Zalman ansöker om konkurs

Permalänk
Melding Plague

Zalman ansöker om konkurs

Efter åtskilliga satsningar på att bredda sortimentet tvingas Zalman ta både ett och två steg tillbaka och ansöka om konkurs i syfte att renodla verksamheten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men de har varkligen inte lyckats profilera sig sista tiden. De behöver lägga fokus på kylning där de har ett starkt varumärke och göra det VÄL.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tråkigt, men inte så oväntat. Har inte hört eller sett mycket från Zalman sedan 2010~.

Permalänk
Medlem

Nooooooooo!!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Har många goda minnen från den här kylaren:

Använde den 2005-2008 och på den tiden kändes det som att Zalman verkligen låg i framkant, sedan kom Noctua och sopade banan med dem. De har ju som sagt ett starkt varumärke så om de verkligen skulle lägga manken till och satsa helhjärtat på riktigt bra kylarlösningar skulle de säkert kunna komma tillbaka.

Permalänk

Naaaaw. Tänker tillbaka på när man installerade den första Reserator... Efter den hade gjort sitt så blev det en RESERATOR XT, den var riktigt bra. De var tider de.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tråkigt, men de har varkligen inte lyckats profilera sig sista tiden. De behöver lägga fokus på kylning där de har ett starkt varumärke och göra det VÄL.

Håller med. Alla deras satsningar på en massa kringutrustning där deras varumärke hittills är väldigt svagt var ju bara idioti och dömt att misslyckas. Vill de expandera från kylning borde de göra det med ett område åt gången, vinna mark och sedan expandera vidare. Inte plötsligt släppa möss, tangentbord, headsets och gud vet allt i en enda stor röra.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Känns lite bortglömda de senaste åren, har inte övervägt något från Zalman de senaste 5 åren. Lite Antec vibbar för mig.

Permalänk
Medlem

De har på nått sett legat på 3-5 plats i köplistan senaste åren. Aldrig blivit tillräckligt intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

De har på nått sett legat på 3-5 plats i köplistan senaste åren. Aldrig blivit tillräckligt intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Fast man ska ha köpt någon produkt där dom precis har släppt nytt så har det inte varit något som har intresserat mig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

De processorkylare jag har haft från Zalman har varken varit effektiva eller tysta, så deras s.k "kärnprodukter" var inte nån höjdare heller, tycker jag. Hoppas att detta innebär bättre produkter i framtiden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Lite oväntat, men för min del absolut inte förvånande, med tanke på att deras kylningsprodukter slutade vara relevanta för många herrans år sedan (personlig åsikt; alternativen har varit både bättre och billigare under väldigt lång tid). Det har varit form före funktion i nästan samtliga fall (gäller kylarna), vilket är ett dåligt betyg i min bok.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt en Zalman-produkt för inte allt för många månader sedan:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1077340

Virtuell DVD-enhet som mountar ISO-filer från hårddisken. Guld värd i mina ögon. Men innan dess var det bra länge sen skulle nog gissa på att det var en kylare ett Radeon X800 GTO2 och det handlades från shg.biz

EDIT: 2005 verkar det ha varit (http://www.sweclockers.com/nyhet/3336-tester-av-sapphire-x800...). Åren går...

EDIT2: Behöver tydligen förtydligas att funktionen med Zalman ZM-VE300 är att man kan boota använda den att boota sina OS-installationer från

Permalänk
Medlem

Köpte en CNPS9500CU för en massa år sedan.. Bytte den och en pizza mot en CNPS9700NT av en polare som inte längre hade lika stora krav på sin kylare (som gick från gaming-dator till serverdator) Den har fungerat väldigt bra och varit relativt tyst.. iaf så länge man håller datorn någorlunda dammfri. Men när noctua's tornkylare kom in på marknaden nåt år eller så efter att jag uppgraderat min så har Zalman sällan legat nära i prestandatoppen på kylare, tyvärr.

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skäggig legend

Jag tror många - närmare 60% eller mer av SweClockers användare har någon gång i livet använt en produkt av Zalman, via tredje part eller direkt från Zalman.

Jag hade själv denna jäkel:

EDIT: SOM JAG HAR KVAR!!!!

EDIT 2: om inte kärringen har slängt den...

EDIT 3: JÄNTAN HAR INTE SLÄNGT DEN! NOSTALGI!!!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Tråkigt.

Zalman var en klassiker med deras kopparfärgade påfågelliknande passiva kylare.

Passiva kylare kan nu komma igen med uppkommande Skylake processorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KiWo:

Köpte faktiskt en Zalman-produkt för inte allt för många månader sedan:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1077340

Virtuell DVD-enhet som mountar ISO-filer från hårddisken. Guld värd i mina ögon. Men innan dess var det bra länge sen skulle nog gissa på att det var en kylare ett Radeon X800 GTO2 och det handlades från shg.biz

EDIT: 2005 verkar det ha varit (http://www.sweclockers.com/nyhet/3336-tester-av-sapphire-x800...). Åren går...

Det klarar väl Dameon tools lika bra?

Permalänk
Medlem

Zalman blev stora på mer eller mindre en enda sak, att de förbättrade Thermaltakes Golden Orb-koncept genom att skala upp det till 92mm. Det dog ju som sagt med tornkylaren. Utöver det så har de inte haft några riktiga egna slagkraftiga produkter. De har haft lite kul idéer. T.ex. som Reserator, men det var ganska begränsad marknad för ett externt torn och det hela konkurrerades snart ut av mer klassiska lösningar som packats om i konsumentvänligt paket.

Man kan säga att Zalman varit ganska dåliga på att förvalta, de stagnerade och tog inte vara på försprånget med kylflänsar, och de gjorde om misstaget igen med sluten vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Det klarar väl Dameon tools lika bra?

Så jobbigt att boota från daemon-tools bara

Permalänk
Medlem

Fan blir ledsen på riktigt Minns när jag började med datorer och Zalman fläktar och fläktkontroller va det bara skulle ha.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt att höra. Zalman var ju the shit under tidigt 2000-tal.

Med 7000-Cu var man kung på LAN. Tyst som satan och temperaturer som fick alla att tappa hakan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Köpte faktiskt en Zalman-produkt för inte allt för många månader sedan:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1077340

Virtuell DVD-enhet som mountar ISO-filer från hårddisken. Guld värd i mina ögon. Men innan dess var det bra länge sen skulle nog gissa på att det var en kylare ett Radeon X800 GTO2 och det handlades från shg.biz

EDIT: 2005 verkar det ha varit (http://www.sweclockers.com/nyhet/3336-tester-av-sapphire-x800...). Åren går...

Varför betala 400kr för hårdvara som ett gratis program(DAEMON Tools Lite) klarar?

Edit: Han inte se denna kommentar.

Skrivet av KiWo:

Så jobbigt att boota från daemon-tools bara

Permalänk
Avstängd

Förväxlade det med Thermaltake. Satt och letade som en tok efter mitt gamla chassi under Zalman när det var ett Thermaltake. Var nog Zalman kylare till cpu:n jag hade. Helt onödig info men men

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Har många goda minnen från den här kylaren:

http://static.bootic.com/_pictures/1580612/zalman-cnps7000b-a...

Använde den 2005-2008 och på den tiden kändes det som att Zalman verkligen låg i framkant, sedan kom Noctua och sopade banan med dem. De har ju som sagt ett starkt varumärke så om de verkligen skulle lägga manken till och satsa helhjärtat på riktigt bra kylarlösningar skulle de säkert kunna komma tillbaka.

Minnen det, har en sådan sittandes i en äldre dator vi knappt använder.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiWo:

Skitsvårt att boota från daemon tools

Då använder man USB-minne

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg om det var typ 2005 eller 2006 när jag köpte min första Zalman kylare till mitt 6600GT och köpte även en Zalman chipset kylare till mitt Asus A8N-SLI Moderkort som hade en liten fläkt som lät som ett propellerplan standard...

Sen senare köpte jag en Zalman CNPS9500 Nvidia modellen som har kylt allt mellan min AMD 3500+ upp till min Phenom II 965. Den pensionerades för ca 3 månader sen den CPU kylaren.
Bra "skit" va det då. Klassiska produkter
Skulle väl vara kul om dom kunde göra en comeback men vi får se, Dom har ju inte gjort några ögonöppnande produkter på senare år vad jag kan komma ihåg.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakanman:

Då använder man USB-minne

Absolut det fungerar utmärkt det med men på något vis hade jag aldrig den ISO-fil jag behövde på något av mina USB-minnen. Dessutom är hårddisken svårare att tappa bort

Permalänk
Medlem

Så kan det gå. Hoppas de kommer starkare ur rekonstruktionen framöver. Jag har precis som några andra i tråden här goda minnen av deras kylare både för CPU och GPU.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

http://www.purpleflytrading.co.za/bmz_cache/e/ea3f8ca88c3c871...

Kommer ihåg dessa chassina, kvaliteten på dom va riktigt goda på den tiden.. nu senaste tiden har det bara vart plast och skrot... jätte tråkigt. Jag tappade faktiskt hakan och en tår föll..

Permalänk
Relik 📜

Önskar jag kunde säga att jag var förvånad. De senate Zalman-produkterna vi haft i testlabbet har dock varken varit speciellt bra eller prisvärda, så jag är med handen på hjärtat inte överraskad. Om ett omstrukturerat företag ska ha en chans behöver de i princip kasta ut varenda produkt i portföljen, klippa sig och börja om från början.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S