Så bra internet uppkoppling som möjligt

Permalänk
Medlem

Så bra internet uppkoppling som möjligt

Tjääna sweclockers:)
Jag sitter här i mitt rum med routern i andra sidan av huset med segt internet.
Vi betalar för 100/30 Mbit/s. I mitt rum får jag i bästa fall 40/30 Mbit/s
Det jag använder nu är en förstärkare i mitten av huset men det ger inte full effekt.
Router(kopplat till modem) ----> Förstärkare(Repeater) ----> Mottagare i datorn.

Är det någon som vet hur jag kan göra för att få snabbare uppkoppling hör uppe hos mig?
Från routern upp till mig är det ca 18m diagonalt.

Tack på förhand, Mvh ZapeX

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Medlem

vad har du för nätverkskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navve:

vad har du för nätverkskort?

ja du, vad är det för något?

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapeX:

ja du, vad är det för något?

Är det en laptop eller datorn i signaturen som du har problem med?

Permalänk
Rekordmedlem

Dra en kabel i stället för att använda wifi med repeater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

en repeater halverar hastigheten för alla packets måste skickas 2 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navve:

Är det en laptop eller datorn i signaturen som du har problem med?

Nej det är datorn i signaturen, men jag använder en annan mottagare via USB, en D-link

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapeX:

Nej det är datorn i signaturen, men jag använder en annan mottagare via USB, en D-link

kompis, vad är det för typ av trådlöst vi pratar om, "d-link usb" räcker lixom inte? (b,G,N osv)

på både repeater & usb-sticka då självklart. Efter det vet vi om det är bra eller anus, så att säga.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Rekordmedlem

Repeater är alltid ANUS halva hastigheten och dubbla latensen i bästa fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapeX:

Tjääna sweclockers:)
Jag sitter här i mitt rum med routern i andra sidan av huset med segt internet.
Vi betalar för 100/30 Mbit/s. I mitt rum får jag i bästa fall 40/30 Mbit/s
Det jag använder nu är en förstärkare i mitten av huset men det ger inte full effekt.
Router(kopplat till modem) ----> Förstärkare(Repeater) ----> Mottagare i datorn.

Är det någon som vet hur jag kan göra för att få snabbare uppkoppling hör uppe hos mig?
Från routern upp till mig är det ca 18m diagonalt.

Tack på förhand, Mvh ZapeX

Det första du kan kontrollera är ju vilken hastighet du får direkt från ditt modem/router. Koppla bara in en dator med kabel i en LAN-port och testa med Bredbandskollen.se. Försök att antingen koppla ifrån alla tjänster som använder Wi-Fi (om detta modem/router har det inbyggt), alternativt stäng av den funktionen i modemet/routern medan du testar. Vad har du för typ av tjänst? Fiber/coax/xDSL?

Edit: Tänkte inte spec. långt, såg nu att du sa att du betalade för 100/30, då har du ju inte xDSL iaf.

Edit 2: Sedan om du får ut t.ex. 90 mbit/s direkt från modem/router så kan du ju testa mot Wi-Fi funktionen i densamma när du sitter så nära du kan för att se så du ligger hyffsat nära 90 mbit/s. Kan ju vara en bra start på "felsökningen"/att hitta flaskhalsen.

Permalänk
Medlem

Jag har varit i samma sits, en powerline löste mitt problem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135

Pick and choose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

kompis, vad är det för typ av trådlöst vi pratar om, "d-link usb" räcker lixom inte? (b,G,N osv)

på både repeater & usb-sticka då självklart. Efter det vet vi om det är bra eller anus, så att säga.

Ledsen men jag kan inte så mycket om sånt här...

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Jag har varit i samma sits, en powerline löste mitt problem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135

Pick and choose.

Hur fungerar en sån?
Kopplar man den via eluttaget?

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapeX:

Hur fungerar en sån?
Kopplar man den via eluttaget?

Powerline nr.1) Router > nätkabel > eluttag nära din router
Powerline nr.2) Valfritt eluttag i hemmet > nätkabel > dator/TV/PS4/annan enhet

Permalänk
Avstängd

Powerline helt klart,då får du ofta riktigt bra latency med jämfört med trådlöst.Glöm inte bara att det kan bli riktigt dåligt om man kör över strömfaserna så det är bra att testa alla el uttag i rummet man har mottagardatorn i:))

Min bror surfar gratis på mig så vi kör 2 devolo 500av adapters och han kan tanka med halva min lina ca 30mb/sek av mina 60.Sitter med telias vdsl 60/12 så det är helt godtagbara hastigheter ner till hans lägenhet på våningen snett under mig:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Powerline nr.1) Router > nätkabel > eluttag nära din router
Powerline nr.2) Valfritt eluttag i hemmet > nätkabel > dator/TV/PS4/annan enhet

Skrivet av jonas1972:

Powerline helt klart,då får du ofta riktigt bra latency med jämfört med trådlöst.Glöm inte bara att det kan bli riktigt dåligt om man kör över strömfaserna så det är bra att testa alla el uttag i rummet man har mottagardatorn i:))

Min bror surfar gratis på mig så vi kör 2 devolo 500av adapters och han kan tanka med halva min lina ca 30mb/sek av mina 60.Sitter med telias vdsl 60/12 så det är helt godtagbara hastigheter ner till hans lägenhet på våningen snett under mig:)

Skickar den signalen via eluttaget eller skickar den trådlöst?
Om den skickar via eluttaget måste man inte ha något speciellt eluttag då?

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZapeX:

Skickar den signalen via eluttaget eller skickar den trådlöst?
Om den skickar via eluttaget måste man inte ha något speciellt eluttag då?

Mellan homeplug dosorna går det via elnätet men det finns dosor som har wifi för för att kommunicera med icke homeplugenheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZapeX:

Skickar den signalen via eluttaget eller skickar den trådlöst?
Om den skickar via eluttaget måste man inte ha något speciellt eluttag då?

Det går med vilket strömurtag som helst men det är att föredra att adaptern sitter först i väggen före strömfördelare och dylikt och givet vis att adaptrarna går på samma fas för bästa möjliga hastighet:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapeX:

Skickar den signalen via eluttaget eller skickar den trådlöst?
Om den skickar via eluttaget måste man inte ha något speciellt eluttag då?

Gör det inte mer komplicerat än det är, man blir bara förvirrad.

Den förklaringen jag skrev i mitt förra ska fungera hemma hos alla.
Köp på elgiganten eller mediamarkt så får du 30 dagars öppet köp, inte för att jag tror du kommer lämna tillbaks den..