Nintendo kapar försäljningsprognosen för Wii U med över två tredjedelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Förstår inte hatet mot Nintendo. Finns inga som har gjort ett så stort antal spel som nått 90+ i Metacritic. Själva kontrollen förstår jag mig inte på, men klarar mig utan (och använder GC eller Classic istället).

Metarcritic är trasigt och bör ej användas för att avgöra om spel är bra eller dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Den kunde åtminstone kunna spela dvd filmer. Men det spara dom in på.

Usel hårdvara sparade dom in på också. Lego batman 2 hackar med många saker på rutan när jag lirar tillsammans med grabben. 10-15fps?

Dom kunde kostat på den lite mer. Känns som dom försöker överleva med att sälja gammal mat i ny förpackning.

Ser dock fram emot deras kommande spel

Permalänk

Som många sagt är ju anledningen till att Wii-U sålde så "dåligt" att de inte hade några intressanta speltitlar och helt värdelös reklam.

Men om de gör förjävla bra reklam på till exempel en uppkommande Zelda titel så kommer konsolen förmodligen att sälja bara för att folk vill spela Zelda. Det finns så fruktansvärt många Zelda fans där ute som gladligen skulle köpa en konsol bara för att spela det.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 3.4 GHz | Asus R9 280x Direct CU II Top | Asus P8H77-I mITX | Corsair CX 600M 80+ | A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB + 840 EVO Basic 250GB + 1 TB WD | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBaldEagle:

Det finns så fruktansvärt många Zelda fans där ute som gladligen skulle köpa en konsol bara för att spela det.

*Tittar lite generat på sitt Nintendo Wii*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tror att det är många som ser fram emot ett nytt Zelda, Super smash bros. och Mario kart. Dessa är väl Wii U's sista hopp. Går det inte så kan de alltid förlita sig på 3DS.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av kolocho1:

Tror att det är många som ser fram emot ett nytt Zelda, Super smash bros. och Mario kart. Dessa är väl Wii U's sista hopp. Går det inte så kan de alltid förlita sig på 3DS.

Du glömde Metroid!!!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Wii U går inte att rädda. Den är död. Tror inte den kommer nå ens 15 miljoner under sin livstid.
Nintendo bör se över sin strategi ordentligt till nästa konsoll. Tills dess får de räkna med att gå med förlust.
Ser mörkt ut för Nintendo närmaste 3-4-5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolocho1:

Tror att det är många som ser fram emot ett nytt Zelda, Super smash bros. och Mario kart. Dessa är väl Wii U's sista hopp. Går det inte så kan de alltid förlita sig på 3DS.

Problemet är att 3DS börjat tappa försäljning. Den har nog redan toppat. Försäljningen på 3DS räcker inte för att Nintendo ska generera vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är inget fel på själva hårdvaran iallafall.

Hänger helt på spelen...

Har än så länge inte skaffat ett enda spel till vare sig XBONE eller PS4 trots att konsolerna nu har stått här hemma ett bra tag... och ska man gå efter hårdvaran så är ju dessa två riktiga monster... men vart är de roliga spelen?

Jo hårdvaran är för svag. Hade de inte snålat som fan med cpun så hade det iaf gått att porta 360/ps3 titlarna ordentligt.

Permalänk
Medlem

Ett av deras problem är nog att många, precis som jag, inte riktigt kommit på att det finns en skillnad mellan Wii och Wii U förutom kontrollen. Det finns egentligen få anledningar att skaffa en Wii U över ett Wii. Det är knappast konsoler man skaffar för prestandan och då är det svårt att motivera ett Wii U köp när man har ett Wii. Dem flesta föredrar nog även Wii:s handkontroll över den som Wii U har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen får du tänka lite framåt. Förra generationen höll i typ 7 år och ryktet säger att Sony och Microsoft räknar med att nuvarande generationen kommer hålla lika länge till. Hur ser prestandaskillnaden ut om två år? Hur lockade är en konsol när framtida APUer erbjuder samma eller bättre prestanda till lägre pris? Spelen är dessutom fler och billigare till PC.

Nej Microsoft och Sony kommer sluta som Sega. Då deras primära försäljningsargument är häftig grafik som för en PC-spelare inte är så häftig ens vid lansering, hyr ska de då vara relevanta i sju år? Nintendo försöker i alla fall erbjuda något mer med varierad utgång.

Så har det varit dom senaste 20 åren men det har inte hindrat konsolernas framfart. Nintendos inriktning på enkelhet och "casual gaming" är ju det enda som hållt dom kvar. Största konkurrenten där är mobiltelefoner och smartpads och den fighten verkar dom långsamt förlora.

Steam Machine är det bara datorspelare som är intresserad av och det för att dom ogillar konsoler, Finns inget Steam Machine erbjuder som inte en ren konsol eller en ren PC gör bättre.

Permalänk

Har aldrig förstått hur de lyckas sälja något överhuvudtaget, då jag varken uppskattar Zelda eller Super Mario.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem

Så snart det släpps ett vettigt RPG spel till Wii U så köper jag ett. Inte för det. Vi har inte sett något mer av X ännu heller.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Så snart det släpps ett vettigt RPG spel till Wii U så köper jag ett. Inte för det. Vi har inte sett något mer av X ännu heller.

Köper du verkligen en konsoll för 2500 bara för ett spel?
X ska släppas i år.

Permalänk
Medlem

Och nej det finns inte fruktansvärt mycket Zelda-fans därute. Det vi ser med Wii U är tillbaka till normalläget för Nintendo.

Man glömmer lätt bort att Gamecube sålde ca 21miljoner konsoller och N64 ca 24 miljoner. Wii var ett undantag.
Det är rimligt att anta att Wii U med den hårda konkurrens som råder kommer sälja max 20 miljoner den också. Som det ser ut nu kommer de nog hamna runt 15 iofs.

Permalänk
Medlem

Min sista Nintendo konsol var Gamecube, jag hoppade aldrig på Wii tåget och det ångrar jag inte för en sekund. När Nintendo skulle utannonsera sin nästa satsning hade jag hoppats på att dom skulle satsa på en mer traditionell kontroll och ett mindre "casual" spelbibliotek. Dessvärre gick dom samma väg som med Wii, dvs en väldigt udda kontroll och spel som iaf inte intresserar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Du glömde Metroid!!!

Håller med dig personligen men Metroid har faktiskt förvånansvärt få fans jämfört med Zelda-serien.

Vill hur gärna som helst ha ett nytt förstapersons-Metroid. Metroid Prime 4 hade varit något <3

Permalänk
Avstängd

Snälla låt Apple köpa upp Nintendo. Fatta alla klassiska Nintendo-spel perfekt optimerade för iPad istället för Nintendos bärbara skit och TV-spelen på en kraftigare Apple TV med nästa A8-processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

Snälla låt Apple köpa upp Nintendo. Fatta alla klassiska Nintendo-spel perfekt optimerade för iPad istället för Nintendos bärbara skit och TV-spelen på en kraftigare Apple TV med nästa A8-processor.

Föredrar ett fritt Nintendo än ett Nintendo under Apple. Vill du spela alla klassiska nintendo spel perferkt optimerade för tablet, köp android (du kan dessutom spela med trådlösa ps3 kontroller ifall du rootar och installerar sixaxxis control).

Om de inte får ut en "bra" stationär konsol, så hade jag inte haft något emot att de gör en Sega och börjar släppa sina spel på andras plattformar (inkl apples då såklart, men inte att de blir apple exklusiva).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Släpp ett nytt Zelda-spel så löser det sig.

hade hellre sett ett nytt spel från Nintendo

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem

Om Nintendo har lika dålig support överlag som i Sverige så har dom grävt sin egen grav.
Försökte komma fram på deras support efter jul, gav upp när jag suttit och lyssnat på skitmusik i över en timma. Det visade sig senare att konsolen var felaktig.
Konsol inköpt på Toys n Rush som inte ens är intresserade av att ta tillbaka en felaktig konsol. Först när man hotade med KO så bytte dom in den.
Att den var felaktig konstaterades helt utan Nintendos (tidigare Bergsala AB) hjälp.
Sammanfattning:
- Skit konsol
- Skit support

Alldrig mer Nintendo!!! Kommer aldrig att sakna Nintendo!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

Snälla låt Apple köpa upp Nintendo. Fatta alla klassiska Nintendo-spel perfekt optimerade för iPad istället för Nintendos bärbara skit och TV-spelen på en kraftigare Apple TV med nästa A8-processor.

Apple är nog smartare än så!
Dom håller sig borta.
Och jag håller mig borta från Apple!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

Snälla låt Apple köpa upp Nintendo. Fatta alla klassiska Nintendo-spel perfekt optimerade för iPad istället för Nintendos bärbara skit och TV-spelen på en kraftigare Apple TV med nästa A8-processor.

Det där kommer aldrig hända. Ägarna kommer aldrig gå med på en försäljning till ett amerikanskt företag. Dessutom är inteNintendo i ngn ekonomisk kirs på långa vägar.

Jag tror dock att Nintendo kan börja släppa äldre titlar till IOS. Finns en möjlighet att tjäna massa pengar där medans de tar fram nya konsoller.
Det har sålts snart en halv miljard IOS enheter så det är en gigantisk möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Finns folk som fortfarande köper Nintendo och kommer fortsätta köpa Nintendo av "nostalgiska" skäl.
Men nästa konsol från Nintendo måste vara klart bättre, en ny generation växer fram, som inte alls har samma "nostalgiska" känslor som vi som är födda på 60-70-talen har.

Jag tror du kan räkna in många som är födda på 80-talet också. Speciellt de som är födda på första halvan av 80-talet.
Nintendo som företag har visserligen funnits sen 1800-talet. Men det känns som att det var med Nintendo Entertainment System som de tog världen med storm, den släptes i mitten på 1980-talet.
Även nu förtiden så är de långt från alla som köper en konsoll på eller nära release dagen. Men på den tiden när inte alla satt på Internet och informationen om vad som är det senaste och vad som släppts i andra länder och så inte var lika lätttillgänglig så var det inga konstigheter att köpa något som har varit ute på marknaden i flera år. Så säg någon som är 5-8 år gammal på senare delen av 80-talet och inte blivit bortskämd med mer avancerade grejer och får en NES så skulle troligtvis denna unge tycke att det är rätt häftiga grejer.
Sen har vi ju GameBoy som kom 89, den är ju mer primitiv än NES, men ändå kul att spela på "back in the good old days".
Tar man hänsysn till storleken eller prestanda per watt så kanske Gameboy var mer avancerad än NES. Men i vilken prestanda och grafik den kunde ge så var den mer primitiv.

Sen har vi Super Nintendo från tidigt 90 tal. Detta var en alldelles underbar konsoll. I mångt och mycket som NESen fast bättre. Grafiken var bättre på SNES än NES, men båda var fortfarande i 2D eran där de flesta spel var helt eller mestadels i 2D. Exempelvis tycker jag känslan i Zelda - A link to the past (SNES) är bättre än i första Zedla spelet. Där man på SNES alltid ser skillnad på en skärm till en annan så man kan bättre lokalisera var man är, medan på NES så ser det ibland nästan lika dant ut när man går från en skärm till en annan, så det är lättare att bli desorienterad.
NES kontrollen kanske var mer 'oförstörbar', men SNES kontrollen ligger bättre i handen, den konväxa knapparna är skönare att använda än de konkava, SNES kontrollen har fler knappar, vilket ger fler möjligheter, men ändå inte för många knappar så det blir svårt att hålla reda på.
SNES kontrollen är min favorit om man ska ha en klassisk enkel handkontroll utan analog(a) spak(ar) och rumbleshock och grejer.

När Nintendo 64 kom ut tyckte jag att det var en helt fantastisk konsol som jag blev väldigt imponerad över. Men dels så har den inte åldrats lika väl som NES och SNES. Dels så tycker jag nog att N64 är en annan era än NES och SNES.

Någon som är född på 60-talet, framförallt tidigare delen av 60-talet var ju redan 'gammal' på den tiden. Jag tror nog att någon som var runt 10 år +/- något år och såg ett Super Nintendo på tidigt 90-tal tyckte det var mer hänförande än någon som var 30 +/- något år.

Men visst, de som är födda på 1980 talet börjar också bli gamla nu. Inte ens födda i samma årtusende som dagens ungdommar.

Permalänk
Medlem

Är inte speciellt förvånad.

Nintendo var marknadsledande förr pga sin enkelhet och exakta kontroll i spel. När man går ifrån sina rötter och istället krånglar till det något oerhört samtidigt som man kör med obegripliga kontroller, som även har usel batteritid, blir det svårt att nå ut.

Vad gäller tredjepartstillverkarna är det också svårt att locka dem när hårdvaran är onödigt svag.

Titta på 3DS:en. Bortsett från den onödiga 3D-funktionen är det en begriplig konsol med bra kontroll som fullständigt dominerar sin del av marknaden.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Titta på 3DS:en. Bortsett från den onödiga 3D-funktionen är det en begriplig konsol med bra kontroll som fullständigt dominerar sin del av marknaden.

Ja det är tur att den går att stänga av. Tycker att 3D effeckten kan vara fräck, men att det är mycket känsligare med betraktningsvinkel för att få till det rätt. Kan vara obekvämt i längden. Men stänger man av den och kör 2D läge kan man hålla den lite hur man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är inte speciellt förvånad.

Nintendo var marknadsledande förr pga sin enkelhet och exakta kontroll i spel. När man går ifrån sina rötter och istället krånglar till det något oerhört samtidigt som man kör med obegripliga kontroller, som även har usel batteritid, blir det svårt att nå ut.

Vad gäller tredjepartstillverkarna är det också svårt att locka dem när hårdvaran är onödigt svag.

Titta på 3DS:en. Bortsett från den onödiga 3D-funktionen är det en begriplig konsol med bra kontroll som fullständigt dominerar sin del av marknaden.

Tycker nog Wii var mer komplex än Wii U. Wii U är tillbaka ett steg.
Som sagt problemet är att den är för svag och därför är svår att porta spel till. Folk är inte beredda att köpa en konsoll för 2500-3000 som bara har Nintendos spel. Man måste bygga konsoller som 3:E part vill utveckla till annars får man inte heller spelen till den.
EA släpper inga spel alls till Wii U. Ubisoft släpper spel fast i bantad form och med sämre prestanda än deras 360/PS3 versioner. Rockstar släpper inget alls.
Activision har släppt ett fåtal spel som också är halvtaskiga portningar.
3:e parts stödet kommer bli omöjligt nu när de flesta går över till PS4/One. Då går det inte att porta spelen överhuvudtaget.

Wii U är död.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Wii U är faktist under Dreamcast när det gäller den mest dåligt säljande stationära konsolen någonsin, Sega la till och med ner Dreamcast efter 2,5 år på grund av att den bara sålde 10 miljoner.
Hur du kan få till det att bli bra är bara ett stort frågetecken då detta är i dagsläget den mest misslyckade nintendo konsolen någonsin, Ja även värre en deras GameCube release. Medans siffran du nämde PS4 sålde 4,2 miljoner på 1,5 månad. Dvs den snabbaste säljande konsolen i historien. Samt Xbox one på 3 totalt 7,2 Miljoner tillsammans.
Faktum är att Nintendo kommer gå förlust med 1,5 Miljarder dollar på just Wii U enligt prognosen, Nintendo i sig kommer inte gå i förlust på grund av att de också har den mest sålda konsolen i år på marknaden dvs 3DS men Wii U blöder pengar.

Tyckte det såg bra ut på "pappret".

Tack. Bra info

Skrivet av Maximo:

PS4 ensam sålde 4,2 miljoner enheter på en månad och sen dess har det gått ännu en månad och PS4 är fortfarande fullbokad överallt.

Jag skrev fel och hoppas att du förstod detta eftersom du själv rättade mig. Menar 7,2 tillsammans...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cove:

Föredrar ett fritt Nintendo än ett Nintendo under Apple. Vill du spela alla klassiska nintendo spel perferkt optimerade för tablet, köp android (du kan dessutom spela med trådlösa ps3 kontroller ifall du rootar och installerar sixaxxis control).

Om de inte får ut en "bra" stationär konsol, så hade jag inte haft något emot att de gör en Sega och börjar släppa sina spel på andras plattformar (inkl apples då såklart, men inte att de blir apple exklusiva).

Knappast perfekt optimerade för tablets haha.

Gick inte bra för Sega och lär knappast gå bra för Nintendo om man gör så. Helt andra priser. Behövs en modern lågpriskonsol och då skulle en Apple TV alternativt en ny aktör som kör någon Android-variant vara perfekt. Vore nog dock bäst om Apple gjorde detta då man kan vara säker på att det blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

Snälla låt Apple köpa upp Nintendo. Fatta alla klassiska Nintendo-spel perfekt optimerade för iPad istället för Nintendos bärbara skit och TV-spelen på en kraftigare Apple TV med nästa A8-processor.

Med tanke på att alla klassiska Nintendospel bygger helt på enkla, snabba och exakta kontroller är det ju omöjligt att optimera dom för touchscreen så Apple hårdvara lär ju vara det sämsta tänkbara sättet att uppleva Nintendoklassiker på. Det blir ungefär lika smidigt som att spela guitar hero eller fighters på ipad.