FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Sedan är det viktigt att tänka på att ju mer ögongodis du stoppar in, ju större risk
är det att det till slut blir mer än vad FSX kan hantera.

Dvs. i vissa fall blir det så mycket snygga vädertexturer, marktexturer, avancerade flygplan (t.ex. OMDG 737+777, i viss mån även Aerosoft A320) och snygga flygplatser att FSX kraschar.

http://support.precisionmanuals.com/kb/a108/vas-management-st...

Dom har fixat till det rätt bra i FSX-SE. Jag har inte än råkat ut för något problem med minne. Jämfört med vanliga fsx där crashade det rätt ofta pga det

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Självklart. Dom addons jag använder är:
FTX Global, Vector och open lc
Rex essential plus för väder texturer. Har bara inte köpt Rex 4 och softclouds än (har för mig att man får bättre performance av rex4 och soft )
Active sky next som genererar vädret

Och sen pmdg 737

Hur mycket kostar det totalt da? Exklusive planet som jag vet kostar typ 700 kr?

Skrivet av ThunderboltDrgn:

Sedan är det viktigt att tänka på att ju mer ögongodis du stoppar in, ju större risk
är det att det till slut blir mer än vad FSX kan hantera.

Dvs. i vissa fall blir det så mycket snygga vädertexturer, marktexturer, avancerade flygplan (t.ex. OMDG 737+777, i viss mån även Aerosoft A320) och snygga flygplatser att FSX kraschar.

http://support.precisionmanuals.com/kb/a108/vas-management-st...

Har hört det också. men det jag vill ha är väll ftx global, Rex 4, activesky, Och Sen något snyggt plan.
Är det en bra combo? Det bör väll inte bråka men minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Hur mycket kostar det totalt da? Exklusive planet som jag vet kostar typ 700 kr?

FTX Global ca 68 Euro
http://www.flightsimstore.com/product_info.php?currency=USD&p...

FTX Vector ca 48 Euro
http://www.flightsimstore.com/product_info.php?currency=USD&p...

FTX openLC ca 27 Euro
http://www.flightsimstore.com/product_info.php?currency=USD&p...

Så hela ftx packetet är ca 143 Euro

Rex ligger nog runt 50 euro och Active Sky Next är också ca 50 euro

ASN
http://secure.simmarket.com/hifi-tech-active-sky-next.phtml

REX Essential PLUS w/OverDrive
http://secure.simmarket.com/rex-rex-essential-plus-woverdrive...

REX 4 TEXTURE DIRECT - HD WITH SOFT CLOUDS
http://secure.simmarket.com/rex-rex4-texture-direct-hd-with-s...

Antingen köper man Essential eller Texture Direct. Det som är viktigt att tänka på är att Texture Direct inte har någon weather engine utan är bara texturer. Så köper man Texture Direct så får man antingen köra fsx vanilla weather engine (som jag tycker är skit) eller så köper man tex Active Sky Next. Jag har använt både REX och ASN, ASN är lätt bäst av dom två och jag tycker att det är något man borde ha

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

FTX Global ca 68 Euro
http://www.flightsimstore.com/product_info.php?currency=USD&p...

FTX Vector ca 48 Euro
http://www.flightsimstore.com/product_info.php?currency=USD&p...

FTX openLC ca 27 Euro
http://www.flightsimstore.com/product_info.php?currency=USD&p...

Så hela ftx packetet är ca 143 Euro

Rex ligger nog runt 50 euro och Active Sky Next är också ca 50 euro

ASN
http://secure.simmarket.com/hifi-tech-active-sky-next.phtml

REX Essential PLUS w/OverDrive
http://secure.simmarket.com/rex-rex-essential-plus-woverdrive...

REX 4 TEXTURE DIRECT - HD WITH SOFT CLOUDS
http://secure.simmarket.com/rex-rex4-texture-direct-hd-with-s...

Antingen köper man Essential eller Texture Direct. Det som är viktigt att tänka på är att Texture Direct inte har någon weather engine utan är bara texturer. Så köper man Texture Direct så får man antingen köra fsx vanilla weather engine (som jag tycker är skit) eller så köper man tex Active Sky Next. Jag har använt både REX och ASN, ASN är lätt bäst av dom två och jag tycker att det är något man borde ha

Jaha......
Trodde att det bara var att köpa tex 4 texture direct - HD with soft clouds, ftx global och Asn för att få ett snyggt spel.... Funkar det? Eller är det något annat sätt att "skära ner" på kostnaderna men ändå få ett snyggt spel?

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Jaha......
Trodde att det bara var att köpa tex 4 texture direct - HD with soft clouds, ftx global och Asn för att få ett snyggt spel.... Funkar det? Eller är det något annat sätt att "skära ner" på kostnaderna men ändå få ett snyggt spel?

Tack för hjälpen

Ja men visst, du behöver inte vector och openLC. Det funkar hur bra som helst det sättet du tänker på.

Här är en liten comparison video för ftx där du kan se skillnaden mellan dom olika.

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem

Ni som har Rift DK2, ni har väl inte missat denna Kickstarter: FlyInside FSX / Prepar3D?

Har bara testat Prepar3D-versionen än och det fungerar riktigt bra faktiskt. Timewarp gör att det faktiskt blir spelbart trots att man bara får typ 30+ fps i vanliga fall. FSX-versionen ska fungera minst lika bra samt att det där finns lite fler funktioner.

Underbart att glida runt och bara träna landningar med NGX.

Testa alphan, det är helt klart värt det!
http://flyinside-fsx.com/

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk

PMDG 737 NGX

Hejsan! Har en liten fråga, jag har nu flygit PMDG 737 NGX i några månader, men något jag stör mig på är när skall du veta att det är dags för att gå ner för landning? Vad betyder igentligen top of descent? Är det då de är dags o gå ner?

/Kevin

Permalänk
Medlem

@Storanyman:

Jo precis. Dyker upp en liten symbol på FMCn. MCDUn MFDn. Och sen sätter du runt 2500ft i höjd.
Det beror lite på chartsen vad som gäller men som en regel brukar 2500 funka.

Permalänk
Skrivet av sky90:

@buskevin:

Jo precis. Dyker upp en liten symbol på FMCn. MCDUn MFDn. Och sen sätter du runt 2500ft i höjd.
Det beror lite på chartsen vad som gäller men som en regel brukar 2500 funka.

Tack så mycket för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

får komma tillbaka i tråden eftersom att jag är lite trög och har allt för många frågor....
Köpte en joystick och började att flyga 737 vanilla.
Laddade ner några gratis grafik addons så är grafiken räcker för tillfället.
Det som jag nu blir intresserad av är ett riktigt plan.

Har förståt att pmdg är the way to go men vet inte vilken!
Förstår att 777 är bättre för långa ruter medans 737 för kortare men vilken flyger ni med eller började med och vilken är den som de lägger mest tid på "mest detaljerad"
Behöver inte vara det som är enklast utan det som jag kan ha mest kul med:D

Permalänk
Medlem

@Foxmaner:

Det är lite som BMW/Mercedes det här med vilket addon som är bäst, så jag börjar med att påpeka att mitt tycke och svar är en åsikt och inget annat.

Mest addon för stålarna får du från Aerosoft Aribus. Det finns två varianter A318/A319 och A320/a321. I princip identiska men kul att kunna välja lite som man vill. Säljs även tillsammans i en sk. bundle. Oavsett vilken version du väljer kan du köra 'shared cocpit' väldigt kul om man är två!

Du får nog leta rätt länge efter någon som inte är nöjd med sin A3XX från Aerosoft.

Nu har jag sagt det så över till PMDG.
Största skillnaden, om man bortser från att det är olika 'fabrikanter' på planet är att PMDG även hanterar fel. Som t ex. motorbrand osv, 'bussen' gör inget sånt.

Nu vet jag inte vilken version du kör FSX eller FSX Steam Edition. Kör du steam funkar PMDG bättre enligt mig. Vad Dovetail gör med fsx i framtiden vågar jag inte stå för. Aerosoft/PMDG har fullt stöd för vanliga FSX.

Kanske skulle svara på din fråga?
PMDG 737 är en helt underbar produkt och ett väldigt intressant flygplan och jag hade valt det framför T7 för att jag tycker att det är ett roligare flygplan helt enkelt. Och räckvidden tar dig från Sverige till Afrika om du så vill. Själv flyger jag (och kanske de flesta) kortare rutter för att ligga i crousen är rätt tråkigt. Roligare att fightas med dassigt väder och krabba lite på finalen... Så runt 1-2h brukar det bli. Ligga 20 timmar på FL430 är rätt tråkigt om du frågar mig.
Så 737an flyger kortare men inte kort-kort om man säger så. Ett annat tips är ju annars att flyga en del av rutten i taget. Typ jorden runt med lite mellanlandningar. Tips bara.

tl;dr
737 men klappar inte hjärtat lite för en Airbus ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sky90:

@Foxmaner:

Det är lite som BMW/Mercedes det här med vilket addon som är bäst, så jag börjar med att påpeka att mitt tycke och svar är en åsikt och inget annat.

Mest addon för stålarna får du från Aerosoft Aribus. Det finns två varianter A318/A319 och A320/a321. I princip identiska men kul att kunna välja lite som man vill. Säljs även tillsammans i en sk. bundle. Oavsett vilken version du väljer kan du köra 'shared cocpit' väldigt kul om man är två!

Du får nog leta rätt länge efter någon som inte är nöjd med sin A3XX från Aerosoft.

Nu har jag sagt det så över till PMDG.
Största skillnaden, om man bortser från att det är olika 'fabrikanter' på planet är att PMDG även hanterar fel. Som t ex. motorbrand osv, 'bussen' gör inget sånt.

Nu vet jag inte vilken version du kör FSX eller FSX Steam Edition. Kör du steam funkar PMDG bättre enligt mig. Vad Dovetail gör med fsx i framtiden vågar jag inte stå för. Aerosoft/PMDG har fullt stöd för vanliga FSX.

Kanske skulle svara på din fråga?
PMDG 737 är en helt underbar produkt och ett väldigt intressant flygplan och jag hade valt det framför T7 för att jag tycker att det är ett roligare flygplan helt enkelt. Och räckvidden tar dig från Sverige till Afrika om du så vill. Själv flyger jag (och kanske de flesta) kortare rutter för att ligga i crousen är rätt tråkigt. Roligare att fightas med dassigt väder och krabba lite på finalen... Så runt 1-2h brukar det bli. Ligga 20 timmar på FL430 är rätt tråkigt om du frågar mig.
Så 737an flyger kortare men inte kort-kort om man säger så. Ett annat tips är ju annars att flyga en del av rutten i taget. Typ jorden runt med lite mellanlandningar. Tips bara.

tl;dr
737 men klappar inte hjärtat lite för en Airbus ändå?

Oj tack för det svaret. Men du gjorde det inte direkt enklare för mig
Kollade nu på airbus och det priset och det den såg ut att innehålla såg ju riktigt nice ut.
Men den funkar alltså inte med steam? Jag kör steam.
Och får man med den ground servicen i köpet eller vad det ett till addon? Om det nu ingår så gör det väll inte det i pmdg.

Du sa också att man fick mest bang for the buck här. Men finns det något övertag pmdg har? skiljer ju rätt så mycket lixom i pris.
//fox

Edit: tyckte att det stod "free shipping" på den. Är det en cd? går det att få den digitalt?
Edit2: hur är airbus att flyga mot boeing? Har hört att den ska vara "enklare" eller "tråkigare" Vad menas med det?

Permalänk
Medlem

@Foxmaner:
Steam
Det fungerar med Steam Edition Men inte officiellt. Tydligen lite krångligt att hänga på Dovetail(stema edition utvecklaren/publicisten).
PMDG ska fungera 100% vad jag hört.

Ground service inger ej till någon. Du får lite APUer och annat statiskt till båda dock men ingen catering eller tug osv.

Pris
Båda bussarna blir dina(318/319/320/321) för 53 eur och komplett 737(737-800/900 737-600/700) landar på 95 USD. Då funkar bussen på både FSX och Prepared3d om du känner för att uppgradera. Båda finns som DVD eller digitalt. Bussen kommer med lite annat smått å gott som FS2Crew och som jag nämnde tidigare möjligheten till Multi Crew(2 pers) mm.

Aerosoft

Flyga
737an är mer 'hands on' och om ska försöka förklara skillnaden så 'pekar' man bussen dit man vill att den ska gå och sedan sköter datorerna ombord resten, ungefär. Medans Boeing är mer som en gigantisk Cessna. Men att kalla bussen för tråkigt vet jag inte om jag håller med om. Alla som gillar Boeing kommer så klart lyncha mig för det uttalandet dock :>
Det brukar ju ändå vara rätt mycket autopilot inblandat i båda och kanske 5-7% manuell flygning så om det spelar så där jätte stor roll vette katten.

Du kan kolla på bussen här och 737an här

Permalänk

Aerosoft har ju även en A330 under utveckling, jag vet inte hur långt de har kommit
men jag skulle tro att det kan tänkas komma runt årsskiftet eller i början på nästa år.

Sedan så har vi också Flightsimlabs som har en A320 på gång. Den förväntas att ligga
på eller över PMDG i nivå när det kommer till systemsimulering men när den förväntas
komma vet jag inte. Nästa år någon gång kanske.

Till sist så finns det en lite mindre utvecklare vid namn Qualitywings som för närvarande
har två trevliga produkter på marknaden. Dels 757 och dels paketet med Bae146/Avro RJ.
Snäppet under Aerosoft i systemsimulering men ändå två klart prisvärda produkter.
Jag tror 757an ligger på runt 200kr i pris medan Bae146/Avro RJ ligger lite högre.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

@sky90
@ThunderboltDrgn tnx för alla svar:D får se vad jag vill ha. Men airbusen sägs ju vara "lättare att flyga" så vet inte om det är en bra början.

Men nu då jag vill plöja ner lite pengar i detta så undrar jag om man behöver några program som te.x flygplanerare eller vad det nu finns mer man behöver. Eller räcker det bara att köpa planen och sen så är man klar?

Permalänk
Medlem

@Foxmaner:

Tror jag gör bäst i att inte ens nämna hur mycket jag har plöjt ner på addons/sceenery mm genom åren utan jag rekommenderar nog helt enkelt att börja någon stans annars blir man nog rätt avskräckt. Det är en väldigt rolig hobby, och över lag en rätt billig sådan om man jämför med annat. Det är bara lite(för) svårt att 'hoppa' in i med alla nya grejer. "man måste ha".
Men det du tänker på är nog PFPX med/utan TopCat. Runt 30-40 euro. Planera kan du göra online gratis men inte med samma precision(flygtid, bränsle,vikt och sånt). Aerosoft skickar med ett enklare verktyg för detta dock.
När du är klar med det behöver du kolla upp lite charts, dom brukar finnas på nätet och då oftast på olika myndigheters hemsida för flygtrafik eller olika VAs (Virtual Arilines) typ som här

Det är liksom helt ok att inte fatta ett jotta av allt sånt här, plus ha koll på planet. Det är inte CS:GO direkt :>

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

@sky90
@ThunderboltDrgn tnx för alla svar:D får se vad jag vill ha. Men airbusen sägs ju vara "lättare att flyga" så vet inte om det är en bra början.

Men nu då jag vill plöja ner lite pengar i detta så undrar jag om man behöver några program som te.x
flygplanerare eller vad det nu finns mer man behöver. Eller räcker det bara att köpa planen och sen så är man klar?

Qualitywingsplanen är ganska lätta att flyga, i synnerhet 757an.

Gällande flygplanering så är nog PFPX det bästa alternativet för en heltäckande lösning, i synnerhet om du vill ha väderaddons.

Jag personligen flyger utan väderaddons och använder Aerosofts Flightsim commander tillsammans med rutter
från route finder eller rutter gjorda manuellt. För Aerosofts A320 så duger den medföljande bränsleplaneraren
alldeles utmärkt. I synnerhet i början så här så räcker den till mer än väl.

Gällande PMDG så är det lite krångligare men jag brukar göra en uppskattning om hur mycket bränsle som går
åt och sedan när man programmerar FMCn så räknar ju den ut beräknas mängd bränsle kvar vid destinationen.
Då kan man justera lite vid behov. Dock gäller det att komma ihåg att vid motvind på marschhöjd så går det åt
mer bränsle. Jag flyger mestadels med statiskt väder och vind vilket innebär att vinden blåser med 25knops fart
från en rakt västlig riktning. Det innebär att jag på en flight som är 4500nm brukar lägga till kanske 4-5 ton extra
bränsle eftersom motvinden gör att det går åt den mängden extra bränsle beroende på att motvinden gör att
flygningen tar längre tid vilket gör att det går åt mer bränsle.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Qualitywingsplanen är ganska lätta att flyga, i synnerhet 757an.

Gällande flygplanering så är nog PFPX det bästa alternativet för en heltäckande lösning, i synnerhet om du vill ha väderaddons.

Jag personligen flyger utan väderaddons och använder Aerosofts Flightsim commander tillsammans med rutter
från route finder eller rutter gjorda manuellt. För Aerosofts A320 så duger den medföljande bränsleplaneraren
alldeles utmärkt. I synnerhet i början så här så räcker den till mer än väl.

Gällande PMDG så är det lite krångligare men jag brukar göra en uppskattning om hur mycket bränsle som går
åt och sedan när man programmerar FMCn så räknar ju den ut beräknas mängd bränsle kvar vid destinationen.
Då kan man justera lite vid behov. Dock gäller det att komma ihåg att vid motvind på marschhöjd så går det åt
mer bränsle. Jag flyger mestadels med statiskt väder och vind vilket innebär att vinden blåser med 25knops fart
från en rakt västlig riktning. Det innebär att jag på en flight som är 4500nm brukar lägga till kanske 4-5 ton extra
bränsle eftersom motvinden gör att det går åt den mängden extra bränsle beroende på att motvinden gör att
flygningen tar längre tid vilket gör att det går åt mer bränsle.

Men ¨måste¨ man ha pfpx för att flyga en pmdg 737 pga bränsleplaneringen?
Och finns det någon gratis program med samma funktionalitet som aerosofts men funkar för pmdg?

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Men ¨måste¨ man ha pfpx för att flyga en pmdg 737 pga bränsleplaneringen?
Och finns det någon gratis program med samma funktionalitet som aerosofts men funkar för pmdg?

Nej inte alls. Som jag skrev så använder jag själv inte PFPX utan brukar "beräkna" bränsle manuellt.
Eller snarare höftar till lite. Virtuellt jetbränsle är ju gratis så då är det inte så noga om du har lite "extra"
reserv vid landning. Det är mest upp till dig hur noga/seriös/realistisk du vill vara.

Jag vet inte om det finns gratisprogram till 737an, jag tror inte det eller jag känner i alla fall inte till något.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Nej inte alls. Som jag skrev så använder jag själv inte PFPX utan brukar "beräkna" bränsle manuellt.
Eller snarare höftar till lite. Virtuellt jetbränsle är ju gratis så då är det inte så noga om du har lite "extra"
reserv vid landning. Det är mest upp till dig hur noga/seriös/realistisk du vill vara.

Jag vet inte om det finns gratisprogram till 737an, jag tror inte det eller jag känner i alla fall inte till något.

Idiotförklara mig inte nu. Men eftersom att bränslet är "gratis" varför då inte bara ladda fullt? eller ska man inte landa med för mycket bränsle eller något?

Hittade denna http://onlineflightplanner.org/ har någon använt den? ska iallfall prova den

Permalänk

Det beror på hur långt du ska flyga och vilket flygplan du har. För en 737 eller A320 så är skillnaden inte
skillnaden mellan halvtank och fulltanks så jättestor men på ett långdistansplan så är det en enorm skillnad.
På en 737 eller A320 så skiljer det 9-10 ton mellan halvtank och fulltank. Det är som sagt inte så stor skillnad
men på en A330 eller 777 så handlar det om 50-60-70 ton bränsle.

För mycket bränsle gör planet onödigt tungt och det i sig försämrar prestandan samt ökar bränsleförbrukningen
rätt ordentligt. Det begränsar även vilka flygplatser du kan flyga från. Ett fulltankat plan kräver betydligt längre startbana
jämfört med en som bara har 1/3 bränslemängd ombord. Sedan så måste du ha i åtanke att ett flygplan inte får vara
för tungt vid start (MTOW) och som du säger
ej heller för tungt vid landning (MLW).

Jag tillhör dem som även flyger widebodies på korta rutter. Den senaste rutten var från Gatwick till Portela (Lissabon, Porugal).
Planet var en 777 och jag tankade upp det till c:a 25ton. Om du då tänker på att bränslekapaciteten är c:a 145ton
så skulle det ha blivit c.a 120 ton extra onödigt bränsle att släpa runt på.

Det är som om du skulle packa ner matsäck för en hel vecka om du bara ska ut och vandra över dagen.
Visst ett par extra mackor och drickor gör kanske inte så stor skillnad på vikten och hur mycket energi du
gör av med. Hade du packat med matsäck för en hel vecka så hade det blivit onödigt tungt vilket hade inneburit
att du hade gjort av med mer energi vilket i sin tur innebär att du behöver äta mer vilket innebär att du behöver
mer mat med dig vilket innebär tyngre vikt.... Du hade inte heller orkat gå lika långt eller fort.

Helt enkelt så innebär för mycket matsäck/bränsle (den extra vikten) att det blir en ond cirkel.
Mer bränsle=högre vikt=högre förbrukning=mer bränsle som går åt=högre vikt...

=========

Förövrigt så meddelade Aerosoft idag på sitt supporterforum att deras nya CRJ kommer att släppas om
exakt 4 veckor om allt går som det ska. A330 beräknas också komma innan årets slut även om det var
mer osäkert. Dock så är det i alla fall en fingervisning om när planet släpps.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ för rutter och bränsleplanering är www.simbrief.com vilket är gratis om man inte vill använda den senaste AIRAC

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk

Prepare3d och FSX är det samma spel? Fattar typ noll här och är ganska ny inom FSX och vill bredda mina kunskaper lite.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

Prepare3d och FSX är det samma spel? Fattar typ noll här och är ganska ny inom FSX och vill bredda mina kunskaper lite.

Simulatorer, inte spel!

Enkelt förklarat så bygger P3D på FSX men det är mycket mer utvecklat och använder bättre teknik idag. Lockheed Martin köpte rättigheterna för att bygga en egen produkt med Microsofts teknik. De är hyfsat kompatibla med varandra så många addon funkar i båda, men inte alla.

Det står lite mer om det här.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_Prepar3D

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Skrivet av Wooe:

Simulatorer, inte spel!

Enkelt förklarat så bygger P3D på FSX men det är mycket mer utvecklat och använder bättre teknik idag. Lockheed Martin köpte rättigheterna för att bygga en egen produkt med Microsofts teknik. De är hyfsat kompatibla med varandra så många addon funkar i båda, men inte alla.

Det står lite mer om det här.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_Prepar3D

Okej då förstår jag. Är P3D mer stabilt änn FSX? Och så som jag förstått det så går det inte att få tag i P3D som privat person, stämmer detta? Aja håller mig nog ändå till FSX

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk

Någon som har några konkreta tips angående autopilot? Jag klarar typ av att ställa in den på höjd och fart men hur gör man om man ska låta den navigera själv? Tex. Från Arlanda till Kastrup?

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

Någon som har några konkreta tips angående autopilot? Jag klarar typ av att ställa in den på höjd och fart men hur gör man om man ska låta den navigera själv? Tex. Från Arlanda till Kastrup?

Beror ju på vilket plan. Om du kör med vanilla så går du in på "flightplanner" och programmerar rutten. sen så ska det finnas någon "vor holder" eller något sånt.

Om det är något mer komplext plan så är det lite svårare att förklara men googla bara. där skriver du in waypointsen i "fmc:n"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

Okej då förstår jag. Är P3D mer stabilt änn FSX? Och så som jag förstått det så går det inte att få tag i P3D som privat person, stämmer detta? Aja håller mig nog ändå till FSX

Jag kör inte P3D själv men som jag förstått det så är det stabilare. Det kan nytja modern hårdvara bättre än FSX.
Det finns en academic-licens du kan köpa i studiesyfte. En del tvistar om den är till för studier eller för flygstudenter, men det är inte så att någon kommer att ta den från dig om man inte är rätt sorts person. Det är bara att köpa.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Beror ju på vilket plan. Om du kör med vanilla så går du in på "flightplanner" och programmerar rutten. sen så ska det finnas någon "vor holder" eller något sånt.

Om det är något mer komplext plan så är det lite svårare att förklara men googla bara. där skriver du in waypointsen i "fmc:n"

Jag har börjat lite smått med Boeing 737 ingen köpt variant utan den som finns i simulatorn. Jag tackar för tipset. Ska kolla upp de.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

Jag har börjat lite smått med Boeing 737 ingen köpt variant utan den som finns i simulatorn. Jag tackar för tipset. Ska kolla upp de.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha. Men då ska du bara gå in på freeflight och välja plan. Sen så går du in på "flightplanner" skriver från vart- till. Och sen väljer du typ "high airways" så får du en rutt som redan är utskriven då du spawnar sen.