Permalänk
Medlem

Fiberleverantör? 100/10 eller 100/100

Tjenare gott folk.

Jag ska få öppen fiber installerat i mitt område. http://www.oppenfiber.se/
Har kollat runt lite på nätet men tänkte fråga här också.
Vilka/vilket av dessa leverantörer har Du erfarenhet med? Va det bra eller dåligt? motivera gärna varför

Alltele
Bahnhof
Bredband2
Telia
Tyfon
Net at once
T3
universal telecom

Och min andra fråga är, rekommenderar ni 100/10 eller 100/100? Kostar ca 50kr/mån mer för 100 upp.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Inaktiv

Har haft Tyfon som ADSL-leverantör i ett område där de var de enda som kunde leverera. Kundtjänst/support var väl genomsnittlig. Drift likaså.

Bahnhof är ofta rekommenderad.

Permalänk
Medlem

Allteles fiber är kanon

Har bara legat nere vid underhåll för mig.

Permalänk
Medlem

Använder AllTele och funkar kanon för mig..Var iofs ett tag sedan jag gjorde detta test (körde en TOR-relay på full throttle samtidigt som jag körde detta test):

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk

Bredband2 100/100, kostar bara 136kr! Sällan driftstörningar, men är det de så är det oftast mitt stadsnät fel..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Bahnhof, bästa leverantören enligt min erfarenhet ...

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Telia FTW

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Telia har jag alltid haft. Hos föräldrarna, ADSL. Allt från det långsammaste bredbandet till 12-24Mbit. Aldrig krånglat.

Nu, fiber 100/100 Telia. Lite dyrt kanske, men inget strul hittills och jag förväntar mig inget heller

Har ej varit i kontakt med kundtjänst så jag vet inte hur dom är.

Vissa kanske tycker att 50:- mer i månaden för 100/100 istället för 100/10 är pengar i sjön. Men jag valde det ändå, internet snålar jag inte på ^^

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Telia

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Jag röstar också för Telia. De har ett av de bästa näten i Sverige och världen. Telia har bra peering till många leverantörer och t.o.m eget nät i många länder utanför Sverige (med andra ord låga svarstider till många länder).

Deras support har under många år varit skitkass, men den erfarenheten jag haft nu det senaste året är possessiv. Inte för att jag behövt vara i kontakt med de många gånger, men de få gånger jag pratat med de har jag fått prata med en kunnig tekniker som löst mina problem.

Permalänk
Avstängd

Min röst faller på Bahnhof.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Jag röstar också för Telia. De har ett av de bästa näten i Sverige och världen. Telia har bra peering till många leverantörer och t.o.m eget nät i många länder utanför Sverige (med andra ord låga svarstider till många länder).

Deras support har under många år varit skitkass, men den erfarenheten jag haft nu det senaste året är possessiv. Inte för att jag behövt vara i kontakt med de många gånger, men de få gånger jag pratat med de har jag fått prata med en kunnig tekniker som löst mina problem.

Skrivet av CruiZin:

Telia har jag alltid haft. Hos föräldrarna, ADSL. Allt från det långsammaste bredbandet till 12-24Mbit. Aldrig krånglat.

Nu, fiber 100/100 Telia. Lite dyrt kanske, men inget strul hittills och jag förväntar mig inget heller

Har ej varit i kontakt med kundtjänst så jag vet inte hur dom är.

Vissa kanske tycker att 50:- mer i månaden för 100/100 istället för 100/10 är pengar i sjön. Men jag valde det ändå, internet snålar jag inte på ^^

Skrivet av völund:

Bahnhof, bästa leverantören enligt min erfarenhet ...

Tack för alla svar! Just nu står det mellan Bahnhof och Telia för mig.
Telia verkar extremt attraktivt med tanke på deras routing till andra länder. Hört att man får ca 70-80ms till usa!
Bahnhof gillar jag då man får en publik-ip samt deras inställning gällande deras kunders integritet. Dessutom får man det för halva pris i tre månader
Båda leverantörerna verkar dessutom hålla sina hastigheter bra!

Ni som har 100/100. Har ni känt att ni behövt 100 upp? I min familj så är det i princip bara jag som använder uppladningshastigheten. Och då är det kanske nån youtube video då och då samt att hosta nån gaming server ibland. Tror ni det räcker med 10 då?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

bahnhof, jag är nöjd

Permalänk
Testpilot

Av egna erfarenheter är både Bahnhof och Telia väldigt bra på fiber sidan, så personligen skulle jag gått med någon av dem

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ska du hosta servar och ladda upp mycket till bland annat youtube osv så är enligt mig dedära 50 kr extra värt 100/100 framför 100/10. :3

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av breakwin:

Tack för alla svar! Just nu står det mellan Bahnhof och Telia för mig.
Telia verkar extremt attraktivt med tanke på deras routing till andra länder. Hört att man får ca 70-80ms till usa!
Bahnhof gillar jag då man får en publik-ip samt deras inställning gällande deras kunders integritet. Dessutom får man det för halva pris i tre månader
Båda leverantörerna verkar dessutom hålla sina hastigheter bra!

Ni som har 100/100. Har ni känt att ni behövt 100 upp? I min familj så är det i princip bara jag som använder uppladningshastigheten. Och då är det kanske nån youtube video då och då samt att hosta nån gaming server ibland. Tror ni det räcker med 10 då?

Om du kan få 100/100 för ca. 50kr mer så ta det bara!
Man vet aldrig, du kanske får för dig att börja streama eller göra något annat kul med linen? Och det sista du vill då är att sitta och ångra dig över småpengar

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Tack för alla svar! Just nu står det mellan Bahnhof och Telia för mig.
Telia verkar extremt attraktivt med tanke på deras routing till andra länder. Hört att man får ca 70-80ms till usa!
Bahnhof gillar jag då man får en publik-ip samt deras inställning gällande deras kunders integritet. Dessutom får man det för halva pris i tre månader
Båda leverantörerna verkar dessutom hålla sina hastigheter bra!

Ni som har 100/100. Har ni känt att ni behövt 100 upp? I min familj så är det i princip bara jag som använder uppladningshastigheten. Och då är det kanske nån youtube video då och då samt att hosta nån gaming server ibland. Tror ni det räcker med 10 då?

Va?
Alla ISPer ger en publik IP, FÖRUTOM Bahnhof som har börjat NATa sina kunder så de sitter bakom deras router. Innebär att kunderna får en privat IP och man kan inte öppna upp portar etc. Man kan dock be Bahnhof om en publik IP kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Va?
Alla ISPer ger en publik IP, FÖRUTOM Bahnhof som har börjat NATa sina kunder så de sitter bakom deras router. Innebär att kunderna får en privat IP och man kan inte öppna upp portar etc. Man kan dock be Bahnhof om en publik IP kostnadsfritt.

sorry, menade privat-ip. Skrev fel.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

sorry, menade privat-ip. Skrev fel.

Fortfarande... Va?
Hur kan du gilla att få en privat IP?
Du kan inte öppna upp portar till spel/program/servertjänster som kräver det, om någon i nätet blir IP-bannad från någonting drabbar det dig också osv. osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Fortfarande... Va?
Hur kan du gilla att få en privat IP?
Du kan inte öppna upp portar till spel/program/servertjänster som kräver det, om någon i nätet blir IP-bannad från någonting drabbar det dig också osv. osv.

