MtGox utpressning av Bitcoin Community

Permalänk
Discokungen
Skrivet av statsministern:

Det är ju fortfarande rätt bra marginaler på mining men ROI förskjuts ju en hel del.

Bra är ju också att det börjat komma bra CUDA miners för en del CPU coins, Nvidia har ju sugit apballe när det gällt Scrypt mining men levererar ju riktigt fint i GPU miners för CPU coins.
Alla som haft Nvidia har ju inte riktigt varit utestängda från mining men nästan - men nu levererar t:ex ett 560 minst lika bra hash på ett CPU coin som ett AMD kort på motsvarande strömförbrukning.
Jag kan mycket väl tänka mig nästa rigg med 4 Nvidia kort för mining av CPU coins.
Dom finns det ju gott om begagnade till bra priser till skillnad från AMD kort.
Jag tror en förskjutning från Scrypt med 98364 Litecoin kloner dessutom skulle vara hälsosam för altcoinmarknaden, jag tror det kommer på sikt.
Litecoin är bra men klonerna blir fan blekare och blekare dag för dag.

Intressant. Då kanske man ska behålla sina två 570 Phantom med vattenblock? De kan ju stå och tugga rätt hårt i så fall! Får läsa på om det.

Det känns dock som att de flesta som har köpt mining riggar gör det för kortsiktig vinst, de kommer inte hålla länge.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Intressant. Då kanske man ska behålla sina två 570 Phantom med vattenblock? De kan ju stå och tugga rätt hårt i så fall! Får läsa på om det.

Det känns dock som att de flesta som har köpt mining riggar gör det för kortsiktig vinst, de kommer inte hålla länge.

http://pts.1gh.com/

Kolla listan - GTX 570 ger 960collisions/minute. marginellt bättre än ett 7950...
Finns GPU miner för Ypool också bara att söka lite.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

Här är en väldigt välskriven och tydlig artikel i ämnet:
https://anders.io/the-troublesome-history-of-the-bitcoin-exch...

Intressant läsning!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Discokungen
Skrivet av statsministern:

http://pts.1gh.com/

Kolla listan - GTX 570 ger 960collisions/minute. marginellt bättre än ett 7950...
Finns GPU miner för Ypool också bara att söka lite.

Oj! Då presterar de bra för de är vansinnigt mycket snabbare än stock 570 när de rullar i 900MHz!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Nu verkar marknaden vara på väg att hämta sig från MtGox-incidenten, kursen rusar igen.. FAN att det ska ta 1-3 bankdagar att föra över pengar för köp, hade hoppats hinna köpa när den var nere på 500, men inga pengar kom in idag, isf hade man hunnit hoppa på tåget just innan den gick upp 40%.. Bara att hoppas att den inte rusar allt för mycket innan måndag

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Oj! Då presterar de bra för de är vansinnigt mycket snabbare än stock 570 när de rullar i 900MHz!

Jag har ärligt talat så sjukt dålig koll på Nvidia korten att jag borde skämmas egentligen.
Så jag jämför kort på samma watt ungefär för att göra det enkelt för mig ;P

DeeJay1 tack för en bra länk, mycket informativ artikel.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk

BTCpris som säljs/köps hos det sjunkande skeppet Mtgox är nu under hälften av det på andra ställen. De kanske skall låta det sjunka och starta ny exchange?
Det tar däremot tid att bygga upp förtroende hos kunderna igen.De har varit med om flera svåra situationer tidigare men inte någonsin på den här nivån.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Avstängd

Detta måste vara det bästa mtgox kunde göra.
Nu kan de köpa enorma mängder bitcoins för mer än halva priser och dumpa dem på andra sidor.

Permalänk

Jag undrar verkligen hur det här kommer att gå.. Folk hamstrar billiga coins på MtGox, men iom alla betalningsproblem känns det föga troligt att dom någonsin får ut sina pengar eller coins, det lär nog gå belly-up snart.

Frågan är vad som kommer att hända då. Om Gox kraschar helt så kommer det absolut att påverka kursen en hel del. Kanske upp - osäkerheten kring Gox försvinner, alla har ju vetat att de haft problem i flera månader, så det kan bli en spärr som lossnar och coins börjar tradeas normalt igen och kursen skjuter i höjden. Mer troligt är väl att om mtgox lägger ner så drar det drastiskt ner förtroentet för BTC och kursen rasar ännu mer.

Det tredje alternativet är ju att MtGox överlever och börjar göra utbetalningar igen. Det som händer då är att alla som köpt billiga coins (mindre än halva priset motför alla andra exchanges nu pga all osäkerhet) kommer att ta sina coins till andra exchanges och sälja dom för att ta hem vinsten = kursras..

Det känns som att det är ett större kursras på gång med andra ord, men man vet ju verkligen aldrig.. frågan är om man ska sälja sina coins till en mindre förlust och sitta på fiat tills vidare, eller om man ska ha is i magen och se var det tar vägen. Något extremt kommer att hända snart iaf, det är jag rätt säker på.. Vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Detta måste vara det bästa mtgox kunde göra.
Nu kan de köpa enorma mängder bitcoins för mer än halva priser och dumpa dem på andra sidor.

Frågan är om det ens finns bitcoins kvar hos MtGox och hur mycket, folk kanske bara handlar med luft..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk

Påverkar inte detta er som är "kryptovaluto-frälsta"? Tror ni fortfarande det är något hållbart värt att satsa tusentals kronor på? Syftar på att hela valutan påverkas såhär starkt av en enskild aktörs verk. Låter ju minst sagt instabilt! Inflation, någon?

Frågar av rent intresse så ta det inte som någon sorts påhopp. Har blivit lite intresserad men har fortfarande inte fattat hela grejen med kryptovalutor.

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

Påverkar inte detta er som är "kryptovaluto-frälsta"? Tror ni fortfarande det är något hållbart värt att satsa tusentals kronor på? Syftar på att hela valutan påverkas såhär starkt av en enskild aktörs verk. Låter ju minst sagt instabilt! Inflation, någon?

Frågar av rent intresse så ta det inte som någon sorts påhopp. Har blivit lite intresserad men har fortfarande inte fattat hela grejen med kryptovalutor.

Självklart påverkas kursen av en enskild aktör när det är bland de största aktörerna på marknaden. Jämför t ex om New York-börsen skulle stoppa all handel pga att de inte kan betala ut vad de är skyldia sina aktiahandlare, det skulle ju bli upplopp (vilket är ungefär vad som händer nu). Däremot är det helt klart MtGox fel, de led av en känd mjukvarubugg på sin sida som varit känd sedan länge. Andra exchanges fungerar bra och har fixat det aktuella problemet, det är bara MtGox som dragits med det väldigt länge utan att göra något åt det, och nu får dom äta upp det. Just nu kostar BTC mindre än hälften där motför alla andra ställen, just för att det är osäkert om de med innestående medel någonsin kommer att kunna ta ut dom igen.

Det är en extremt skakig period nu pga det, men imo påverkar det inte min grundläggande tro på hela kryptovaluta-systemet. Självklart händer saker som får kursen att både krascha och rusa, precis som på aktiemarknaden, och just nu är en sådan period - förmodligen den största händelsen sedan kryptovalutorna introducerades. Vare sig MtGox går under eller inte tror jag att BTC kommer att återhämta sig ganska snart till nivåerna dom låg på innan allt detta hände.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sprawler:

Påverkar inte detta er som är "kryptovaluto-frälsta"? Tror ni fortfarande det är något hållbart värt att satsa tusentals kronor på? Syftar på att hela valutan påverkas såhär starkt av en enskild aktörs verk. Låter ju minst sagt instabilt! Inflation, någon?

Frågar av rent intresse så ta det inte som någon sorts påhopp. Har blivit lite intresserad men har fortfarande inte fattat hela grejen med kryptovalutor.

Är man en gång frälst så blir man inte påverkad av något förutom den dagen då de inte längre är värda något om den nu kommer.

Kryptovalutor är digitala pengar man ska handla med på nätet men frågan är väl vad de egentligen har för värde förutom att de är uppbackade av fiatvalutorna för tillfället.

Permalänk

De flesta har säkert redan läst det men jag gillar killen som flög från London till Tokyo för att demonstrera utanför MtGox kontor haha

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum