Permalänk

Ibland bootar inte datorn

Hej!

Jag är byggde ihop min första stationära förra veckan. Det gick hyfsat smärtfritt och datorn startade upp på första försöket och allt fungerade hur bra som helst.

När jag skulle starta upp datorn dagen efter så bootade den inte. Den fick ström och fläktar och allt satte igång och VGA_LED:en lös rött. Samma sak hände när jag provade att starta om, men efter ett tag så fick jag till slut igång datorn och den fungerade felfritt igen.

Samma sak upprepar sig alltid (iaf nästan alltid) när jag låtit datorn stå av en lite längre stund.

Det är inte alltid samma lampor som lyser och inte alltid på samma sätt:

  • Ibland blinkar först VGA_LED, sen CPU_LED och sist DRAM_LED, ett par gånger i rad

  • ibland så blinkar BOOT_DEVICE_LED till nån gång

  • Ibland blinkar VGA_LED till ett par gånger innan den börja lysa rött.

  • Ibland (kanske alltid nu, men inte från början) så får fläktarna och resten av datorn ström, men en sekund senare så stängs den av. Detta brukar upprepas ett par gånger

Efter att jag testar att starta om datorn så går den till slut på och fungerar. Detta har jag testat:

  • Tagit bort de mesta och starta datorn med endast SSD och ett ramminne i.

  • Monterat av och på fläkten för jag trodde att det var för mycket kylpasta.

  • Provat olika sladdar till skärm och från både grafik- och moderkort.

Försöker följa div. guider på nätet, men kan jag inte felsöka så mycket åt gången... :s

Någon som kan ge mig något tips på vad f-n det är som är fel?

Tack på förhand!

Komponenter:
Moderkort: ASUS Z97-A
CPU: Intel Core i5 4690K 3,5GHz
RAM: Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC12800/1600MHz CL10 2x4GB
Grafik: MSI GeForce GTX 750 Ti OC HDMI 2GB
Kylare: Noctua NH-D15
SSD: Samsung 840 EVO Series MZ-7TE250 250GB
Nätagg: Corsair CX600M 600W
Nätverkskort: Asus PCE-N15
Optisk enhet: Asus DRW-24F1ST
Chassi: Corsair Carbide 200R

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios om du inte har senaste versionen.

Permalänk
Medlem

Se till att du satt alla moderkort distanser rätt, ligger något emot därbakom så kan såna här problem definitivt uppstå.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk

Tack för svar!

Uppdaterade BIOS:en igår och idag så startade den på första försöket. Kan ha varit en slump, men tror inte att den nån gång startat på första försöket så jag hoppas det är fixat nu!