Jag är inte så insatt i sånthär med ip och hosting. Privat-ip lät attraktivt då man är anonym. Men såsom du beskriver det verkar det som det finns fler nackdelar med det.
står fortfarande mellan bahnhof och telia dock.. Ni som har telia, finns det någon bindningstid hos dem? hittar inget på deras hemsida. Vet att bahnhof inte har någon samt att det är 2 månaders uppsägningstid

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Ring telia och säg att du vill ha ett bra erbjudande, Fick telia 1000/1000 bredbandstelefoni samt kanalpaket stor inkl alla boxar osv för 299:- /mån ingen bindningstid (3 mån uppsägning)

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Bredband2 och Bahnhof är de två jag har hört bäst om... se till respektive mer specifikt vad de har att erbjuda dig. Som jag förstår "öppen fiber" så är det ingen bindningstid och "fritt fram" att byta bredbandsleverantör utan uppsägningstid, "från en dag till en annan", "marknadsekonomi", osv. Eller det är så det verkar marknadsföras iaf.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

Ring telia och säg att du vill ha ett bra erbjudande, Fick telia 1000/1000 bredbandstelefoni samt kanalpaket stor inkl alla boxar osv för 299:- /mån ingen bindningstid (3 mån uppsägning)

Bombhotat dem? Betalar själv typ 500 lappen för 60mbit, fast då är det vdsl/adsl. Ska bli skönt att flytta snart och gå över till fiber. Blir åtminstonde billigare.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Jag är inte så insatt i sånthär med ip och hosting. Privat-ip lät attraktivt då man är anonym. Men såsom du beskriver det verkar det som det finns fler nackdelar med det.
står fortfarande mellan bahnhof och telia dock.. Ni som har telia, finns det någon bindningstid hos dem? hittar inget på deras hemsida. Vet att bahnhof inte har någon samt att det är 2 månaders uppsägningstid

Ja, NATning är en skitful lösning på IPv4-problemet (att alla IPv4 adresser i världen är slut).
Jag står fast vid min röst på Telia. De har som sagt ett bra och stabilt nät samt transfers till många länder (http://www.teliasoneraicmap.com/)

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Bredband2 100/100, kostar bara 136kr! Sällan driftstörningar, men är det de så är det oftast mitt stadsnät fel..

http://i.imgur.com/thiDbEO.png

Hur i helvete får du det så billigt? Kollade på priset här i Stockholm (Har familjebostäder) och det går på minst 300-400 kronor i månaden.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur i helvete får du det så billigt? Kollade på priset här i Stockholm (Har familjebostäder) och det går på minst 300-400 kronor i månaden.

Jag tror det bara gäller de första 3 månaderna det han har Man får halva pris hos de flesta leverantörerna de första 3

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Tack för alla svar! Just nu står det mellan Bahnhof och Telia för mig.
Telia verkar extremt attraktivt med tanke på deras routing till andra länder. Hört att man får ca 70-80ms till usa!
Bahnhof gillar jag då man får en publik-ip samt deras inställning gällande deras kunders integritet. Dessutom får man det för halva pris i tre månader
Båda leverantörerna verkar dessutom hålla sina hastigheter bra!

Ni som har 100/100. Har ni känt att ni behövt 100 upp? I min familj så är det i princip bara jag som använder uppladningshastigheten. Och då är det kanske nån youtube video då och då samt att hosta nån gaming server ibland. Tror ni det räcker med 10 då?

Jag med Telia 100/100 här igen. Jo, men som sagt så är 50:- extra inte så mycket pengar.

Förresten så bjuder väl Telia på dom 3 första månaderna? Det gjorde dom för en polare nyligen i alla fall.

Här är min hastighet efter router, och jag bor i en småstad i mellersta Sverige.

Göteborg

Stockholm

Sundsvall

Inget illa om Bahnhof eller någon annan leverantör dock, dom är säkert bra dom med. Inte kollat priser på ett tag.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Har banhof 100/10. får ut 97/10,40 såhär på en söndag. 6ms

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Har haft 100/100 hos Bredband2 i snart ett år och har ingenting som helst att klaga på än så länge. Nätet har aldrig legat nere. Kundservicen är säkert som på alla andra ställen när man behöver den, dvs medelmåttig. Har inga egna erfarenheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Bombhotat dem? Betalar själv typ 500 lappen för 60mbit, fast då är det vdsl/adsl. Ska bli skönt att flytta snart och gå över till fiber. Blir åtminstonde billigare.

Ne men man får chansa lite sa att en annan leverantör erbjudit mig för 349 :-

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]