Permalänk
Medlem

Frågan är om man ska välja denna eller AOC u3477Pqu (21:9)?
Gillar 21:9 men G-sync skulle möjligtvis väga över till Asus-skärmens fördel. Spelar inte FPS online utan bara singleplayer i stort sett så 144hz är hyffsat ointressant för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fu_Ek:

Frågan är om man ska välja denna eller AOC u3477Pqu (21:9)?
Gillar 21:9 men G-sync skulle möjligtvis väga över till Asus-skärmens fördel. Spelar inte FPS online utan bara singleplayer i stort sett så 144hz är hyffsat ointressant för mig.

Högre Hz gynnar alla, inte bara dom som spelar online FPS. Det eliminerar effektivt all motion blur, ännu mer ju högre Hz det blir. Om du lägger på ULMB, Lightboost eller vad det nu än heter på den skärmen du har så finns det knappt någon motion blur kvar. Finns folk som får huvudvärk av för låg Hz, blandt annat jag.

Permalänk
Medlem

Jo lutar åt Asusskärmen just för g-sync och högre hz

Permalänk

Många reviews på youtube säger att priset kommer vara $650 till $750, vilken blir mycket billigare än i Sverige. Någon som har kollat upp om det blir billigare att beställa från USA eller liknande?

EDIT: Kollade på valuta.se och i svensk krona så är det $1,100. Lite mer än dom betalar

EDIT: Kollade på ASUS hemsida och där står det $800. Undra vilka hemsidor från USA man kan kolla på. Ah, $800 är säkert innan deras "taxes".

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tänk på att alla priser i usa skrivs ut utan moms. Dock är den inte så hög som våran. Sen vad jag sett så säljs den för 799 på de ställen som börjat sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Högre Hz gynnar alla, inte bara dom som spelar online FPS. Det eliminerar effektivt all motion blur, ännu mer ju högre Hz det blir. Om du lägger på ULMB, Lightboost eller vad det nu än heter på den skärmen du har så finns det knappt någon motion blur kvar. Finns folk som får huvudvärk av för låg Hz, blandt annat jag.

Håller med. Jag får betydligt mindre ont i ögonen tack vare 144hz (eller ja, tack vare >60hz), tycker det väger tyngre än G-sync som jag nästan inte märker någon stor skillnad på om jag ska vara helt ärligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohamster:

Bara lägga till sitt kort i nv_dispwi.inf och köra, inget direkt ovanligt.

Det finns info på det forumet.

Ingen prestandaskillnad i de spel jag spelar.

Provade med Quadro 340.66-drivisen från sidan du länkade, men har fortfarande samma problem med att Windows inte upplever det som en G-Sync skärm när man stänger av den och sätter på den igen :\

Du minns inte om det var något annat du ändrade på, förutom drivrutinen, innan det löste sig för dig?

Permalänk
Skrivet av rsw:

Provade med Quadro 340.66-drivisen från sidan du länkade, men har fortfarande samma problem med att Windows inte upplever det som en G-Sync skärm när man stänger av den och sätter på den igen :\

Du minns inte om det var något annat du ändrade på, förutom drivrutinen, innan det löste sig för dig?

Nej tyvärr, det har dykt upp ett par drivare till på guru3d, kanske kan vara värt att testa dessa?

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk

Någon mer än jag som får "out of range" då och då?, enda lösning är för mig är att plocka ut kabeln från datorn och koppla in den igen, sjukt wierd - men funkar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Någon mer än jag som får "out of range" då och då?, enda lösning är för mig är att plocka ut kabeln från datorn och koppla in den igen, sjukt wierd - men funkar..

Det ska vars en bug i nvidias senaste driver 340.52. Prova 337 istället eller invänta nästa.

Permalänk

Sedan har jag märkt, ifall jag sätter på ULMB så tjuter min skärm lite om man lysnar rakt ovanför? Bara min eller gör andras det med? Mina knappar är lite tröga ibland och får trycka 2-3 gånger innan jag tar bort 'gameplus' eller ska byta Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Sedan har jag märkt, ifall jag sätter på ULMB så tjuter min skärm lite om man lysnar rakt ovanför? Bara min eller gör andras det med? Mina knappar är lite tröga ibland och får trycka 2-3 gånger innan jag tar bort 'gameplus' eller ska byta Hz

Har inte hör något ljud men knapparna är lite tröga/sega ibland. Kan det inte bli måndag snart så man får åka hem och fixa till problemen :(.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

får bara "out of range" när jag startar spel?

Edit: drog ur DP kabeln och satte i igen nu funka det.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Skrivet av HampZZ:

får bara "out of range" när jag startar spel?

Edit: drog ur DP kabeln och satte i igen nu funka det.

Drivrutinsbugg, dra ur dp kabeln och sätt i den igen.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem

tycker den saknar svärta.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk

En liten update: fick hem min tredje Swift i förra veckan, utan döda pixlar men med samma irriterande ghosting som exemplaren innan. Ghostingens karaktär ändras något om jag ändrar mellan "off" och "normal" i OD-menyn men den är hela tiden där oavsett om det är i Windowsmiljö eller i spel. Effekten är närvarande i alla hz-lägen, ULMB och G-sync. Det blir tydligt när svarta/mörka föremål rör sig över ljus bakgrund, exempelvis när man scrollar här i forumet eller minimerar webläsaren och drar runt den på skrivbordet. Har kört min VG248QE inkopplad samtidigt och skillnaden är som natt och dag, den visar ingen tillstymmelse överhuvudtaget till någon form av eftersläpningar som Swiften gör. BF3/4 och CS:GO är en betydligt angenämare upplevelse på VG248QE än på Swiften vilket känns tråkigt när det ska vara en premiumskärm för nästan tredubbla priset. Det vore intressant att veta om det gäller alla Swift-skärmar eller om det bara vissa exemplar. Någon fler som känner igen sig?

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Medlem

Har nyss beställt en skärm. Är så rädd att det ska vara döda pixlar och fel på den... =/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Ja, verkar som nästa batch levererats. Finns många inne på Komplett t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ligist_137:

En liten update: fick hem min tredje Swift i förra veckan, utan döda pixlar men med samma irriterande ghosting som exemplaren innan. Ghostingens karaktär ändras något om jag ändrar mellan "off" och "normal" i OD-menyn men den är hela tiden där oavsett om det är i Windowsmiljö eller i spel. Effekten är närvarande i alla hz-lägen, ULMB och G-sync. Det blir tydligt när svarta/mörka föremål rör sig över ljus bakgrund, exempelvis när man scrollar här i forumet eller minimerar webläsaren och drar runt den på skrivbordet. Har kört min VG248QE inkopplad samtidigt och skillnaden är som natt och dag, den visar ingen tillstymmelse överhuvudtaget till någon form av eftersläpningar som Swiften gör. BF3/4 och CS:GO är en betydligt angenämare upplevelse på VG248QE än på Swiften vilket känns tråkigt när det ska vara en premiumskärm för nästan tredubbla priset. Det vore intressant att veta om det gäller alla Swift-skärmar eller om det bara vissa exemplar. Någon fler som känner igen sig?

Det är inte det som kallas screen door effect du menar isåfall kan du läsa lite mer i denna tråd. http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1281723-rog-swift-p...

Permalänk
Skrivet av grahnen:

Det är inte det som kallas screen door effect du menar isåfall kan du läsa lite mer i denna tråd. http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1281723-rog-swift-p...

Har letat febrilt efter rätt benämning på problemet och det som verkar beskriva det bäst är "inverse ghosting" men jag vet inte om det finns nån bättre benämning. Vid OD "off" är det ingen glow när jag scrollar, däremot blir det svaga gröna/röda eftersläpningar runt bilder och skarpa kanter, samt att det känns som om skärmen körs i lägre hz än 144. Sätter jag OD på "Normal" så känns skärmen rappare men då uppstår genast glow efter svart text mot ljus bakgrund. Även i spel så uppstår en "slöja" från mörka föremål mot ljus bakgrund. "Extreme"-läget späder på effekten ytterligare. Jag hade kanske inte lagt märke till fenomenet om jag hade kommit från en 60hz skärm innan men nu är det svårt att låta bli att tänka på det när jag väl har upptäckt det Såg att du också verkar haft strul med några stycken, har du hittat nån som är felfri?

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Medlem

Ja den jag fick hem som nummer 4 gillar jag. Vad jag har kommit fram till så är det frc / temporal dithering som orsakar screen door effect eller vertical stripes. Men jag kanske har fått det om bakfoten. Åter igen asus är tysta.

Permalänk
Medlem

PCPER drog ihop ett system med 3 stycken ROG Swift och 3 strycken GTX 780Ti (ett måste eftersom de har en DP). Det är inte officiellt supportat än, utan de fick en speciell driver med stöd för det. Men kommer snart.

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/NVIDIA-G-Sync-Sur...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ligist_137:

Har letat febrilt efter rätt benämning på problemet och det som verkar beskriva det bäst är "inverse ghosting" men jag vet inte om det finns nån bättre benämning. Vid OD "off" är det ingen glow när jag scrollar, däremot blir det svaga gröna/röda eftersläpningar runt bilder och skarpa kanter, samt att det känns som om skärmen körs i lägre hz än 144. Sätter jag OD på "Normal" så känns skärmen rappare men då uppstår genast glow efter svart text mot ljus bakgrund. Även i spel så uppstår en "slöja" från mörka föremål mot ljus bakgrund. "Extreme"-läget späder på effekten ytterligare. Jag hade kanske inte lagt märke till fenomenet om jag hade kommit från en 60hz skärm innan men nu är det svårt att låta bli att tänka på det när jag väl har upptäckt det Såg att du också verkar haft strul med några stycken, har du hittat nån som är felfri?

Det du beskriver låter som en normal sidoeffekt av overdrive. Går att se på UFO-bilderna från testet:

http://www.sweclockers.com/recension/19072-asus-rog-swift-pg2...

Detta är långt ifrån unikt till Swift PG278Q, utan snarare typiskt för hur overdrive fungerar. Släpningarna minskar rejält men det dyker också upp skuggor istället och det uppstår sådant på alla skärmar med overdrive. Ett sätt att dölja detta är med periodisering av bakgrundsbelysningen, så lite synd att ULMB inte fungerar ihop med G-sync.

Permalänk

Ja det är den effekten jag upplever. Det är dock väldigt frustrerande att min betydligt billigare VG248QE trumfar Swiften på den fronten, rätt rejält dessutom. Det som är svårt för mig som konsument är att veta om just mina exemplar beter sig annorlunda än vad det är tänkt, eller om den fungerar som den ska trots att en skärm som är 5000:- billigare har mindre eftersläpning. Ja ULMB och G-sync kombinerat vore helt fantastiskt, det kanske kommer i #framtiden

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Avstängd

Som Laxpuddingen säger är det helt normal, samma på min och ALLA andra har samma fenomen, antingen kör du med OD på normal eller av.
Så enkelt är det

Jag märker det enbart när jag tittar efter det i Windows, men absolut inte i spel och det är ju ändå det som betyder något!

Permalänk
Bildexpert 📺

VG248QE kan tweakas till att använda Lightboost och då får du samma effekt som ULMB - ifall du nu har gjort det vill säga.

VG248QE tycks också använda pulsbreddmodulering för att reglera ljusstyrkan och en positiv sidoeffekt skulle kunna vara att det minskar skuggorna från overdrive. Ifall släpningar/overdrive-skuggor blir tydligare när du kör VG248QE med ljusstyrkan på max och sedan minskar när du sänker ljusstyrkan så vet du att du har den fördelen. "Trace Free"-inställningen ger också lite fler alternativ än PG278Q:s tre lägen och där kanske du har en kompromiss som passar dig bättre.

Det är i vilket fall antagligen inget som helst fel på ditt exemplar av PG278Q utan du upplever lite olika karaktärer där du inte helt oväntat baserar din referens på den skärm du är mest van med.

Permalänk
Medlem

Jag har fått min skärm nu och det verkar inte finnas några som helst döda pixlar eller andra fel med den! Väldigt nöjd än så länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Inga fel på första försöket? Grattis!

Köp en lott mistahh!

Själv köpte jag först en skärm som had mycket bleed i underkant och två döda pixlar så den skickade jag tillbaka direkt på öppet köp.

Beställde två nya på en gång efter att ha läst om tvivelaktig kvalité

Den andra skärmen hade mycket bleed och en död pixel och en blå pixel som aldrig släcks så den åker tillbaka enligt Asus Zero Bright Dot garanti.
Den tredje skärmen har inte någon nämnvärd bleed och endast en röd sub-pixeln är död ute i kanten av skärmen så nu överväger jag att behålla den eftersom jag sannolikt inte kommer få någon bättre skärm även om jag skulle beställa hem fler för kontroll...

Synd att Asus inte har lika högra kvalitétskrav som sina kunder, enligt garantin så är ju 5 döda pixlar helt acceptabelt.

Att du fått en felfri produkt låter ju nästan för bra för att vara sant! Grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pott:

Köp en lott mistahh!

Själv köpte jag först en skärm som had mycket bleed i underkant och två döda pixlar så den skickade jag tillbaka direkt på öppet köp.

Beställde två nya på en gång efter att ha läst om tvivelaktig kvalité

Den andra skärmen hade mycket bleed och en död pixel och en blå pixel som aldrig släcks så den åker tillbaka enligt Asus Zero Bright Dot garanti.
Den tredje skärmen har inte någon nämnvärd bleed och endast en röd sub-pixeln är död ute i kanten av skärmen så nu överväger jag att behålla den eftersom jag sannolikt inte kommer få någon bättre skärm även om jag skulle beställa hem fler för kontroll...

Synd att Asus inte har lika högra kvalitétskrav som sina kunder, enligt garantin så är ju 5 döda pixlar helt acceptabelt.

Att du fått en felfri produkt låter ju nästan för bra för att vara sant! Grattis!

De som har fått felaktiga produkter skriker högst, resten är hemma och spelar.
Jag har inte testat skärmen så mycket än men ska göra det under helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Avstängd

WTF!!
6590 kr för skönheten hos Proshop, är det möjligt ?