Plockat ihop en dator, hur ser den här ut?

Permalänk

Plockat ihop en dator, hur ser den här ut?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6711553/2014-04-29

(Ändrade lite då jag hade glömt processor fläkten och nätagget jag hade fanns inte på lager)

Är det något jag missat?
Något som inte passar ihop?
Något bättre/lika bra för bättre pris?

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Skrivet av SolidDread:

Det ser bra ut i mina ögon, är däremot inte expert. Men allting här skulle funka tsmns :)!

Sen vet jag inte riktigt vad du ska göra med datorn? är det bara spel så bör du ju kunna dra in lite stålar. tex prollen.. behöver du verkligen en 4770k? räcker det inte med en 4670k tro?

Permalänk
Skrivet av rugernine:

Det ser bra ut i mina ögon, är däremot inte expert. Men allting här skulle funka tsmns :)!

Sen vet jag inte riktigt vad du ska göra med datorn? är det bara spel så bör du ju kunna dra in lite stålar. tex prollen.. behöver du verkligen en 4770k? räcker det inte med en 4670k tro?

Det skulle jag kanske kunna tänka mig, men jag vill gärna att den ska hålla ett tag och att jag ska kunna streama utan problem.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem

för mesigt grafikkort, vill se åtminstone ett gtx 780 med ett sådant bygge. du har inte snålat på något utom grafikkortet. dyrt moderkort, wd red, stor ssd, 16gb ram, 4770k, extrafläktar, nh-u14s, v850, r4. det är inget fel alls på dina val, tvärtom tycker jag att de är skitfina, det är bara att jag inte tycker att du har råd med dem om det blir så att du köper ett gtx 770.

Permalänk
Skrivet av versions:

för mesigt grafikkort, vill se åtminstone ett gtx 780 med ett sådant bygge. du har inte snålat på något utom grafikkortet. dyrt moderkort, wd red, stor ssd, 16gb ram, 4770k, extrafläktar, nh-u14s, v850, r4. det är inget fel alls på dina val, tvärtom tycker jag att de är skitfina, det är bara att jag inte tycker att du har råd med dem om det blir så att du köper ett gtx 770.

Kan tänka mig att antingen dra ner på en del av komponenterna eller köra på ett gtx 780. Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra och jag har inte jätte bråttom.

Vad skulle du föreslå för ändringar om jag kör på 770?

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem

Vet du om att EVO är TLC?
Triple Layer Circuit!
TLC som systemdisk innebär att du får byta ut den inom 2 år om du spelar en del.
TLC som lagringsdisk = JA, men inte annars.

Så ska du ha OS på den så är det inte ett bra val.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakan78:

Vet du om att EVO är TLC?
Triple Layer Circuit!
TLC som systemdisk innebär att du får byta ut den inom 2 år om du spelar en del.
TLC som lagringsdisk = JA, men inte annars.

Så ska du ha OS på den så är det inte ett bra val.

Har du källla på det ? låter ganska otänktbart om man förutsätter att man ALTID använder ssd diskar för systemet

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av hakan78:

Vet du om att EVO är TLC?
Triple Layer Circuit!
TLC som systemdisk innebär att du får byta ut den inom 2 år om du spelar en del.
TLC som lagringsdisk = JA, men inte annars.

Så ska du ha OS på den så är det inte ett bra val.

Jasså. Vilka SSD är bäst för OS och Program och Spel då?

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidDread:

Kan tänka mig att antingen dra ner på en del av komponenterna eller köra på ett gtx 780. Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra och jag har inte jätte bråttom.

Vad skulle du föreslå för ändringar om jag kör på 770?

svårt att svara på. beror helt på var du vill lägga dig prismässigt och hur höga krav du har på ljudnivå mm. kort sagt så är datorn du har plockat ihop en tyst, kraftfull och stabil dator och det enda "felet" jag ser är att grafikkortet är lite svagt för en speldator i prisklassen samt jämfört med resten av komponenterna. det finns massor du kan göra, som att skippa sli (billigare moderkort som gigabyte z87-ds3h och cooler master v700 eller ännu billigare som xfx 550w (finns inte på inet längre) om du vill), höga ljudnivå (hyper 212 evo istället för nh-u14s, klarar dock inte alls lika hård överklockning, och carbide 200r istället för define r4), 8gb minne istället (förmodligen det första jag skulle göra personligen, 16gb är onödigt i en speldator), 4670k istället, wd blue/seagate barracuda istället (inte lika stabil men billigare).

min dator liknar den du tänkt bygga extremt mycket och även om jag kanske framstår som en hycklare så är den som den är eftersom att jag uppgraderar då och då, datorn är alltså inte köpt på en gång, långt ifrån det.

Skrivet av hakan78:

Vet du om att EVO är TLC?
Triple Layer Circuit!
TLC som systemdisk innebär att du får byta ut den inom 2 år om du spelar en del.
TLC som lagringsdisk = JA, men inte annars.

Så ska du ha OS på den så är det inte ett bra val.

duger utmärkt, man behöver inte överdriva vad man behöver i stabilitet och nej, tror inte att den behöver bytas om två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Vet du om att EVO är TLC?
Triple Layer Circuit!
TLC som systemdisk innebär att du får byta ut den inom 2 år om du spelar en del.
TLC som lagringsdisk = JA, men inte annars.

Så ska du ha OS på den så är det inte ett bra val.

http://www.anandtech.com/show/6459/samsung-ssd-840-testing-th...

Nu ska du inte fara med osanning.

Hurmycket hade en bra utläggning om det, men jag minns inte i vilken tråd eller när det skrevs.
En evo fungerar hur bra som helst.

Edit:

after 3,706 cycles and 888 TiB of written data, that the first SSD died completely.
http://us.hardware.info/reviews/4178/10/hardwareinfo-tests-li...

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av versions:

svårt att svara på. beror helt på var du vill lägga dig prismässigt och hur höga krav du har på ljudnivå mm. kort sagt så är datorn du har plockat ihop en tyst, kraftfull och stabil dator och det enda "felet" jag ser är att grafikkortet är lite svagt för en speldator i prisklassen samt jämfört med resten av komponenterna. det finns massor du kan göra, som att skippa sli (billigare moderkort som gigabyte z87-ds3h och cooler master v700 eller ännu billigare som xfx 550w (finns inte på inet längre) om du vill), höga ljudnivå (hyper 212 evo istället för nh-u14s, klarar dock inte alls lika hård överklockning, och carbide 200r istället för define r4), 8gb minne istället (förmodligen det första jag skulle göra personligen, 16gb är onödigt i en speldator), 4670k istället, wd blue/seagate barracuda istället (inte lika stabil men billigare).

Jag kommer köra på GTX780. Men jag kommer nog nergradera moderkortet, nätagget (om det inte kanske är värt o lägga lite extra på det här för kvaliténs skull?), och minnet till 8gb. Tror du man behöver mer än 8gb för smidigare streaming av spel? Enda jag annars sysslar med som kan behöva RAM är väl photoshop och kanske spelutveckling i Unity. CL9 är bättre än CL10 va?

Jag har kollat runt lite på priserna och hittade processorn, cpu fläkten och grafikkortet billigare på netonnet, och wd red och fläktarna lite billigare på cdon. Totalt 13,566 kr, så billigare än mitt ursprungspaket.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidDread:

Jag kommer köra på GTX780. Men jag kommer nog nergradera moderkortet, nätagget (om det inte kanske är värt o lägga lite extra på det här för kvaliténs skull?), och minnet till 8gb. Tror du man behöver mer än 8gb för smidigare streaming av spel? Enda jag annars sysslar med som kan behöva RAM är väl photoshop och kanske spelutveckling i Unity. CL9 är bättre än CL10 va?

Jag har kollat runt lite på priserna och hittade processorn, cpu fläkten och grafikkortet billigare på netonnet, och wd red och fläktarna lite billigare på cdon. Totalt 13,566 kr, så billigare än mitt ursprungspaket.

jag tycker att det är värt det att köpa cooler master v700 om du inte ska köra sli och v850 om du ska. osäker på hur mycket streaming drar så ska inte säga något om det men 8gb är tillräckligt för vanligt användande. om du börjar göra tunga saker i fotoaffären kommer minnet börja dra iväg så det är nog bäst att du köper 16gb då. ja, lägre cl är bättre men det är ingen jätteskillnad.

det är storrea idag på komplett och det finns massor med bra priser så om du letar runt lite kanske du hittar något som passar just dig. kom ihåg att det bara är idag, priserna går alltså upp igen 00.00 ikväll. finns t.ex. asus gtx 780 för 3995 och sapphire r9 290 för 3390 eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Mlc är bättre än tlc. Slc är bäst men kostar orimligt mycket

www.anandtech.com/show/5067/understanding-tlc-nand

Jag skulle aldrig köpa tlc till operativsystemet då dessa har inte ens hälften av livslängden jos mlc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

m.youtube.com/watch?v=NOoDKtz1lDo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av versions:

jag tycker att det är värt det att köpa cooler master v700 om du inte ska köra sli och v850 om du ska. osäker på hur mycket streaming drar så ska inte säga något om det men 8gb är tillräckligt för vanligt användande. om du börjar göra tunga saker i fotoaffären kommer minnet börja dra iväg så det är nog bäst att du köper 16gb då. ja, lägre cl är bättre men det är ingen jätteskillnad.

det är storrea idag på komplett och det finns massor med bra priser så om du letar runt lite kanske du hittar något som passar just dig. kom ihåg att det bara är idag, priserna går alltså upp igen 00.00 ikväll. finns t.ex. asus gtx 780 för 3995 och sapphire r9 290 för 3390 eller något sådant.

Tack för hjälpen. Jag har beställt, kollade lite där på komplett men hittade billigare på annat håll.

Och ja, jag körde på cooler master v700 för jag tänker inte köra sli.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se