Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem

Har beställt en Orange 930 idag, har alltid kört Android men blev sugen på att prova en WP. Hoppas det kommer falla mig i smaken då jag faktiskt tröttnat på Android. Har provat Ios men tyckte det var efterblivet på något konstigt sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Har butikerna (i Sverige) börjat släppa 930 från hyllorna än?

Dustin och Katching uppger att dom har i lager för omgående leverans som jag förstår det. Se 930-tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Dustin och Katching uppger att dom har i lager för omgående leverans som jag förstår det. Se 930-tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Dustin gillar jag, bra support, smidiga, står för vad de säger. Fan, så de har den i lager nu? Då skulle man kunna ha en i nästa vecka. Suck!

Nej, jag väntar till hösten, då är flera tunga pjäser på väg ut.

Funderar på att beställa en 630, bara för att få Sensorcore och känna på det andra. Någon som vet om 630 har Glance?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telepati:

Dustin gillar jag, bra support, smidiga, står för vad de säger. Fan, så de har den i lager nu? Då skulle man kunna ha en i nästa vecka. Suck!

Nej, jag väntar till hösten, då är flera tunga pjäser på väg ut.

Funderar på att beställa en 630, bara för att få Sensorcore och känna på det andra. Någon som vet om 630 har Glance?

Nej den har inte glance. Du får sensorcore men du får inte ambient eller proximity-sensor istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Funderar på att beställa en 630, bara för att få Sensorcore och känna på det andra. Någon som vet om 630 har Glance?

Jag vill bara avråda dig från 630. Skärmen är inte bra, och pressar man på telefonens sidor blir det som när man trycker på en LCD skärm alltså för tunt glas. Chassit knakar och batteriluckan flexar alldeles för mycket. Kameran är kass. Den har ingen blixt. Den saknar Glance den saknar till och med ljussensor.
Men priset är lågt men det måste det också vara när man säljer "skit". Nu har jag inte så stor erfarenhet av vad ex HTC o Samsung levererar för samma pengar det kanske också är skit.
En positiv sak är dock att processorn i vissa fall tydligen ska ut prestera den som sitter i ex Lumia 920.
Blev riktigt besviken när jag köpte den men som tur är det min bror som använder den, jag håller mig till min 920 ett år till.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Dustin och Katching uppger att dom har i lager för omgående leverans som jag förstår det. Se 930-tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan var ju om de hade släppt den från hyllan än, och de verkar möjligen göra det idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Nej den har inte glance. Du får sensorcore men du får inte ambient eller proximity-sensor istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, tack. Men jag tror vi kommer få sensorcore vi också med Cyan.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag vill bara avråda dig från 630. Skärmen är inte bra, och pressar man på telefonens sidor blir det som när man trycker på en LCD skärm alltså för tunt glas. Chassit knakar och batteriluckan flexar alldeles för mycket. Kameran är kass. Den har ingen blixt. Den saknar Glance den saknar till och med ljussensor.
Men priset är lågt men det måste det också vara när man säljer "skit". Nu har jag inte så stor erfarenhet av vad ex HTC o Samsung levererar för samma pengar det kanske också är skit.
En positiv sak är dock att processorn i vissa fall tydligen ska ut prestera den som sitter i ex Lumia 920.
Blev riktigt besviken när jag köpte den men som tur är det min bror som använder den, jag håller mig till min 920 ett år till.

Tack för tipset, jag har läst att folk sagt just detta, att de blivit besvikna på skärmen. Men den kostar ju inget, 1490 på Dustin, så då hade iaf jag inte haft några direkta krav.

Då blir det väl att invänta något annat, för jag får samma känsla nu som när jag köpte 920, då visste jag att den skulle vara tung, det var iofs inte så störande, men sedan kom 925 som hade allt som 920 hade men var snyggare och lättare, å jag tror uppföljaren till 925 kommer vara minst lika vass.

Undra om det är en nya trend vi ser, att de ska sluta med Glance. Trist som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Frågan var ju om de hade släppt den från hyllan än, och de verkar möjligen göra det idag.

930 på Dustin är tydligen tillverkad av Nokia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Ok, tack. Men jag tror vi kommer få sensorcore vi också med Cyan.

Tack för tipset, jag har läst att folk sagt just detta, att de blivit besvikna på skärmen. Men den kostar ju inget, 1490 på Dustin, så då hade iaf jag inte haft några direkta krav.

Då blir det väl att invänta något annat, för jag får samma känsla nu som när jag köpte 920, då visste jag att den skulle vara tung, det var iofs inte så störande, men sedan kom 925 som hade allt som 920 hade men var snyggare och lättare, å jag tror uppföljaren till 925 kommer vara minst lika vass.

Undra om det är en nya trend vi ser, att de ska sluta med Glance. Trist som fan.

Har du en fungerande 920 idag tycker ja absolut du ska stå över 630. Angående 925 och 920 så tycker jag 925 brister på 4 saker jämfört med 920. Skärmen är en aning mörkare om man jämför dom sida vid sida (blir jobbigt utomhus ibland) Den har bara 16gb lagring 920 har 32. Saknar trådlös laddning utan extra skal. Och den känns skörare på något vis. Sen är ju designen rätt olika men det är ju en smaksak.
Glance kan jag inte tänka mig de tar bort 1520 har det om jag inte fattat fel? Tar de bort det finns det ju en anledning mindre att välja en Lumia framför en ATIV eller annan wp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du en fungerande 920 idag tycker ja absolut du ska stå över 630. Angående 925 och 920 så tycker jag 925 brister på 4 saker jämfört med 920. Skärmen är en aning mörkare om man jämför dom sida vid sida (blir jobbigt utomhus ibland) Den har bara 16gb lagring 920 har 32. Saknar trådlös laddning utan extra skal. Och den känns skörare på något vis. Sen är ju designen rätt olika men det är ju en smaksak.
Glance kan jag inte tänka mig de tar bort 1520 har det om jag inte fattat fel? Tar de bort det finns det ju en anledning mindre att välja en Lumia framför en ATIV eller annan wp.

Jag har en 1020, men även mina gamla 920. Att 1520 har Glance säger väl egentligen inte så mycket då den kom förra året, så ingen av den nya generationen har det hos WP, bara X "Nokias varumärke Glance skärmen visar tid och meddelanden för missade händelser även när bakgrundsbelysningen är avstängd och enheten är i standby-läge"

Så ingen i den nya generationen har det. Undra om dessa nya skärmar är så viktiga att de måste avstå från denna finess, okej att de har en avancerad skärm på 930, men att den usla skärmen på 630 inte har det kan ju inte bero på att de inte kunde addera glans pga av valet av den grymma skärmen. &30 har ju inte ens samma skärm, utan en skärm som tidigare klarat det. På 930 står det Oled, och även om det nu är en (Am)oled, så där kan jag se sambandet. Men varför har inte 630 Glance, den har ju ingen ny avancerad skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag har en 1020, men även mina gamla 920. Att 1520 har Glance säger väl egentligen inte så mycket då den kom förra året, så ingen av den nya generationen har det hos WP, bara X "Nokias varumärke Glance skärmen visar tid och meddelanden för missade händelser även när bakgrundsbelysningen är avstängd och enheten är i standby-läge"

Så ingen i den nya generationen har det. Undra om dessa nya skärmar är så viktiga att de måste avstå från denna finess, okej att de har en avancerad skärm på 930, men att den usla skärmen på 630 inte har det kan ju inte bero på att de inte kunde addera glans pga av valet av den grymma skärmen.

Jag räknar i alla fall 1520 som nya generationen visst den heter inte xx30 men den har i stort sätt samma hårdvara som 930 bara att den inte lanserades med wp8,1 från fabrik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag räknar i alla fall 1520 som nya generationen visst den heter inte xx30 men den har i stort sätt samma hårdvara som 930 bara att den inte lanserades med wp8,1 från fabrik.

Jag såg nu att 1520 och min 1020 också ska ha inbyggd HF-högtalare, vad fasen det nu är. Så det var inget nytt. Det som var nytt var att det står inbyggd högtalartelefon, men det är nog samma som innan.

Skumt att ingen av 630 och 930 har Glance, då det är helt olika skärmar, och att båda inte medhar lurar. Det med lurar kan vara att de helt enkelt krävs olika för olika, men det förstnämnda fattar jag inte. Hur förklarar de att 630 saknar Glance, de kan ju knappast säga att skärmen är för avancerad. Det kan inte vara det kapacitiva för det har bara 630, inte 930, men båda saknar det. Så jag ser inga likheter i hårdvaran som skulle kunna vara förklaringen, gör någon annan det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag såg nu att 1520 och min 1020 också ska ha inbyggd HF-högtalare, vad fasen det nu är. Så det var inget nytt. Det som var nytt var att det står inbyggd högtalartelefon, men det är nog samma som innan.

Skumt att ingen av 630 och 930 har Glance, då det är helt olika skärmar, och att båda inte medhar lurar. Det med lurar kan vara att de helt enkelt krävs olika för olika, men det förstnämnda fattar jag inte. Hur förklarar de att 630 saknar Glance, de kan ju knappast säga att skärmen är för avancerad. Det kan inte vara det kapacitiva för det har bara 630, inte 930, men båda saknar det. Så jag ser inga likheter i hårdvaran som skulle kunna vara förklaringen, gör någon annan det?

Glance kräver någon typ av skärmminne som de helt enkelt av någon anledning inte valt att ha på 630 eller 930. På förra gen var det ju lite olika, 520 saknade 620 hade, 625 saknade 720 hade (tror jag) 820 hade 920/5/8 hade.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Glance kräver någon typ av skärmminne som de helt enkelt av någon anledning inte valt att ha på 630 eller 930. På förra gen var det ju lite olika, 520 saknade 620 hade, 625 saknade 720 hade (tror jag) 820 hade 920/5/8 hade.

Det är inte skärmminnet som är orsaken på 630 iaf. Det var det något med att den saknade rörelsesensor, eller vad det stod. Hursomhelst så är det märkligt att de två första saknar det, det gör ju inte 930 till det flaggskeppet det skulle kunna vara. Men, vi har halva året kvar drygt och det kommer komma high-end, 820s efterträdare figurerar på nätet likaså 1020s dito. Ska bli intressant att se.

Det är liksom ingen lur som har allt, 920 är den tyngsta, har dock QI och Glance. 925 är enligt mig snyggare, Har väl också bättre kamera, har Glance, men saknar QI. 1020 har grym kamera, Glance, men en puckel på ryggen och saknar QI. 1520 har bra kamera, Glance och Qi, men är mer än phablet än en telefon. 930 saknar QI.

Vi får se när det släpper en som har allt. Det är precis som att de vill att man ska sakna något för att viljan ska vara större att byta upp sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Slår den Transit, tro? Jag tycker Transit är ruskigt bra, den inte bara tar fram alla möjliga tider å destinationer, den mäter också hur långt det tar att gå till hållplatsen så man har någorlunda koll på när man bör gå.

Men bra för övriga WP-lurar att få den, för de har väl inte Transit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

930 på Dustin är tydligen tillverkad av Nokia.

Huh? Märke och fabrik är en annan sak, att Microsoft-anställda inte skulle lagt handen på en telefon som de säljer i juli är inte troligt. Har du någon hangup på att det står "Tillverkare Nokia" på deras hemsida? Varför skulle Dustin ändra det? Varumärket är det intressanta och de har inte bytt varumärke än. På Philipsapparaterna står det t.ex. Philips där, men de är tillverkade och designade samt sålda av TP Vision som ägs av TPV eller tja det står numera Philips TPV på TV-apparaterna under tillverkare, men på monitorerna som TPV tillverkat sedan 2005/08 står det bara Philips, eftersom det egentligen syftas på varumärket. Bör stå Microsoft Mobile på lådan, alternativt Beijing Nokia Telecommunications Ltd som råkar ägas av Microsoft Mobile, om det står något. Lumia 630 står t.ex. att de är gjorda i Kina och tillverkade i exempelvis maj, maj råkar vara efter Microsoft Mobile tog över alla fabriker och all personal i dåvarande D&S/discontinued operations. På lådan till 930 står det förmodligen att den är tillverkad i juni. Om det nu står, vad jag sett står det bara Made In China på 930s låda. Det är samma "nya" låda som 630 kom i, d.v.s. inte Nokias blåa. Så där får du fråga Microsoft utefter serienummer o.s.v. när telefonen är tillverkad. Så hur är något tillverkat av Microsoftanställda och firmor Microsoft Mobile Oy äger inte tillverkade av Microsoft och tillverkade av ett företag som inte är verksamma inom området längre? Vem tror du tillverkar skärmen som listas som "Tillverkare Philips" på Dustin?

Enheterna som kommer från fabrik/skickas ut till distributörer/agenter/butiker nu är tillverkade av Microsoft Mobile, både tidsmässigt (så länge produkten förpackades eller tillverkades/sattes ihop 25 april och senare) och rent lagligt samt enligt vad de själva anser. Sådana här produkter skickar man med flyg så de ligger inte på lager i månader eller i containrar i månader. Du måste skilja på Microsofts verksamhet Nokia Devices – som många kommer referera till som Nokia – och Nokia här. Det är två olika firmor med olika ägare det handlar om.

Följande företag köptes rakt av, av Microsoft/Microsoft Mobile Oy, alltså firmorna inte bara personalen
Nokia Telecommunications Co., Ltd i PRC
Nokia Inc. i USA (Nokia Oyj bildade Nokia USA Inc istället)
Nokia Products Limited i Kanada
Nokia México, S.A. de C.V. i Mexiko
Nokia LLC i Ryssland
Nokia do Brasil Tecnologia Ltda i Brasilien
Nokia Komünikasyon A.Ş. i Turkiet

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Undra om det är en nya trend vi ser, att de ska sluta med Glance. Trist som fan.

Inte alla budgettelefoner har haft Glance tidigare, enda jag kan komma på är 620, men 625 hade det inte, så det är inget trendskifte, inte heller alla dyra telefoner har haft Glance genom tiderna, även om det var med Icon detta skedde på WP-serien. Det handlar mer om vad deras leverantörer gör då de behöver en panel med PSR. Det är ingen funktion som andra plattformar utnyttjar på vanliga LCD-paneler direkt. Det är möjligt att Icon/930 har för små volymer för att kunna kräva sånt. Android-enheterna med Quick Glance eller Active Display kör med AMOLED och PSR enbart. Ska man köra de funktionerna med LCD får man göra en avvägning om påverkar batteritiden negativt då AMOLED drar mindre för att visa sånt än en LCD-panel som ska tändas, även om den har PSR. På 630 är de nog inte beredda att offra batteritiden på funktionen, konkurrenter har bra batteritid.

Den har för övrigt hård konkurrens med Moto G, G LTE, och andra Androidlurar. Så det är synd om 630/635 verkligen inte känns/upplevs bra.

Permalänk
Medlem

För övrigt har skärmen i Lumia 630/635 inte suttit i några tidigare Nokia-enheter. Två anledningar (av fyra?) att den inte fick glance är batteritid och (saknad av) PSR. Kolla hur dålig batteritiden är på 520 t.ex., på 620 rekommendera de stänga av glance eller åtminstone använda peek-läget för att spara batteri, men den hade sämre utgångsläge än 520 till att börja med. Att 630/635 ersätter 520/525 rent feature och marknadsmässigt är inget konstigt. Sett som en ersättare har den ju (nästan) bara fått nya features. Som Dual Sim och (för 635) LTE. Proximity-sensorn rök ju dock.

Glance på 920 fungerar rätt bra tack vare proximity-sensorn, skärmen behöver ju inte vara på när den ligger i fickan eller i ett skal. Det är ju också bland annat det som 630 saknar. Andra avvägningar som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte alla budgettelefoner har haft Glance tidigare

Har någon sagt det?

Citat:

enda jag kan komma på är 620

Precis, undra vad som skiljer den från andra, rent tekniskt.

Skrivet av Petterk:

För övrigt har skärmen i Lumia 630/635 inte suttit i några tidigare Nokia-enheter. Två anledningar (av fyra?) att den inte fick glance är batteritid och (saknad av) PSR. Kolla hur dålig batteritiden är på 520 t.ex., på 620 rekommendera de stänga av glance eller åtminstone använda peek-läget för att spara batteri, men den hade sämre utgångsläge än 520 till att börja med. Att 630/635 ersätter 520/525 rent feature och marknadsmässigt är inget konstigt. Sett som en ersättare har den ju (nästan) bara fått nya features. Som Dual Sim och (för 635) LTE. Proximity-sensorn rök ju dock.

Glance på 920 fungerar rätt bra tack vare proximity-sensorn, skärmen behöver ju inte vara på när den ligger i fickan eller i ett skal. Det är ju också bland annat det som 630 saknar. Andra avvägningar som sagt.

Det ska tydligen vara den sensorn som 630 saknar, ja. Och det ska vara anledningen till att den saknar Glance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Har någon sagt det?

Precis, undra vad som skiljer den från andra, rent tekniskt.

Det ska tydligen vara den sensorn som 630 saknar, ja. Och det ska vara anledningen till att den saknar Glance.

De har inte använt någon 4.5" IPS 854x480-skärm tidigare, skärmen är ny och troligtvis utan PSR. Du måste ha PSR för att den ska kunna visa något på skärmen i ordentlig "vila".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har inte använt någon 4.5" IPS 854x480-skärm tidigare, skärmen är ny och troligtvis utan PSR. Du måste ha PSR för att den ska kunna visa något på skärmen i ordentlig "vila".

Vad står PSR för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

520, 521, 525, 526, 625, 630, och 635 har LCD utan PSR. Likaså X-serien. Det tar för mycket batteri att hålla de tända.

Vadå, X-serien har ju Glance, så vad pratar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

X-serien kan inte köra Glance p.g.a. att de kör LCD-panel. (Edit: utan PSR se nästa inlägg) Vilket också Icon och L930 gör. (Edit: Fast där antog jag lite fel och kom inte ihåg, de har AMOLED bara utan PSR) Samt 520, 521, 525, 526, 625, 630, och 635 också gör. (Edit: LCD utan PSR)

X-serien kör Glance.

http://www.nokia.com/global/products/phone/nokia-x/specificat...
http://www.nokia.com/global/products/phone/nokia-x-plus/speci...
http://www.nokia.com/global/products/phone/nokia-xl/specifica...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Vad står PSR för?

Panel Self Refresh
Google: "display psr"

Permalänk
Medlem

En eventuell efterträdare till 820 ryktas vara på gång. Och den verkar heta NOKIA by Microsoft.

http://wmpoweruser.com/new-nokia-lumia-830-render-touts-13-me...

Så det blir nog en ny i 8-serien under hösten, en ny i 10-serien (sk McLaren) och förmodligen kommer de andra också få sina.

Men noterbart är att 820 kom 2012, och så även 920, så att deras uppföljare kommer först är egentligen ganska väntat.

1020 och 1520 kom ju förra året så enligt ovan så borde dessas arvtagare komma nästa år. Bara att vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Panel Self Refresh
Google: "display psr"

Tack. Om jag inte läst helt åt skogen så verkar det inte vara en så gammal teknik, 2010-2011 någon gång?

Permalänk
Medlem

PSR finns på både MIPI och senare eDP. Så det är några år nu.

Permalänk
Medlem

X2 också, http://www.nokia.com/global/products/phone/nokia-x2-dual-sim/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

PSR finns på både MIPI och senare eDP. Så det är några år nu.

Några år? Hur många, ungefär? 3-4?

Men hävdar du att PSR är det som primärt är grunden till Glance? LG G2 har PSR, men inte Glance, så vilken funktion fyller PSR där?

"When displaying static content however (E.g. staring at the home screen, reading a page of an eBook), the display pipeline and associated DRAM are consuming power sending display updates when it doesn't need to. Panel Self Refresh (PSR) is designed to address the latter case."

"PSR potentially has bigger implications for notebook use where it's not uncommon to just stare at a desktop that's not animating at all. I feel like the more common use case in smartphones is to just lock your phone/display when you're not actively using it. "

"To be clear, PSR is an optimization to reduce SoC power"

http://www.anandtech.com/show/7208/understanding-panel-self-r...

PSR verkar inte alls vara det som är orsaken till att skärmen saknar displayminne, så vad menade du med det?

Jag sa ju att X-serien kör Glance, något du sa att de inte gjorde.