Permalänk

OTG-adapter problem

Hej,

Jag inhandlade för ett tag sedan en OTG-adapter för att kunna ansluta diverse USB-utrustning till min Nexus 7 (2012) och min HTC EVO 3D. Mer specifikt, en sådan här:

Dold text

Nu till problemet.
Jag får den inte att fungera, överhuvudtaget. Har laddat ned diverse appar från Play Store för att checka saker anslutna till sin enhet via OTG-adapter. Bla OTG Disk Explorer. Alla säger likadant - att det inte finns något anslutet. Har även laddat ned Nexus Photo Viewer, en app för att kolla på bilder från USB-minnen via OTG. Denna fungerade inte heller.
Appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.homeysoft.n...

Jag trodde först att det var hårdvarufel så jag gick tillbaka till Inet och fick bytt den utan problem. När jag kom hem och testade fanns till min besvikelse, samma problem kvar. Känns lite otroligt att jag ska ha fått ett till defekt exemplar. (Om det nu hade rört sig om hårdvarufel, vilket jag inte tror det gör.)
Killen på Inet testade OTG-adaptern i sin S4:a och samma problem där, så det är nog inte mina enheter det är fel på.

Vad tror ni kan vara fel? Någon som haft liknande problem?

Tack på förhand och God Jul!
Mvh, David

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk

Vilka enheter har du provat att ansluta? Har en liknande adpater till min HTC One, och den är väldigt känslig för vilket medium som ansluts. Oklart varför, kanske är kinkigt med strömmen från telefonsidan.

Visa signatur

| Intel Core i5 10600K @ 5GHz w/ Noctua NH-U12P | Gigabyte RTX 3070 OC | Asus STRIX Z490-G | 2x16 GB Corsair Vengeance LP @ 3200MHz | 2TB NVMe | Corsair RM750 | Fractal Torrent |

Permalänk

Nexus enheter är spärrade och kan inte använda externa minnen via OTG. Detta för att man ska nyttja Google Drive. En lösning kan vara root, men det verkar inte hjälpa på nexus 5 och nya nexus 7.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av realslimleif:

Vilka enheter har du provat att ansluta? Har en liknande adpater till min HTC One, och den är väldigt känslig för vilket medium som ansluts. Oklart varför, kanske är kinkigt med strömmen från telefonsidan.

Jag har testat lite olika USB-minnen. Ett med en diod som ska lysa om det får ström, och den lös ej. Har även testat med olika tangentbord och möss, trådbundna som trådlösa och även en Xbox 360 kontroller. Inget har fungerat.
Har också hört att det är väldigt känsligt det där med hur mycket ström enheten drar.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Nexus enheter är spärrade och kan inte använda externa minnen via OTG. Detta för att man ska nyttja Google Drive. En lösning kan vara root, men det verkar inte hjälpa på nexus 5 och nya nexus 7.

Ok, det kan ju förklara varför det inte fungerar på Nexus 7:an, dock fortfarande konstigt att det inte fungerar på min HTC.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Ok, det kan ju förklara varför det inte fungerar på Nexus 7:an, dock fortfarande konstigt att det inte fungerar på min HTC.

Min HTC Sensation tror jag har stöd för OTG med stock ROM och kernel (med custom har den garanterat), men man behöver en adapter som tar strömförsörjning från en annan usb-port eftersom telefonen inte kan användas som strömkälla (htc tänker till...). Testa med en sådan istället om du har någon polare eller så.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Min HTC Sensation tror jag har stöd för OTG med stock ROM och kernel (med custom har den garanterat), men man behöver en adapter som tar strömförsörjning från en annan usb-port eftersom telefonen inte kan användas som strömkälla (htc tänker till...). Testa med en sådan istället om du har någon polare eller så.

Aha, ska faktiskt roota i jul så jag får väl beställa en OTG med separat strömförsörjning från eBay eller något och testa.

Tack så mycket för all hjälp! God jul och gott nytt år på er!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Nexus media importer använde jag till min nexus 7 utan problem överhuvudtaget, otg-kabeln köpte jag från kjell & co.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Danne

Permalänk

Hur gick det sen då!? XD

Sitter på samma problem här... Köpte en vinklad otg från Kjell & Co.Testade PS3 kontrollen, datamusen, usbstickan. Inget fungerar.

Behöver man kanske köpa en USB OTG Hub med möjligheten att koppla in egen ström?

Visa signatur

Ohyeaaah!