Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Inga problem, kul att hjälpa andra med hobbyn
Det är samma bild i bägge gluggarna så ska inte va några problem. Det är betydligt smidigare med video-brillor och man avskärmas bra från yttre distraktioner. Brillor ger även bättre inlevelse tycker jag även om bilden inte är jättestor. Skärm är billigare och kan vara bättre för vissa ändamål men för en mini-quad passar brillor bäst.

Här var det nån som frågade samma fråga.

http://fpvlab.com/forums/showthread.php?21651-Blind-in-one-eye

*edit*

För att få bra bild i FPV grejorna kopplar många en 12v regulator från 5v uttaget på videosändaren för att få ren ström till kameran.
Kameran behöver 12v så man kör en sån här mellan.

http://www.getfpv.com/electronics/voltage-regulators/12v-step-up-voltage-regulator.html

För att skydda videosändaren vid krash kan man även ha en liten förlängning typ en sån här.
Då bryts inte kontakten sönder om antennen tar en smäll.

http://www.getfpv.com/accessories-74/sma-cables/10cm-sma-male-to-sma-female-rg316-extension-cable.html

Mycket bra, återigen tackar och bockar för dina utförliga svar! Det blir brillor för mig helt klart. Tipset om voltregen och förlängningskabeln till videosändaren var klokt, det åker på inköpslistan.

Ska höra med getfpv vad de tror om leveranstider.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Var och köpte mig en Hubsan X4 med HD Kamera idag, utan FPV dock. Ruskigt kul att köra och håller på att lära mig.
Önskar man hade 20 st laddade ackar så det bara var att köra på, har dock bara 2.
Sitter och scannar av deal extreme och ebay nu efter fler batterier och laddare, här ska det flygas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Var och köpte mig en Hubsan X4 med HD Kamera idag, utan FPV dock. Ruskigt kul att köra och håller på att lära mig.
Önskar man hade 20 st laddade ackar så det bara var att köra på, har dock bara 2.
Sitter och scannar av deal extreme och ebay nu efter fler batterier och laddare, här ska det flygas!

Bra köp av en kul liten quad! Du kommer lätt kunna landa i bokhyllan och med lite trixande på en yta som inte är större än själva quaden. Svåraste när man ska precisionslanda är när den kommer nära ytan och påverkas av sin egen luftström.

Batterier kan man verkligen inte få nog av. Jag har totalt 8st och känner att minst det dubbla vore mer lagom, så 20st är nog ingen överdrift. Känns alltid som att man har slut på kräm i de små (r)ackarna.

Flyg lugnt och när du ska flyga riktigt högt så se till att vara på ett stort öppet fält, helst med gräsmatta!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Bra köp av en kul liten quad! Du kommer lätt kunna landa i bokhyllan och med lite trixande på en yta som inte är större än själva quaden. Svåraste när man ska precisionslanda är när den kommer nära ytan och påverkas av sin egen luftström.

Batterier kan man verkligen inte få nog av. Jag har totalt 8st och känner att minst det dubbla vore mer lagom, så 20st är nog ingen överdrift. Känns alltid som att man har slut på kräm i de små (r)ackarna.

Flyg lugnt och när du ska flyga riktigt högt så se till att vara på ett stort öppet fält, helst med gräsmatta!

Ja jag har ju helt klart blivit bättre på den lilla tid jag flugit, från att knappt kunna flyga alls direkt i början till att nu få till några relativt bra landningar och ha halv koll på hur den beter sig och hur man ska köra

Det som är klurigt är dock när man flyger iväg en bit och sen ska tillbaka, enklast är ju bara att backa den men man skulle vilja träna upp sig så man kan flyga frammåt men mot sig och få till det bra. Speciellt när man filmar.

Vad har du för ackar, några över standard storlek eller alla orginal?

Jag satsar mest på att lära känna den nu och kontrollera den på ett bra sätt innan jag börjar flyga allt för högt och långt iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Ja jag har ju helt klart blivit bättre på den lilla tid jag flugit, från att knappt kunna flyga alls direkt i början till att nu få till några relativt bra landningar och ha halv koll på hur den beter sig och hur man ska köra

Det som är klurigt är dock när man flyger iväg en bit och sen ska tillbaka, enklast är ju bara att backa den men man skulle vilja träna upp sig så man kan flyga frammåt men mot sig och få till det bra. Speciellt när man filmar.

Vad har du för ackar, några över standard storlek eller alla orginal?

Jag satsar mest på att lära känna den nu och kontrollera den på ett bra sätt innan jag börjar flyga allt för högt och långt iväg.

Helt klart är det svåraste att vända och flyga spegelvänt mot sig själv, har också försökt träna på den biten men det tar tid och oftast fegar jag ur och backar tillbaka istället. Funkar hjälpligt så länge jag har koncentrationen uppe, men börjar jag tveka så är det problem direkt. Prova flyg i cirklar, framåt + höger ett helt varv och sedan framåt + vänster ett helt varv. Sedan samma sak fast baklänges. Tycker det blir snurrigt

Jag har 3st 240mAh och 5st 380mAh. 240mAh köpte jag till min X4 eftersom det var standard på den, men sedan fick jag höra att 380mAh funkade lika bra. Därefter köpte jag en X4 FPV och den har 380 som standardbatteri. Visst är det 380 som du har med? Har sett att det finns 500mAh också, funderar på att beställa några såna bara för skoj skull. En del menar på att tyngre batterier belastar motorerna hårdare och därigenom drar mer ström och därför inte ger tillräckligt med mer flygtid för att vara värt det. Det kan ju ligga lite sanning i det men det är ju kul att testa själv också!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Ja, det blir helt klart träning på det. Har inte manualen framför mig nu men har något svagt minne av att man kunde ställa om så att kontrollerna blev spegelvända via kontrollen på något sett. Kanske var att trycka ner gas spaken så den klickar?

Jepp det är 380 jag har med, tar ju dock sådan tid att ladda. Det sas att runt 30-40 min skulle det ta men tycker det tar uppemot 90 min. Skulle vilja ha en snabbladdare men verkar inte finnas. För min del lär det bli typ 10 st 380 till, och sen något/några 500. Som du säger så säger ju folk att den extra vikten gör så att det inte direkt blir mer flygtid men jag tycker att lite borde det ge. Tänkte även köpa en laddare som denna

Undra dock vad laddtiden blir för 500 mAh?
Orginal ladaren känns så himla klen, men batteritypen kanske inte klarar av att laddas snabbare

Väntar på att det ska börja skymma lite, tycker det är härligare att flyga då, oftast mindre vind och lättare att se den när dioderna syns bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Ja, det blir helt klart träning på det. Har inte manualen framför mig nu men har något svagt minne av att man kunde ställa om så att kontrollerna blev spegelvända via kontrollen på något sett. Kanske var att trycka ner gas spaken så den klickar?

Jepp det är 380 jag har med, tar ju dock sådan tid att ladda. Det sas att runt 30-40 min skulle det ta men tycker det tar uppemot 90 min. Skulle vilja ha en snabbladdare men verkar inte finnas. För min del lär det bli typ 10 st 380 till, och sen något/några 500. Som du säger så säger ju folk att den extra vikten gör så att det inte direkt blir mer flygtid men jag tycker att lite borde det ge. Tänkte även köpa en laddare som denna

Undra dock vad laddtiden blir för 500 mAh?
Orginal ladaren känns så himla klen, men batteritypen kanske inte klarar av att laddas snabbare

Väntar på att det ska börja skymma lite, tycker det är härligare att flyga då, oftast mindre vind och lättare att se den när dioderna syns bättre

Vad kör du USB-laddaren i för nåt? Det kanske är så att den får för lite kräm och därför gör laddtiden lång? Jag använder en sån här http://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/el/reseadapter/arcticcooling-chargerpro4/185187.7848/ och det tar just under en timme för ett 380mAh om man kör USB-laddaren till den.

Har kikat på 6-portsladdaren som du var sugen på och den ser ju inte dum ut och till ett bra pris dessutom! Bra tips.

Angående sändaren och om man kan reversera kontrollerna så är det enda jag hittat att man kan kasta om vilken spak som gör vad, dvs att man kan få gasen på den högra. Det känns för mig väldigt bakvänt, men det kanske är en fråga vad man är van med

Glad flygning!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Krasharen:

Var och köpte mig en Hubsan X4 med HD Kamera idag, utan FPV dock. Ruskigt kul att köra och håller på att lära mig.
Önskar man hade 20 st laddade ackar så det bara var att köra på, har dock bara 2.
Sitter och scannar av deal extreme och ebay nu efter fler batterier och laddare, här ska det flygas!

Kolla Banggood.com de har en hel del Hubsan batterier

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hjälpsam

Jag har hittat ett RC-himmelrike!!! http://rchotel.com/

SÅ snart jag hörde talas om det så började jag leta resa och nu sitter jag på flygplatsen och skall dra dit! Wohoo!

Flyg allt du orkar av allt som finns, ta med eget eller låna på plats. Jag tar med mig en mini FPVquad och skall flyga en massa el och nitro Aldrig flugit nitro heli innan, men de har Raptor 50 så det skall testas, finns även bilar och pansarvagnar och en hel massa flygplan.

Vad jag kallar semester

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jag har hittat ett RC-himmelrike!!! http://rchotel.com/

SÅ snart jag hörde talas om det så började jag leta resa och nu sitter jag på flygplatsen och skall dra dit! Wohoo!

Flyg allt du orkar av allt som finns, ta med eget eller låna på plats. Jag tar med mig en mini FPVquad och skall flyga en massa el och nitro Aldrig flugit nitro heli innan, men de har Raptor 50 så det skall testas, finns även bilar och pansarvagnar och en hel massa flygplan.

Vad jag kallar semester
https://lh6.googleusercontent.com/-ZRQXe4xphI0/U9EEqxfcotI/AA...

Haha vad häftigt! Ser ut som en god väntan på avgång också Funderade just på hur de gör vid krascher men såg snabbt att de hade en kraschförsäkring

Permalänk
Medlem

Ja verkar riktigt skysst ställe. Blir säkert grymt kul

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av decid:

Haha vad häftigt! Ser ut som en god väntan på avgång också Funderade just på hur de gör vid krascher men såg snabbt att de hade en kraschförsäkring

Skrivet av Myllerman:

Ja verkar riktigt skysst ställe. Blir säkert grymt kul

Länk till ett annat forum iofs, men har en liten resejournal här. Det är helt otroligt!!!! WOW!!!

http://www.helisweden.se/showthread.php?t=12167

Jag har det helt otroligt bra
Lite smakprov.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Haft alla delar ett tag men inte haft tid att bygga, men i helgen tänkte jag ta mig tid

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Vad är rimligt att sätta ihop för rigg om man vill börja flyga lite mer avancerade quads och så småningom gå mot FPV och har 4-5000 att lägga på en första setup? Finns det hjälp att få inom stockholmsområdet att bygga ihop grejerna eller förväntas man kunna löda m.m.?

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Premiärflygningen avklarad och den fungerade fint..

Gimbalen behöver justeras och sedan väntar jag på en kabel beställd från USA, för att kunna kontrollera kameran.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DaBone:

Premiärflygningen avklarad och den fungerade fint..

Gimbalen behöver justeras och sedan väntar jag på en kabel beställd från USA, för att kunna kontrollera kameran.

Grattis ser fint ut Flyger stabilt?

EDIT;
Har nu fått OK fason på min 250 sport-FPV quad med. Löjligt rolig att flyga fort, lågt och mellan träd.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Grattis ser fint ut Flyger stabilt?

EDIT;
Har nu fått OK fason på min 250 sport-FPV quad med. Löjligt rolig att flyga fort, lågt och mellan träd.
https://lh3.googleusercontent.com/-J56UkkCt0qk/U-dYSlbSUlI/AA...

Lika enkel att flyga som min Phantom 2, men känns lite tyngre och trögare när man svänger.

Fördelen med denna är mer lyftkraft = tyngre kameror och sedan flygsäkerheten. Om t.ex. en motor stannar, så korrigerar den automatiskt och flyger hem och landar där den startade ifrån (DJI A2). Phantomen hade kraschat på stället..
Landningsställen är uppfällbara, så de inte kommer med i bild. Får all nödvändig information direkt på en 9" skärm/FatShark (iOSD MKII), där jag även ser vad kameran ser.

Enda nackdelen är väl flygtiden på 12-13 minuter.. men jag köpte flera batterier.. och att jag kunde köpt 5st Phantom 2 med H3-3D för samma pris.
Bara DJI A2 styrenheten kostar ju som en...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om jag köpt 5st Phantom 2, hade jag kunnat flyga nu...... :-/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Val av FPV quad?

Efter att ha flugit 2, 3, 4 och 6-kanals helikoptrar samt flygplan av alla storlekar har jag nu fått upp ögonen för multirotor. Köpte en Hubsan X4 som var löjligt rolig att leka med!

Nu vill jag ha något större att flyga FPV med. Har sneglat på Walker QR X350 Pro, Walkera Tali H500 samt DJI Phantom 2 Vision+. Samtliga går att köpa i "RTF FPV-kit" med allt man kan tänkas behöva. Är det någon som har erfarenhet av dessa maskiner eller någon motsvarande? Låter helst bli att bygga själv så RTF är att föredra.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Efter att ha flugit 2, 3, 4 och 6-kanals helikoptrar samt flygplan av alla storlekar har jag nu fått upp ögonen för multirotor. Köpte en Hubsan X4 som var löjligt rolig att leka med!

Nu vill jag ha något större att flyga FPV med. Har sneglat på Walker QR X350 Pro, Walkera Tali H500 samt DJI Phantom 2 Vision+. Samtliga går att köpa i "RTF FPV-kit" med allt man kan tänkas behöva. Är det någon som har erfarenhet av dessa maskiner eller någon motsvarande? Låter helst bli att bygga själv så RTF är att föredra.

Tacksam för svar!

Phantom 2 är oerhört enkel att flyga, men det finns vissa saker man inte får glömma bort.

De viktigaste av dem alla är att ställa in kompassen om du är på ett nytt ställe och låta den hitta satelliter.
Detta för att du ska ha en "home-point".. så den kan hitta "hem" igen, om något skulle hända.

Då den är GPS-styrd, så är det viktigt med att den har satellit-kontakt.. annars kan den bara sticka iväg.
Mera känt som flyaway´s.. vilket du kan hitta en hel del om på nätet.

Råkade själv ut för det med drönaren här ovan, och det resulterade i en mindre skrothög...
Hade satellitmottagning, men tappade den nog under flygningen.. Hur som drog den bara iväg av sig själv, rätt in i en skogsdunge.

Phantomen är mer hållbar och tål en krasch ganska bra, det som brukar gå i första hand är propellrar, sedan gimbal och att NAZA-styrenheten kan bli lite knäpp.
Råd jag hittat om det senare, är att man ska plocka ur NAZA:n och knacka den i bordet t.ex.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ziwe:

Efter att ha flugit 2, 3, 4 och 6-kanals helikoptrar samt flygplan av alla storlekar har jag nu fått upp ögonen för multirotor. Köpte en Hubsan X4 som var löjligt rolig att leka med!

Nu vill jag ha något större att flyga FPV med. Har sneglat på Walker QR X350 Pro, Walkera Tali H500 samt DJI Phantom 2 Vision+. Samtliga går att köpa i "RTF FPV-kit" med allt man kan tänkas behöva. Är det någon som har erfarenhet av dessa maskiner eller någon motsvarande? Låter helst bli att bygga själv så RTF är att föredra.

Tacksam för svar!

Det är frågan om vad du vill göra. Phantom 2 Vision+ är en kanon foto-pråm med GoPro kvalitet som flyger bra out of the box och vem som helst kan flyga den.

På andra sidan spektrumet har du mini 250 FPV quadar som är små stryktåliga racer FPV saker som man kryssar mellan träd med och flyger fort och lågt.

Om du inte vill meka utan läsa följa en enkel manual för intrimning och sedan flyga direkt med lång flygtid, kör på en Phantom.

Om du däremot gärna mekar lite själv, det är väldigt enkelt att bygga en 250, hur enkel den är att trimma in beror på vilken flygkontroller du väljer till den. Och så kan du köra med din gamla fjärkontroll med

Har flugit det mesta och miniquad är tokigt rolig att busa med.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Vad skulle det kosta att bygga en 250 quad med FPV utrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Tack för svaren! Vad skulle det kosta att bygga en 250 quad med FPV utrustning?

Som med många "dyrare" hobbys undviker man att räkna på vad det har kostat haha
Själva quaden kostar inte mycket om du antingen bygger ramen själv eller köper en kinaklon. Motorer och fartreglage är billiga.
Naze32Acro styrkorten är också billiga och flyger bra. Det som kostar är FPV systemet, iaf om du ska ha videglasögon.
Har ingen bra uppskattning just nu på pris kanske Fluf har en aning

Postar en video från helgen.

Permalänk
Medlem

Plockar man ihop en på Dronematters.com (bra affär) så kostar billigaste ramen med bra motorer (Cobra 2300Kv) $183.
Finns billigare RXC motorer också men Cobra är riktigt bra !
Då får man fjutt så det räcker och blir över. Då ingår styrkort och proppar osv. Man behöver inte den dyra Naze räcker med Acro som kostar hälften.
Sen hur bra ramen är vet jag inte, kanske inte håller för så hårda krasher.

Här får man välja delar själv.
"value bundle" http://www.dronematters.com/index.php/multirotors/value-bundl...

Det som behövs är en radio med mottagare.
FPV sytemet beror helt på om du vill köra skärm eller goggles. Märkesprylar eller kinagrejor osv.
Sen allt runt omkring som laddare och batterier. Lödkolv, krympslang, kablar osv.

Permalänk
Hjälpsam

Skulle nog säga ungefär 2000kr för det som är i luften för OK grejjer. Det du har på backen (radio, videomottagare, display) kan vara allt från 1000kr till 15000kr beroende på smak och krav.

Från noll till i luften med allt inräknat (utom verktyg som lödkolv etc) med glasögon kan du nog komma undan med ~5000kr kanske? Sedan mycket av pengarna är på backen och engånginvesteringar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Synd att man inte bara har det som hobby...

Själv är jag uppe i runt 70k på mina två och började med detta för, vad kan det vara, tre månader sedan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tänkte investera i min första FPV setup och vill ha en 250 quad till ett lågt pris som är lätt för mig som nybörjare att komma igång med.

Hade tänkt följande setup:

Quad: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__52863__HobbyKing_Spec_...

Styrkort: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__39791__Hobbyking_KK2_1...

Radio: http://hobbyking.com/hobby''king/store/__47080__HobbyKing_HK6...

FPV: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__52789__FatShark_Predat...

Plus en del extradelar såsom propellrar, batteriladdare, extra batterier extra ram m.m + cage för FPV som finns till quaden. Något som jag har missat eller bör ändra på?

/Base

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, har ingen erfarenhet av dom där grejorna. För FPV tycker jag det finns smidigare ramar (H-konfiguration) och jag hade valt ett Naze32Acro som styrkort men då får du nog köpa från olika butiker om du ska allt. Svårt att säga exakta komponenter finns så mycket.

Typ nått liknande denna. (hur bra kvaliten är vet jag ej) http://www.ebay.com/itm/310958393374?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Tråd om den ramen.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2180331

Forum att gotta sig i.

http://www.rcgroups.com/mini-multirotors-800/

Testade lite GPS overlay med min Flip260 mini. Rätt kul att leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Svårt att säga, har ingen erfarenhet av dom där grejorna. För FPV tycker jag det finns smidigare ramar (H-konfiguration) och jag hade valt ett Naze32Acro som styrkort men då får du nog köpa från olika butiker om du ska allt. Svårt att säga exakta komponenter finns så mycket.

Typ nått liknande denna. (hur bra kvaliten är vet jag ej) http://www.ebay.com/itm/310958393374?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Tråd om den ramen.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2180331

Forum att gotta sig i.

http://www.rcgroups.com/mini-multirotors-800/

Testade lite GPS overlay med min Flip260 mini. Rätt kul att leka med.

https://www.youtube.com/watch?v=6VYgVD8p0cU&list=UUvm99-Pdm4a...

Tack för svaret! Det som jag tyckte var fördelen med ARF kitet var att det kräver ingen lödning utan det är plug and play. Tröskeln blir för lite för stor om jag ska lära mig grundläggande lödning och elektronik, åtminstone i detta stadie.

Det fanns dessutom en "cage" till det kitet så man får två våningar och kan stoppa in all fpv utrustning. För fpv vill jag nog köpa fatshark kitet någon annanstans, CE kitet hade en sändare på klena 25mw. Vad jag har läst mig till ska KK styrkortet vara ett bra entry-level styrkort.

Jag kommer nog även satsa på en bättre radio så jag har bättre förutsättningar för framtida projekt, turnigy x9 verkar vara ett vettigt och prisvärt alternativ. Tack för tipset till rcgroups, finns hur mycket som helst att plöja igenom där

Folk snackar även on att man bör ha JST adaptrar. Är det förlängningskablar från styrkort till tex vTX?

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Okej ja då är det inte så pjåkigt kit att börja med om du vill ha det lödfritt. Skaffa cagen på samma gång så skyddas dom dyra FPV grejorna bättre.
Har själv lyckats bryta av antennkontakten på en ny sändare pga. att den satt oskyddad. Inte ett misstag man gör om fler gånger hehe.

Det där FPV kittet verkar helt okej PNP paket med allt man behöver, synd att det är svag Vtx som du skrev annars hade det varit bra.
Borde finnas liknande med starkare Vtx.

Vet inte vad dom menar med JST adaptrar. Antingen Y-kabel som gör att man får fler JST kontakter att plugga in saker i eller att kabeln övergår till andra sorters batterikontakter typ XT60 vilket är vanligare.

Naze32Acro är väldigt populärt och flyger bra men KK är helt okej också. Själv kör jag bara Naze på mina.