Köpa begagnad Boxee Box eller något annat?

Permalänk
Medlem

Köpa begagnad Boxee Box eller något annat?

Hade en Boxee Box hemma hos föräldrarna och tyckte den fungerade bra.
Så tänkte kanske köpa mig en begagnad på nätet.
Börjar bli dags att använda sin stora tv för film tycker jag! xD

Ligger på runt 400-600kr.

Tycker ni att det låter bra? eller ska man köpa något annat.

Vill helst kunna trycka i ett USB 3.0 minne och spela upp filmer den vägen.

Tacksam för tips innan jag köper mig en Boxee Box!

Budget: 2000kr max

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Ta en titt på minix neo x8 eller WD media player om det kanske kan va nåt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ja kör på en boxee. Jag köpte min första för ett par månader sen och installerade xbmc på den. Det funkar hur bra som helst

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Raspberry pi med openelec framför Boxee då Boxee ej länge uppdateras. Den ligger i din prisklass med alla komponenter som behövs (runt 500kr). Den är även så liten så att du kan tejpa fast den på baksidan av TVn så att den inte syns

Dock kräver den den lite datorvana för att installera openelec men när det väl är gjort så fungerar det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat flertalet olika "billiga" mediaspelare, inbygda versioner i SONY's BluRay etc så har min Boxee Box kommit tillbaka. Raspberry Pi var så seg i jämförelse och ostabil så den orkade jag inte med.Kul om man vill mecka och ha sig - men frustrerande om man vill ha en stabil just-work-dammit lösning.

BoxeeBox och Raspberry Pi vinner dock över inbygda mediaspelare i dagens BluRay/DVD etc då dessa inte stöder språk filer eller DVD-rippar särskilt bra. En del spelare klarar inte av att pausa och återuppta filmuppspelnign ens (tittar surt på SONY's BD-spelare).

Alternativet är ju en platta som du kopplar med mini HDMI till TV rackaren och streamar över nätverket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Efter att ha testat flertalet olika "billiga" mediaspelare, inbygda versioner i SONY's BluRay etc så har min Boxee Box kommit tillbaka. Raspberry Pi var så seg i jämförelse och ostabil så den orkade jag inte med.Kul om man vill mecka och ha sig - men frustrerande om man vill ha en stabil just-work-dammit lösning.

Just att den är seg har jag inte reagerat så mycket på men då använder jag iof Yatse på telefonen för att styra den istället för inbyggda menyerna. Fungerar klockrent!

Permalänk
Medlem

Boxeen är bra då den stöder typ alla filformat. Den bara fungerar. Men inte så fräck kanske.. (Förutom hårdvaran). Men vad gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Just att den är seg har jag inte reagerat så mycket på men då använder jag iof Yatse på telefonen för att styra den istället för inbyggda menyerna. Fungerar klockrent!

Testade inte just Yatse, men probade en massa andra appar, men hade problem med att Raspberry'n slutade att svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Testade inte just Yatse, men probade en massa andra appar, men hade problem med att Raspberry'n slutade att svara.

Jag hade liknande problem för länge sedan men mjukvaran har blivit mycket bättre sedan dess, jag har uptime på flera veckor mellan omstarterna nu. Men jag håller med om att det kan vara lite mekigt. En raspberry som mediaspelare är inget man pysslar med om man inte har intresse av att pilla runt lite. Dock så är den väldigt konfigurerbar och strömsnål. Spelar upp det mesta jag kastat på den och har drösvis med plugins. Openelec är helt suverän som mediaspelar-OS och har blivit som sagt bra mycket mer stabilt än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Jag hade liknande problem för länge sedan men mjukvaran har blivit mycket bättre sedan dess, jag har uptime på flera veckor mellan omstarterna nu. Men jag håller med om att det kan vara lite mekigt. En raspberry som mediaspelare är inget man pysslar med om man inte har intresse av att pilla runt lite. Dock så är den väldigt konfigurerbar och strömsnål. Spelar upp det mesta jag kastat på den och har drösvis med plugins. Openelec är helt suverän som mediaspelar-OS och har blivit som sagt bra mycket mer stabilt än tidigare.

Kul att höra att det går åt rätt håll, när jag körde elec så fixade den ju visserligen allt, men var trög på min skärm och var inte så rapp som jag ville. Men gav redan då en bra bild och ljud - så en rappare version av den låter ju bra.

Fattar inte att det skall vara så svårt att få en bra media spelare till TV:n som klarar av flera format och texter etc..

Permalänk
Medlem

Kanske skulle ha skrivit att jag redan har en raspberry pi och hade tyvärr problem med lagg och att den brakade ihop några gånger.
Fick lov att rensa minneskortet och ladda hem xbmc och installera om för att få det att fungera.

Tror det får bli en Boxee Box för tyckte den fungerade bra utan några större problem hos föräldrarna. Dom använder den fortfarande och verkar väldig nöjda.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Sålde min boxee box nyligen för dryga 300 kronor. Du får fortfarande rätt mycket mediaspelare för dessa hundralappar även om utvecklingen och supporten är nedlagd.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har 2st Boxee Box och båda kör Boxee+ (hacks)
Det gör en redan riktigt bra lite spelare ännu bättre.

Sure, den utvecklas inte längre, men den klarar allt jag vill (spela upp alla typer av media, kan söka subs direkt från nätet, airplay) mer behöver jag inte. Och priset beg.. är inget att klaga på alls!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har en Boxee Box liggandes hemma med Boxxe+ installerat som jag skulle kunna tänka mig att sälja.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk

Jag beställde nyligen en: Ubox R89, har inte fått den än, men väntar med spänning. Bland de kraftfullaste android boxarna på marknaden just nu, med en antutu score mellan 30000 - 40000 (ungefär som en Samsung Galaxy S5). Finns en aktiv community som jobbar på nya roms till den på freaktab, och xbmc stödet verkar ok.