Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Min Nuc stängs ner/tappar kontakt när man bytar ingång på förstärkaren.

Hej!

Jag har ett problem med att min NUC i5 inte startar förens man sätter rätt input på förstärkaren. Väntar jag mer än 10s+ med att byta från ex. TV-ingång till HTPC-ingång så får inte min NUC kontakt överhuvudtaget. Då blir bilden helt svart och man måste då starta om NUC'en fysiskt på knappen (hålla inne 5s+).

Sen när jag väl har kontakt med min NUC och jag vill göra ett snabbt byte för att titta vad som är på TV så låser sig min NUC.
Finns det någon inställning i NUC'en som gör den helt oberoende av skärmutgången? Så att man kan ha på datorn utan att man måste ha rätt ingång aktiv på förstärkaren?

Min setup är:
HTPC : NUC D54250WYKH2
Förstärkare: Pioneer SC - LX 57
TV: Sony W905A

NUC'en är kopplad via HDMI in i förstärkare, sedan förstärkare in i TV.

Uppskattar alla tips!

Mvh Thomas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Jag står och väljer mellan Brix och Intel Nuc. Kan du utveckla varför du skulle välja Brix ?
Vad är fördelarna?

Även Zotac?

Är det bara märkena som skiljer dem ? & kanske pris?

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av thomaslj:

Hej!

Jag har ett problem med att min NUC i5 inte startar förens man sätter rätt input på förstärkaren. Väntar jag mer än 10s+ med att byta från ex. TV-ingång till HTPC-ingång så får inte min NUC kontakt överhuvudtaget. Då blir bilden helt svart och man måste då starta om NUC'en fysiskt på knappen (hålla inne 5s+).

Sen när jag väl har kontakt med min NUC och jag vill göra ett snabbt byte för att titta vad som är på TV så låser sig min NUC.
Finns det någon inställning i NUC'en som gör den helt oberoende av skärmutgången? Så att man kan ha på datorn utan att man måste ha rätt ingång aktiv på förstärkaren?

Min setup är:
HTPC : NUC D54250WYKH2
Förstärkare: Pioneer SC - LX 57
TV: Sony W905A

NUC'en är kopplad via HDMI in i förstärkare, sedan förstärkare in i TV.

Uppskattar alla tips!

Mvh Thomas

Det där löstes för ett tag sen med en grafikdrivrutinsuppdatering.
Finns här
Passa på att uppdatera BIOS på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av classified:

Det där löstes för ett tag sen med en grafikdrivrutinsuppdatering.
Finns här
Passa på att uppdatera BIOS på samma gång.

Ah stort tack, fungerar klockrent nu!

Mvh Thomas

Permalänk
Avstängd

Brix om man vill ha digital ljudutgång, annat än HDMI, är det enda jag kommer på.

Permalänk
Skrivet av EvilCrackMonkey:

har för mig jag läst att det ska ingå någon sladd mellan headern och cec kortet, så det är på sladden du ska klippa och löda om hur pinnarna ska gå, inte på nucen...

Beror på vilket board det är och om det har stöd för custom CEC header först och främst..... Sedan har vissa varit tvungna att löda pga låg ström på power pin:en, dom fick bara ut 2.6V istället för 3.3V under system load.

https://communities.intel.com/message/219904

Citat:

So basically the DN2820FYKH does not support CEC. The support will have to be software wise, but hardware wise there is no connector onboard to enable it or to use it

If you want to use this feature, we can recommend you to use a Haswell NUCs, but the configuration or usage of CEC has to be on your own, since we do not provide support for that.

Vore skönt om man hade sett detta innan man beställde interna adaptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av derkaderk:

Ska köpa DN2820FYKH (Bay Trail) NUC:en för att köra OpenElec eller ren Debian med XBMC på. Är det någon som kör en liknande setup och är missnöjd med upplevelsen? I så fall beskriv så detaljerat du kan

Tänkte även kolla ifall någon som vet om P8-INTCECv2 (Pulse Eight CEC interna adaptern) funkar med DN2820FYB (NUC moderkortet för FYKH) utan att fixa med pinnarna?

Har skrivit till dem på irc men ännu inte fått svar. Är inte så sugen på att sitta och löda i NUC:en.

Tänkte på köra på den externa CEC adaptern annars, om någon har erfarenhet av den i samband med NUC:en så får man gärna hojta till.

Det är väl bara att läsa i tråden. Det är flera av oss som provat den externa (eftersom den interna precis som du skriver behöver lödas, även på själva NUCen och inte bara på sladden som någon sa; detta enligt tillverkaren iaf). Jag kan tycka att fördröjningen från sleep kan vara lite trög (några sekunder) men det är ju mycket möjligt att det är min TV det handlar om där och inte adaptern.

Skrivet av nejo:

Krävs gör det kanske inte, men stör mig på att menyerna inte flyter på helt utan lagg i XBMC

Som tur är så fungerar det inte riktigt så att diskarna läses ifrån så fort du skrollar i menyerna eller byter meny. Har du väldigt mycket filmer på dina diskar (som då behöver ha sin information uppdaterad ibland ifall de inte råkar ligga i cachen redan) så kommer du inte märka någon skillnad mer än bootup tid.

Skrivet av TheCazz:

SSD disk har jag redan från den gamla HTPC så jag tänkte bara kompletera med en 4 GB minne.

Tänk bara på att det ska vara m-SATA.

Permalänk
Medlem

Tänkte rekommendera följande sida till nytillkomna och även äldre rävar ifall ni inte redan har koll på den dvs:

http://intelnuc.blogspot.se/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Som tur är så fungerar det inte riktigt så att diskarna läses ifrån så fort du skrollar i menyerna eller byter meny. Har du väldigt mycket filmer på dina diskar (som då behöver ha sin information uppdaterad ibland ifall de inte råkar ligga i cachen redan) så kommer du inte märka någon skillnad mer än bootup tid.

Hej,

det var ju tråkigt, då är det alltså för svag processor i 2820:n för att klara av ett smidigt flytande XBMC Hacken kommer om jag bläddrar ute i huvudmenyn, såväl som bland filmer och även om jag är inne på t.ex SVT Play och bläddrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejo:

Hej,

det var ju tråkigt, då är det alltså för svag processor i 2820:n för att klara av ett smidigt flytande XBMC Hacken kommer om jag bläddrar ute i huvudmenyn, såväl som bland filmer och även om jag är inne på t.ex SVT Play och bläddrar.

Har du provat ett lättare skin? Minns inte vad de heter, men det står uttryckligen att de är gjorda för Touch o.s.v. Om dessa funkar bättre så har du svaret, precis som du skrev.

Googla runt lite på dirty regions också, det finns inställningar du kan göra för det. De ska tydligen flimra på vissa grafikkort, men när jag provade på NUCen så fick jag en fin boost och belastning på CPUn gick ner med någon magnitud. Lätt värt det.

Permalänk
Medlem

Hur är det med HD audio?

Fick detta svar av en person om man ska köra Windows

"Windows it doesn't have proper driver support for HD audio, and has a bug in PHT where certain files will stutter, that I haven't been able to get any help with"

Permalänk
Medlem

Ingen som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Hur är det med HD audio?

Fick detta svar av en person om man ska köra Windows

"Windows it doesn't have proper driver support for HD audio, and has a bug in PHT where certain files will stutter, that I haven't been able to get any help with"

Beror på vilken modell du har tänkt dig.
2820 har problem med DTS-HD och Dolby Digital Plus, men vanlig DTS och DD funkar prima.
De andra modellerna stöder alla format fullt ut.

Du kan komma runt hackandet i PHT genom att gå igenom inställningsguiden för ljud i Windows och där ställa in att du har ett 5.1-system. Det funkade för mig iaf.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Bra är sugen på att köpa mig en 2820, bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Bra är sugen på att köpa mig en 2820, bra pris

Det kliar på bra i köp nerverna håller jag med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Bra är sugen på att köpa mig en 2820, bra pris

Intel jobbar på problemet med DTS-HD och DDP (bekräftat av en Intelanställd på deras forum) så det kommer vara löst så småningom, men räkna med att det tar ett tag.
Jag bytte till en i5-modell då jag även ville ha den till att spela PS2- och Gamecubespel på och då var 2820 lite för klen, men annars är den alldeles utomordentlig! Jag rekommenderar den absolut!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Ahh vad bra.
Det jag gillar med 2820 är att den är liten, väldigt lågt pris (ca 1500 med minne och maskin för HDD har jag redan)
Visst spela spel som NES går väll om man vill men framförallt vill jag jag köra PLEX på den för just nu kör jag med en bärbar dator som jag har lånat och det ser inte så snyggt ut.

Permalänk
Medlem

Använder min, relativt nyinköpta, 2820(2830) till XBMC via OpenELEC. Med skinnet Amber så flyter allt på otroligt bra, mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Ahh vad bra.
Det jag gillar med 2820 är att den är liten, väldigt lågt pris (ca 1500 med minne och maskin för HDD har jag redan)
Visst spela spel som NES går väll om man vill men framförallt vill jag jag köra PLEX på den för just nu kör jag med en bärbar dator som jag har lånat och det ser inte så snyggt ut.

Ja, NES och liknande funkar utan problem!
Och Plex flyter på hur bra som helst. Det använder jag med

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejo:

Använder min, relativt nyinköpta, 2820(2830) till XBMC via OpenELEC. Med skinnet Amber så flyter allt på otroligt bra, mycket nöjd.

Flyter HD-video på bra i XOT-pluginet? Ska tydligen vara problem med 2820, men du har fått tag på en 2830?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kollat min och inte hittat någon plats att stoppa i minneskort. Får väll använda usb adapter? Tänkte testa köra OpenELEC men kanske bättre från en usb3-sticka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Kollat min och inte hittat någon plats att stoppa i minneskort. Får väll använda usb adapter? Tänkte testa köra OpenELEC men kanske bättre från en usb3-sticka?

http://wiki.openelec.tv/index.php/HOW-TO:Installing_OpenELEC/...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hej!
Boxeen har gjort sitt och funderar på att köpa en 3217BY till sovrummet.
Varukorg här: http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=185022q1,175511q...

Funderar dock lite på vad finns det för möjligheter att styra tex XBMC? Tänkte göra en windows-installation och lägga på XBMC. Kan man styra den med smartphonen eller liknande? Rekommenderar ni någon liten usb-IR? Såg tex denna, men verkar inte finnas svenska återförsäljare: https://www.youtube.com/watch?v=6HtgHxp-XL0

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag kör med IR och en fjärrkontroll, eftersom de flesta mediasystem har stöd för MCE fjärrkontroll så rek jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rky:

Flyter HD-video på bra i XOT-pluginet? Ska tydligen vara problem med 2820, men du har fått tag på en 2830?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ringde runt till de flesta stora online-butiker och ingen har 2830. Länkar till en sida där de visar hur man kollar vilken som är vilken.

https://communities.intel.com/thread/50331

Permalänk
Medlem

Läste att det var många som var sugna på att köpa en 2820. Har kört den nu i 6 månader hemma som server. Kör 8gb minne, 32gb Kingston ssd skiva i den och Ubuntu 12.04.4. Har en uptime på ~4 månader.

Kör FTP, webserver, share i nätverk, och rutorrent med vpn, kör en 2tb external disk med truecrypt och annat smått och gått. Fungerar superb att streama 1080 material till TV:n via nätverket (kör gbit med sladd)
Är supernöjd! Möjligen bäst spenderade pengarna på år! hur stabilsom helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av hild:

Hej!
Boxeen har gjort sitt och funderar på att köpa en 3217BY till sovrummet.
Varukorg här: http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=185022q1,175511q...

Funderar dock lite på vad finns det för möjligheter att styra tex XBMC? Tänkte göra en windows-installation och lägga på XBMC. Kan man styra den med smartphonen eller liknande? Rekommenderar ni någon liten usb-IR? Såg tex denna, men verkar inte finnas svenska återförsäljare: https://www.youtube.com/watch?v=6HtgHxp-XL0

Tack på förhand!

XBMC kan styras med smartphone, ja. Men vill du verkligen ha en ändre nuc, som inte fixar 24p på ett bra sätt?

Permalänk
Medlem

Tack för input angående MCE-fjärr! Hmm antar att du menar om jag vill ha en äldre NUC? Är det verkligen problem på de äldre? Tanken är bara att det ska vara en sovrumsslav för sovrumstv'n - så känns som att jag inte vill lägga mer än ~2500 totalt för en komplett lösning. Har du andra rekommendationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hild:

Tack för input angående MCE-fjärr! Hmm antar att du menar om jag vill ha en äldre NUC? Är det verkligen problem på de äldre? Tanken är bara att det ska vara en sovrumsslav för sovrumstv'n - så känns som att jag inte vill lägga mer än ~2500 totalt för en komplett lösning. Har du andra rekommendationer?

Nej det är inga problem.
Och det har stötts och blötts många gånger i tråden.
24Hz paniken är ett icke problem på NUC, inte ens de mest anala fimentusiasterna kan se en frame fel på 7 minuter.
Enda chansen att se det är via mjukvara.

Ur-NUC'en fungerar utmärkt som HTPC med XBMC.
Den klarar i stort sett alla material och ljudformat.
Enda nackdelen som jag kan se det är att den kräver en extern IR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hild:

Tack för input angående MCE-fjärr! Hmm antar att du menar om jag vill ha en äldre NUC? Är det verkligen problem på de äldre? Tanken är bara att det ska vara en sovrumsslav för sovrumstv'n - så känns som att jag inte vill lägga mer än ~2500 totalt för en komplett lösning. Har du andra rekommendationer?

Skrivet av Svensktiger:

Nej det är inga problem.
Och det har stötts och blötts många gånger i tråden.
24Hz paniken är ett icke problem på NUC, inte ens de mest anala fimentusiasterna kan se en frame fel på 7 minuter.
Enda chansen att se det är via mjukvara.

Ur-NUC'en fungerar utmärkt som HTPC med XBMC.
Den klarar i stort sett alla material och ljudformat.
Enda nackdelen som jag kan se det är att den kräver en extern IR.

Som Svensktiger säger så är det inga problem av den info jag har hittat.
Jag rek att du kör med IR för det är 1000 ggr smidigare än att ha ett trådlöst tagentbord.
Det kan vara rek att köra med tagentbord när man fixa all mappningar och det men sedan kan du sköta allt från en fjärrkontroll.
Jag kör med en gamla orginalet som är i IR från Microsoft och den har aldrig svikit mig.
Det finns tyvärr inte längre men det finns alternativ som ska fungera riktigt bra som denna
http://www.inet.se/produkt/6101315/fjarrkontroll-for-mce-htpc
99 kr just nu på Inet är inte fy skam, har en sådan men har aldrig behövt använda den än.
Dock så har en av köparna upptäckt att du måste ladda ner en programvara från tillverkaren för att det ska fungera fullt ut, mer kan du läsa i kommentarer på Inet hemsida. RF (Radio) har ju den fördelen att man inte behöver rikta mot mottagaren så du kan helt enkelt gömma datorn och allt så det inte syns.