Dator på extremt tight budget - 5k

Permalänk
Medlem

Dator på extremt tight budget - 5k

Tjena!
Ska plocka ihop en dator åt en polare. Den ska i princip bara användas till gaming (CS:GO, Civ V) samt helst BF4 med okej flyt på låga settings. Datorn bygger han själv, OS har han. Budgeten är låg; 5k, inte en krona över tydligen.

Detta är vad jag kommit fram till. Ska dock erkänna att jag inte har så bra koll på komponenter i denna prisklass.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/6566205/budget

Man kanske klarar sig på 430W nätagg och på så vis kan trycka in en prisvärd cpu-kylare?
All hjälp uppskattas.

MVH

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hustrun:

Tjena!
Ska plocka ihop en dator åt en polare. Den ska i princip bara användas till gaming (CS:GO, Civ V) samt helst BF4 med okej flyt på låga settings. Datorn bygger han själv, OS har han. Budgeten är låg; 5k, inte en krona över tydligen.

Detta är vad jag kommit fram till. Ska dock erkänna att jag inte har så bra koll på komponenter i denna prisklass.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/6566205/budget

Man kanske klarar sig på 430W nätagg och på så vis kan trycka in en prisvärd cpu-kylare?
All hjälp uppskattas.

MVH

Systemet drar under 250W-280W i load.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Systemet drar under 250W-280W i load.

Tackar för det, sparar in några slantar på nätagget då. Fler tips någon?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hustrun:

Tackar för det, sparar in några slantar på nätagget då. Fler tips någon?

Man kan nog nästan köra på en Pentium 3220 för 500kr och få ungefär samma spelprestanda i de flesta spelen. Para det med ett R7 265 så blir det lite mer kraft

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Man kan nog nästan köra på en Pentium 3220 för 500kr och få ungefär samma spelprestanda i de flesta spelen. Para det med ett R7 265 så blir det lite mer kraft

Tack för tipset. Kommer väl i princip vara kört med BF4 med en dual core vad jag förstår?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hustrun:

Tack för tipset. Kommer väl i princip vara kört med BF4 med en dual core vad jag förstår?

Nja, kommer vara ett steg neråt men inte omöjligt inte.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, kommer vara ett steg neråt men inte omöjligt inte.

Med ditt tips går det att få in en r9 270x i budgeten. Då ser det plötsligt ganska trevligt ut i kundvagnen

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hustrun:

Med ditt tips går det att få in en r9 270x i budgeten. Då ser det plötsligt ganska trevligt ut i kundvagnen

Om du hittar en 270 utan X för en peng billigare så kör på det. Det är samma GPU som i 270X men lite lägre klockad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du hittar en 270 utan X för en peng billigare så kör på det. Det är samma GPU som i 270X men lite lägre klockad.

Tack för all hjälp! Det löste sig rätt bra detta

Permalänk
Medlem

Kör inte på dual-core. Fler spel stödjer flerkärniga processorer, därav mer prestanda.
Jag hade själv en tvåkärnig processor för 1½ år sedan, och redan då var det kasst i spel som BF3, CoD och WoW.
Det är inte värt att skaffa bra grafikkort + "dålig" processor, kör på bra processor + "dåligt grafikkort" istället (som din ursprungliga kundvagn visar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Kör inte på dual-core. Fler spel stödjer flerkärniga processorer, därav mer prestanda.
Jag hade själv en tvåkärnig processor för 1½ år sedan, och redan då var det kasst i spel som BF3, CoD och WoW.
Det är inte värt att skaffa bra grafikkort + "dålig" processor, kör på bra processor + "dåligt grafikkort" istället (som din ursprungliga kundvagn visar).

Ja jo det var detta jag befarade. Men vi "hustlade" lite med chassi, och det ser ut som att vi kommer att få in både den ursprungliga processorn samt ett r9 270x inom budgeten. Blir nog bra detta! Tack återigen för hjälpen

EDIT: Uppdaterad kundvagn: https://www.inet.se/kundvagn/visa/6566226/uppdaterat

Chassi lyckades vi hitta begagnat för 200kr.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hustrun:

Tack för all hjälp! Det löste sig rätt bra detta

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6566410/ackelbillig
Detta med billigaste kortet av:
GTX660
R7 265
R7 270
R7 270X

Nära i prestanda. Köp från en butik som har en av dessa billiga. Alternativet är dock precis som din kundvagn innan att köra på en FX 6300. På en så billig dator som denna så hade jag personligen kört en Dual-core Pentium och lekt med för att sedan kanske uppgradera till en i5:a när pengar kommer in inom ett år eller så. Finns det inga planer på att uppgradera närmsta halvåret så kör på AMD och FX 6300.

Skrivet av bgHunter:

Kör inte på dual-core. Fler spel stödjer flerkärniga processorer, därav mer prestanda.
Jag hade själv en tvåkärnig processor för 1½ år sedan, och redan då var det kasst i spel som BF3, CoD och WoW.
Det är inte värt att skaffa bra grafikkort + "dålig" processor, kör på bra processor + "dåligt grafikkort" istället (som din ursprungliga kundvagn visar).

Sedan är det ju marginell skillnad mellan 6kärnig AMD FX mot två kärnig Intel Haswell. Den stora fördelen är att CPU går att uppgradera lättare om man köper billig nu istället för tvärt om.

Tippar på att du satt med en Core 2 Duo? De låg under 3GHz oftast och ungefär 30-40% långsammare IPC än haswell...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin