Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Eftersom de lade upp så bra erbjudanden och fick mycket mer besökare än väntat

Nej det måste vara något annat

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast

Har just nu svårigheter att nå posten.se
Varit nere ett bra tag nu.
Har försökt att nå postens hemsida sedan igår kväll

Någon som vet någonting om detta?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Har just nu svårigheter att nå posten.se
Varit nere ett bra tag nu.
Har försökt att nå postens hemsida sedan igår kväll

Någon som vet någonting om detta?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2228766-sj-systemet-och-po...

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Entusiast

Se där. Tackar.
Jag lyckades luska fra lite mer information angående detta:
http://www.evry.se/foretaget/investor/bors-och-press/brand-i-...

Påverkar ett antal sidor, varav delar av SL och SJ, samt posten i helhet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Är där någon annan som har problem med ASUS hemsidan?, försöker dra ner drivrutiner för en ominstallation men sidan bara står och tuggar och det har den gjort nu ett par dagar.

http://i42.tinypic.com/2hphmd2.jpg

Kan man dra ner drivrutiner från någon alternativ sida?, det är fanimej skandalöst att dom inte kan hålla ordning på sina hemsidor, är ju viktigt att kunna dra ner drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Har stora problem att komma in på wikipedia och få youtube-videor att ladda. Någon med samma problem? Har Telia ADSL.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Skrivet av Lionheartus:

Är där någon annan som har problem med ASUS hemsidan?, försöker dra ner drivrutiner för en ominstallation men sidan bara står och tuggar och det har den gjort nu ett par dagar.

http://i42.tinypic.com/2hphmd2.jpg

Kan man dra ner drivrutiner från någon alternativ sida?, det är fanimej skandalöst att dom inte kan hålla ordning på sina hemsidor, är ju viktigt att kunna dra ner drivrutiner.

Asus fungerar fint för mig. Glocalnet adsl

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Ser ut så när jag testar den

http://downforeveryoneorjustme.com/http://www.bredbandsbolage...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av Quess:

är det någon som fått scenehd att funka

Har du invite till scenehd över?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Kommer Ni åt hotmail.com, btcguild.com, imdb.com, ebay.com?

Kommer inte åt dom via mitt Telia bredband via stadsnätet i Malmö. IMDb verkar gå något men enbart sidans titel presenteras, inte sidan i sig. Verkar som om allt som går via CloudFlare också har problem. Kommer åt CloudFlare men inte servrarna som jag vill åt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

samma här, hotmail å msn verkar helt dött... va händer?

Permalänk

Har samma problem som dig, har Telia Fiber, men jag lyckas inte ladda IMDb alls.

Permalänk
Medlem

Hade problem med en massa sidor nyss. Det hoppade igång strax efter kl 15 igen

Permalänk
Testpilot

Det finns en klistrad tråd om just sidor som är nere, sammanfogar med den.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dock var den sidan också otillgänglig ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xj0461:

Dock var den sidan också otillgänglig ...

:D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Den har två nackdelar:

1. Den provkör från någon annanstans än Telia bredband i Malmö, om ens för den delen Sverige.
2. Den är inte heller alltid tillgänglig.

Tanken med en sådan här tråd är att fastställa om det är bara jag eller om det några andra här i Sverige(gärna via samma ISP och gärna även samma geografiska plats) som har problem så att man vet var man skall börja felsöka när man själv inte hittar något fel i sin egen utrustning, men samtidigt fungerar Dustin och SweC utan problem.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xj0461:

Dock var den sidan också otillgänglig ...

Då blir det ju värre.

Skrivet av Veni:

Den har två nackdelar:

1. Den provkör från någon annanstans än Telia bredband i Malmö, om ens för den delen Sverige.
2. Den är inte heller alltid tillgänglig.

Tanken med en sådan här tråd är att fastställa om det är bara jag eller om det några andra här i Sverige(gärna via samma ISP och gärna även samma geografiska plats) som har problem så att man vet var man skall börja felsöka när man själv inte hittar något fel i sin egen utrustning, men samtidigt fungerar Dustin och SweC utan problem.

Eftersom du är så snäll och förklarar simpla saker för mig vill jag göra dig samma tjänst genom att förklara tanken med den eller liknande sidor Står det att en viss webbplats är nere för dem (som är helt avskild), vilket t.ex. hotmail.com i detta fallet faktiskt var, är det högst sannolikt att problemet INTE är isolerat till dig. Du kan därmed sluta felsöka.

Så..
1: Detta kan ju snarare vara en fördel. Är problemet inte geografiskt relaterat till ditt område så är det givetvis bara dumt att börja felsöka sin egna utrustning.
2: Kommer man inte åt den så hjälper den givetvis inte så mycket. Men man behöver ju inte heller gråta så förtvivlat över att någon ger ett råd, eller hur?

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Då blir det ju värre.

Eftersom du är så snäll och förklarar simpla saker för mig vill jag göra dig samma tjänst genom att förklara tanken med den eller liknande sidor Står det att en viss webbplats är nere för dem (som är helt avskild), vilket t.ex. hotmail.com i detta fallet faktiskt var, är det högst sannolikt att problemet INTE är isolerat till dig. Du kan därmed sluta felsöka.

Så..
1: Detta kan ju snarare vara en fördel. Är problemet inte geografiskt relaterat till ditt område så är det givetvis bara dumt att börja felsöka sin egna utrustning.
2: Kommer man inte åt den så hjälper den givetvis inte så mycket. Men man behöver ju inte heller gråta så förtvivlat över att någon ger ett råd, eller hur?

Trevlig helg!

Du bekräftar enbart nackdelarna som jag nämnde. Hotmail var bara en av flera som jag nämnde. Jag testar flera utländska webbplatser när jag ser det problem som jag såg idag och jämför dessa med svenska webbplatser. Sedan är jag nyfiken om det är hos min primära ISP så jag har underlag vid en eventuell tvist(när något kostar nästan 1kkr/månad så är jag nyfiken på om det är den jag har avtal med som strular eller kanske något annat). Att länka till en testsida som troligtvis inte ens utgår från samma ISP som mig kan verka märkligt eftersom tyckte att jag skrev i tråden vilken operatör jag testade med. Om testsidan kommer åt den sida jag inte kommer åt men flera abonnenter Sverige med t.ex samma ISP kommer inte åt, vad ger det mig för svar? Så jag kan inte se någon fördel med en testsida som troligtvis inte utgår från testarens ISP och geografiska placering.

Sen din sista mening finner jag naiv. Du borde istället ta till dig kritiken för ditt bristfälliga inlägg i förhållande till den information jag gav i mitt första inlägg. Om Du inte förstår frågan eller frågan är bristfälligt formulerad så får Du gärna fråga en extra gång. Vissa har inte råd med enkla/billiga lösningar.

Inför framtiden så kan Du kanske hitta en testsida som utgår från Sverige och är tillgänglig via webbservrar placerade direkt hos respektive ISP, initierar tester från olika platser i Sverige samt testar från olika ISP:er så att man får t.ex en lista som pekar på att Telia strular i södra Sverige men BBB fungerar i hela Sverige mot den specifika webbadress som man har problem med.

Jag kan ge dig ett pro tips: man får betydligt mer information från människor än från en testsida som utför testet på helt andra villkor. När man skall testa något så skall inte testerna blandas med förutsättningar som avviker rätt så kraftigt. Även information från folk med annan ISP är intressanta om där även finns information från folk med samma ISP då det ger en bild på om felet ligger geografiskt och/eller felet är leverantörsberoende.

Ha nu en fortsatt trevlig helg.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Du bekräftar enbart nackdelarna som jag nämnde. Hotmail var bara en av flera som jag nämnde. Jag testar flera utländska webbplatser när jag ser det problem som jag såg idag och jämför dessa med svenska webbplatser. Sedan är jag nyfiken om det är hos min primära ISP så jag har underlag vid en eventuell tvist(när något kostar nästan 1kkr/månad så är jag nyfiken på om det är den jag har avtal med som strular eller kanske något annat). Att länka till en testsida som troligtvis inte ens utgår från samma ISP som mig kan verka märkligt eftersom tyckte att jag skrev i tråden vilken operatör jag testade med. Om testsidan kommer åt den sida jag inte kommer åt men flera abonnenter Sverige med t.ex samma ISP kommer inte åt, vad ger det mig för svar? Så jag kan inte se någon fördel med en testsida som troligtvis inte utgår från testarens ISP och geografiska placering.

Sen din sista mening finner jag naiv. Du borde istället ta till dig kritiken för ditt bristfälliga inlägg i förhållande till den information jag gav i mitt första inlägg. Om Du inte förstår frågan eller frågan är bristfälligt formulerad så får Du gärna fråga en extra gång. Vissa har inte råd med enkla/billiga lösningar.

Inför framtiden så kan Du kanske hitta en testsida som utgår från Sverige och är tillgänglig via webbservrar placerade direkt hos respektive ISP, initierar tester från olika platser i Sverige samt testar från olika ISP:er så att man får t.ex en lista som pekar på att Telia strular i södra Sverige men BBB fungerar i hela Sverige mot den specifika webbadress som man har problem med.

Jag kan ge dig ett pro tips: man får betydligt mer information från människor än från en testsida som utför testet på helt andra villkor. När man skall testa något så skall inte testerna blandas med förutsättningar som avviker rätt så kraftigt. Även information från folk med annan ISP är intressanta om där även finns information från folk med samma ISP då det ger en bild på om felet ligger geografiskt och/eller felet är leverantörsberoende.

Ha nu en fortsatt trevlig helg.

Antingen läste du inte vad jag skrev eller så bör du läsa din egna signatur ett par gånger. På sättet som du uttrycker dig tolkar jag dig som att du anser att det är en nackdel att veta att andra, helt geografiskt avskilda, upplever samma problem som dig?

Som jag skrev indikerades alltså att sidorna som du hade problem med var nere även för andra. Att fortsätta felsöka på ISP-nivå är ju kanske inte så klokt då.

Hade sidan däremot visat att sidan var uppe hade det givetvis varit vettigt att fortsätta felsöka neråt i kedjan, möjligtvis på isp-nivå. Att det sedermera visade sig att du inte ens kom åt sidan jag länkade till gör givetvis att situationen blir mer komplex MEN den förändrar inte faktumet att ANDRA (enligt tjänsten jag länkade till) också har problem att komma åt sidor som du nämnt (se ovan stycke som beskriver varför detta inte är en nackdel att känna till).

Att använda tjänsten som jag hänvisade till tar ungefär 20 sekunder. Om man inte börjar där så kan jag ju tycka att man bara slösar med både sin egna och andras tid. Men om du i fortsättningen ändå känner för att göra liknande undersökningar kan du väl göra det i denna tråden istället för att skapa en ny i alla fall?

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Antingen läste du inte vad jag skrev eller så bör du läsa din egna signatur ett par gånger. På sättet som du uttrycker dig tolkar jag dig som att du anser att det är en nackdel att veta att andra, helt geografiskt avskilda, upplever samma problem som dig?

När jag felsöker så bryter jag ner problemet, precis som i min signatur. Däremot så har jag kontroll samt förtroende för de testverktyg som jag använder i tjänsten och kalibrerar dom en gång per år hos Caltech. Plus att även jag måste fråga kunden hur de upplever att problemet yttrar sig innan jag ens påbörjar en felsökning. Annars är det slöseri med både kundens pengar och vår tid om jag bara börjar anta det ena eller det andra. Först när man får ett underlag att stå på så kan man börja bryta ner lite närmare själva problemet. Att sitta och köra flera mil eller beställa reservdelar innan man ens fått ett underlag(tänk dig en karta) är både naivt, oansvarigt och slösaktigt. Precis som för folket i detta forum så får man felsöka anläggningar där inte en enda är exakt lik en annan trots likadana produkter och minimumkrav från kravställare.

Den testsida Du hänvisar till testar inte från samma plats som mig, så därför fäste jag ingen vikt vid den länken(plus som någon sa att den var inte tillgänglig). Jag kanske inte skrev det i mitt första inlägg, men jag anser att det var tydligt att det var inte enskilda sidor som hade problem, utan det var ett transmissionsproblem, med tanke på att de jag hade problem med har sitt säte på andra sidan atlanten och de jag inte hade problem med har sitt säte i Sverige. Problemet är att jag ser nu att moderatorn som fimpade min tråd(och tryckte in den i denna tråd) klippte bort för mycket utav trådtiteln. Där skrev jag att jag inte hade problem med dustin.se eller sydsvenskan.se. Jag har tydligt upptäckt ett problem som verkade vara ett problem över atlanten och ville ha underlag för om jag hade fel och felet egentligen var i Sverige, eller kanske bara Telia i Sverige, eller kanske bara Telia i Malmö, eller kanske t.o.m bara stadsnätet i Malmö som hade problem att få kontakt över atlanten.

Jag hade vid tillfället inte problem med brittiska sidor vilket gav ett bra tecken men hade samtidigt ingen lust att ändra så att den sekundära fasta internet förbindelsen som använder Telenor skulle behöva hoppa till för något som inte var allvarligt men tillräckligt för att undersöka närmare ifall det skulle bli ett mer långdraget problem.

Skrivet av jika:

Som jag skrev indikerades alltså att sidorna som du hade problem med var nere även för andra. Att fortsätta felsöka på ISP-nivå är ju kanske inte så klokt då.

Beror helt och hållet på testtjänsten utformning och utgångspunkt. Den kan lika gärna säga att sidorna är nere om den befinner sig i Sverige med samma förutsättningar som mig, men den kan lika gärna säga att det fungerar om den befinner sig på andra sidan atlanten. Eftersom tjänsten inte är lika välsprid i världen som t.ex google's sökmotorsida och då kan ta information från flera testnoder(om de ens svarar tillbaks) så blir det aldrig minst lika bra som när folk med t.ex olika ISP:er testar. Naturligtvis så är statisken bättre ju fler ISP:er som använder olika transmissionsleverantörer.

Skrivet av jika:

Hade sidan däremot visat att sidan var uppe hade det givetvis varit vettigt att fortsätta felsöka neråt i kedjan, möjligtvis på isp-nivå. Att det sedermera visade sig att du inte ens kom åt sidan jag länkade till gör givetvis att situationen blir mer komplex MEN den förändrar inte faktumet att ANDRA (enligt tjänsten jag länkade till) också har problem att komma åt sidor som du nämnt (se ovan stycke som beskriver varför detta inte är en nackdel att känna till).

Återigen så fäster Du för mycket vikt och förtroende vid en enda testtjänst som knappast gör det som folket lyckades göra(förutom Du så klart), dvs ge mig en bild utav läget.

Skrivet av jika:

Att använda tjänsten som jag hänvisade till tar ungefär 20 sekunder. Om man inte börjar där så kan jag ju tycka att man bara slösar med både sin egna och andras tid. Men om du i fortsättningen ändå känner för att göra liknande undersökningar kan du väl göra det i denna tråden istället för att skapa en ny i alla fall?

Tack.

Jag är inte ute efter snabba och krystade lösningar. Detta uttalande baserar jag på dina uttalande där Du anser att jag slösat med min egen tid samt andras tid. Däremot så anser jag inte att någon annan än Du och jag har slösat tid på detta. De som hjälpte mig gjorde ett bra jobb och det tog nog inte mer än 60 sekunders utav deras tid. Och eftersom jag inte känner till någon sida som kan ge den sorts information som folket i tråden kunde ge så vände jag mig hit.

Att använda standardlösningar när Du inte ens ställde en fråga på vad syftet med mitt första inlägg var tyder bara på en s.k standardskriven felsökningsrutin som inte tar hänsyn till vad själva felet egentligen kan vara, dvs där den är alldeles för statisk när den egentligen borde vara dynamisk. Det finns även sådana personer i min bransch, men de får syssla mer med installationer än felsökningar och konstruktioner eftersom de kan enbart följa en handbok och klarar inte av att anpassa sig vid varje unik situation. Sen om man har erfarenhet så är det inte helt fel att göra ett stickprov där man tror att felet finns, men det betyder inte att man ger upp på andra felsökningspunkter bara för att man tror att man har hittat felet. Och inte för att tala om följdfel som syns först när den första misstänkta komponten kommit på ett eller annat sätt kommit i driftläge.

Lek med tanken att ett system indikerar på reservkraftsfel(batterifel). Tänk dig att det är 17Ah till 200Ah(stycket) blyackumulatorer som det handlar om. Vad skulle Du ha testat från början till slut?

Däremot så håller jag med dig att jag kunde ha skapat inlägget i en befintlig tråd istället för att skapat en ny(vilket i sig skapade kanske problem eftersom trådtiteln gick en moderator in och redigerade godtyckligt). Jag anser ändå att det hade inte varit helt fel att hålla mitt problem i en tråd för sig eftersom nu kommer denna tråd att ständigt dyka upp för mig i "Mina trådar" så fort någon gör ett inlägg i denna tråd. Jag har förstått att man är pragmatiker i Skåne(om man jämför med t.ex Tyskland) och verkar lätt glömma bort att tänka lite längre innan man börjar ändra på saker och ting(vissa har helt enkelt för bråttom och skall kanske syssla med att t.ex lägga asfalt eller något annat som man kan tävla i som har med tid att göra). Vissa handlingar kan ha sitt ursprung i att någon tagit hänsyn till flera olika konsekvenser och därmed kör man inte bara på och ser vad som händer. Kanske uttrycket friskt kopplat hälften brunnit passar in i en sådan situation

.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

När jag felsöker så bryter jag ner problemet, precis som i min signatur. Däremot så har jag kontroll samt förtroende för de testverktyg som jag använder i tjänsten och kalibrerar dom en gång per år hos Caltech. Plus att även jag måste fråga kunden hur de upplever att problemet yttrar sig innan jag ens påbörjar en felsökning. Annars är det slöseri med både kundens pengar och vår tid om jag bara börjar anta det ena eller det andra. Först när man får ett underlag att stå på så kan man börja bryta ner lite närmare själva problemet. Att sitta och köra flera mil eller beställa reservdelar innan man ens fått ett underlag(tänk dig en karta) är både naivt, oansvarigt och slösaktigt. Precis som för folket i detta forum så får man felsöka anläggningar där inte en enda är exakt lik en annan trots likadana produkter och minimumkrav från kravställare.

Den testsida Du hänvisar till testar inte från samma plats som mig, så därför fäste jag ingen vikt vid den länken(plus som någon sa att den var inte tillgänglig). Jag kanske inte skrev det i mitt första inlägg, men jag anser att det var tydligt att det var inte enskilda sidor som hade problem, utan det var ett transmissionsproblem, med tanke på att de jag hade problem med har sitt säte på andra sidan atlanten och de jag inte hade problem med har sitt säte i Sverige. Problemet är att jag ser nu att moderatorn som fimpade min tråd(och tryckte in den i denna tråd) klippte bort för mycket utav trådtiteln. Där skrev jag att jag inte hade problem med dustin.se eller sydsvenskan.se. Jag har tydligt upptäckt ett problem som verkade vara ett problem över atlanten och ville ha underlag för om jag hade fel och felet egentligen var i Sverige, eller kanske bara Telia i Sverige, eller kanske bara Telia i Malmö, eller kanske t.o.m bara stadsnätet i Malmö som hade problem att få kontakt över atlanten.

Jag hade vid tillfället inte problem med brittiska sidor vilket gav ett bra tecken men hade samtidigt ingen lust att ändra så att den sekundära fasta internet förbindelsen som använder Telenor skulle behöva hoppa till för något som inte var allvarligt men tillräckligt för att undersöka närmare ifall det skulle bli ett mer långdraget problem.

Beror helt och hållet på testtjänsten utformning och utgångspunkt. Den kan lika gärna säga att sidorna är nere om den befinner sig i Sverige med samma förutsättningar som mig, men den kan lika gärna säga att det fungerar om den befinner sig på andra sidan atlanten. Eftersom tjänsten inte är lika välsprid i världen som t.ex google's sökmotorsida och då kan ta information från flera testnoder(om de ens svarar tillbaks) så blir det aldrig minst lika bra som när folk med t.ex olika ISP:er testar. Naturligtvis så är statisken bättre ju fler ISP:er som använder olika transmissionsleverantörer.

Återigen så fäster Du för mycket vikt och förtroende vid en enda testtjänst som knappast gör det som folket lyckades göra(förutom Du så klart), dvs ge mig en bild utav läget.

Jag är inte ute efter snabba och krystade lösningar. Detta uttalande baserar jag på dina uttalande där Du anser att jag slösat med min egen tid samt andras tid. Däremot så anser jag inte att någon annan än Du och jag har slösat tid på detta. De som hjälpte mig gjorde ett bra jobb och det tog nog inte mer än 60 sekunders utav deras tid. Och eftersom jag inte känner till någon sida som kan ge den sorts information som folket i tråden kunde ge så vände jag mig hit.

Att använda standardlösningar när Du inte ens ställde en fråga på vad syftet med mitt första inlägg var tyder bara på en s.k standardskriven felsökningsrutin som inte tar hänsyn till vad själva felet egentligen kan vara, dvs där den är alldeles för statisk när den egentligen borde vara dynamisk. Det finns även sådana personer i min bransch, men de får syssla mer med installationer än felsökningar och konstruktioner eftersom de kan enbart följa en handbok och klarar inte av att anpassa sig vid varje unik situation. Sen om man har erfarenhet så är det inte helt fel att göra ett stickprov där man tror att felet finns, men det betyder inte att man ger upp på andra felsökningspunkter bara för att man tror att man har hittat felet. Och inte för att tala om följdfel som syns först när den första misstänkta komponten kommit på ett eller annat sätt kommit i driftläge.

Lek med tanken att ett system indikerar på reservkraftsfel(batterifel). Tänk dig att det är 17Ah till 200Ah(stycket) blyackumulatorer som det handlar om. Vad skulle Du ha testat från början till slut?

Däremot så håller jag med dig att jag kunde ha skapat inlägget i en befintlig tråd istället för att skapat en ny(vilket i sig skapade kanske problem eftersom trådtiteln gick en moderator in och redigerade godtyckligt). Jag anser ändå att det hade inte varit helt fel att hålla mitt problem i en tråd för sig eftersom nu kommer denna tråd att ständigt dyka upp för mig i "Mina trådar" så fort någon gör ett inlägg i denna tråd. Jag har förstått att man är pragmatiker i Skåne(om man jämför med t.ex Tyskland) och verkar lätt glömma bort att tänka lite längre innan man börjar ändra på saker och ting(vissa har helt enkelt för bråttom och skall kanske syssla med att t.ex lägga asfalt eller något annat som man kan tävla i som har med tid att göra). Vissa handlingar kan ha sitt ursprung i att någon tagit hänsyn till flera olika konsekvenser och därmed kör man inte bara på och ser vad som händer. Kanske uttrycket friskt kopplat hälften brunnit passar in i en sådan situation

.

Dold text

Wow. Epic wall of text. Verkligen. Förstår varför du får "jaga folk som inte lyssnar med blåslampa", som det står i din profil, om det är på detta sätt som du kommunicerar med din omgivning. Jag gillade speciellt stycket med den retoriska(?) tankenöten eftersom den var så speciellt relevant till problemet ifråga.

Lycka till med din felsökning i fortsättningen. Det verkar ju vara något som du brinner för och tar stor stolthet i. Att du dessutom lyckas läsa dig till att min "felsökningsrutin" är statisk så här snabbt är ju nästan kusligt. Du har aldrig funderat på en karriär inom HR?

On Topic: Det kan inte vara så att det i själva verket är DU som är väldigt "statisk" i ditt tänkande eftersom du verkar ha väldigt svårt att se lösningar från andra håll än din egna (förutbestämda?) felsökningsrutin?

Hur löste det hela sig sen? Var det ISP-relaterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Wow. Epic wall of text. Verkligen. Förstår varför du får "jaga folk som inte lyssnar med blåslampa", som det står i din profil, om det är på detta sätt som du kommunicerar med din omgivning. Jag gillade speciellt stycket med den retoriska(?) tankenöten eftersom den var så speciellt relevant till problemet ifråga.

Lycka till med din felsökning i fortsättningen. Det verkar ju vara något som du brinner för och tar stor stolthet i. Att du dessutom lyckas läsa dig till att min "felsökningsrutin" är statisk så här snabbt är ju nästan kusligt. Du har aldrig funderat på en karriär inom HR?

On Topic: Det kan inte vara så att det i själva verket är DU som är väldigt "statisk" i ditt tänkande eftersom du verkar ha väldigt svårt att se lösningar från andra håll än din egna (förutbestämda?) felsökningsrutin?

Hur löste det hela sig sen? Var det ISP-relaterat?

Jag har provat den typ av testmetod som Du länkade till(kanske inte exakt samma länk) för flera år sedan och har lagt den metoden på is då om den visar ett negativt eller positivt svar så säger det inte mig var felet ligger. Den kan lika gärna säga att sajten är nere men det kan lika gärna innebära att platsen som testtjänsten utgår ifrån också har problem men att sajten har egentligen inte problem. Lika gärna kan den berätta att sajten är uppe men det betyder inte att den är tillgänglig för flertalet av oss i t.ex Sverige. Den sidan Du länkar till(och liknande sidor) är något som jag kan rekommendera om man är intresserad om en eller flera sidor är nere. Den berättar inget om hur det ser ut på transmissionssidan över Atlanten, Storbritannien, Holland och även inom Sverige.

Nu minns jag inte ens vilken sida det var som fick mig att skapa tråden(men det var någon nordamerikansk), utan som ren rutin så testar jag flera olika och ser i första hand åt vilken riktning felet ligger. Nu är det inte så att det var just ditt förslag som jag förkastade, utan själva metoden är avsedd för ett helt annat fel(sida-ligger-nere/ej åtkomlig problem). Därför jämför jag hellre med att flera olika personer(gärna olika ISP:er och olika platser i Sverige) för att få en bild på om det är ett transmissionsproblem mot bara en världsdel eller om någon kärnrouter någonstans fått provisoriskt spel, eller ännu närmare mig. En tjänst som gör likadant hade varit optimalt.

Felet varade för mig i några minuter(knappt fem minuter) så det blev för kort tid för att samla på sig ett underlag för bedömning. Men det är inte första eller sista gången som jag skapar en sådan här tråd när jag upplever samma sak. Ju tidigare man ropar ut desto större underlag kan man samla på sig om felet varar en längre stund.

Jag städar upp allt för ofta efter mina kollegor(antingen klarrapporterar de ett jobb där de egentligen inte löst problemet som kommer och biter oss efter ett tag eller så rapporterar de in att de provat allt och att de inte kan lösa problemet) och vet att de flesta enbart går till jobbet pga lönen. Dom flesta jobbar efter någon slags fast programmerad och icke dynamisk felsökningslista. Jag är dessutom inte politiskt korrekt gentemot kollegor som slarvar eller som ligger på samma lönenivå som mig men som man jämt och ständigt måste hålla dom i handen. Och jag behandlar alla likadant(inte bara dig) om de kommer med en lösning som redan är testad och hör hemma egentligen någon annanstans, jag berättar för dom varför den inte passar i den aktuella situationen och jag frågar även dom hur dom tänkte. Oftast får jag svaret att så har dom alltid gjort och det har alltid fungerat. Ett annat svar men som är mindre vanligt är att de vet egentligen inte varför de gjort som de gjort eller varför de rekommenderat något till mig som inte passar det aktuella ärendet. Skånska chefer gillar mina metoder men håller tyst om det till den operativa styrkan för att folk inte skall börja känna sig rädda att man upptäckt deras bluff.

Jag har förstått att i alla fall i Skåne så är det kutym inom vissa branscher att inte sticka ut på sin arbetsplats. Tack och lov så följer jag inte jantelagen och har inga problem med att säga sanningen även om det innebär att man skaffar sig ovänner. Jag är ärlig, har ett kontrollbehov och det tillsammans med envishet gör att jag uppnår mina mål. Jag ser dessutom fram emot fel som jag aldrig sett förut. Det är då det roliga börjar.

Och återigen så anser jag att moderatorn gjort ett misstag genom att placera mitt inlägg i denna tråd. Denna tråd är avsedd för kontroll av enskilda sidor som är nere. Det var inte mitt mål att ta reda på angående någon enskild sida eftersom omfattningen var redan från början för stor för att det skulle peka på att något enskilt webbhotell skulle ligga nere.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag har provat den typ av testmetod som Du länkade till(kanske inte exakt samma länk) för flera år sedan och har lagt den metoden på is då om den visar ett negativt eller positivt svar så säger det inte mig var felet ligger. Den kan lika gärna säga att sajten är nere men det kan lika gärna innebära att platsen som testtjänsten utgår ifrån också har problem men att sajten har egentligen inte problem. Lika gärna kan den berätta att sajten är uppe men det betyder inte att den är tillgänglig för flertalet av oss i t.ex Sverige. Den sidan Du länkar till(och liknande sidor) är något som jag kan rekommendera om man är intresserad om en eller flera sidor är nere. Den berättar inget om hur det ser ut på transmissionssidan över Atlanten, Storbritannien, Holland och även inom Sverige.

Nu minns jag inte ens vilken sida det var som fick mig att skapa tråden(men det var någon nordamerikansk), utan som ren rutin så testar jag flera olika och ser i första hand åt vilken riktning felet ligger. Nu är det inte så att det var just ditt förslag som jag förkastade, utan själva metoden är avsedd för ett helt annat fel(sida-ligger-nere/ej åtkomlig problem). Därför jämför jag hellre med att flera olika personer(gärna olika ISP:er och olika platser i Sverige) för att få en bild på om det är ett transmissionsproblem mot bara en världsdel eller om någon kärnrouter någonstans fått provisoriskt spel, eller ännu närmare mig. En tjänst som gör likadant hade varit optimalt.

Felet varade för mig i några minuter(knappt fem minuter) så det blev för kort tid för att samla på sig ett underlag för bedömning. Men det är inte första eller sista gången som jag skapar en sådan här tråd när jag upplever samma sak. Ju tidigare man ropar ut desto större underlag kan man samla på sig om felet varar en längre stund.

Jag städar upp allt för ofta efter mina kollegor(antingen klarrapporterar de ett jobb där de egentligen inte löst problemet som kommer och biter oss efter ett tag eller så rapporterar de in att de provat allt och att de inte kan lösa problemet) och vet att de flesta enbart går till jobbet pga lönen. Dom flesta jobbar efter någon slags fast programmerad och icke dynamisk felsökningslista. Jag är dessutom inte politiskt korrekt gentemot kollegor som slarvar eller som ligger på samma lönenivå som mig men som man jämt och ständigt måste hålla dom i handen. Och jag behandlar alla likadant(inte bara dig) om de kommer med en lösning som redan är testad och hör hemma egentligen någon annanstans, jag berättar för dom varför den inte passar i den aktuella situationen och jag frågar även dom hur dom tänkte. Oftast får jag svaret att så har dom alltid gjort och det har alltid fungerat. Ett annat svar men som är mindre vanligt är att de vet egentligen inte varför de gjort som de gjort eller varför de rekommenderat något till mig som inte passar det aktuella ärendet. Skånska chefer gillar mina metoder men håller tyst om det till den operativa styrkan för att folk inte skall börja känna sig rädda att man upptäckt deras bluff.

Jag har förstått att i alla fall i Skåne så är det kutym inom vissa branscher att inte sticka ut på sin arbetsplats. Tack och lov så följer jag inte jantelagen och har inga problem med att säga sanningen även om det innebär att man skaffar sig ovänner. Jag är ärlig, har ett kontrollbehov och det tillsammans med envishet gör att jag uppnår mina mål. Jag ser dessutom fram emot fel som jag aldrig sett förut. Det är då det roliga börjar.

Och återigen så anser jag att moderatorn gjort ett misstag genom att placera mitt inlägg i denna tråd. Denna tråd är avsedd för kontroll av enskilda sidor som är nere. Det var inte mitt mål att ta reda på angående någon enskild sida eftersom omfattningen var redan från början för stor för att det skulle peka på att något enskilt webbhotell skulle ligga nere.

Wow. Ännu en wall of text.

Med tanke på den låga relevansgraden i dina föregående inlägg blir det tyvärr TLDR; på ditt inlägg så när som på jag såg att du ännu en gång beklagar dig över faktumet att du inte får "blomstra" på din arbetsplats.

Personligen har iaf inte jag har stött på några som helst problem med att vara utstickande på sin arbetsplats i Skåne. Det uppmuntras nog snarare, precis som i resten av landet. Däremot så är det ytterst viktigt att kunna leverera kritik och förslag på ett bra sätt och baserat på dina textväggar med ofantligt låg relevansnivå kan jag faktiskt förstå varför du upplever det som att "man inte får sticka ut" på sin arbetsplats. Det är stor skillnad mellan att vara politiskt inkorrekt och dryg.

Men nu är det på tok för off topic för min smak.

Permalänk
Medlem

TPB Nere?

Thepiratebay verkar vara nere. Har dom stängt ner den? Eller har myndigheterna lyckats?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Gissar att Anakata har krökat i serverhallen nu igen.

(Och nej mods, jag har läst reglerna. Jag hämtar enbart ner fri programvara, till exempel linuxdistributioner. Ingenting som bryter mot §7)

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician