Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Jag hoppas du vet om att du inte kmr kunna köra Mirror's Edge och Bf3 i linux då det saknar directx..

Oj just det... DirectX finns ju inte där :/ Då är linux inte ett alternativ då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Oj just det... DirectX finns ju inte där :/ Då är linux inte ett alternativ då?

Det är inte så svart eller vitt. WINE kör många directx-spel smärtfritt, särskilt om de har ett par år på nacken. Ofta är den kompatibiliteten spel-specifik. Som du såg tidigare i tråden spelar någon Skyrim med fullt flyt och mig veterligen är det directx-only. På http://appdb.winehq.org kan du slå upp och få en hint om vilka spel som brukar fungera om det är Windoze-spel det handlar om.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Jag håller inte med. Men det är väl nästan sak samma.

Mint är ännu lättare än Ubuntu. Mint bara fungerar hela tiden. Samt att Ubuntu är fullt i reklam numera.

Permalänk

Lånar tråden.

Jag spelar i princip bara genom Steam. Och kör en del Photoshop. Vilket lämpar sig bäst då; Ubuntu eller Mint?

Permalänk

Jag skulle köra senaste Ubuntu LTS eftersom den har "bäst" support för steam i dagsläget.

Mint är trevligt det med, tror det är 8 eller 9 som är baserad på samma ubuntu.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sm4xX:

Mint är ännu lättare än Ubuntu. Mint bara fungerar hela tiden. Samt att Ubuntu är fullt i reklam numera.

"Fullt i reklam" = möjlighet att söka på amazon vilket går att stänga av med en setting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

"Fullt i reklam" = möjlighet att söka på amazon vilket går att stänga av med en setting.

Skickades från m.sweclockers.com

Söker automatiskt i Ubuntu software center när du söker efter installerade program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sm4xX:

Söker automatiskt i Ubuntu software center när du söker efter installerade program.

... hur är det en nackdel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sm4xX:

Söker automatiskt i Ubuntu software center när du söker efter installerade program.

Du kanlika gärna installera Synaptic och leta program där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sm4xX:

Rättelse "Frågar du så är det Mint du ska ha"

Well, Mint ÄR ju Ubuntu, som ÄR Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sm4xX:

Mint är ännu lättare än Ubuntu. Mint bara fungerar hela tiden. Samt att Ubuntu är fullt i reklam numera.

Reklam i Ubuntu? Njaä, nu är du nog lite snett på det

Permalänk
Medlem

Dota 2 startar inte i cinnamon om man kör mint. KAn vara samma med andra spel men är inte säker. Jag kör Zorin OS 8. Ubuntubaserat och funkar utmärkt. Är dessutom apsnyggt!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Back track 5r2 kör jag på en burk ;-D

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Lånar tråden.

Jag spelar i princip bara genom Steam. Och kör en del Photoshop. Vilket lämpar sig bäst då; Ubuntu eller Mint?

En distribution som kallas Windows är bäst då

Men om du kan tänka dig att överge Photoshop + moderna Windowsspel så antigen Ubuntu eller Mint med Mate.
Man ska inte glömma bort att med stem för linux så är det fortfarande Linuxbaserade spel som menas, inte Windows spel.

Mint 16 med mate fungerar med steam precis lika bra som Ubuntu.
Dock Mint med Chinamon kan strula en del med steam

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av CRHASH:

Jag hoppas du vet om att du inte kmr kunna köra Mirror's Edge och Bf3 i linux då det saknar directx..

Om man kör med mantle då? Nu vet jag inte riktigt vad som krävs för mantle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapple:

Om man kör med mantle då? Nu vet jag inte riktigt vad som krävs för mantle.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inte mantle för Linux.

Ännu iallafall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av pineapple:

Om man kör med mantle då? Nu vet jag inte riktigt vad som krävs för mantle.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget av dom spelen stödjer mantle

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Du kan köra en hel del genom wine.

BF3 har dock ingen vidare historik att fungera tydligen, men mirrors egde är lite bättre https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Du kanlika gärna installera Synaptic och leta program där.

Du påstår alltså att jag ska söka installerade program i synaptic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Reklam i Ubuntu? Njaä, nu är du nog lite snett på det

Skrivet av anon200213:

Well, Mint ÄR ju Ubuntu, som ÄR Debian

Skrivet av Sir. Haxalot:

... hur är det en nackdel?

Permalänk
Inaktiv

Ja det kanske är ett problem om man är dator-handikappad och inte vet hur man konfigurerar sitt OS, nät och IDS. Men då kanske man ska avstå från Linux helt och hållet, eller kanske rent av avstå från datorer och internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Ja det kanske är ett problem om man är dator-handikappad och inte vet hur man konfigurerar sitt OS, nät och IDS. Men då kanske man ska avstå från Linux helt och hållet, eller kanske rent av avstå från datorer och internet.

Hahaha! Om man använder Ubuntu så har man knappast de kunskaperna. Själv uppskattar jag Arch Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Ja det kanske är ett problem om man är dator-handikappad och inte vet hur man konfigurerar sitt OS, nät och IDS. Men då kanske man ska avstå från Linux helt och hållet, eller kanske rent av avstå från datorer och internet.

Nu ska vi inte kasta sten i glashus. Jag är nog den mest datorkunniga av alla de vänner och släkt jag känner, men ändå är jag helt vilsen i Linux-distar. Har som mest lyckas använda Zorin OS lite, samt installera Steam på Ubuntu, men absolut inte mer än så.

Bara för att man inte kan ett operativ-system som visserligen bygger på en väldigt bra idé med öppen programvara, så är problemet helt enkelt att det är ett elände att lära sig det hela, då interaktionen mellan människa och maskin är värdelös. Varför ska jag i behöva göra kommandon i någon terminal bara för att installera ett program?! Det är inte 1994 längre.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nu ska vi inte kasta sten i glashus. Jag är nog den mest datorkunniga av alla de vänner och släkt jag känner, men ändå är jag helt vilsen i Linux-distar. Har som mest lyckas använda Zorin OS lite, samt installera Steam på Ubuntu, men absolut inte mer än så.

Bara för att man inte kan ett operativ-system som visserligen bygger på en väldigt bra idé med öppen programvara, så är problemet helt enkelt att det är ett elände att lära sig det hela, då interaktionen mellan människa och maskin är värdelös. Varför ska jag i behöva göra kommandon i någon terminal bara för att installera ett program?! Det är inte 1994 längre.

Efter en tids användande av Linux kommer du fråga dig varför du inte skulle använda kommandon för att installera ett program. Terminalen är ett riktigt kraftfullt verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Bara för att man inte kan ett operativ-system som visserligen bygger på en väldigt bra idé med öppen programvara, så är problemet helt enkelt att det är ett elände att lära sig det hela, då interaktionen mellan människa och maskin är värdelös. Varför ska jag i behöva göra kommandon i någon terminal bara för att installera ett program?! Det är inte 1994 längre.

Måhända att interaktionen du talar om kan vara värdelös, men det beror sällan på "maskinen" i det här fallet.

Varför ska jag ...
1) Öppna en webbläsare.
2) Surfa in på utvecklarens hemsida.
3) Klicka mig runt (för hur ofta, ärligt talat, finns det en direkt nedladdningslänk längst upp på förstasidan?) för att komma till en nedladdningslänk, som i bästa fall tar mig till en server med en nedladdningshastighet på över 100kB/s.
4) Vänta på nedladdningen.
5) Klicka runt för att köra installationsprogrammet.
6) Klicka "nästa".
7-10) Klicka "nästa".
11) Vänta på att programmet installeras och hoppas på att jag inte klickat på ett "nästa" för snabbt och råkat få med diverse annat skräp som hotbars till webbläsare och annat skit, om det ens annonserats att det kommer att installeras.
12) Köra programmet.

...när jag kan ...
1) Öppna en terminal med ett kortkommando.
2) Skriva "yS" (personligt anpassat kommando) följt av programnamnet.
3) I värsta fall behöva skriva "ySs" följt av programnamnet för att hitta vad paketnamnet är, för att sedan gå tillbaka till punkt 2.
4) Vänta på att programmet laddas ner från en server mot vilken jag, utan att behöva fundera på det, maxar min lina, och sedan få det installerat, utan annat skräp.
5) Köra programmet.
?

Så, varför ska jag det vara så omständligt - inte svårt (även om många flera jag känner inte kan installera ett program i Windows), men omständligt - att installera ett program 2014? Det är inte 1994 längre ...

Edit: Jo, just det ... Vi kan ju dra det till sin spets dessutom och säga att vi vill göra en fullständig systemuppdatering och se till att vi har senaste utgåvan av samtliga program och senaste uppdateringarna till operativsystemet ...

Windows:
Scenario 1.
1) Kör Windows update.
2) Få frågan om du vill starta om systemet. Klicka nej då vi ska uppdatera mer skit.
3) Starta upp varenda jäkla program som har automatisk versionskontroll, låt dem kolla av, och i bästa fall installeras de automatiskt. I annat fall laddas installationsfilen hem och du får installera det manuellt enligt ovan, eller så får du bara veta att det minsann finns en uppdatering tillgänglig, och du tvingas köra hela långa vändan ovan.
4) Gå runt till alla hemsidor för program som inte har ovan nämnda automatiska kontroll och gå igenom hela första algoritmen ovan.
5) Säg åt burken att starta om.
6) Vänta på att systemet förbereder windowsuppdateringar innan burken startar om.
7) Vänta på att systemet avslutar windowsuppdateringar innan burken är "up and running" igen.

Scenario 2.
1) Stäng av Windows update, skit i att uppdatera programvara.
2) Skyll dig själv om något dumt händer.

Linux
Scenario 1.
1) Du har någon form av tjänst som håller konstant koll på alla paket och i värsta fall behöver du trycka på "OK" eller dylikt. I värsta fall får du till och med frågan om du vill starta om, och då tar det lika lång tid som det brukar att starta om.
2) Worst case scenario - du har något egenkompilerat program som du behöver kompilera om och installera. Ett par textkommandon senare så är det fixat och klart.

Scenario 2.
1) Du har, likt mig, ingen automatisk uppdatering. En snabbtitt på forumet - för att se så att inga stora förändringar eller problem kan väntas - senare så körs ett enda textkommando och sedan är det bara att fortsätta med vad man gjorde innan. Omstarten, om den behövs och som går lika fort som vanligt, görs när jag själv känner för det, utan att operativsystemet "påminner mig" stup i kvarten.
2) WCS enligt scenario 1.

Scenario 3.
1) Du kör någon dist som inte har automatisk pakethantering och som kräver kompilation av alla paket ... Ja, då vet du högst sannolikt vad du gett dig in på, vad du sysslar med och varför, så då är inte tiden och omständligheten ett problem.

Scenario 4.
1) Du gör inte ett skit åt uppdateringar och stänger av eventuella automatiska uppdateringar.
2) Skyll dig själv enligt ovan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Som nybörjare testade jag både ubuntu och fedora. Föredrar fortfarande ubuntu i vardagen sen så finns ju annat för mer specifika uppgifter

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas fan att du inte använder någon av Google tjänster (som t. ex. youtube) om du ska länka det där.

Allt jävla tjat om frihit och öppenhet har inte tagit linux förbi 1% av konsumentmarknaden på 20 år och de som sitter och hävdar att det är så fruktansvärt viktigt tillför inte direkt någonting till läget. Alla Linux fanboys som hela tiden försöker trycka på fördelar som är hellt irrelevanta för 90% av användarna hjälper ju inte heller någon.

För att Linux ska komma någonstans på desktop så mer eller mindre krävs det att någon verkligen går in för att skapa ett desktop environment som bara fungerar och inte ska kännas 10 år gammalt innan man spenderat några timmar på att konfigurera sitt desktop environment. Canonical har fortfarande en bit att gå men de är just nu de enda som på riktigt försöker att skapa en business för Linux på desktop, för i den riktiga världen så är det pengar en väldigt bra motivator som ger företag som Canonical möjligheterna att anställa utvecklare för att utveckla sina produkter. Sen så är det ju inte så lätt att sälja en Linux dist till privatpersoner med tanke på licenssituationen så den bästa tillvägagångssättet blir reklam.

Sen kan man tycka att det är hur hemskt som helst men i slutändan så kommer det indirekt gynna hela Linux communitiet och alla distar om någon (typ Canonical med Ubuntu) lyckas driva upp populäriteten på desktop i och med större anledning för utvecklare att utveckla till Linux vilket ger ett bättre mjukvaruutbud för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Måhända att interaktionen du talar om kan vara värdelös, men det beror sällan på "maskinen" i det här fallet.

[massor av text om pakethantering]

Fast det här har ju absolut ingenting att göra med att behöva använda en terminal eller inte, snarare med att pakethantering i Windows är totalt jävla värdelös (eller well, bygger på massor av fula skitlösningar eftersom att det egentligen inte finns någon pakethantering öht).

En vettigare jämförelse i det här fallet hade varit att på OS X öppna App store, söka på programmet man vill ha och trycka på installera i jämförelse med att öppna terminalen och skriva sudo aptitude install <paketnamn>

En av dessa metoder går enkelt att lista ut på några minuter av en användare, den andra kräver, oavsett hur självklart det kan upfattas av en van Linux användare, att man läser manualen (eller dylikt), Googlar eller på något annat sätt listar ut det. Vilket av dessa tror du att en ny användare föredrar?

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Jag håller inte med. Men det är väl nästan sak samma.

Mja, Mint har väsentligt bättre interface än Ubuntu (anser i alla fall jag -- Ubuntu Unity är ett touch-anpassat interface a la Windows 8 där man förväntas söka efter allting, medan Mint Cinnamon och Mint XFCE känns som hemma om man är van med Windows 7). Under motorhuven är de väldigt lika eftersom bägge är baserade på Debian: allt som funkar på ubuntu funkar på mint och vice versa.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Oj just det... DirectX finns ju inte där :/ Då är linux inte ett alternativ då?

Nej det är det inte. Inte ett vettigt alternativ. Spel på linux är roulette, ibland funkar det, ibland funkar det inte. Den stora massan spel kommer du aldrig ens med mycket jobb få att gå bra. Ett litet fåtal kommer funka direkt, en del kommer funka med lite jobb.

Vill du spela, skit i linux. Det är den trista sanningen just nu. Ska bli spännande att se vad steambox, mantle och alla andra hopp kan göra för att ändra på det.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