AMD släpper Catalyst 14.1 Beta 1.6 med Mantle för allmänheten

Permalänk
Avstängd

Grymt jobbat AMD! Skjöt iväg rätt bra med mitt 290, hade lite strul innan jag helt och hållet körde om drivrutinerna. Fick något skumt mega delay i ett spel en gång, men annars har det funkat bra! Riktigt glad att jag valde amd nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

Men får ej bff4 att funka fick en gång igång på testrange men där går de som inte avgörea tycker jag.,. kändes lika.. men direkt 2sek in i ett game så crashar skiten....

Tänkte jag snabbkollar om du har inaktiverat iGPU.n, (grafikdelen i processorn) då det har löst problem med att det inte fungera för flera

Permalänk

** OBS SWECLOCKERS **

Viktig request till ert test! Skulle vara guld om ni testade i win7 med mantle oxå så man ser hur mycket det gör på dx11.0 isf dx11.1 i win8. För oss hardcore Battlefieldare som försökte stå ut med win8 för BFs skull men inte orkar längre.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Underbart med mantle ! Känns som ett nytt spel!

Permalänk
Medlem

Här är några preliminära tester av mantle. Har inte kollat busnoga i massa olika konfigurationer ännu, samt att det här är på min vanliga dator, så snarare real-world test än något mer avancerat.

Dock är det från en vanlig gaming session från ikväll. Började med DirectX på altai range large. Ospelbart med massor av lagg. Bytte till Mantle. Väldigt mjukt och fint. Dock har mantle några problem redan vilka jag skrev om i förra posten. Enstaka frames fryser rejält, då pratar vi 1/3 -1/5 sekund, det är dock inte speciellt ofta. DX på samma bana var ospelbart. På en del andra banor fungerar DX utan problem, så det har rätt mycket med banan att göra.

Nedanstående tester är från samma bana, samma server, samma session, quittade och bytte grafikläge på testrange och rejoinade sedan samma server. Graferna visar bara första ~10K(2.5min) framens för att vara jämförbara, mantlegrafen blir rätt komprimerad om jag tar med alla 60K frames(17min)

I slutändan så verkar mantle ge ca ~20% boost på min konfiguration på en bana som Altai, och gör något som var ospelbart under DX väldigt spelbart. Så tack för det televerket. Dock finns det fortfarande buggar, men för en tidig första beta så ser det väldigt lovande ut. Några saker ser rätt udda ut, men GPU time delarna på graferna speglar upplevelsen i spelet.

Dock ska jag testa lite mer utan vsync för att få mer exakt prestanda, dock så är det inte normalt flöde för mig då jag inte trivs med tearingen som uppstår. Men på totalen så verkar 1/24 frames på DX ta för lång tid ur GPU'n, medans på Mantle är det 1/2000, vilket är en jäkla skillnad.

Ska bli kul att se vad olika tester visar under mer kontrollerade former dock.

Video Settings

Dold text

Summary Numbers

Dold text

DirectX

Mantle

Permalänk
Medlem

Det som är värt att tänka på är som sagt att AMD verkar planera att Mantle ska komma att bli öppet likt OpenGL, till skillnad från Nvidia, vilka gillar att göra sina saker proprietära. Det första gynnar alla, konsumenter, utvecklare och tillverkare, det andra gynnar i första hand en tillverkare och enligt mig, tillfogar mer ondo för branschen än vad det ger tillbaka. Så med tillräckligt många utvecklare med på tåget så är det nog bara bra att även Nvidia och Intel gör sina implementationer av Mantle också, så kan vi alla leva lyckliga sedan.

Sedan. läs FAQ'n och known issues innan ni testar betan. Vissa kort stöds inte ordentligt ännu, oregelbunda stutters med crossfire, etc. BF4 med mantle rekommenderas inte för crossfire just nu.
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalys...

Permalänk
Medlem

Verkar väl bra, generellt högre minimum fps. Fick dock 2 krascher i BF4 under en timmes spelsession. Ska prova att ominstallera efter en driver sweeper och se om det blir bättre....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Damocles:

Det som är värt att tänka på är som sagt att AMD verkar planera att Mantle ska komma att bli öppet likt OpenGL, till skillnad från Nvidia, vilka gillar att göra sina saker proprietära. Det första gynnar alla, konsumenter, utvecklare och tillverkare, det andra gynnar i första hand en tillverkare och enligt mig, tillfogar mer ondo för branschen än vad det ger tillbaka. Så med tillräckligt många utvecklare med på tåget så är det nog bara bra att även Nvidia och Intel gör sina implementationer av Mantle också, så kan vi alla leva lyckliga sedan.

Sedan. läs FAQ'n och known issues innan ni testar betan. Vissa kort stöds inte ordentligt ännu, oregelbunda stutters med crossfire, etc. BF4 med mantle rekommenderas inte för crossfire just nu.
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalys...

Är helt galsklart, givet resultaten, att Microsoft behövde en spark då DX börjar bli en dinosaurie, men för tillfället är Mantle absolut inte öppet, det går inte ens att utveckla för Mantle om man inte är en partner och det är för tillfället helt kört för nVidia/Intel att utveckla sin egen version. Senare i år ska det komma en SDK så att alla kan utveckla för Mantle och det kanske blir så att AMD lämnar över Mantle till någon oberoende organisation (ospecificerat när eller ens om det sker).

Har inte hängt med speciellt mycket kring utvecklingen av grafikkort och grafik APIer de senaste åren, men tydligen så finns det redan utökningar (eng. extensions) till OpenGL som ger samma fördelar i form av låg "draw call overhead" som Mantle ger. Varför stödjer inte AMD detta i stället? Just nu är det bara nVidia som har stöd för detta i OpenGL, men speltillverkarna har ändå fortsatt med DX trots att OpenGL haft detta stöd sedan tidigt 2011 (på nVidia GPUer)!

Fördelen med OpenGL är

  • Det är en etablerad standard

  • Möjlighet att lägga till funktioner är något som funnits väldigt länge i OpenGL, bl.a. för att lägga till stöd för sådant som ännu inte är helt generellt

  • Finns redan på Windows, Linux, OSX. iOS och Android kör en något bantad version som kallas OpenGL ES.

Bara inse att inget företag är "snällt", alla vill komma på något trick som binder dig vid deras produkter. AMD anser (antagligen med rätta) att när man nu är leverantör för GPUerna till alla 3 konsolerna så har man en bra chans att även göra något som binder speltillverkarna för PC-spel till sin HW. Råder inga tvivel om att nVidia och Intel skulle göra samma sak om de var i samma situation.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kommer mantle dyka upp till dom nya konsollerna med tro?:-)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

** OBS SWECLOCKERS **

Viktig request till ert test! Skulle vara guld om ni testade i win7 med mantle oxå så man ser hur mycket det gör på dx11.0 isf dx11.1 i win8. För oss hardcore Battlefieldare som försökte stå ut med win8 för BFs skull men inte orkar längre.

Enl mina tester så funkar det lika fint på Win7
(Testat med Star Swarm)

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Ja följde amds råd vid avinstallation av gamla drivaren + körde med driver sweeper i felsäkert läge för att vara riktigt säker på det. Nått är fel när jag bara får ca70 fps i ultra 1920x1080 med cf 290 med dx11 och det blir inte bättre med mantle.

Förr hade jag 150-200 fps med gamla drivaren.

CF ska tydligen inte stödjas så här tidigt med Mantle.

Skrivet av flancen:

Kommer mantle dyka upp till dom nya konsollerna med tro?:-)

Nej. De kör sina egna APin som liknar Mantle. Xbox One (Microsoft) kör såklart en variation av DirectX medan Sony kör på sin egna. Mantle kommer nog aldrig komma till konsolerna.. Och varför skulle det? De har ju redan sina egna APin som presterar på liknande sätt.. De behöver inte Mantle.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Nu skiljer det nog inte så mycket men är det inte bättre att testa DirectX med samma drivrutin som med mantle (dvs 14.1 för båda)?

Jag kan ha fel men antar dom har testat nvidia kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Har bara hunnit köra sjukt kort "upplevelsetest" i Battlefield 4.
Jag spelar det för tävling, stabil och hög framerate är allt. Jag försöker hålla 144 fps låst till 144 hz men kartan Siege of Shanghai har inte tillåtet det tidigare. Har droppat till 90 ungefär emellanåt, och det finns inget mer störande en en frame rate som åker berg och dalbana när man försöker sätta några perfekta kulor.

Hur som haver så var det naturligt för mig att hoppa in på den kartan och testa Mantle, kan gladeligen meddela att jag nu hade en helt låst 144 fps-upplevelse. Då trots att jag har 7970 i CF dessutom. Så även då Mantle ännu inte är helt optimerat för varken 7000-serien eller CF. Men men, blir mer spelande i veckan får se hur resten av upplevelsen är.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Inte testat än på min HTPC som har en A8 6600k och ett 270x men här hittade jag på Guru3d och gav tydligen 60 FPS boost med kaveri, från hundra till 160.
http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_mantle_preview,1.htm...
Tror som sagt tidigare att Mantel är till för att få bort så mycket av CPU flaskandet som möjligt och ger nog mer boost på svagare system en på "high end system"

Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damocles:

Här är några preliminära tester av mantle. Har inte kollat busnoga i massa olika konfigurationer ännu, samt att det här är på min vanliga dator, så snarare real-world test än något mer avancerat.

Dock är det från en vanlig gaming session från ikväll. Började med DirectX på altai range large. Ospelbart med massor av lagg. Bytte till Mantle. Väldigt mjukt och fint. Dock har mantle några problem redan vilka jag skrev om i förra posten. Enstaka frames fryser rejält, då pratar vi 1/3 -1/5 sekund, det är dock inte speciellt ofta. DX på samma bana var ospelbart. På en del andra banor fungerar DX utan problem, så det har rätt mycket med banan att göra.

Nedanstående tester är från samma bana, samma server, samma session, quittade och bytte grafikläge på testrange och rejoinade sedan samma server. Graferna visar bara första ~10K(2.5min) framens för att vara jämförbara, mantlegrafen blir rätt komprimerad om jag tar med alla 60K frames(17min)

I slutändan så verkar mantle ge ca ~20% boost på min konfiguration på en bana som Altai, och gör något som var ospelbart under DX väldigt spelbart. Så tack för det televerket. Dock finns det fortfarande buggar, men för en tidig första beta så ser det väldigt lovande ut. Några saker ser rätt udda ut, men GPU time delarna på graferna speglar upplevelsen i spelet.

Dock ska jag testa lite mer utan vsync för att få mer exakt prestanda, dock så är det inte normalt flöde för mig då jag inte trivs med tearingen som uppstår. Men på totalen så verkar 1/24 frames på DX ta för lång tid ur GPU'n, medans på Mantle är det 1/2000, vilket är en jäkla skillnad.

Ska bli kul att se vad olika tester visar under mer kontrollerade former dock.

Video Settings

Summary Numbers

DirectX
http://www.damocles.nu/pub/files/Battlefield/Mantle/140202_Al...

Mantle
http://www.damocles.nu/pub/files/Battlefield/Mantle/140202_Al...

Vilket program för att testa ?

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk

skillnad!

Ja, lite skillnad blev det allt.

Permalänk
Medlem

Mobba den översta.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av xfade:

Någon mer än jag som får sämre värden i DirectX med 14.1Betan än 13.12

Star Swarm Stress Test - ©2013

13.12 DirectX
Average FPS: 27.95
Average Unit Count: 4004
Maximum Unit Count: 5551
Average Batches/MS: 496.20
Maximum Batches/MS: 1078.20
Average Batch Count: 19785
Maximum Batch Count: 158762

14.1B DirectX
Average FPS: 24.31
Average Unit Count: 3926
Maximum Unit Count: 5562
Average Batches/MS: 437.30
Maximum Batches/MS: 1061.30
Average Batch Count: 20823
Maximum Batch Count: 87939

Mantle scoren nedan, men det var inte det jag ville visa.

Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 15875

Average FPS: 44.10
Average Unit Count: 4289
Maximum Unit Count: 5468
Average Batches/MS: 739.43
Maximum Batches/MS: 2014.63
Average Batch Count: 19302
Maximum Batch Count: 126016

Dold text

Intressant, finns det några fler som testat detta?

Permalänk
Skrivet av _SpaxX_:

Enl mina tester så funkar det lika fint på Win7
(Testat med Star Swarm)

Nice, dock så använder BF4 dx11.1 som ger bättre prestanda i win8 än win7 så ökning i win7 i BF är väldigt intressant.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Nice, dock så använder BF4 dx11.1 som ger bättre prestanda i win8 än win7 så ökning i win7 i BF är väldigt intressant.

Jag skall testa BF ikväll. Jag har ju hört att man inte kunde utnyttja mantle om man inte hade Win8. Men det stämmer kanske inte då?

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem

Laggar till med Mantle aktiverat lite då och då. Så lite barn sjukdomar kan man räkna med, kommer kör med direktx11 ett tag till. Men bra de gör något för att komma ifrån direktx. Kanske funkar till linux (ubuntu) också sen.

Edit: När jag menar laggar så är det i bf4

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jonasies:

Antar att det beror på prestanda problemen för 7000s/280x etc.

Jag får också fps drops samt att bilden är alldeles för ljus (konstig gamma?). Kör på DX ett tag till jag.

Det där med ljus bild verkar vara en bugg i BF4, diset och dimman blir allt för ljus.
https://twitter.com/repi/status/429985248995467265

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Så, jag fixade det åt dig.

Men det var ju det jag sade. Mantle funkar inte med drivrutinerna som skulle passa till detta. Så back to stabil release är samma sak som back to DX11.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

har inte hunnit prova så värst mycket ännu men har märkt bra skillnad, framförallt att man inte får lika kraftiga framedrops vid krävande situationer. har ett 7870 som jag kör en medium/high inställning på BF4 och har fått lite extra fps, men ska fippla omkring lite med inställningar och testa mer och benchmarka. hittills känns det väldigt lovande åtminstone får jag säga!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

För det kan ju inte ha och göra med att du sitter på ett kort av GCN gen 1 -.-
Har du totalt missat att AMD sagt att prestandan är inte optimal (ännu) på de korten? Det menas hela HD7000-serien..

Har du missat att det står detta i 14.1 drivrutinen?

AMD Mantle Beta driver is currently supported on:
AMD Radeon™ R9 Series GPUs
AMD Radeon™ R7 Series GPUs
AMD Radeon™ HD 7000 Series GPUs
AMD Radeon™ HD 8000 Series GPUs
AMD A10-7000 Series and AMD A8-7000 Series APUs

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

inte helt 100

Funkar utmärkt för mig och en fin boost med HD 7970ghz, 3770k

Dock så halveras min fps rakt av efter ungefär 20min spelande i bf4. Det hjälper inte att starta om spelet utan hela datorn måste stövlas om.
Inget annat spel verkar påverkas. Det är för övrigt samma fel med dx11 så det måste vara nått allmänt fel i drivrutinen.

Nån annan som upplever samma? 13.1 funkade fint.

Visa signatur

i7 3770K | 16GB Vengeance | R9 290X | 2x840 EVO - Raid0 | Mionix Naos 3200 | Mionix Zibal 60 | Astro A40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det där med ljus bild verkar vara en bugg i BF4, diset och dimman blir allt för ljus.
https://twitter.com/repi/status/429985248995467265

Trevligt att höra att dom jobbar på det! Nu behöver dom bara fixa fps dropsen så kan jag byta permanent till mantle.

Permalänk
Skrivet av Xaves:

Har du missat att det står detta i 14.1 drivrutinen?

AMD Mantle Beta driver is currently supported on:
AMD Radeon™ R9 Series GPUs
AMD Radeon™ R7 Series GPUs
AMD Radeon™ HD 7000 Series GPUs
AMD Radeon™ HD 8000 Series GPUs
AMD A10-7000 Series and AMD A8-7000 Series APUs

Drivrutinen stöder alla de korten ja, men prestandavinsten att använda just Mantle är ännu inte optimerad på vissa serier.
Så förstod jag det?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Konstigt med tanke på att Mantle aldrig kommer att stödja 6000 serien...

Skrivet av OlleTheGreat:

Ditt grafikkort stödjer inte mantle?

Oj! Sorry, insåg inte att jag inte uppdaterat mitt sign på evigheter. Detta rullar alltså på ett 290X, inte på ett 6990

Visa signatur

| Xeon 5650 @ 4.3GHz | EK Custom Watercooling | Asus Rampage III Extreme | 6 GB | GTX 980 | 120GB + 256GB SSD | Corsair 900D | AX-850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av raaptor:

Vilket program för att testa ?

BF4 - Öppna konsolen, skriv "PerfOverlay.FrameFileLogEnable 1" sedan när du är klar så gör du samma fast 0 så har har du csv-fil under My Documents\Battlefield 4\ med tre kolumner och värdena FrameTime, CPUTime, GPUTime. Sedan lite excelfu för att göra om det till en graf som är läsbar.
Screenshot.render i konsolen för att ta ett screenshot om du inte vill muckla med prnt-screen. Utan fraps blir det något meckigare att gra sånt, men det går.

Skrivet av Tumnus:
Skrivet av flancen:

Kommer mantle dyka upp till dom nya konsollerna med tro?:-)

Nej. De kör sina egna APin som liknar Mantle. Xbox One (Microsoft) kör såklart en variation av DirectX medan Sony kör på sin egna. Mantle kommer nog aldrig komma till konsolerna.. Och varför skulle det? De har ju redan sina egna APin som presterar på liknande sätt.. De behöver inte Mantle.

Stora poängen var väl att även om Mantle in kommer för konsolerna så ska de kunna återanvända en del av det arbete man ändå måste göra för konsonlerna då man till viss del tydligen gör motsvarande optimeraringar redan där. För trots allt, konsolerna är rätt mycket bättre på att utnyttja den kraft de har tillgänglig under huven jämfört med en pc där man sedan länge bara slänkt mer hårdvara och cpu på problemet.

Men med tanke på vad StarSwarm verkar visa så kanske det är dags att ändra på det. Satt och pratade med lite folk på irc igår, och det var någon som påpekade att modellen för DX och utveckling på xbox tydligen skulle vara rätt tradig att använda generellt dock.