Permalänk
Medlem

Jag har mailat Zotac, berättat vad som har hänt och frågat vad som gäller med garantitiden. Vi får se vad de svarar. Jag uppdaterar tråden när jag får svar.

Skrivet av Zotamedu:

Tyvärr är det stört omöjligt att bevisa något sådant bara genom att titta på den om det inte råkar vara något väldigt uppenbart som en trasig lödning eller en uppenbart trasig komponent. När det gäller elektronik är det oftast enklast att se om många haft samma problem. Det är till exempel inte ovanligt att en serie grafikkort från en viss tillverkare krånglar och då brukar man se många inlägg på forum där många klagar på exakt samma fel. Du kan testa att maila Zotac direkt och se vad de säger om saken. Är det ett vanligt fel vet de om det, sen om de väljer att dela med sig av det beror lite på hur deras syn på kundservice är. Du är dock i praktiken väldigt utlämnad till goodwill från någon sida.

Okej, tråkigt. Det är då i princip omöjligt för mig som konsument att bevisa att det är ett ursprungligt fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matte70:

Nej det behöver inte vara ett ursprungligt fel för att en vara går sönder efter två år, finns ingen lag som reglerar hur länge en vara måste hålla mer än att inom 6 månader har säljaren bevisbördan om fel uppstår. Nu ger ju de flesta säljare/tillverkare garanti på sina produkter och då har man ju möjlighet som konsument att välja tillverkare/säljare med generösa garantivillkor

Som jag tidigare skrev (efter missuppfattning på det inlägget) så skrev jag aldrig att 2år automatiskt innebär att det är fel på produkten. Jag skrev att om man själv inte orsakat problemet så är det ett fel. En produkt bör marknadsföras att den endast håller 2 år om det nu är så. Min poäng var alltså att det mycket väl kan vara ett ursprungligt fel som visar sig efter 2 år.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av twk:

Jag har mailat Zotac, berättat vad som har hänt och frågat vad som gäller med garantitiden. Vi får se vad de svarar. Jag uppdaterar tråden när jag får svar.

Okej, tråkigt. Det är då i princip omöjligt för mig som konsument att bevisa att det är ett ursprungligt fel.

I det här specifika fallet är det väldigt svårt ja. Det är en kombination av ett väldigt svåridentifierat fel och att det gått så lång tid. Hade du köpt den för två månader sedan hade det varit ett helt annat läge. Eller om det var ett vanligt förekommande fel. Nu verkar så inte vara fallet så då får du hoppas på att Zotac elle butiken har en lösning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har vart med om alla möjliga slags reklamationer och garantiärenden och kan säga att detta är ett helt vanligt reklamationsärende. Butiken du köpte varan av har inget ansvar att åtgärda ditt fel, men dom brukar kunna hjälpa till med reklamationsärenden de finns dock gånger då butiken börjar hojta om avgifter hit o dit. Eftersom du säger att varan är sönder och du gjort en bra felsökning utan att skruva bort "garanti klisterlapparna" ska du ta o kontakta tillverkaren, i detta fallet zotac, som hjälper dig. Tror knappast dom skulle säga något om avgift för felsökning. Se när du pratar med dom säg att du vill få fraktsedlar av dom, det kan bli dyrt om du får för dig att skicka ett paket o de ska till portugal eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

I det här specifika fallet är det väldigt svårt ja. Det är en kombination av ett väldigt svåridentifierat fel och att det gått så lång tid. Hade du köpt den för två månader sedan hade det varit ett helt annat läge. Eller om det var ett vanligt förekommande fel. Nu verkar så inte vara fallet så då får du hoppas på att Zotac elle butiken har en lösning.

Jo. Det jag har hittat är detta klippet: https://www.youtube.com/watch?v=0w0PZA8c8fQ med fem andra som har kommenterat att det har hänt samma sak för dem. Det är möjligt att felet är känt för Zotac. En av dem skriver:

Citat:

I have this same problem, when im take out mainboard from case on back side i found burned chip 25L0100

Det är möjligt att det är samma på min Zbox. Det vet jag dock inte eftersom att jag inte har skruvat loss moderkortet.

Permalänk
Medlem

För att återkomma till min huvudfråga som jag känner att jag inte riktigt har fått svar på.

Om de kommer fram till att datorn är trasig, det finns ingen åverkan på dator och det är inom reklamationstiden, finns det då någon klausul eller paragraf de kan hänvisa till för att neka reklamationen?

Jag är som sagt säker på att de kommer att komma fram till att den inte fungerar men att den är felfri vad man kan se.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av twk:

För att återkomma till min huvudfråga som jag känner att jag inte riktigt har fått svar på.

Om de kommer fram till att datorn är trasig, det finns ingen åverkan på dator och det är inom reklamationstiden, finns det då någon klausul eller paragraf de kan hänvisa till för att neka reklamationen?

Jag är som sagt säker på att de kommer att komma fram till att den inte fungerar men att den är felfri vad man kan se.

Är felet av sådan natur att det inte beror på åverkan, och det dessutom inte finns några tecken på åverkan rör det sig per definition om ett ursprungsfel och reklamationen kommer godkännas. Det finns ingen lagtext en återförsäljare kan stödja sig mot för att nå ett annat resultat, däremot finns det tillverkare som inte alltid har vetemjöl i påsen utan nekar reklamationer baserat på interna rutiner som står i strid med svensk konsumentlagstiftning. Då tvingas man ibland ta strid för sin sak men förutsatt att det faktiskt rör sig om ett ursprungsfel brukar det inte krävas alltför mycket.

Vad gäller bevisbördan för konsumenten så är den inte särskilt omfattande, det räcker faktiskt långt att du kan visa upp en pryl som inte har några skador orsakade av någon extern händelse.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av matte70:

Reklamationsrätten gäller bara fel som fanns vid leverans.

Skrivet av matte70:

Finns inget som reglerar hur länge en komponent skall hålla.

En för ändamålet undermåligt konstruerad produkt är behäftad med ett ursprungsfel, även om själva felet som uppstår på grund av den bristfälliga konstruktionen i sig inte fanns vid leverans.
Köper jag en telefon som är IP67-klassad och denna blir fuktskadad av regn rör det sig om ett ursprungsfel, oberoende av om det sker en vecka eller ett år efter köpet. Köper jag ett par flådiga löparskor, använder dem inomhus två timmar i veckan och sulan är utsliten efter arton månader rör det sig även där om ett ursprungsfel. Blir min laptop obrukbar pga att batteriet bara höll för 50 laddningscykler är det ett ursprungsfel, dör mitt grafikkort efter två år eftersom den alltför klent tilltagna strömförsörjningen gav upp... ursprungsfel.

Använder man en pryl på det sätt den är avsedd för och den inte håller vad man med avseende på pris och den information man fått kan förvänta sig har man reklamationsrätten på sin sida. Du har rätt i att det inte finns någon lag som säger att allt man köper skall hålla i så och så många år, men KKöpL markerar väldigt tydligt att prylar som inte håller som de bör är felaktiga. Ett par tygskor inköpta på skopunkten för marginellt mer än vad en pizza kostar förväntar man sig inte hålla mer än en sommar, men ett par tygskor som kostar det tiodubbla skall baskemig hålla hela den lagstadgade reklamationstiden.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twk:

För att återkomma till min huvudfråga som jag känner att jag inte riktigt har fått svar på.

Om de kommer fram till att datorn är trasig, det finns ingen åverkan på dator och det är inom reklamationstiden, finns det då någon klausul eller paragraf de kan hänvisa till för att neka reklamationen?

Jag är som sagt säker på att de kommer att komma fram till att den inte fungerar men att den är felfri vad man kan se.

Ja, de kan hävda att problemet inte funnits där från början. Jag kanske har missat något - men var inte ditt problem att datorn helt enkelt är stendöd?

Problem = död dator.
Ursprungsfel = felet har funnits där sedan leverans.
Datorn har fungerat utmärkt i två år = inget ursprungsfel?

Om det i praktiken hade fungerat som du förväntar dig att reklamationsrätten gör så hade det ju i praktiken inneburit att alla varor sålda i Sverige har tre års garanti, då man som kund alltid hade kunnat hävda att det fanns ett dolt tillverkningstekniskt fel där från början. Min erfarenhet av reklamationsrätten är att det inte fungerar så. Observera att jag inte försöker tolka några lagtexter här, utan bara utgår från egen erfarenhet. Att tolka lagar bör överlåtas till jurister - det är ofta bättre att försöka hitta prejudicerande fall hos t ex ARN.

Jag kan bjuda på ett scenario där jag själv nyttjade reklamationsrätten till vad den verkar vara skriven för: Komponent-ingången på mina föräldrars TV hade ett fel som gjorde att bilden från vilken källa som helst fick en lila "hinna" över sig. Jag googlar på problemet, och hittar forumtrådar där många har exakt samma problem. Jag går till Siba, där TV:n är köpt - tar med utskrift av infon jag hittat på nätet, och det är inget tjafs alls. TV:n blir reparerad, helt utan kostnad för oss (dock tog det oskäligt lång tid för Siba att frakta den till verkstaden, men det är en annan historia ).

Detta är ett exempel på ett ursprungsfel som jag bortom rimligt tvivel kunde bevisa var ursprungligt, men som inte kunnat upptäckas innan, då inget tidigare hade kopplats på den aktuella ingången i TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Finns inget som reglerar hur länge en komponent skall hålla.

Jag vet inte riktigt vad du vill med detta inlägget men när man köper något så förväntas produkten eller varan att hålla en resonabel tid beroende på varan och det kanske inte finns något regelverk om hur länge en komponent ska fungerar så kan jag lova att seriösa tillverkare inte skulle köpa komponenter som inte är lönsamma för dem dem må köpa billiga men inte sådana som inte håller normal tid.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Skrivet av widL:

Ja, de kan hävda att problemet inte funnits där från början. Jag kanske har missat något - men var inte ditt problem att datorn helt enkelt är stendöd?

Problem = död dator.
Ursprungsfel = felet har funnits där sedan leverans.
Datorn har fungerat utmärkt i två år = inget ursprungsfel?

Om det i praktiken hade fungerat som du förväntar dig att reklamationsrätten gör så hade det ju i praktiken inneburit att alla varor sålda i Sverige har tre års garanti, då man som kund alltid hade kunnat hävda att det fanns ett dolt tillverkningstekniskt fel där från början. Min erfarenhet av reklamationsrätten är att det inte fungerar så. Observera att jag inte försöker tolka några lagtexter här, utan bara utgår från egen erfarenhet. Att tolka lagar bör överlåtas till jurister - det är ofta bättre att försöka hitta prejudicerande fall hos t ex ARN.

Jag kan bjuda på ett scenario där jag själv nyttjade reklamationsrätten till vad den verkar vara skriven för: Komponent-ingången på mina föräldrars TV hade ett fel som gjorde att bilden från vilken källa som helst fick en lila "hinna" över sig. Jag googlar på problemet, och hittar forumtrådar där många har exakt samma problem. Jag går till Siba, där TV:n är köpt - tar med utskrift av infon jag hittat på nätet, och det är inget tjafs alls. TV:n blir reparerad, helt utan kostnad för oss (dock tog det oskäligt lång tid för Siba att frakta den till verkstaden, men det är en annan historia ).

Detta är ett exempel på ett ursprungsfel som jag bortom rimligt tvivel kunde bevisa var ursprungligt, men som inte kunnat upptäckas innan, då inget tidigare hade kopplats på den aktuella ingången i TV:n.

Ett ursprungsfel kan även vara att en vara är undermåligt byggd, dvs. att den går sönder mycket fortare än den borde. Dock måste man på något vis kunna bevisa att den är dåligt byggd och inte bara utsliten.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Har vart med om alla möjliga slags reklamationer och garantiärenden och kan säga att detta är ett helt vanligt reklamationsärende. Butiken du köpte varan av har inget ansvar att åtgärda ditt fel, men dom brukar kunna hjälpa till med reklamationsärenden de finns dock gånger då butiken börjar hojta om avgifter hit o dit. Eftersom du säger att varan är sönder och du gjort en bra felsökning utan att skruva bort "garanti klisterlapparna" ska du ta o kontakta tillverkaren, i detta fallet zotac, som hjälper dig. Tror knappast dom skulle säga något om avgift för felsökning. Se när du pratar med dom säg att du vill få fraktsedlar av dom, det kan bli dyrt om du får för dig att skicka ett paket o de ska till portugal eller liknande.

Vänta lite nu. Det här låter inte riktigt rätt?
Säljaren har ansvaret vid en reklamation. Inte vid garanti.
Säljaren kan påstå att man får kontakta tillverkaren men du som konsument har rätt att säga nej och kräva att säljaren löser det.
Att säljaren upplyser om att det kan tillkomma en kostnad är inte konstigt. Har konsumenten orsakat felet så ska ju knappast butiken stå för omkostnaderna för att undersöka och skicka runt varan.

Bevisbördan är också mycket högre för näringsidkaren de första 6 månaderna. Lägre för konsumenten den efterföljande tiden.
Det är vad jag har läst mig till iaf.
http://lawline.se/answers/bevisborda-vid-reklamation
"I ett fall från Allmänna reklamationsnämnden där reklamation skett efter att garantitiden gått ut tittade man på vilket typ av fel det rörde sig om och konstaterade att den detalj som gått sönder var sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det var därför sannolikt att felet var ursprungligt. Detta ärende rörde dock inte en mobiltelefon (Änr 2001-4663)."

Klagoguiden ger dig brevmallar och information:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Är felet av sådan natur att det inte beror på åverkan, och det dessutom inte finns några tecken på åverkan rör det sig per definition om ett ursprungsfel och reklamationen kommer godkännas. Det finns ingen lagtext en återförsäljare kan stödja sig mot för att nå ett annat resultat, däremot finns det tillverkare som inte alltid har vetemjöl i påsen utan nekar reklamationer baserat på interna rutiner som står i strid med svensk konsumentlagstiftning. Då tvingas man ibland ta strid för sin sak men förutsatt att det faktiskt rör sig om ett ursprungsfel brukar det inte krävas alltför mycket.

Vad gäller bevisbördan för konsumenten så är den inte särskilt omfattande, det räcker faktiskt långt att du kan visa upp en pryl som inte har några skador orsakade av någon extern händelse.

Jag tänker som dig. En produkt som av utan anledning går sönder och utan att det finns det minsta tecken på åverkan borde räcka som "bevis".

Skrivet av widL:

Ja, de kan hävda att problemet inte funnits där från början. Jag kanske har missat något - men var inte ditt problem att datorn helt enkelt är stendöd?

Problem = död dator.
Ursprungsfel = felet har funnits där sedan leverans.
Datorn har fungerat utmärkt i två år = inget ursprungsfel?

Något del i datorn, på moderkortet, har gått sönder vilket gör att datorn inte startar. Det finns inga tecken på yttre åverkan, alltså måste felet ha funnits från början, då det har gått, i sammanhanget, så pass kort tid. Så tänker i alla fall jag.

Vi får se vad butiken och vad Zotac själva säger.

Permalänk
Medlem

Jag har en Zotac som har snurrat dygnet runt i flera år. Ser likadan ut som på din bild men min är äldre än 2. Kanske heter ID10 eller något sånt.

Klart den ska hålla i minst 3 år tycker man ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag har en Zotac som har snurrat dygnet runt i flera år. Ser likadan ut som på din bild men min är äldre än 2. Kanske heter ID10 eller något sånt.

Klart den ska hålla i minst 3 år tycker man ju.

Ja, precis. Jag har ytterligare en Zbox, ID40 tror jag att det är. Den är tre år gammal och har används mer än den som nu inte fungerar, så visst är det konstigt att den nyare har gått sönder.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Klart den ska hålla i minst 3 år tycker man ju.

Vad man tycker och hur verkligheten är dessvärre två olika saker.
Om de tillverkar en sak för att vara billig använder de billiga komponenter som inte håller så länge.
Varför använder man elektrolytkondensationer istället för solida? Priset självklart.
Men om de pajar efter 2 års värme är det ju inte ett ursprungsfel utan helt enkelt för att de har byggt med billigare komponenter.
Så om produkten har fungerat i 2 år och sen pajar kondensatorerna är det inte ett ursprungsfel utan helt enkelt kvalitet som inte är gjort att kanske hålla med än den garantitid som de själva lovar.

Så om man "tycker" att något ska hålla si och så många år är det eget tycke och vilja, men det är inte det som reklamationsrätten handlar om.
Däremot garanti är ju att tillverkaren garanterar att kvaliteten är så pass hög att den ska hålla ett visst antal år och då är det ju en annan sak.
Så vill man vara säker på att något ska hålla ett viss antal år, väl en produkt med längre garantitid... (oj, de kostar mer pengar... *ironi*)

Sen kan man inte gå efter "det finns inga fysiska skador" och tro att det ska bevisa att det ska gå på reklamationsrätt, det har inget med saken att göra.
Elektronik slits precis som allt annat, varför håller inte en glödlampa hur länge som helst? (Klart det ska hålla i 3 år?)
Värme är nog en av de största bovarna, det kan ha varit damm i kylflänsarna en längre tid som sakta ha slitit ut komponenterna och därmed kortat ner livslängden. Men naturligtvis, läser man alla berättelser så är alla sååååå försiktiga, aldrig en smula damm, man är proffs på allt man har typ tagit i saker med vita silkesvantar men ändå har det gått sönder.

Nu är inte detta någon kritik utan en mer observation av många, många trådar om exakt samma ämne.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

En för ändamålet undermåligt konstruerad produkt är behäftad med ett ursprungsfel, även om själva felet som uppstår på grund av den bristfälliga konstruktionen i sig inte fanns vid leverans.
Köper jag en telefon som är IP67-klassad och denna blir fuktskadad av regn rör det sig om ett ursprungsfel, oberoende av om det sker en vecka eller ett år efter köpet. Köper jag ett par flådiga löparskor, använder dem inomhus två timmar i veckan och sulan är utsliten efter arton månader rör det sig även där om ett ursprungsfel. Blir min laptop obrukbar pga att batteriet bara höll för 50 laddningscykler är det ett ursprungsfel, dör mitt grafikkort efter två år eftersom den alltför klent tilltagna strömförsörjningen gav upp... ursprungsfel.

Använder man en pryl på det sätt den är avsedd för och den inte håller vad man med avseende på pris och den information man fått kan förvänta sig har man reklamationsrätten på sin sida. Du har rätt i att det inte finns någon lag som säger att allt man köper skall hålla i så och så många år, men KKöpL markerar väldigt tydligt att prylar som inte håller som de bör är felaktiga. Ett par tygskor inköpta på skopunkten för marginellt mer än vad en pizza kostar förväntar man sig inte hålla mer än en sommar, men ett par tygskor som kostar det tiodubbla skall baskemig hålla hela den lagstadgade reklamationstiden.

Bland annat Inet är flitiga på den punkten, att neka reklamationer trots att det rör sig om ett ursprungsfel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Något del i datorn, på moderkortet, har gått sönder vilket gör att datorn inte startar. Det finns inga tecken på yttre åverkan, alltså måste felet ha funnits från början, då det har gått, i sammanhanget, så pass kort tid. Så tänker i alla fall jag.

Vi får se vad butiken och vad Zotac själva säger.

Bara för att det inte finns några tecken på yttre påverkan betyder det inte att det är ett ursprungsfel. Det finns mängder med saker som kan ha hänt som inte lämnar några direkta spår. T,ex att den fått en strömspik, eller esd skador etc. Så bara för att datorn har slutat fungera och du inte har tappat den i golvet så betyder inte det att det är ett ursprungsfel. Personligen så tror jag att du kommer få mycket svårt att bevisa att det skulle vara ett ursprungsfel. Såvida det nu inte är så att det är ett välkänt fel som många andra har drabbats av.

Jag tyckte mig dock sett tidigare i tråden att Zotac lämnar 2 års garanti på sina grejer så kontakta Zotac och gör ett garantiärende hos dem så borde det väl inte vara några problem då du skrev att varan är köpt för mindre än två år sedan.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag har fått svar av Zotac. De frågade efter inköpsdatum och serienummer, vilket de fick. Han som jag mailade med skulle skicka ärendet vidare.

Mailkonversationen med Zotac fick jag svar på mitt mail till butiken där jag påtalade att Zotac, enligt sin egen hemsia, visst ger 2 års garanti. Tack Terran_33 för informationen!
Teknikern svarade i mailet att han hade kollat fel och bad om ursäkt. Nu ska datorn registreras som garantiärende och skickas iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag tänker som dig. En produkt som av utan anledning går sönder och utan att det finns det minsta tecken på åverkan borde räcka som "bevis".

Något del i datorn, på moderkortet, har gått sönder vilket gör att datorn inte startar. Det finns inga tecken på yttre åverkan, alltså måste felet ha funnits från början, då det har gått, i sammanhanget, så pass kort tid. Så tänker i alla fall jag.

Vi får se vad butiken och vad Zotac själva säger.

Fast med den logiken borde inget någonsin gå sönder, det är svårt även i början att bevisa ursprungligt fel, därav ligger de första 6 månaderna på de företag du köper av sedan slår det över till dig.

Om du tar en krets t.ex. du kanske har dålig stabilitet i eluttagen och PSU kan inte kompensera helt, det går inte sönder direkt men sliter mer, datorn kanske står i en fuktig miljö vissa delar av året osv det kan finnas miljoner små anledningar som spelar in.

"Den fungera bra igår, nu funkar den inte därav måste det vara ert fel för jag har inte gjort något" argumentet är bland det mest frustrerade man kan stöta på, saker går sönder, slits m.m. och att de inte funkar det är lite hela grejen med de går sönder annars skulle vi inte ha ett ord för det.

Företag/tillverkare ska i största möjliga mån se till att saker inte går sönder direkt därav har vi de lagar vi har om reklamation m.m. men de kan inte förväntas garantera att alla delar håller hur länge som helst, självklart om det är helt normalt slitage är de skyldiga att ersätta då detta ska vara med i deras beräkningar (som fuktskador på en mobil som förväntas sättas mot huden och generera värme *host*).
Sedan kan man ju bli trött på vissa aktörer som medvetet ser till att kvalité eller annat gör att du måste byta inom viss tid eller gör som Epson gör med vissa budget skrivare, lägger in en EOL krets och säger att det är för kvalitéts garanti istället för att låta kunden köra slut på den.

Det ska dock tilläggas att många tillverkare är väldigt trevliga och även om de ligger på dig att bevisa ursprungligt fel så kan de för "good will" ofta hjälpa till då kostnaden är marginell vs vad de tjänar och väldigt få faktiskt kommer springandes 1-2år efter.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast med den logiken borde inget någonsin gå sönder, det är svårt även i början att bevisa ursprungligt fel, därav ligger de första 6 månaderna på de företag du köper av sedan slår det över till dig.

Om du tar en krets t.ex. du kanske har dålig stabilitet i eluttagen och PSU kan inte kompensera helt, det går inte sönder direkt men sliter mer, datorn kanske står i en fuktig miljö vissa delar av året osv det kan finnas miljoner små anledningar som spelar in.

"Den fungera bra igår, nu funkar den inte därav måste det vara ert fel för jag har inte gjort något" argumentet är bland det mest frustrerade man kan stöta på, saker går sönder, slits m.m. och att de inte funkar det är lite hela grejen med de går sönder annars skulle vi inte ha ett ord för det.

Företag/tillverkare ska i största möjliga mån se till att saker inte går sönder direkt därav har vi de lagar vi har om reklamation m.m. men de kan inte förväntas garantera att alla delar håller hur länge som helst, självklart om det är helt normalt slitage är de skyldiga att ersätta då detta ska vara med i deras beräkningar (som fuktskador på en mobil som förväntas sättas mot huden och generera värme *host*).
Sedan kan man ju bli trött på vissa aktörer som medvetet ser till att kvalité eller annat gör att du måste byta inom viss tid eller gör som Epson gör med vissa budget skrivare, lägger in en EOL krets och säger att det är för kvalitéts garanti istället för att låta kunden köra slut på den.

Det ska dock tilläggas att många tillverkare är väldigt trevliga och även om de ligger på dig att bevisa ursprungligt fel så kan de för "good will" ofta hjälpa till då kostnaden är marginell vs vad de tjänar och väldigt få faktiskt kommer springandes 1-2år efter.

Jag har aldrig påstått att saker ska hålla i oändlighet. Läs inlägget som du har citerat en gång till.

Det handlar om att det är flera faktorer som spelar samman, detta skrev jag i första inlägget:

Citat:
  • Datorn är stendöd och fungerar ej

  • Det har gått mindre än två år, dvs inom reklamationstiden

  • Det finns ingen yttre åverkan på datorn, inte en repa. Datorn har stått på ett skrivbord och aldrig flyttats

Om det enbart hade varit 1 eller 2 av punkterna som hade varit aktuella hade läget varit helt annorlunda. Då hade jag inte agerat som jag har gjort och jag hade inte startat denna tråd.

Angående datorns ålder:
Mindre än två år är kort tid för en dator, eller ett moderkort, att gå sönder anser jag. Det anser även de som tillverkar datorer och datorkomponenter då de har ofta har två år eller längre som garantiperiod.

Permalänk
Medlem

Elektronikbranchens praxis sedan 2010-15-06

Klistrar in elektronikbranchens praxis sedan Juni 2010 så slipper folk gissa och/eller komma med fel information som en del gör i denna tråden ang reklamationer inom 3 år (under och efter garantitiden)

Ursprungliga fel:

Ofta förekommande fel som har konstaterats under garantiperioden eller efter.

När servicemeddelande skickats ut som indikerar att felet gäller många produkter och som beskriver hur felet skall åtgärdas så är det att betrakta som ofta förekommande fel.

Fel på fasta komponenter(ej lysande) betraktas som ursprungligt fel med undantag av felaktig
inkoppling, felaktig spänning, fall med strömspikar och blixtnedslag.

Ojämnheter i ljusstyrka som uppstår under garantitiden är normalt inte ett ursprungligt fel. Eventuella frågor om detta besvaras av respektive tillverkarens kundtjänst.

Ej ursprungliga fel under garantitiden:

Handhavande fel såsom stötskador- Här är det viktigt att verkstadens rapport beskriver skadan och
sina observationer samt beskriver hur detta kunnat orsaka felet.

Vätske-, sand- och dammskador- Verkstadens rapport måste även här beskriva var skadan finns och
hur den ha uppstått genom att produkten utsatts för yttre påverkan.

Inbränning.

Ej ursprungliga fel:

Sprucken display. En LCD/Plasma display kan inte spricka på annat sätt än att ha utsatts för
påverkan. Om ursprungligt fel så finns det från början.

Mekaniska delar, (undantag om det med hänsyn till felets art eller skadans placering inte kan ha gått
sönder p g a yttre påverkan). Hårddiskar räknas som mekanisk del.

Ojämnheter i ljusstyrka som uppstår efter garantitid är inte ursprungligt fel utan är orsakade av tryck på panelen eller annan påverkan.

Lysande delar. Lasermedia liksom projektorlampor och batterier kan slitas ut.

Samtliga fel som uppkommit på grund av undersatt underhåll, montering eller felaktig placering
(damm/smuts/fukt i produkt/värme/kyla/rök) som inte följer instruktionsbokens anvisningar
och detta oavsett om felet är av elektronisk eller mekanisk art.

Uppgradering av mjukvarat ill senare version är inte en reparation utan en förbättring av funktionen
såvida inte uppgraderingen är till för att reparera fel enligt servicemeddelande.

Ej normalt handhavande, d v s att produkterna brukats mycket mer än normalt.

Fjärrkontroll. Den går i regel aldrig sönder av sig själv.

Trasiga hörlurar. Hörlurar går normalt inte sönder av sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olirc:

Klistrar in elektronikbranchens praxis sedan Juni 2010 så slipper folk gissa och/eller komma med fel information som en del gör i denna tråden ang reklamationer inom 3 år (under och efter garantitiden)

Tack för informationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Vad man tycker och hur verkligheten är dessvärre två olika saker.
Om de tillverkar en sak för att vara billig använder de billiga komponenter som inte håller så länge.
Varför använder man elektrolytkondensationer istället för solida? Priset självklart.
Men om de pajar efter 2 års värme är det ju inte ett ursprungsfel utan helt enkelt för att de har byggt med billigare komponenter.
Så om produkten har fungerat i 2 år och sen pajar kondensatorerna är det inte ett ursprungsfel utan helt enkelt kvalitet som inte är gjort att kanske hålla med än den garantitid som de själva lovar.

Så om man "tycker" att något ska hålla si och så många år är det eget tycke och vilja, men det är inte det som reklamationsrätten handlar om.
Däremot garanti är ju att tillverkaren garanterar att kvaliteten är så pass hög att den ska hålla ett visst antal år och då är det ju en annan sak.
Så vill man vara säker på att något ska hålla ett viss antal år, väl en produkt med längre garantitid... (oj, de kostar mer pengar... *ironi*)

Sen kan man inte gå efter "det finns inga fysiska skador" och tro att det ska bevisa att det ska gå på reklamationsrätt, det har inget med saken att göra.
Elektronik slits precis som allt annat, varför håller inte en glödlampa hur länge som helst? (Klart det ska hålla i 3 år?)
Värme är nog en av de största bovarna, det kan ha varit damm i kylflänsarna en längre tid som sakta ha slitit ut komponenterna och därmed kortat ner livslängden. Men naturligtvis, läser man alla berättelser så är alla sååååå försiktiga, aldrig en smula damm, man är proffs på allt man har typ tagit i saker med vita silkesvantar men ändå har det gått sönder.

Nu är inte detta någon kritik utan en mer observation av många, många trådar om exakt samma ämne.

Skulle det inte vara ursprungsfel om de har valt billiga komponenter? Du kan inte sätta in vilket skit som helst i vad som helst och sen säga "komponenter slits".

Klart att det är ett ursprungsfel om tillverkaren har valt undermåliga komponenter (och då menar jag självklart när produkten anses ha nyttjats "normalt").

Min observation av alla dessa trådar är att alla sitter på fakta. Fakta som spretar åt alla håll men det går ju att läsa på själv.
Jag tycker fortfarande att en dator ska hålla i minst 3 år (än en gång, "normal" användning) och bygger man maskiner som inte klarar det så kanske man inte ska sälja produkten i ett land där det finns 3 års reklamationsrätt. Jag vet att det blir svårt för konsumenten att bevisa saker efter 6 månader men ursprungsfel brukar ganska så snabbt sprida sig på nätet.

Angående skicket så har jag inte nämnt det personligen och dagens lampor är oftast märkta med en förväntad livstid så man vet vad man kan räkna med. Om lamporna ligger långt under det så kanske man ska köpa ett annat märke och det är nog inte vad tillverkaren vill.

När blir det inte ok att reklamera en vara. Alltså efter hur lång tid? Varför är tiden 3 år om tillverkarna ändå kan slänga i komponenter som inte behöver hålla den tiden?

Obs, jag skriver inget som ren fakta. Det är mina personliga uppfattningar och observationer. Jag har läst i lagen och kollat lite på mål hos ARN. That's it.

Själv har jag aldrig behövt att använda mig av någon reklamationsrätt eftersom att de flesta fel faktiskt har visat sig inom garantitiden som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har aldrig påstått att saker ska hålla i oändlighet. Läs inlägget som du har citerat en gång till.

Det handlar om att det är flera faktorer som spelar samman, detta skrev jag i första inlägget:

Om det enbart hade varit 1 eller 2 av punkterna som hade varit aktuella hade läget varit helt annorlunda. Då hade jag inte agerat som jag har gjort och jag hade inte startat denna tråd.

Angående datorns ålder:
Mindre än två år är kort tid för en dator, eller ett moderkort, att gå sönder anser jag. Det anser även de som tillverkar datorer och datorkomponenter då de har ofta har två år eller längre som garantiperiod.

Fast du säger hela tiden yttre påverkan, vad som menas med detta är inte bara stötar, slag, repor m.m. du ser inte om det kommit damm eller väldigt små partiklar genom fläkten som sedan kortslutit eller bränt och det kan ju inte räknas som ursprungligt fel? Du ser inte direkt kondens uppbyggnad osv (nästan) lika svårt är det även för ett företag att se eller skydda sig emot saker som att någon kortslutit något, det räcker med att jag dödar/skadar en keramisk kondensator på rätt ställe så blir det ett helvete att felsöka och nästan omöjligt att säga om felet uppstod pga mig eller att det var något fel på den från början.
Därav ligger det på dig efter 6 månader att bevisa att det var ursprungligt fel och även därav de lägger felsökningskostnaden på kunden pga att det kan ta timmar för en mycket kunnig och dyr anställd att hitta felet som i sig kanske är ganska litet, speciellt om det inte är ett vanligt fel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast du säger hela tiden yttre påverkan, vad som menas med detta är inte bara stötar, slag, repor m.m. du ser inte om det kommit damm eller väldigt små partiklar genom fläkten som sedan kortslutit eller bränt och det kan ju inte räknas som ursprungligt fel? Du ser inte direkt kondens uppbyggnad osv (nästan) lika svårt är det även för ett företag att se eller skydda sig emot saker som att någon kortslutit något, det räcker med att jag dödar/skadar en keramisk kondensator på rätt ställe så blir det ett helvete att felsöka och nästan omöjligt att säga om felet uppstod pga mig eller att det var något fel på den från början.
Därav ligger det på dig efter 6 månader att bevisa att det var ursprungligt fel och även därav de lägger felsökningskostnaden på kunden pga att det kan ta timmar för en mycket kunnig och dyr anställd att hitta felet som i sig kanske är ganska litet, speciellt om det inte är ett vanligt fel.

Min uppfattning stämmer överens med Elektronikbranschens riktlinjer. Sen citatet under "Spoiler".

Skrivet av olirc:

Klistrar in elektronikbranchens praxis sedan Juni 2010 så slipper folk gissa och/eller komma med fel information som en del gör i denna tråden ang reklamationer inom 3 år (under och efter garantitiden)

Ursprungliga fel:

Ofta förekommande fel som har konstaterats under garantiperioden eller efter.

När servicemeddelande skickats ut som indikerar att felet gäller många produkter och som beskriver hur felet skall åtgärdas så är det att betrakta som ofta förekommande fel.

Fel på fasta komponenter(ej lysande) betraktas som ursprungligt fel med undantag av felaktig
inkoppling, felaktig spänning, fall med strömspikar och blixtnedslag.

Ojämnheter i ljusstyrka som uppstår under garantitiden är normalt inte ett ursprungligt fel. Eventuella frågor om detta besvaras av respektive tillverkarens kundtjänst.

Ej ursprungliga fel under garantitiden:

Handhavande fel såsom stötskador- Här är det viktigt att verkstadens rapport beskriver skadan och
sina observationer samt beskriver hur detta kunnat orsaka felet.

Vätske-, sand- och dammskador- Verkstadens rapport måste även här beskriva var skadan finns och
hur den ha uppstått genom att produkten utsatts för yttre påverkan.

Inbränning.

Ej ursprungliga fel:

Sprucken display. En LCD/Plasma display kan inte spricka på annat sätt än att ha utsatts för
påverkan. Om ursprungligt fel så finns det från början.

Mekaniska delar, (undantag om det med hänsyn till felets art eller skadans placering inte kan ha gått
sönder p g a yttre påverkan). Hårddiskar räknas som mekanisk del.

