Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Men det kommer ju inte heller oavsett om han läst vad som finns i nuet. Skype är bättre på andra plattformar trots att MS äger den, Spotify är det, FB är det, Store saknar massa appar, så det är ju en ihållande känsla, då man hoppar på något som man förmodligen väntar ska steppa upp sig i en snabbare takt en den som blivit.

Inte helt säker på vad du försöker få fram. Men det är dumt att köpa något för funktioner/appar, vad som helst, som kommer komma. Köp något för hur det är nu, inte hur det kommer vara då det inte finns någon garanti för att det verkligen blir så.

Skrivet av nVIDIA:

Alla saker är ju inte sämre med WP, finns saker som är bra med... Jag tycker inte att det går ta bort saker och ersätta det på ett
" sämre Microsoft tänkande" dom viktigaste basic egenskaper som gör ett OS användarvänligt o hett är bortplockat i och med WP..
ett enkelt exempel, Nokias förra OS symbian var ett bristande os men hade ju precis allt som saknas i WP...WP känns precis som ett tvärtemot os mot det man brukar känna igen sig på hur ett os ska fungera..
att WP är så lättdrivet är väl inte så lustigt, oset är avskalad in i det minsta, det finns ju inget som är "tung" drivet.. Ett exempel, multitaskingen tappar minnet efter ett par minuter, det går knappt driva något i bakgrunden.. Multitaskingen känns riktigt dålig..skype är så avskalat.. WP känns helt enkelt för avskalat, så blir det när man försöker göra ett os som har ett avskalat filsystem..

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som är så tungdrivet du vill göra på en mobil?
WP är mer användarvänligt än flera mobilOS. Som en sak att appar inte kan ligga och dra en massa batteri i bakgrunden, appar spammar inte reklam i tid och otid. Är du dock en person som vill modifiera, fixa och ha stor frihet över vad som går att göra på telefonen är t.ex. android ett bättre val. Microsoft har inte sagt att de siktar in sig på den marknaden och det är det jag menar med att kolla på produkter innan köp.

Hanteringen av appar som ligger i minnet är mycket bättre i 8.1.

Filsystemet i WP är NTFS, som väl inte är så avskalat, och FAT för SDHC eller exFAT för SDXC. FAT kanske inte är det bästa valet men stödjer ändå 4GB stora filer.
https://dev.windowsphone.com/en-US/OEM/docs/Phone_Bring-Up/FA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Har skrivit till en del utvecklare om varför de inte gör en app till WP och ofta skriver det tillbaka att det vill de om Microsoft tillåt det och detta ... Vet själv inget om app-utveckling men är det någon form av inlåsning som hindrar utvecklarna? Enda appen jag saknar är den Andoid-exklusiva där man kan se vem som ringt och sms:a genom telefonen från datorn. Tror den heter Reach.

Filsystemet är och inskränkt men då är det tur att det bara är en mobil. Måste säga att jag annars är nöjd med WP. Tycker den så kallade enkla multitaskingen fungerar utmärkt.

Men API:er för samtal och sms är mycket begränsade ja och en sådan app är i dag inte möjlig på WP.

Microsoft förbjuder inte enskilda appar lite hur de vill men alla appar måste uppfylla de krav Microsoft har satt ut. Vet inte vilka andra appar du saknar
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/hh184843... :

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Inte helt säker på vad du försöker få fram. Men det är dumt att köpa något för funktioner/appar, vad som helst, som kommer komma. Köp något för hur det är nu

Visst, men om det som är nu, även är nu om 6 månader, så kanske du kan förstå om folk, som är vana att det justeras och finslipas, inte känner detsamma för detta nu, som det gjordes när nuet var nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

undran är ju stor varför många "appar" är sämre på WP än andra plattformar...

Skickades från m.sweclockers.com

Marknadsandelar. De plattformar där apparna har större andelar (intäkter) får prioritet och större budget vilket leder till bättre appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Marknadsandelar. De plattformar där apparna har större andelar (intäkter) får prioritet och större budget vilket leder till bättre appar.

Så MS begränsar inget då?

Det primära är det du säger, men MS gör det inte lättare för dem när de väl vill leverera (i många fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Visst, men om det som är nu, även är nu om 6 månader, så kanske du kan förstå om folk, som är vana att det justeras och finslipas, inte känner detsamma för detta nu, som det gjordes när nuet var nytt?

Jo, men han jag svarade tidigare saknade funktioner som inte har sagts ska kommas eller har funnits. Så du kanske kan förstå att det inte är saker som heller kommer genom justeringar och finslipningar utan ändrar prioriteringar i WP. Visst får man önska grejer och tycka att det kunde gjorts bättre men att MS borde skrota WP för att det inte har de funktioner han vill är bara dumt.

Skrivet av Telepati:

Så MS begränsar inget då?

Det primära är det du säger, men MS gör det inte lättare för dem när de väl vill leverera (i många fall).

I WP kan inte appar göra vad som helst så ja, MS begränsar, du kan läsa om det i länken i tidigare inlägg.

Alla plattformar har olika API:er och begränsar appar på olika sätt. Att skype eller spotify har andra funktioner och nyare uppdateringar på de andra två plattformarna beror inte primärt på API:er. Men MS gör det lättare än Apple åtminstonde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Filsystemet i WP är NTFS, som väl inte är så avskalat, och FAT för SDHC eller exFAT för SDXC. FAT kanske inte är det bästa valet men stödjer ändå 4GB stora filer.
https://dev.windowsphone.com/en-US/OEM/docs/Phone_Bring-Up/FA...

Jag är väldigt tveksam att man kör ntfs.. Är det ntfs i sin frånvaro, ntfs filsystem är ju underbart något wp verkligen saknar... Lägger jag tex flac filer i telefonens musik app så hittar inte telefonen/appen filterns ändå, kallar du det där ntfs? Haha ...

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Jag är väldigt tveksam att man kör ntfs.. Är det ntfs i sin frånvaro, ntfs filsystem är ju underbart något wp verkligen saknar... Lägger jag tex flac filer i telefonens musik app så hittar inte telefonen/appen filterns ändå, kallar du det där ntfs? Haha ...

Ja, det är NTFS som används internt i telefonen. Har du provat använda appen "files", ser du filerna då? eller vad är det du gör när du inte hittar fileerna? flac stöds inte av WP, alltså appar som Xbox Music och andra appar som bara använder det inbyggda verktygen för att spela upp media, utan då måste du använda en app som moliplayer.

Snälla, läs på innan du skriver sådana grejer. Speciellt om du ska skriva grejer som: "kallar du det där ntfs? Haha ...".

Läs på lite om NTFS så kanske du förstår att det inte har att göra med om filerna syns i appar eller inte:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ntfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

JVisst får man önska grejer och tycka att det kunde gjorts bättre men att MS borde skrota WP för att det inte har de funktioner han vill är bara dumt.

Jo, det har du rätt i. MS ska ju snarare öka tempot, den som ska skrota WP om det inte gillas är ju användaren själv.

Citat:

Alla plattformar har olika API:er och begränsar appar på olika sätt. Att skype eller spotify har andra funktioner och nyare uppdateringar på de andra två plattformarna beror inte primärt på API:er

Nej, i Skypes fall kan det ju knappast göra det. Ändå ger man IOS en bättre version tidigare, men det är väl för att man också måste vårda sin kundbas.

Citat:

Men MS gör det lättare än Apple åtminstonde.

Men Apple gör det snabbare? Att MS inte fått till en likvärdig FB-app än idag är ganska anmärkningsvärt.

Sedan är det ju också som så att det är fullt rimligt att många appar sätter IOS före WP, och gör sina appar mer avancerade för IOS, då plattformen är så otroligt mycket större. Nordea är ett bra exempel, de skapar en app till oss, men som de sedan märker inte nyttjas såpass att det är värt deras tid.

Samma är det väl hos många andra, men istället för att ta bort så släpper de betydligt färre funktioner och uppdateringar. Ju mer användare som nyttjar appen desto större angelägenhet för dem att underhålla den.

Ni som kör Nokia Music eller X-box dito kanske kan förstå om Spotify gör samma prio och väljer annat före.

Permalänk

Ni som använder netflix på 720p enheter, hur upplever ni bildkvalitén? På min lumia 925 tycker jag inte alls att det ser specielt bra ut och kan jämföras med youtube videor i 360p.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Ni som använder netflix på 720p enheter, hur upplever ni bildkvalitén? På min lumia 925 tycker jag inte alls att det ser specielt bra ut och kan jämföras med youtube videor i 360p.

Kört på mina 1520 och det är blandat, netflix anpassar kvaliten efter bandbredden. I början brukar det inte se bra ut men ändras snabbt om jag har en okej anslutning.

Permalänk
Skrivet av hammarlund:

Ni som använder netflix på 720p enheter, hur upplever ni bildkvalitén? På min lumia 925 tycker jag inte alls att det ser specielt bra ut och kan jämföras med youtube videor i 360p.

Bilden har alltid varit kass för mig med netflix i WP appen. Har under åren haft 800x480, 1280x720 och nu på min Lumia 920 1280x768. Problemet ligger i att appen är kass (den har ju inte ens fått profiler ännu) antar jag med tanke på att jag testat över wifi.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av betan:

Kört på mina 1520 och det är blandat, netflix anpassar kvaliten efter bandbredden. I början brukar det inte se bra ut men ändras snabbt om jag har en okej anslutning.

Vad konstigt. På min android platta får jag snabbt bra kvalité men kan inte alls få det på mobilen oavsett uppkoppling.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Bilden har alltid varit kass för mig med netflix i WP appen. Har under åren haft 800x480, 1280x720 och nu på min Lumia 920 1280x768. Problemet ligger i att appen är kass (den har ju inte ens fått profiler ännu) antar jag med tanke på att jag testat över wifi.

Hmm enligt den här artikeln som publicerades den 4 april 2013 så ska den ha stöd för hd.

Citat:

That first one is pretty huge as being able to see full HD video on a 720P HD screen is kind of a big deal for Netflix fans. Now that the app has the full resolution support, videos can be watched “wide screen” and boy do they look great.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Angående Cyan så bör den inte vara så långt borta då 630 som finns i landet nu, med 8.1 och Cyan, vilket får mig att tro att den dyker upp inom den närmsta tiden. Det var ju en update nyligen av flera system-appar som det brukar vara när något är på gång.

1520 är väl den enda befintliga luren som kan ta del av ex den senaste kamera-updaten, som annars är för 930. Men i övrigt så verkar det vara Cyan som krävs för ex SensorCore och lite annat.

Var det inte snack om att MS skulle fixa till YT-appen?

Edit: fick ett mail om att man kunde ladda ner något verktyg för att kunna sideloada appar. Tror det är till dem som har dev-konto. Någon som testat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Edit: fick ett mail om att man kunde ladda ner något verktyg för att kunna sideloada appar. Tror det är till dem som har dev-konto. Någon som testat detta?

Det är ingen app utan ett certifikat som gör att du kan installera dina egenutvecklade appar på din telefon och testköra dom irl innan du släpper iväg dom på Windows Store. Motsvarande typ av ceritfikat finns även för företag/myndigheter som har inhouse appar enbart för deras bruk och släpps då inte via Windows Store.

Så du har ett dev konto vilket är ett måste just nu för att köra WP 8.1 om man inte har en Nokia 630.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Det är ingen app utan ett certifikat som gör att du kan installera dina egenutvecklade appar på din telefon och testköra dom irl innan du släpper iväg dom på Windows Store. Motsvarande typ av ceritfikat finns även för företag/myndigheter som har inhouse appar enbart för deras bruk och släpps då inte via Windows Store.

Sa jag att det var en app? Jag skrev att det var ett verktyg(cert) för att kunna sideloada appar. Vilket det är, för det står ju så.

Citat:

Så du har ett dev konto vilket är ett måste just nu för att köra WP 8.1 om man inte har en Nokia 630.

Så man kan inte ha ett dev-konto och inte köra 8.1, och vem har snackat om 8.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Sa jag att det var en app? Jag skrev att det var ett verktyg(cert) för att kunna sideloada appar. Vilket det är, för det står ju så.

Så man kan inte ha ett dev-konto och inte köra 8.1, och vem har snackat om 8.1?

Sorry, men jag förutsatte att verktyg är en app då ett certifikat inte är det, då du inte nämde certifikat. Det är valfritt att installera certifkatet på din Windows Mobil om du nu utvecklar appar och vill kunna testa dom. Annars fyller det nog ingen större funktion för dig.

Då de flesta här verkar ha öppnat ett dev konto för att just kunna köra WP 8.1 men visst man måste ju inte köra WP 8.1/8 eller Windows för att ha ett dev konto hos Microsoft.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Då de flesta här verkar ha öppnat ett dev konto för att just kunna köra WP 8.1 men visst man måste ju inte köra WP 8.1/8 eller Windows för att ha ett dev konto hos Microsoft.

Dev-kontot har jag förvisso använt för att hämta 8.1, men jag hade det även vid/för att hämta de olika GDR-updatsen som kom innan. Hursom så var det inte för 8.1 jag skaffade det, utan jag har iaf haft det sedan förra året. Nåväl, nu vet jag iaf vad mailet åsyftade och någon app-utvecklare är jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Dev-kontot har jag förvisso använt för att hämta 8.1, men jag hade det även vid/för att hämta de olika GDR-updatsen som kom innan. Hursom så var det inte för 8.1 jag skaffade det, utan jag har iaf haft det sedan förra året. Nåväl, nu vet jag iaf vad mailet åsyftade och någon app-utvecklare är jag inte

Vem vet, du kanske kan göra en FB app som är bättre än MS. På IOS är det nu faktiskt Facebook själva som utvecklar den och inte Apple.
Får väl se det som en humanitär handling från MS att alls bry sig om FB då dom själva inte vill.
Det finns ju andra stora aktörer som ratar WP helt.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Facebook Messenger är från Facebook, Facebook-appen är fortfarande Microsofts. Att Microsoft inte själva kan göra bra appar är lite dålig publicitet. Det är dock lite svårare att portera mobilappar till WP än de andra plattformarna. På iOS och Android är det lätt att dela C/C++-kod, på Windows Runtime måste du ta till en hel del knep för att bygga och integrera ren C-kod, och det är inte direkt samma C++ heller. Det tillsammans med att de inte har någon marknad gör det svårt.

Instagram har ju app också, FB bryr sig säkert, men några år tillbaka på WP7.X nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Facebook Messenger är från Facebook, Facebook-appen är fortfarande Microsofts. Att Microsoft inte själva kan göra bra appar är lite dålig publicitet. Det är dock lite svårare att portera mobilappar till WP än de andra plattformarna. På iOS och Android är det lätt att dela C/C++-kod, på Windows Runtime måste du ta till en hel del knep för att bygga och integrera ren C-kod, och det är inte direkt samma C++ heller. Det tillsammans med att de inte har någon marknad gör det svårt.

Instagram har ju app också, FB bryr sig säkert, men några år tillbaka på WP7.X nej.

Nu görs väl de flesta appar till Android i Java, och det är väl väldigt mycket mer likt C#, som används till WP, än C++!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nu görs väl de flesta appar till Android i Java, och det är väl väldigt mycket mer likt C#, som används till WP, än C++!?

Det mesta lite tyngre eller som delas mellan plattformar är C/C++, som bibliotek oavsett vad klienten och GUI sen är skrivet i. Många program är skrivna i flera olika språk. Det är inte så lätt att portera dessa bitar eller skriva bra klient i tre olika språk för helt olika apier. Är först i framtiden du kan dela på C++/XAML-arbetet med Windows Runtime på 8.X (Store) med telefonerna också, fast de apparna kommer inte vara kompatibla med 8.0 så det verkar inte tagits så seriöst än. Androids ramverk i "java" är inte särskilt likt Windows Runtime. API-skillnader är viktigt också. Mycket verktyg och bibliotek (som används som headers osv) kan inte köras i WinRT som C/C++-utvecklare är vana med och det är helt enkelt mycket längre utvecklingsfas som behövs. Lite generisk C#, HTML/JS osv räcker inte. Spel är för det mesta C/C++, därför det bara kom ett par rewrites till WP7.X som inte hade stöd för native code alls. Det hela skiljer sig ganska mycket från Win32, från Posix eller något annat utvecklare är vana med. Och det är inte bara att slänga in C#, där måste det vara portable class library, så vanliga C#-klasser som du använder på skrivbordet går inte heller att köra rakt av. För många projekt är det inte ens värt att börja.

Permalänk
Medlem

Hej, nu vet jag inte om detta är rätt tråd att fråga i eller om jag borde skriva i lumia 920 tråden men jag gör ett försök.

Jag har haft min lumia 920 i över ett år nu och när jag köpte den så anslöt jag ett hotmail konto till den. Naturligtvis hade jag gjort en oseriös registrering av kontot tidigare eftersom jag då bara skulle ha något spel anslutet till det.

Nu har jag fått det som jag förstår vanliga felmeddelandet "det verkar som om någon annan använder ditt konto" det är alltså troligen någon bot som försökt ta sig in i mitt konto. Nu är jag utelåst från det och kan inte komma in om jag inte verifierar att det är jag. Problemet är att jag knappt minns vad jag fyllde i vid registreringen och detta gör att jag troligen inte kommer få tillbaka mitt konto. Jag har vissa uppgifter men tror knappast att det räcker och känner inte att jag ens orkar försöka komma ihåg allt.

Min lumia 920 går alltså inte att uppdatera för att kontot som är anslutet till telefonen är låst och jag kan inte verifiera att jag äger kontot. Jag måste alltså fabriksåterställa mobilen och ansluta ett nytt konto för att mobilen ska fungera som vanligt igen men jag vill inte förlora allt jag har på den. Cloud backup går alltså bort eftersom jag inte kommer åt "one drive" som ligger på ett konto jag inte kan komma in på.

Skiter i applistan och inställningarna för mobilen, det behöver jag ingen backup på. Bilder och filmer går att göra backup på direkt från mobil till dator. Nu saknas bara kontakter och sms, finns det några alternativ för mig eller är det kört? Nokia har ju en egen app som heter "överför min data" som verkar kunna överföra kontakter och möjligen sms till en annan windows phone. Nu har jag ingen annan windows phone men kan köpa en lumia 520 och kanske överföra allt dit och sedan tillbaka till min 920 efter jag återställt den. Är det någon som använt nokias app "överför min data" eller ni kanske vet något annat sätt?

Tack på förhand.

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Avstängd

Körde "överför min data" mellan en Samsung Galaxy S3 och Lumia 1520 så borde väll gå att köra från Windows Phone till Android och sedan tillbaka igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Körde "överför min data" mellan en Samsung Galaxy S3 och Lumia 1520 så borde väll gå att köra från Windows Phone till Android och sedan tillbaka igen?

Appen funkar väl bara till WP och inte från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Körde "överför min data" mellan en Samsung Galaxy S3 och Lumia 1520 så borde väll gå att köra från Windows Phone till Android och sedan tillbaka igen?

Skrivet av betan:

Appen funkar väl bara till WP och inte från?

Ja det går, men då får du använda en annan app. Som betan säger så funkar "överför min data" till WP, och inte ifrån. Men Android borde väl ha en för det ändamålet.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Vad får man med när man använder överför min data? är det bara kontakter eller får man med SMS också?

Min tanke är att köpa en lumia 520 för typ 800kr sen föra över dit och sedan tillbaka på 920 men känns ovärt för endast kontakter.

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proer:

Tack för svaren! Vad får man med när man använder överför min data? är det bara kontakter eller får man med SMS också?

Min tanke är att köpa en lumia 520 för typ 800kr sen föra över dit och sedan tillbaka på 920 men känns ovärt för endast kontakter.

Sms tror jag inte går via BT, inte som jag minns det. Men det finns andra vägar. Från iPhone minns jag att det var krångel, men det är ju länge sen nu, men man kan ju knyta allt till sitt ID, och få en backup den vägen. Men exakt hur du ska göra beror på från vilken lur och OS. Sedan finns nog resterande info på nätet.

Permalänk
Medlem

Cyan har visst börjat komma, L925 i Finland är de första. Ett gott tecken, då är det väl inte så långt borta för oss.

Permalänk
Medlem

Trevlig update för Skype idag, men jag upplever inte att enheterna synkar fullt ut, någon annan som märkt av det?