FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Skrivet av NordicSaint:

Har fått hem min Yoke och börjat flyga lite smått nu på tutorial missions. Fick precis upp ett felmedelande plus att FSX kraschade. Nått i stil med "You ran out of memory, change graphics". Ganska konstigt med tanke på hur min dator ser ut (kolla min comment) Någon som vet vad felet kan vara?

Skulle kunna vara att du råkat ut för det ökända VAS-problemet (Virtual Address Space) och där hjälper det inte att ha en schyst dator eftersom begränsningen istället ligger i att FSX är en 32bit-applikation och inte kan adressera mer än 4 GB.

Vet ju inte vad du använder för flygplan, vilka sceneries och andra addons du använder och vilka inställningar du har i FSX. För att kolla ifall det är VAS som orsakar ditt problem kan du Googla på 'monitor VAS FSX' eller något i stil med det så kommer du få gott om tips på hur du kan kolla det.

Permalänk
Skrivet av NordicSaint:

Har fått hem min Yoke och börjat flyga lite smått nu på tutorial missions. Fick precis
upp ett felmedelande plus att FSX kraschade. Nått i stil med "You ran out of memory, change graphics". Ganska konstigt
med tanke på hur min dator ser ut (kolla min comment) Någon som vet vad felet kan vara?

Det handlar inte om din dator utan om att FSX inte klarar av att hur mycket intern minnesanvändning som helst.

https://www.google.se/search?q=FSX+out+of+memory&ie=utf-8&oe=...

http://support.precisionmanuals.com/kb/a108/vas-management-st...
http://kostasfsworld.wordpress.com/2012/09/24/oom-out-of-memo...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Vilka addons kan ni rekommendera att man skaffar till FSX för att göra det bättre? Behöver inte vara extrem grafik och så, men gärna lite bättre grafik och miljö, bättre kamera i cockpit och känsla/realism.

Visa signatur

/Felix

Permalänk

Backar du lite i den här tråden är jag rätt säker på att din fråga redan besvarats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Backar du lite i den här tråden är jag rätt säker på att din fråga redan besvarats.

Tråden är skapligt lång och jag har ingen lust att leta igenom hela.

Visa signatur

/Felix

Permalänk

Orbx Global
Orbx Vector
Orbx open LC
Ezdok <- Kamera addon

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Skrivet av FyoDisco:

Tråden är skapligt lång och jag har ingen lust att leta igenom hela.

Förstår om du inte har lust att manuellt läsa igenom varenda inlägg men finns ju en sökfunktion där du kan söka i tråden. Testade just själv att göra det och hittade bl a det här gamla inlägget jag själv gjort

#14253869

Dock har jag sen jag skrev det bytt ut Ultimate Terrain X mot FS Global Vector.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

Orbx Global
Orbx Vector
Orbx open LC
Ezdok <- Kamera addon

Tack! Men blir det inte väldigt dyrt med alla de där tilläggen?

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Förstår om du inte har lust att manuellt läsa igenom varenda inlägg men finns ju en sökfunktion där du kan söka i tråden. Testade just själv att göra det och hittade bl a det här gamla inlägget jag själv gjort

#14253869

Dock har jag sen jag skrev det bytt ut Ultimate Terrain X mot FS Global Vector.

Smart! Tänkte inte på att söka haha. Är det tillägg du rekommenderar att man bör ha om man ska spela FSX? Behöver inte vara superrealistiskt för mig men vill gärna höja spelkänslan lite för med orginalspelet är den ganska låg. Och vad kostar dom tillsammans ungefär?

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Skrivet av FyoDisco:

Smart! Tänkte inte på att söka haha. Är det tillägg du rekommenderar att man bör ha om man ska spela FSX? Behöver inte vara superrealistiskt för mig men vill gärna höja spelkänslan lite för med orginalspelet är den ganska låg. Och vad kostar dom tillsammans ungefär?

Är som jag skrev i inlägget jag länkade till vad jag tycker är en bra grund för att just som du skriver höja känslan i FSX men är ju upp till var och en hur mycket man vill spendera. De här tilläggen blir ju en slant, för mer exakt kostnad är det ju bara att du kollar respektive tillägg och räknar ihop...

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skaffa FS Global 2010 X eller FS Global Ultimate, vilket ska man skaffa, vad är skillnaden? jag har alla ORBX idag samt flyger mest europa, behöver jag då ens något av dessa paket?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av kroken:

Jag funderar på att skaffa FS Global 2010 X eller FS Global Ultimate, vilket ska man
skaffa, vad är skillnaden? jag har alla ORBX idag samt flyger mest europa, behöver jag då ens något av dessa paket?

Global X är för hela världen och Ultimate är endast Europa & Africa. Vet inte säkert om det ens är kompatibelt med ORBX.
http://www.avsim.com/pages/0210/Pilots/FSGlobal.htm http://www.avsim.com/pages/0711/Pilots/Europe.html

----

Tänkte tipsa om ett freeware addon som jag hunnit testa lite idag. AiController heter det och är ett slags atc-tillägg som tar
hand om ai-trafiken under början/slutet av deras flygrutter. Det innebär att de tack vare det här tillägget flyger riktiga
sid/stars baserat på aktiva landningsbanor på respektive flygplats. AIC tillåter också en stor frihet/flexibilitet för användaren
att själv justera de parametrar som tillägget för att styra ai-trafiken under start/sid respektive från den punkt där
ai-planen lämnar airwaysen/påbörjar en STAR fram till landning. Bl.a. så kan man få ordentlig separation av planen
(går att specificera önskat avstånd) så att planen kommer i en jämn ström precis i verkligheten.

Det är fortfarande bara i beta-stadiet men är väl värt att titta på för den som flyger mestadels offline med ai-plan.
Jag har bara testat AIC lite grand och bara på några enstaka flygplatser men tycket att det verkar fungera bra.

Det är ganska enkelt att använda och inga installationer krävs utan man kör programmet (2 .exe-filer) direkt
från den katalog där man packade upp zip-filen. Det är helt fristående ifrån FSX.
Än så länge så har programmet ganska begränsat antal storstadsområden som stöds (New York-området,
Los Angels, Chicago Dallas t.ex.) men det finns flera städer inkluderade som dock måste aktiveras manuellt.
Det ska även gå att själva konfigurera SID/STARS för andra flygplatser. Jag har dock inte testat något av dessa två funktioner än.

Mer info och länk till nedladdning finns på Avsim: http://forum.avsim.net/topic/447974-ai-controller-sid-jet-rou...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk

Hej allihop!

Nu var det bra längesen jag var aktiv här. Och för att summera det hela så flyger jag nu både Airbus X och 737 med gott resultat.
Vilken helt otrolig annan syn på flyg man får när man mestadels hängt i A2A C172 och RealAir Duke V2 och flugit VFR. Även fast det fortfarande är lika skoj.

Hur många aktiva flygare har vi här nu på ett ungefär? Jag vet att på FSNordic finns det några och även så på Flightsim.se
Det hade varit riktigt roligt att under vintern nu när IRL-flygningen tar en paus och simulatorn får mer kärlek kunna träffas över en helg någonstans här i Sverige och träffas, flyga, byta erfarenheter och lära sig av varandra.

Jag har både lokaler, utrustning och kontakter för att kunna anordna det hela då jag anordnat LAN i några år.

Blev så jäkla sugen nu när Flightsim-mässan går i England. https://www.facebook.com/FlightSim2014

Permalänk
Medlem

Jag försöker hinna med minst några gånger i veckan nu, flyger mest på vatsim med 737 men också 777 och mindre kärror.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Ingen som flyger längre eller?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Jodå, flyger var och varannan dag och just nu på väg tillbaka till Arlanda från Madrid

Permalänk
Skrivet av kroken:

Ingen som flyger längre eller?

blir 1-5 timmar i veckan man sitter och flyger, oftas på helger då...

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Jag flyger någon timme i veckan kanske. Är väldigt ny på FSX så håller på och lär mig.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

Fint! om någon är intresserad av att flyga en rutt tillsammans på tex vatsim så lägg ett pm

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Vad är vatsim för något?

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Permalänk
Medlem

Att bara skriva http://www.vatsim.net är kortare och mindre drygt.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Att bara skriva http://www.vatsim.net är kortare och mindre drygt.

håller med ^

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Var inte menat på ett drygt sätt utan mer en hint med glimten i ögat att man väldigt enkelt kan få svar på en sån simpel fråga på egen hand med en enkel sökning.

Permalänk
Medlem

Hej alla, jag loppisfyndade FSX 2004 A Century of Flight i somras för enbart 20 kr.
Spelet funkar, testat flyga lite olika maskiner inkl Jet, lärt mig hantera GPS o.s.v.

Fler här som lirar detta gamla spel och som kan ge lite tips och råd?

Permalänk
Skrivet av kroken:

Ingen som flyger längre eller?

Jorå! På final in till 19R ENGM

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Var inte menat på ett drygt sätt utan mer en hint med glimten i ögat att man väldigt enkelt kan få svar på en sån simpel fråga på egen hand med en enkel sökning.

Jo fast om man ändå ska bemöda sig med att svara på en fråga så kan man lika gärna göra det utan att länka till en sida som är skapad enbart för att tala om för frågeställaren att han är en lat jävel.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Nej, finns nog betydligt mer dryga personer än jag härinne och ja...tycker man kan anstränga sig lite grand själv om man har en så pass enkel fråga

Permalänk
Medlem

Om någon har frågor gällande flygning i allmänt eller 737an så svarar jag gärna på frågor. Flyger ju den till vardags.

Permalänk
Skrivet av Ridder:

Om någon har frågor gällande flygning i allmänt eller 737an så svarar jag gärna på frågor. Flyger ju den till vardags.

Väldigt hyggligt av dig och ska komma ihåg det