Ojämnheter i ljusstyrka som uppstår efter garantitid är inte ursprungligt fel utan är orsakade av tryck på panelen eller annan påverkan.

Lysande delar. Lasermedia liksom projektorlampor och batterier kan slitas ut.

Samtliga fel som uppkommit på grund av undersatt underhåll, montering eller felaktig placering
(damm/smuts/fukt i produkt/värme/kyla/rök) som inte följer instruktionsbokens anvisningar
och detta oavsett om felet är av elektronisk eller mekanisk art.

Uppgradering av mjukvarat ill senare version är inte en reparation utan en förbättring av funktionen
såvida inte uppgraderingen är till för att reparera fel enligt servicemeddelande.

Ej normalt handhavande, d v s att produkterna brukats mycket mer än normalt.

Fjärrkontroll. Den går i regel aldrig sönder av sig själv.

Trasiga hörlurar. Hörlurar går normalt inte sönder av sig själv.

Dold text

Elektonikbranschen skriver även:

Citat:

I Sverige erbjuds köpare av hemelektronik ett års garanti enligt bestämmelserna i Konsumentköp CE 2005 (finns i pdf-format nedan). Efter detta år är det alltså köparen som skall bevisa om felet är ursprungligt. I praxis anses felet i dessa fall vara ursprungligt om det uppstått på ett sätt inne i apparaten där konsumenten inte kunnat påverka funktionen.

Permalänk
Avstängd

Herregud vilka galna teorier folk har, går den sönder inom 3 år är det självklart ett ärende för garanti eller reklamation. För att du inte ska kunna reklamera mot ursprungsfel ska du i princip behöva bryta sönder den och det kommer synas genom yttre påverkan. Att garantin tar slut efter 1-2 år saknar betydelse, det innebär bara att du får ta kontakt med tillverkaren direkt istället.

Fukt, sand, (damm som kortslutit?) kommer såklart utifrån och då gäller varken garanti eller reklamation om inte ett fel i konstruktionen gör att detta hittat in, tex vid IP-klassade prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Herregud vilka galna teorier folk har, går den sönder inom 3 år är det självklart ett ärende för garanti eller reklamation. För att du inte ska kunna reklamera mot ursprungsfel ska du i princip behöva bryta sönder den och det kommer synas genom yttre påverkan. Att garantin tar slut efter 1-2 år saknar betydelse, det innebär bara att du får ta kontakt med tillverkaren direkt istället.

Fukt, sand, (damm som kortslutit?) kommer såklart utifrån och då gäller varken garanti eller reklamation om inte ett fel i konstruktionen gör att detta hittat in, tex vid IP-klassade prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inte självklart att det alltid är ett reklamationsärende. Du säger ju till och med emot dig själv i ditt inlägg. Reklamationsrätten skyddar dig som köpare mot att köpa trasiga saker. Det betyder att säljaren måste stå för vad som lovas och att de ska sälja saker som är hela. Det betyder inte att exakt allt som går sönder är ett ursprungligt fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Uppdatering:

Jag har fått svar av Zotac. De frågade efter inköpsdatum och serienummer, vilket de fick. Han som jag mailade med skulle skicka ärendet vidare.

Mailkonversationen med Zotac fick jag svar på mitt mail till butiken där jag påtalade att Zotac, enligt sin egen hemsia, visst ger 2 års garanti. Tack Terran_33 för informationen!
Teknikern svarade i mailet att han hade kollat fel och bad om ursäkt. Nu ska datorn registreras som garantiärende och skickas iväg.

Citerar min förra uppdatering.

Teknikern informerade som sagt att datorn skulle skickas samma dag. En vecka senare får jag ytterligare ett mail från RMA-ansvarig att jag kan få datorn skickad till Zotac i England för halva fraktkostnaden. Vafan?! Var den inte redan skickad?

Efter mycket om och men, flera mail fram och tillbaka, tog återförsäljaren på sig att skicka datorn och stå för kostnaden. Ett par veckor senare hörde de av sig från butiken och berättade att Zotac kommer att ersätta datorn. Eftersom att den modell som jag hade har utgått blir det en nyare, och bättre, modell. Yay! Datorn kommer att skickas till butiken och sedan får jag hämta den där.

När ärendet är avslutat och jag har datorn kan jag berätta vilken återförsäljare det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Citerar min förra uppdatering.

Teknikern informerade som sagt att datorn skulle skickas samma dag. En vecka senare får jag ytterligare ett mail från RMA-ansvarig att jag kan få datorn skickad till Zotac i England för halva fraktkostnaden. Vafan?! Var den inte redan skickad?

Efter mycket om och men, flera mail fram och tillbaka, tog återförsäljaren på sig att skicka datorn och stå för kostnaden. Ett par veckor senare hörde de av sig från butiken och berättade att Zotac kommer att ersätta datorn. Eftersom att den modell som jag hade har utgått blir det en nyare, och bättre, modell. Yay! Datorn kommer att skickas till butiken och sedan får jag hämta den där.

När ärendet är avslutat och jag har datorn kan jag berätta vilken återförsäljare det handlar om.

Skönt att det löste sig!