Permalänk

Förstärka homerun-signal in i rum?

Hej. Har telias wifi "homerun" med sådär bra signal tillgängligt utanför en fikakur. Behöver förstärka denna homerun signal och sedan få in den i ett helt signaltätt fikarum.

Se skiss: http://postimg.org/image/yh53m46r3/

Man behöver nog en viss wifi förstärkare först och sedan vill ha trådlöst inne i kuren. Måste jag ha en router eller räcker det med en wifi extender + repeater av något slag? Hjälp mig.

tack på förhand.

Visa signatur

MVH

Permalänk
Skrivet av Octanerering:

Hej. Har telias wifi "homerun" med sådär bra signal tillgängligt utanför en fikakur. Behöver förstärka denna homerun signal och sedan få in den i ett helt signaltätt fikarum.

Se skiss: http://postimg.org/image/yh53m46r3/

Man behöver nog en viss wifi förstärkare först och sedan vill ha trådlöst inne i kuren. Måste jag ha en router eller räcker det med en wifi extender + repeater av något slag? Hjälp mig.

tack på förhand.

extender + repeater funkar oftast dåligt

genom en berg vägg når du inte med wifi.
testa förlänga med en sån här http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug
och sen ha en router i andra rummet med bättre antenner

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Tack för svar.

Förstår dock inte vad en homeplug hjälper mig. Alltså, jag behöver nånting som tar wifi signalen utifrån, förstärker den, och med kanske en kabel in i rummet och där inne en router gissningsvis. Men vad är det jag behöver därute? Någon form av rangeextender och sedan kabel till en kompatibel router. Hmm

Visa signatur

MVH

Permalänk
Skrivet av Octanerering:

Tack för svar.

Förstår dock inte vad en homeplug hjälper mig. Alltså, jag behöver nånting som tar wifi signalen utifrån, förstärker den, och med kanske en kabel in i rummet och där inne en router gissningsvis. Men vad är det jag behöver därute? Någon form av rangeextender och sedan kabel till en kompatibel router. Hmm

som ja skrev wifi förstärkare fungerar väldigt dåligt ping, fördröjningar, osv
med homeplug delar du ut internet genom elkabeln sen har du en wifi-router i "fikarummet"
sen gör du inställningarna i telefonen / datorn att den ska välja bästa wifi. då kan du använda wifi i båda rummen men det är olika AP

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

som ja skrev wifi förstärkare fungerar väldigt dåligt ping, fördröjningar, osv
med homeplug delar du ut internet genom elkabeln sen har du en wifi-router i "fikarummet"
sen gör du inställningarna i telefonen / datorn att den ska välja bästa wifi. då kan du använda wifi i båda rummen men det är olika AP

Men alltså en homeplug behöver väll ett kabelburet nätverk!? Detta är ju ett ällmänt wifi jag ska "låna".

Visa signatur

MVH

Permalänk
Skrivet av Octanerering:

Men alltså en homeplug behöver väll ett kabelburet nätverk!? Detta är ju ett ällmänt wifi jag ska "låna".

Har du telias wifi "homerun" eller lånar du från grannen ? nånstans kommer din uppkoppling från.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Homerun

Visa signatur

MVH

Permalänk
Skrivet av Octanerering:

Men alltså en homeplug behöver väll ett kabelburet nätverk!? Detta är ju ett ällmänt wifi jag ska "låna".

så länge du har el så ja då homeplug går genom elkablarna.

Skrivet av Octanerering:

du behöver vara lite mer exakt vad du har för uppkoppling.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Homerun är uppkoppling via wif och med tanke på hur det ser ut så är det nog bäst att ha en trådlös klient på utsidan, dra in signalen via en kabel och montera en accesspunkt inne i rummet så att man använder kabel för att passera väggen, att använda exteneder/repeater kommer antagligen inte att bli bra för att signalen kommer att dämpas kraftigt/försvinna i väggen.

Det kan kanske fungera att ersätta nätverkskabeln med en homeplug om elnätet är ok, är det på en arbetsplats kanske det är mycket maskiner som stör ut den tekniken och då måste man kanske använda en vanlig nätverkskabel för att passera väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.