Asus ROG Swift PG278Q 27" 1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Ursäkta för dubbelpost men hittade det här om flicker som många upplever. Hoppas det förklarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Man ska aldrig säga aldrig. I tråden på Overclock.net så är det flera som har fått väldigt undermåliga exemplar flera gånger och behövt byta ut den. Men återigen så vet man inte heller om problemen kommer från fabriken, från transportering eller något annat. Massa möjliga saker..

Ja, det är riktigt tråkigt när man inte vet vad som är problemet. Och ASUS vägrar säga något om den saken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Ursäkta för dubbelpost men hittade det här om flicker som många upplever. Hoppas det förklarar det.

Haha, precis det jag trodde

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ah, så det är därför vissa har flickerproblem i loading screens. I många spel (tex BF) går ju fps:en ner till runt 30 när den laddar nästa omgång.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

Ah, så det är därför vissa har flickerproblem i loading screens. I många spel (tex BF) går ju fps:en ner till runt 30 när den laddar nästa omgång.

Precis. Det finns hur många spel som helst som lider av undermålig FPS i just loading screens så det är ganska oundvikligt att man får flicker när det visats vara en restriktion av G-Sync. Man kan ju bara hoppas att Nvidia och/eller Asus på något sätt kan eliminera detta problem.

Permalänk

Tjena folket, tänkte kolla här istället för att starta en ny tråd, köpte ett gtx 970 och en benq xl2420z i lördags, och skärmen tilltalar mig verkligen inte alls. Tänkte att jag skulle testa en benq för 3390:-, då 7490:- för en skärm känns saftigt, men nu känns det som att Swift är den "enda" lösningen!

Frågan är nu, kommer mitt grafikkort orka driva en Swift? Har inte direkt behovet av att spela ultra på allt. (har inte klockat grafikkortet eller min 4770k)

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad var det som inte tilltalade dig med XL2420Z?

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni om dom här?:

G-Sync laggy below 60 FPS

Performance decrease with ASUS ROG SWIFT

Vore nice om Sweclockers kunde uppdatera sin ROG SWIFT recension när drivrutiner blir mogna/mognare.

Skrivet av Robban031:

Tjena folket, tänkte kolla här istället för att starta en ny tråd, köpte ett gtx 970 och en benq xl2420z i lördags, och skärmen tilltalar mig verkligen inte alls. Tänkte att jag skulle testa en benq för 3390:-, då 7490:- för en skärm känns saftigt, men nu känns det som att Swift är den "enda" lösningen!

Frågan är nu, kommer mitt grafikkort orka driva en Swift? Har inte direkt behovet av att spela ultra på allt. (har inte klockat grafikkortet eller min 4770k)

Borde gå bra det. Så länge du är klar över att FPS-dropp under 30 kommer upplevas som jävliga då G-Sync inte hanterar sub-30 FPS särskilt bra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mars SSX:

Vore nice om Sweclockers kunde uppdatera sin ROG SWIFT recension när drivrutiner blir mogna/mognare.

Testet baseras på några dagars utvärdering med låneexemplar som sedan länge skickats vidare till någon annan som testar. Det finns ingen möjlighet att bekräfta eller verifiera förändringar i drivrutiner etc. utan det är ju något som ni ägare är mycket bättre på via forum som dessa. Jag kommer inte göra något bättre jobb, utan tvärtom, följer man den här tråden lär man få mycket mer visdom kring det praktiska användandet av PG278Q än vad ett test/recension någonsin kan bidra med.

Permalänk
Medlem

Fick hem 2 till skärmar idag. Har dock inte hunnit testa dem i nvidia surround än då jag jobbar kväll. Ska se hurvida 1 gtx 980 pallar de eller ej blir nog minst ett till.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Precis. Det finns hur många spel som helst som lider av undermålig FPS i just loading screens så det är ganska oundvikligt att man får flicker när det visats vara en restriktion av G-Sync. Man kan ju bara hoppas att Nvidia och/eller Asus på något sätt kan eliminera detta problem.

Trodde den låga fpsen i load screen var avsiktlig. Normalt sticker ju fps till typ 500fps och då lastar det gpu och cpu ganska ordentligt. Något man vill unvika i synnerhet när datorn ska ladda nästa map osv. Men man kan även pajja ett kort när fps drar iväg sådär extremt. Många har säkert upplevt coil whine under load screens, det beror just på den hårda belastningen på gpu.

Är ganska säker på att det är en feature att fps cappas till 30

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Trodde den låga fpsen i load screen var avsiktlig. Normalt sticker ju fps till typ 500fps och då lastar det gpu och cpu ganska ordentligt. Något man vill unvika i synnerhet när datorn ska ladda nästa map osv. Men man kan även pajja ett kort när fps drar iväg sådär extremt. Många har säkert upplevt coil whine under load screens, det beror just på den hårda belastningen på gpu.

Är ganska säker på att det är en feature att fps cappas till 30

Om någon orkar testa diverse loading screen med och utan G-Sync och mäta FPS så vore det nice.

Permalänk
Medlem

Fick hem min Rog Swift idag och det första jag märker är att 3DMark Firestrike presterar fantastiskt dåligt med mina 970 SLI.
Fick över 17000 poäng i firestrike på en 1080p standard 60Hz skärm och idag med Swift inkopplad går det ner till 12000 med 13400 i Graphics score. Märkte iofs att framecountern stod och hackade vid 60fps där jag tidigare låg på över 100fps med samma kort och en 1080p 60Hz skärm.

Någon som vet vad som är fel? Unigen Heaven landar på över 3000 poäng som tidigare.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Om någon orkar testa diverse loading screen med och utan G-Sync och mäta FPS så vore det nice.

Fps är 30 utan det iaf, det vet jag

Permalänk
Skrivet av AxF:

Fick hem min Rog Swift idag och det första jag märker är att 3DMark Firestrike presterar fantastiskt dåligt med mina 970 SLI.
Fick över 17000 poäng i firestrike på en 1080p standard 60Hz skärm och idag med Swift inkopplad går det ner till 12000 med 13400 i Graphics score. Märkte iofs att framecountern stod och hackade vid 60fps där jag tidigare låg på över 100fps med samma kort och en 1080p 60Hz skärm.

Någon som vet vad som är fel? Unigen Heaven landar på över 3000 poäng som tidigare.

Det verkar lite smått buggigt detta, tur att jag inte spelar spel knappt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxF:

Fick hem min Rog Swift idag och det första jag märker är att 3DMark Firestrike presterar fantastiskt dåligt med mina 970 SLI.
Fick över 17000 poäng i firestrike på en 1080p standard 60Hz skärm och idag med Swift inkopplad går det ner till 12000 med 13400 i Graphics score. Märkte iofs att framecountern stod och hackade vid 60fps där jag tidigare låg på över 100fps med samma kort och en 1080p 60Hz skärm.

Någon som vet vad som är fel? Unigen Heaven landar på över 3000 poäng som tidigare.

Kolla mitt inlägg lite längre upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Kolla mitt inlägg lite längre upp.

Om vad? Flicker under 30Hz?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxF:

Om vad? Flicker under 30Hz?

"Performance decrease".

Vissa spekulerar om att anledningen till att det händer är för att G-Sync begränsar antal FPS till max 144 vilket ger lägre poängsumma i slutändan. Om du genomför en benchmark med G-Sync påslagen och sedan en benchmark med G-Sync avslagen så borde det bli skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

"Performance decrease".

Vissa spekulerar om att anledningen till att det händer är för att G-Sync begränsar antal FPS till max 144 vilket ger lägre poängsumma i slutändan. Om du genomför en benchmark med G-Sync påslagen och sedan en benchmark med G-Sync avslagen så borde det bli skillnad.

Performance decrease på 5000 3DMark poäng?

Ok, ska testa stänga av det.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Om någon orkar testa diverse loading screen med och utan G-Sync och mäta FPS så vore det nice.

Spel: BF4 loading screen.

G-Sync Av: 30 Fps.
G-Sync På: 30 Fps.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Då de flesta bara skriver negativa saker om att den är söndrig osv så ville jag bar tillägga att jag fick min idag och den fungerar super, inga problem alls, har gått igenom alla problem som denna tråden har och inte hittat nåt på mitt exemplar.

Sedan det här med bf4 loading screen fps är också 30 FPS för mig och rör sig varken upp eller ner, ser dock inte det som något dåligt då jag får mina vanliga fps inne i spelet.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Då de flesta bara skriver negativa saker om att den är söndrig osv så ville jag bar tillägga att jag fick min idag och den fungerar super, inga problem alls, har gått igenom alla problem som denna tråden har och inte hittat nåt på mitt exemplar.

Sedan det här med bf4 loading screen fps är också 30 FPS för mig och rör sig varken upp eller ner, ser dock inte det som något dåligt då jag får mina vanliga fps inne i spelet.

Hade problem med SLI. Sista drivarna fixade det och skärmen är helt felfri enligt mig. Så jag håller med dig. Det rullar på

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

"I just got the DSLR and macro lens out to figure out what the monitor is actually doing. It appears that under fast motion, every other lines of red LEDs is dimmed significantly. Since the LEDs are layed out horizontally, a dimming of red LEDs in every other line appears as interlacing under fast motion.

Upon examining some video, it appears that the display alternates which lines of red LEDs is on each frame. Which means, this is by design and some kind of PWM control of the red LEDs which doesn't exist for the other colors.

Why exactly is this necessary? Why can the red LEDs not just operate normally?"

Äntligen någon som analyserar linje problemet.

källa http://rog.asus.com/forum/showthread.php?50004-PG278Q-vertical-stripes-esp.-in-3D-mode.&p=439605#post439605

Skrivet av blackis:

Hade problem med SLI. Sista drivarna fixade det och skärmen är helt felfri enligt mig. Så jag håller med dig. Det rullar på

Hade inte du problem med detta med ? För det verkar vara ett generellt problem. Användare är bara olika känsliga för att se det.

Permalänk

Det blev en kort sejour med ROG Swift:en. Jag plockade upp en i butik igår och körde hela kvällen/natten. Lämnade tillbaka den nu på morgonen.

Jag lyckades få i stort sett samtliga problem som beskrivs på Asus ROG-forum. Vertikal lines, blur, problem med refresh rates, BLB. Nästan osannolikt missnöjd efter ett köp i den prisklassen. Det kändes bättre att gå tillbaka till mina BenQ 1080p 60Hz, det säger väl en del.

Nu verkar det ju vara så att många har fått felfria exemplar, men jag tycker inte jag ska behöva gå igenom en sådan selekteringsprocess när det här ska vara premiumsegmentet. En del verkar ha fått returnera 2-3 stycken eller fler för att få ett okej exemplar. Det är inte OK i min bok.

Tyvärr blev jag istället rådvill. Vet inte alls vad jag vill ha istället; 21:9? 4K? 4K med G-sync? Vänta in andra 1440p/144/G-sync?

Nåväl... vi får väl se vad det blir.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

Var också inne på att skaffa en Asus Rog Swift men först fick priset mig att backa (7490:- istället för det ryktade ~6000), och sen alla skärmar med diverse fel, en mängd som inte är acceptabel för den typ av skärm som Asus Rog Swift ska representera.

Det är lite som att köpa en Rolls Royce och upptäcka en mängd med småfel i inredningen och motorn, eller en Rolex och upptäcka att urmakeriet går fel. Man betalar för topp-kvalité, och får man inte kvalité så vad är poängen?

Det blir definitivt ingen Swift för mig förrän (om) Asus fixar alla felen. I annat fall väntar jag tills något annat företag släpper en 144hz 1440p-skärm och ger dom mina pengar istället.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

"I just got the DSLR and macro lens out to figure out what the monitor is actually doing. It appears that under fast motion, every other lines of red LEDs is dimmed significantly. Since the LEDs are layed out horizontally, a dimming of red LEDs in every other line appears as interlacing under fast motion.

http://i.imgur.com/1fmx5rI.jpg

Upon examining some video, it appears that the display alternates which lines of red LEDs is on each frame. Which means, this is by design and some kind of PWM control of the red LEDs which doesn't exist for the other colors.

http://i.imgur.com/S4lcxYP.gif

Why exactly is this necessary? Why can the red LEDs not just operate normally?"

Äntligen någon som analyserar linje problemet.

källa http://rog.asus.com/forum/showthread.php?50004-PG278Q-vertical-stripes-esp.-in-3D-mode.&p=439605#post439605

Hade inte du problem med detta med ? För det verkar vara ett generellt problem. Användare är bara olika känsliga för att se det.

Ja något liknande problem i vart fall. Men som sagt detta fenomen skedde bara i SLI för mig och fixades med dom sista drivar som släpptes. Inget som jag lägger märke till nu och tänker inte titta efter heller ;). Dom gamla bilderna ser ni nedan.

Strafe med mus i rörlse

Strafe med mus i rörlse

Dold text
Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den men vem fan bryr sig om hur många FPS man har i en loadingscreen! ? ×D

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Fick hem min Rog Swift idag och det första jag märker är att 3DMark Firestrike presterar fantastiskt dåligt med mina 970 SLI.
Fick över 17000 poäng i firestrike på en 1080p standard 60Hz skärm och idag med Swift inkopplad går det ner till 12000 med 13400 i Graphics score. Märkte iofs att framecountern stod och hackade vid 60fps där jag tidigare låg på över 100fps med samma kort och en 1080p 60Hz skärm.

Någon som vet vad som är fel? Unigen Heaven landar på över 3000 poäng som tidigare.

Ingen superbriljant idé att köra benchmarks med G-sync påslaget? Jag avaktiverar G-sync och stänger av det i "Vertikal synk" i NVCPL varje gång jag benchar (inkl spel). Min 970SLI graphics score såg helt normal ut (drygt 25k överklockat).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Då min 1440p DMG (Korea) gav upp för några dagar sen har jag funderat på den här skärmen, men den verkar ju inte vara någon höjdare med tanke på alla problem. Hur pass battre ar bilden pa Swift jamfort med t.ex BenQ XL2720z ( 8 vs 6 bit )

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

någon mer som har problem med alla browsers? villken ja än annvänder så flackar skärmen som allt blir nästan helt oläsligt.
det enda som funkar då är 120hz.
allt annat funkar fint.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop