna sett ett par rader om pre-emptive multitasking på AmigaOS/Workbench med då ett så pass billigt system som Amiga 1000 1985 kom med det.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Föredetting

Inga bluescreens i XP? Okej, jag är yrkesskadad med en massa överklockande i XP, men nog har det hänt vid dagligt användande också...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Satt inte jättemycket i Win95, men i Win98/98SE la jag knappt märke till Mina dokumentmappen förens ME, vilket snabbt blev Win2000AS, sedan 2kPro.
Anledningen till att Win9 inte finns är för att det inte ska hamna bland Win9(8/5) sökresultaten.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB