MtGox utpressning av Bitcoin Community

Permalänk

MtGox utpressning av Bitcoin Community

MtGox låste ju möjligheten för utgående transaktioner för Bitcoins idag, folk kan alltså inte ta ut dom.
Pressmeddelande: https://www.mtgox.com/press_release_20140210.html
Dom hotar att hålla inne alla Bitcoins tills Bitcoin får en separat blockkedja för transaktioner.

Citat:

We believe this can be addressed by using a different hash for transaction tracking purposes. While the network will continue to use the current hash for the purpose of inclusion in each block's Merkle Tree, the new hash's purpose will be to track a given transaction and can be computed and indexed by hashing the exact signed string via SHA256 (in the same way transactions are currently hashed).

This new transaction hash will allow signing parties to keep track of any transaction they have signed and can easily be computed, even for past transactions.

We have discussed this solution with the Bitcoin core developers and will allow Bitcoin withdrawals again once it has been approved and standardized.

Citat:

MtGox will resume bitcoin withdrawals to outside wallets once the issue outlined above has been properly addressed in a manner that will best serve our customers.

Dom kidnappar alltså tiotusentals människors tillgångar för att idka utpressning mot Bitcoins community, skulle tippa på att det finns rätt stora summor i både BTC och dollar på MtGox`s kontot i dagsläget..

Eftersom man kan sälja och köpa för FIAT på MtGox men inte ta ut sina Bitcoins, är det här bara ett utspel för att pressa ner priset och öppna för spekulation från MtGox sida?
Tänker dom verkligen låsa alla utåtgående transaktioner i Bitcoins tills den separata transaktionskedjan kommer upp?
Det här lär skaka om Bitcoin rätt duktigt men kanske är en möjlighet för andra valutor, t:ex Litecoin.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

Fast buggen de har upptäckt verkar ju rätt allvarlig.

"This means that an individual could request bitcoins from an exchange or wallet service, alter the resulting transaction's hash before inclusion in the blockchain, then contact the issuing service while claiming the transaction did not proceed."

Innebär i princip att man kan ta ut oändligt mycket från en wallet, summan ändras aldrig?
Om det stämmer är det ganska förståeligt att de har stängt av utgående transaktioner.

Jag tror att om Nordea eller Swedbank upptäckte att man kunde ta ut dubbla pengar från deras internetbank så skulle de göra detsamma...

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Fast buggen de har upptäckt verkar ju rätt allvarlig.

"This means that an individual could request bitcoins from an exchange or wallet service, alter the resulting transaction's hash before inclusion in the blockchain, then contact the issuing service while claiming the transaction did not proceed."

Innebär i princip att man kan ta ut oändligt mycket från en wallet, summan ändras aldrig?
Om det stämmer är det ganska förståeligt att de har stängt av utgående transaktioner.

Jag tror att om Nordea eller Swedbank upptäckte att man kunde ta ut dubbla pengar från deras internetbank så skulle de göra detsamma...

Buggen har varit känd i flera år, den är bara ett svepskäl.
MtGox kan kringgå den enkelt genom att bara skicka utåtgående transaktioner manuellt.
Att folk utbyttjat buggar i deras programvara för att dubbelspendera är deras eget fel.
Det här är ett problem som gäller alla, inte en anledning för MtGox att kidnappa Bitcoins.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Fast buggen de har upptäckt verkar ju rätt allvarlig.

"This means that an individual could request bitcoins from an exchange or wallet service, alter the resulting transaction's hash before inclusion in the blockchain, then contact the issuing service while claiming the transaction did not proceed."

Innebär i princip att man kan ta ut oändligt mycket från en wallet, summan ändras aldrig?
Om det stämmer är det ganska förståeligt att de har stängt av utgående transaktioner.

Jag tror att om Nordea eller Swedbank upptäckte att man kunde ta ut dubbla pengar från deras internetbank så skulle de göra detsamma...

Mer ett "problem" än en bugg.

http://www.cryptocoinsnews.com/2014/02/10/mt-gox-blames-bitco...
https://en.bitcoin.it/wiki/Transaction_Malleability

Permalänk
Medlem

Okej. Men du skriver att

Skrivet av statsministern:

Dom hotar att hålla inne alla Bitcoins tills Bitcoin får en separat blockkedja för transaktioner.

Men i texten så står det att dom vill bara

Skrivet av MtGox:

use a different hash for transaction tracking purposes

Vilket låter som en mindre tweak, inte direkt ny blockkedja.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Okej. Men du skriver att

Men i texten så står det att dom vill bara

Vilket låter som en mindre tweak, inte direkt ny blockkedja.

Läs:

Citat:

MtGox will resume bitcoin withdrawals to outside wallets once the issue outlined above has been properly addressed in a manner that will best serve our customers.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk

Jo men lättast att kalla det för en bugg och inte förfalla i hårklyveri.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

Exploit, då.

Skrivet av statsministern:

Okej? Inte alls relevant för det jag skrev. Jag syftade såklart på en tweak som måste göras i Bitcoinprotokollet.

Att stänga sin verksamhet skadar ju dem själva, både i omsättning och tappade kunder/PR, så jag kan tycka att det bör finnas någon rimlig förklaring bakom beslutet annat än för att ikda "utpressning".

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Exploit, då.

Okej? Inte alls relevant för det jag skrev. Jag syftade såklart på en tweak som måste göras i Bitcoinprotokollet.

Transaktioner mognar ju idag med block. Det är flera saker som krockar, hur se till att alla har den uppdaterade klienten, hur hantera transaktioner skickade från äldre versioner osv m.m
En tweak skulle inte heller lösa problemet med långsamma transaktioner vilket är en stor nackdel redan för Bitcoin, vad som efterfrågats länge är en kedja för att generera block och en snabbare kedja för att hantera transaktioner.
Allt är inget nytt under kjolen men att MtGox gått över till kidnappning är i min ögon helt otroligt, frågan är om det här inte blir döden för MtGox.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Discokungen

Mt.Gox är giriga idioter som gör det här. Tänkte de ens lite över hur det kommer påverka marknaden att gå ut med ett sånt uttalande så har de medvetet sänkt marknaden. Den tekniska biten som de nämner är något som Bitcoin-QT kan hantera trots att transaktionen blir manipulerad vilket innebär att det är Mt.Gox egenskrivna mjukvara som inte kan hantera det här. Problemet i sig har varit känt sen 2011 men det har inte varit en allvarlig brist för att motivera att skriva om koden så pass mycket så det blir fixat. Man kan inte ändra annat än hashen för överföringen så om man litar på confirmations istället för att bara letar efter exakt den hashen som skickades ut så kan man se överföringen.

Vad innebär detta i praktiken? Mt.Gox kommer förmodligen sänka sitt eget skepp med råge. Man kan ju hoppas, för de förtjänar inte att få in ett öre. Håller man i en exchange så måste man kommunicera men framförallt så måste mjukvaran vara så pass bra att man inte riskerar att förlora andras pengar.

Som tur är så har Mt.Gox varit riktigt usla de senaste halvåret så nästan alla har gått ut med varningar om att överföringar till bankkonton och verifiering av konton tar alldeles för lång tid.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Mt.Gox är giriga idioter som gör det här. Tänkte de ens lite över hur det kommer påverka marknaden att gå ut med ett sånt uttalande så har de medvetet sänkt marknaden. Den tekniska biten som de nämner är något som Bitcoin-QT kan hantera trots att transaktionen blir manipulerad vilket innebär att det är Mt.Gox egenskrivna mjukvara som inte kan hantera det här. Problemet i sig har varit känt sen 2011 men det har inte varit en allvarlig brist för att motivera att skriva om koden så pass mycket så det blir fixat. Man kan inte ändra annat än hashen för överföringen så om man litar på confirmations istället för att bara letar efter exakt den hashen som skickades ut så kan man se överföringen.

Vad innebär detta i praktiken? Mt.Gox kommer förmodligen sänka sitt eget skepp med råge. Man kan ju hoppas, för de förtjänar inte att få in ett öre. Håller man i en exchange så måste man kommunicera men framförallt så måste mjukvaran vara så pass bra att man inte riskerar att förlora andras pengar.

Som tur är så har Mt.Gox varit riktigt usla de senaste halvåret så nästan alla har gått ut med varningar om att överföringar till bankkonton och verifiering av konton tar alldeles för lång tid.

Exakt!

Det är deras egen mjukvara som fallerat.

Frågan är om någon lyckats dubbelspendera så mycket att MtGox inte har råd/lust att kompensera andra vars bitcoins fattas, allt ihop är kanske ett knep för att sänka priset och på så sätt minimera sina förluster.
Det ska bli intressant att se hur MtGox kommer sköta sina bankutbetalningar det närmaste...
VÄLDIGT många komma vilka ha ut sina pengar från MtGox omedelbums.
Risken är stor att det blir ett "normalt" marknadspris på Bitcoin och ett "MtGox-pris" eftersom dom som finns där är låsta för uttag.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Discokungen
Skrivet av statsministern:

Exakt!

Det är deras egen mjukvara som fallerat.

Frågan är om någon lyckats dubbelspendera så mycket att MtGox inte har råd/lust att kompensera andra vars bitcoins fattas, allt ihop är kanske ett knep för att sänka priset och på så sätt minimera sina förluster.
Det ska bli intressant att se hur MtGox kommer sköta sina bankutbetalningar det närmaste...
VÄLDIGT många komma vilka ha ut sina pengar från MtGox omedelbums.
Risken är stor att det blir ett "normalt" marknadspris på Bitcoin och ett "MtGox-pris" eftersom dom som finns där är låsta för uttag.

Yes. Det har ju redan hänt. Man räknar med att ungefär Bitcoin värda 38 miljoner dollar är på vift på grund av det här. Och det är inte direkt första gången deras programmerare blir kritiserad...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Yes. Det har ju redan hänt. Man räknar med att ungefär Bitcoin värda 38 miljoner dollar är på vift på grund av det här. Och det är inte direkt första gången deras programmerare blir kritiserad...

38 miljoner dollar är en rätt ansenlig summa, det stärker min teori om att dom gör det här för att minimera sina egna förluster.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

verkar som att gox är nere för gott efter att ha läst detta

http://www.cryptocoinsnews.com/2014/02/10/mt-gox-blames-bitco...

Visa signatur

BTC 1QDpiStuYjoSjGnEuNC85oRh9NoUewERzE
LTC LUb4FGq7Uh427YqQLR2Lg4Y8hvKK6DUUqe
Doge DGnKNuEWavrs8A3ToSqwuq9WDcgoipcZjm

Permalänk
Medlem

https://www.fybse.se/ har oxå gått på Mt gox linjen ich stoppat bitcoin uttagen och väntar på att saken ska bli fixad. någon som hört något om att det ska fixas? för allt jag hittar är bara om gox. Har inte hittat något från bitcoin devs om att det ska fixas. Någon som kan updatera mig om jag missat något?

Visa signatur

BTC 1QDpiStuYjoSjGnEuNC85oRh9NoUewERzE
LTC LUb4FGq7Uh427YqQLR2Lg4Y8hvKK6DUUqe
Doge DGnKNuEWavrs8A3ToSqwuq9WDcgoipcZjm

Permalänk
Skrivet av Xarks:

verkar som att gox är nere för gott efter att ha läst detta

http://www.cryptocoinsnews.com/2014/02/10/mt-gox-blames-bitco...

Yupp, ser inte bättre ut.

Skrivet av Xarks:

https://www.fybse.se/ har oxå gått på Mt gox linjen och stoppat bitcoin uttagen och väntar på att saken ska bli fixad. någon som hört något om att det ska fixas? för allt jag hittar är bara om gox. Har inte hittat något från bitcoin devs om att det ska fixas. Någon som kan updatera mig om jag missat något?

Dom får väl börja med MANUELLA utbetalningar!?
Svag kod + känd "bugg" utnyttjas = Kashing!
Nepp väntar inte någon snabb fix runt hörnet tror jag.
Fint bäddat för BitShares nu då, tror jag ska hålla på mina Protoshares ändå..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

Anandtech var inne på att det är Gox helt enkelt inte har några pengar att betala ut och därför inte heller gör det. De är helt enkelt på gränsen till bankrutt. Genom att ställa in betalningarna på det här viset så hoppas de att de skall kunna köpa lite tid för att få in pengar igen (eller att kursen sänks såpass att de har råd igen) när de åter tar upp tradingen.

Permalänk
Skrivet av TobiasJ:

Anandtech var inne på att det är Gox helt enkelt inte har några pengar att betala ut och därför inte heller gör det. De är helt enkelt på gränsen till bankrutt. Genom att ställa in betalningarna på det här viset så hoppas de att de skall kunna köpa lite tid för att få in pengar igen (eller att kursen sänks såpass att de har råd igen) när de åter tar upp tradingen.

Det är sjukt stort det där, undrar vad slutsumman hamnar på..
Jag var inne på samma spår, att dom vill sänka kursen för att kunna krångla sig ur det här.
Det här är ett hårt slag mot Bitcoin, mycket större än vad kanske gemene man förstår.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk

Vad tror ni om kursen nu? Den är ju låg av förklarliga skäl nu när MtGox har problem, men om de går under helt (vilket inte verkar helt omöjligt) så kommer den säkert att krascha betydligt mer. Var tror ni det kommer att sluta innan det vänder? Och tror ni att det över huvud taget vänder, eller är det här slutet för btc?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av stingray454:

Vad tror ni om kursen nu? Den är ju låg av förklarliga skäl nu när MtGox har problem, men om de går under helt (vilket inte verkar helt omöjligt) så kommer den säkert att krascha betydligt mer. Var tror ni det kommer att sluta innan det vänder? Och tror ni att det över huvud taget vänder, eller är det här slutet för btc?

Det är absolut inte slutet. Bitcoin kommer bara bli starkare i längden.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det är absolut inte slutet. Bitcoin kommer bara bli starkare i längden.

Nej, jag tror inte personligen att det är slutet, men det är ett enorm stort slag. MtGox är ju lite att jämföra med t ex New York-börsen, dvs en av de (eller den) absolut största trandingplatsen. Om den skulle lägga ner och inte kunna göra de utbetalningar de ska mm så skulle det påverka kursen betydligt mer än det redan gjort. Inte omöjligt med en lägsta kurs på 400 eller under, men om dom kommer på benen igen kommer nog kursen att hämta sig från dagens nivå ganska snabbt. Var mer ute efter lite spekulation var ni tror att kursen går härifrån

Permalänk
Discokungen
Skrivet av stingray454:

Nej, jag tror inte personligen att det är slutet, men det är ett enorm stort slag. MtGox är ju lite att jämföra med t ex New York-börsen, dvs en av de (eller den) absolut största trandingplatsen. Om den skulle lägga ner och inte kunna göra de utbetalningar de ska mm så skulle det påverka kursen betydligt mer än det redan gjort. Inte omöjligt med en lägsta kurs på 400 eller under, men om dom kommer på benen igen kommer nog kursen att hämta sig från dagens nivå ganska snabbt. Var mer ute efter lite spekulation var ni tror att kursen går härifrån

Jo jag är med! Mt.Gox kommer nog gå under på det här. Det kommer dra ner marknaden en bra bit men det är kortsiktigt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Bitpay har gott med också, perfekt undergången är nära nu gubbar!

Permalänk

Svårt att avgöra om det här artar sig till en enorm krasch som vi inte återhämtar oss från på länge, eller ett gyllene tillfälle att köpa..

Permalänk
Discokungen
Skrivet av stingray454:

Svårt att avgöra om det här artar sig till en enorm krasch som vi inte återhämtar oss från på länge, eller ett gyllene tillfälle att köpa..

Både och, tror jag. Silk Road 2 har ju fått alla sina Bitcoins stulna av admins och det tog rätt hårt på kursen. Vi får se. Se till att inte ha skulder som måste betalas med Bitcoin bara!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Både och, tror jag. Silk Road 2 har ju fått alla sina Bitcoins stulna av admins och det tog rätt hårt på kursen. Vi får se. Se till att inte ha skulder som måste betalas med Bitcoin bara!

Mm, långsiktigt är det nog ett bra köpläge, kortsiktigt gissar jag att den går ner ännu mer innan det vänder. Men det kan nog hända att man pytsar in en slant, roligare än att spela på lotto iaf :). Och som sagt, om ni tänkt köpa, satsa för guds skull inga pengar ni inte har råd att förlora..

Permalänk
Discokungen
Skrivet av stingray454:

Mm, långsiktigt är det nog ett bra köpläge, kortsiktigt gissar jag att den går ner ännu mer innan det vänder. Men det kan nog hända att man pytsar in en slant, roligare än att spela på lotto iaf :). Och som sagt, om ni tänkt köpa, satsa för guds skull inga pengar ni inte har råd att förlora..

Exakt! Det kan tillochmed vara så illa att övervärderingen som varit sen november försvinner nu. Då ligger vi på runt 150 dollar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Både och, tror jag. Silk Road 2 har ju fått alla sina Bitcoins stulna av admins och det tog rätt hårt på kursen. Vi får se. Se till att inte ha skulder som måste betalas med Bitcoin bara!

Alltså att ha ett knarkforum där knarkande admins skall sitta på miljoner i knarkpengar i Escrow är ju som upplagt för bekymmer...

Jag tror vi kommer se botten någonstans under 400USD, kommer det dock fler käftsmällar för Bitcoin så är det nog inte omöjligt att kursen rasar ner mot 150USD igen som du skrev. Då är det definitivt köpeläge.

Tror dock på kort sikt att det här kommer leda till ett lyft för Litecoins, men även för den del andra mer "etablerade" kryptovalutor som Peercoin, Primecoin, Securecoin, Digitalcoin, Worldcoin mf.l
För mig som satsat på ProtoShares blir det nog att behålla dom tills dom speglat blockkedjan och hoppas på Bitshares/Protoshares, sälja något annat än coins för att betala elen och bara försöka ha is i magen i 2-3 månader.

Det enda positiva med det här är att det kanske kommer leda till en drastisk minskning av dagflugor på den mentalt helt sinnessjuka Scryptscenen.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Discokungen
Skrivet av statsministern:

Alltså att ha ett knarkforum där knarkande admins skall sitta på miljoner i knarkpengar i Escrow är ju som upplagt för bekymmer...

Jag tror vi kommer se botten någonstans under 400USD, kommer det dock fler käftsmällar för Bitcoin så är det nog inte omöjligt att kursen rasar ner mot 150USD igen som du skrev. Då är det definitivt köpeläge.

Tror dock på kort sikt att det här kommer leda till ett lyft för Litecoins, men även för den del andra mer "etablerade" kryptovalutor som Peercoin, Primecoin, Securecoin, Digitalcoin, Worldcoin mf.l
För mig som satsat på ProtoShares blir det nog att behålla dom tills dom speglat blockkedjan och hoppas på Bitshares/Protoshares, sälja något annat än coins för att betala elen och bara försöka ha is i magen i 2-3 månader.

Det enda positiva med det här är att det kanske kommer leda till en drastisk minskning av dagflugor på den mentalt helt sinnessjuka Scryptscenen.

Det finns många fördelar med att det kraschar. Jag ångrar rätt mycket att jag inte gick in i det när det höll på här på SweC förra gången. Kommer ihåg att jag läste och var intresserad men inte tillräckligt!

Så om det blir som förra gången så kommer troligtvis folk börja sälja av grafikkort och dylikt snart. Ska man hålla på med sånt här så är det minst ett år man bör sikta på.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det finns många fördelar med att det kraschar. Jag ångrar rätt mycket att jag inte gick in i det när det höll på här på SweC förra gången. Kommer ihåg att jag läste och var intresserad men inte tillräckligt!

Så om det blir som förra gången så kommer troligtvis folk börja sälja av grafikkort och dylikt snart. Ska man hålla på med sånt här så är det minst ett år man bör sikta på.

Det är ju fortfarande rätt bra marginaler på mining men ROI förskjuts ju en hel del.

Bra är ju också att det börjat komma bra CUDA miners för en del CPU coins, Nvidia har ju sugit apballe när det gällt Scrypt mining men levererar ju riktigt fint i GPU miners för CPU coins.
Alla som haft Nvidia har ju inte riktigt varit utestängda från mining men nästan - men nu levererar t:ex ett 560 minst lika bra hash på ett CPU coin som ett AMD kort på motsvarande strömförbrukning.
Jag kan mycket väl tänka mig nästa rigg med 4 Nvidia kort för mining av CPU coins.
Dom finns det ju gott om begagnade till bra priser till skillnad från AMD kort.
Jag tror en förskjutning från Scrypt med 98364 Litecoin kloner dessutom skulle vara hälsosam för altcoinmarknaden, jag tror det kommer på sikt.
Litecoin är bra men klonerna blir fan blekare och blekare dag för dag.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum