Nintendo kapar försäljningsprognosen för Wii U med över två tredjedelar

Permalänk
Melding Plague

Nintendo kapar försäljningsprognosen för Wii U med över två tredjedelar

Speljätten Nintendo har inte lyckats dra nytta av försprånget företaget haft gentemot Microsoft och Sony. Nu kapar Nintendo försäljningsprognosen för Wii U med hela 69 procent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad. En värdelös konsol med hårdvara från cirka 2006. Online-infrastruktur från tidigt 2000-tal också. Och sen går man från att "gamla kontroller är värdelöst" med Wii till "feta lågt upplösta tablets-kontroller är nya hipp-grejen" och blir förvånad att folk inte gillar det?

Sedan ska vi inte börja med namnet. Sämre får man leta efter. Men, Nintendo kommer forsätta att vara fast runt 90-talet med sin icke-onlinefokus och uråldrade svaga hårdvara. Varför ska man välja en Wii U när PS4 bara kostar $100 mer?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Jag hade vilja sett att Nintendo slutar göra konsoler och fokuserar på spelen, och helst släppa dom på PC.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, men samtidigt, get your shit together!

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hatet mot Nintendo. Finns inga som har gjort ett så stort antal spel som nått 90+ i Metacritic. Själva kontrollen förstår jag mig inte på, men klarar mig utan (och använder GC eller Classic istället).

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad över dålig försäljning, Nintendo hänger inte alls med i svängarna.

Permalänk
Medlem

Tycker själv det är synd iaf, Nintendo konsol plus PC kommer enligt mig alltid vara det bästa valet, bästa exclusives på Nintendo konsoler och resten av spelen som du behöver på PC.
Är väldigt nöjd med mitt köp av Wii U:n och tycker synd att alla trackar ner på den utan ens testat.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk

Anledningen till att Nintendo inte lyckas är bristen på tredjepartsutvecklare. Problemet är att de producerar hårdvara för att förverkliga sin egen filosofi och sina egna spelidéer, och ofta går detta stick i stäv med vad utvecklarna eftersöker. Sony och Microsoft är bättre på att skapa plattformar som bättre uppfyller tredjepartsutvecklarnas behov.

http://kotaku.com/the-article-is-a-fascinating-read-it-raises...

Skrivet av Chibariku:

Jag hade vilja sett att Nintendo slutar göra konsoler och fokuserar på spelen, och helst släppa dom på PC.

Håller med. I längden borde de lämna hårdvarubranschen och fokusera på sin styrka; spelutveckling.

Permalänk
Inaktiv

Släpp ett nytt Zelda-spel så löser det sig.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hatet mot Nintendo och istället köpa en PS4 eller Xbox one. De är ju identiska konsoler jämfört med tidigare bara uppgraderad grafik sen är väl allt detsamma. 3DS säljer som smör så Nintendo går inte helt back. Nintendo Wii U spelen finns i full HD och är oftast väldigt snygga ändå. Jag köper hellre ett Wii u än ett PS4 eller Xbox när jag likaväl kan spela på datorn alla de spelen(nästan). Nintendo satsar på en familjekonsol där folk sitter tillsammans och spelar.

Jag tror på Wii U, folk är väl mätta eller något... men Wii U är en bra konsol, bara att folk alltid ska ha "det bästa" vilket jag erkänner Wii U inte är, men fruktansvärt bra konsol ändå och spelen som kommer gör konsolen helt klart värd att köpa.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det går segt för den ända bra konsolen den har generationen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Hehe..69..
I will show myself out.

Skrivet av Jimicro:

Jag förstår inte hatet mot Nintendo och istället köpa en PS4 eller Xbox one. De är ju identiska konsoler jämfört med tidigare bara uppgraderad grafik sen är väl allt detsamma. 3DS säljer som smör så Nintendo går inte helt back. Nintendo Wii U spelen finns i full HD och är oftast väldigt snygga ändå. Jag köper hellre ett Wii u än ett PS4 eller Xbox när jag likaväl kan spela på datorn alla de spelen(nästan). Nintendo satsar på en familjekonsol där folk sitter tillsammans och spelar.

Jag tror på Wii U, folk är väl mätta eller något... men Wii U är en bra konsol, bara att folk alltid ska ha "det bästa" vilket jag erkänner Wii U inte är, men fruktansvärt bra konsol ändå och spelen som kommer gör konsolen helt klart värd att köpa.

Är det verkligen det? Skillnaden mellan PS3 och PS4 i ren prestanda är ganska astronomisk. Sedan om det blir någon skillnad i slutändan kan bara tiden förtälja. Wii U däremot var redan utdaterad när de började planera konsolen. Folk köper Nintendo för att det är Nintendo tills de inser att spel kanske inte prioriteras till konsolen och då ligger den bara och skräpar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Varför ska man välja en Wii U när PS4 bara kostar $100 mer?

För att man gillar bra spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

För komplicerat med Wii U, det är det enkla svaret om ni frågar mig.
Har försökt sätta mig in i det men verkar för krångligt för en konsol, därav att föräldrar blir rädda för det.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Om Microsoft och Sony släpper sina konsoler samtidigt, så borde det finnas stora möjligheter för Nintendo att släppa en egen högpresterande konsol om ca 2 år och då vara ensam på konsolmarknaden med en ny fräsch maskin. Istället släpper de en låtsaskonsol som ska tävla mot xbox och PS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jimicro:

Jag förstår inte hatet mot Nintendo och istället köpa en PS4 eller Xbox one.

I princip köper man en Nintendo-konsol för deras egna spel; tredjepartsstödet är oftast dåligt, och gillar man inte Nintendos spel finns det inte lika mycket alternativ som det finns på Sonys och Microsofts plattformar. Utvecklarna väljer Playstation och Xbox då hårdvaran är bättre, online-infrastrukturen mer utvecklad och varumärkena starkare. Med fler utvecklare följer ett bredare spelutbud, fler kunder och större inkomster.

http://kotaku.com/the-article-is-a-fascinating-read-it-raises...

Permalänk
Medlem

Nintendo har sålt 5.3 miljoner enheter sen release. 3.91 är en ganska så gammal siffra.

Själv är jag en glad Wii U ägare och ångrar verkligen inte mitt köp. En high-end dator och Wii U gör att suget efter PS4 och Xbone är väldigt låg, vilket sparar mig 4-5000kr Ett PS4 lär det nog bli i framtiden , kanske även Xbone, men med spelutbudet som finns nu? Nej tack.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast

Jag som hörde att Wii U sålde bättre än Xbox One innan jul. Tycker också det är intressant att flera rätt högljudda röster har sagt att Wii U är det bästa valet än så länge eftersom det inte finns några spel till Xbox One och PS4 än.

Om jag skulle köpa en konsol hade det nog troligtvis blivit Wii U. De gör saker tillräckt annorlunda för att den ska vara intressant. Ser verkligen inte poängen med PS4 eller Xbox One eftersom de gör ganska exakt samma sak som min vanliga dator fast min dator är bättre. Större delen av spelen är samma eller rätt lika. Nintendo brukar ju tillföra något extra som gör att det känns värt att köpa konsolen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSunshine21:

Anledningen till att Nintendo inte lyckas är bristen på tredjepartsutvecklare. Problemet är att de producerar hårdvara för att förverkliga sin egen filosofi och sina egna spelidéer, och ofta går detta stick i stäv med vad utvecklarna eftersöker. Sony och Microsoft är bättre på att skapa plattformar som bättre uppfyller tredjepartsutvecklarnas behov.

Håller med. I längden borde de lämna hårdvarubranschen och fokusera på sin styrka; spelutveckling.

Tror inte ni förstår er på att Nintendo är ett Japanskt företag som satsar på det som fungerar i Japan.
I Japan är det mest vanliga att man har en bärbar konsol och kör på tåget/lokalt med sina vänner. Finns anledningar till att nätverk inte är deras högsta prioritet när det fungerar perfekt för dom hemma i Japan.

Nintendo ligger inte efter som ni säger, dom har en annan fokus och tänker inte på samma sätt som de andra två stora företagen och det är så dom har iaf fått min röst.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk

WiiU lider av samma problem som Wii't, den är en hel generation efter i tekniken och detta påverkar konsolens tillgängliga 3rd party spel rejält. Både utvecklare och utgivare tappar intresse när spel inte kan hålla samma kvalité på en konsol när 2 andra konsoller kan.

Det ryktades för länge sedan att WiiU skulle använda sig av AMD Llano, hade varit ett smart drag idag när x86 blev Sony/MS's val.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av zather:

Tror inte ni förstår er på att Nintendo är ett Japanskt företag som satsar på det som fungerar i Japan.

Sony är ett japanskt företag, likväl är de bättre på att locka spelutvecklare till sin plattform. Mina favoritspel kommer från Nintendo, men det går inte att undgå från att "deras fokus" leder till att de tappar marknadsandelar. Så länge de har en fanbase så kommer de nog att kunna existera på hårdvarusidan, men deras glansdagar är förbi, omsprungna av Sony och Microsoft.

Skrivet av Kärlekstrollet:

WiiU lider av samma problem som Wii't, den är en hel generation efter i tekniken och detta påverkar konsolens tillgängliga 3rd party spel rejält.

Det hindrade inte dem från att man sälja över 100 miljoner konsoler, men det var till stor del pga att man lyckades nå casual-marknaden. Det har man inte lyckats med WiiU, bland annat pga otydlig marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Förstår inte hatet mot Nintendo. Finns inga som har gjort ett så stort antal spel som nått 90+ i Metacritic. Själva kontrollen förstår jag mig inte på, men klarar mig utan (och använder GC eller Classic istället).

Det kan ju delvis bero på just detta. Att många tycker att dom är otroligt överskattade hos speljournalister.

Samtidigt går det ju lätt att förstå detta. Journalistens huvudsakliga jobb blir väl lite att recensera FPS och TPS-spel som kan upplevas lite generiska i många fall. Gör man det dagarna i ända så blir det ju ett välkommet avbrott när det dyker upp något nytt Mario, kanske blir en liten charmig färgklick.

Samtidigt har den stora massan av konsumenter kanske inte samma problem med detta, då de inte spelar allt som kommer ut. Då finns nog inte samma intresse för den "udda" fågeln i konsumentledet.

Permalänk
Skrivet av SuperSunshine21:

Det hindrade inte dem från att man sälja över 100 miljoner konsoler, men det var till stor del pga att man lyckades nå casual-marknaden. Det har man inte lyckats med WiiU, bland annat pga otydlig marknadsföring.

När Wii släpptes från början fanns det bra spel redan från start dessutom en bekräftad lista på spel som skulle komma. WiiU istället hade inga intressanta spel vid lansering och ingen bekräftad lista på kommande spel, än idag är det "working title" spel som listas upp utan lanseringsdatum eller detaljer. Inte glömma bort alla förseningar på tunga WiiU titlar.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Om Microsoft och Sony släpper sina konsoler samtidigt, så borde det finnas stora möjligheter för Nintendo att släppa en egen högpresterande konsol om ca 2 år och då vara ensam på konsolmarknaden med en ny fräsch maskin. Istället släpper de en låtsaskonsol som ska tävla mot xbox och PS.

Skickades från m.sweclockers.com

Nintendo har aldrig satsat på högpresterad hårdvara. Det dom satsar på är spel av allra högsta kvalité, något som folk inte bryr sig om idag där allt handlar om specs, shaders och polygoner. Detta ser man ju inte minst i telefonbranchen där många anklagar exempelvis Apple för att ligga rejält efter hårdvarumässigt med sin lågklockade dubbelkärniga processor, men när det väl kommer till kritan så krossar den det mesta (om inte allt just nu?).

Wii U har mer potential än vad dom flesta tror, men då alla går efter specs så ser dom flesta Wii U som en uråldrig skithög.

Här är en teaser på ett kommande spel till Wii U där ett in-game föremål visas, ser det dåligt ut?

Fast Racing Neo sägs uppnå fotorealistisk grafik med hjälp av bland annat 4K och 8K texturer. Om några år så kommer nog en hel del ha en annan uppfattning om Wii U.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

För att man gillar bra spel.

Men vad är ett bra spel då?

Jag tar hellre ett Last of us över ännu ett Super Mario om du frågar mig men smaken är som baken antar jag.

När Nintendo lanserade Wii så kom man med en helt unik kontroll och ett lågt pris gentemot X360 och PS3. Med Wii U var det förvirring redan från start där många inklusive mig trodde det var en kontroll till nuvarande Wii eller något liknande. Redan nu kan man ju använda sin surfplatta med sin X360/One och sin PSVITA och annat till sin PS3/PS4 då känns inte Wii U lika unik längre.

De borde sänka priset på Wii U och få ut flera riktigt bra spel för att komma igång med försäljningen. Angående 3DS är det lite bekymrande att man sänker prognosen för den även där eftersom 3DS har burit Nintendo de senaste månaderna. Sen förstår jag inte varför Nintendo inte satsar mer på mobila enheter som smartatelefoner och surfplattor borde finnas en del att tjäna där och enligt mig är Nintendo starkast när det gäller bärbart spelande.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Varför ska man välja en Wii U när PS4 bara kostar $100 mer?

Exklusiva titlar framförallt. Du vet säkert vilka jag tänker på och för den kategorin köpare räcker det.

Finns folk som fortfarande köper Nintendo och kommer fortsätta köpa Nintendo av "nostalgiska" skäl.
Men nästa konsol från Nintendo måste vara klart bättre, en ny generation växer fram, som inte alls har samma "nostalgiska" känslor som vi som är födda på 60-70-talen har.

Sitter glatt med en Wii U samt en PS3 just nu, men planer för en PS4 finns givetvis, lite snålt utbud än dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag som hörde att Wii U sålde bättre än Xbox One innan jul. Tycker också det är intressant att flera rätt högljudda röster har sagt att Wii U är det bästa valet än så länge eftersom det inte finns några spel till Xbox One och PS4 än.

Om jag skulle köpa en konsol hade det nog troligtvis blivit Wii U. De gör saker tillräckt annorlunda för att den ska vara intressant. Ser verkligen inte poängen med PS4 eller Xbox One eftersom de gör ganska exakt samma sak som min vanliga dator fast min dator är bättre. Större delen av spelen är samma eller rätt lika. Nintendo brukar ju tillföra något extra som gör att det känns värt att köpa konsolen.

Ja, fast det beror ju på om man är intresserad av de spelen som faktiskt finns. Spelen har i många fall gemensamma drag i from av art direction, miljöer och figurer. Detta gör ju att folk som inte känner sig intresserade av denna stil faktiskt inte har någon anledning att köpa. Hade de haft ett mer blandat utbud, så visst... nu blir det ganska "nichat" dock.

Permalänk
Medlem

Wii U är gjort för multiplayer.
Jag testade spela själv i några av de spel jag äger (mer specifikt Mario, 3D World och Rayman), men de var kort sagt svintråkiga.
Gamepaden är ett kul tillägg i spelandet, men när den blir obligatorisk så blir det sintråkigt att spela själv.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

"PS4/Xbone har inga spel köp Wii U istället"

Är det några konsoler som haft magert spelutbud de senaste 10 åren så är det Nintendos konsoler. Yay ännu ett Mario, ännu ett Zelda!
Den här gången spela med en stor klumpig padda istället för en fjärrkontroll, Nintendos tradition med att ständigt hitta på oergonomiska och oprecisa kontroller fortsätter...

Wii sports och liknande casual skräp finns till PS och Xbox också skillnaden är att det är inte dom spelen hela konsolen bygger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Jag förstår inte hatet mot Nintendo och istället köpa en PS4 eller Xbox one. De är ju identiska konsoler jämfört med tidigare bara uppgraderad grafik sen är väl allt detsamma. 3DS säljer som smör så Nintendo går inte helt back. Nintendo Wii U spelen finns i full HD och är oftast väldigt snygga ändå. Jag köper hellre ett Wii u än ett PS4 eller Xbox när jag likaväl kan spela på datorn alla de spelen(nästan). Nintendo satsar på en familjekonsol där folk sitter tillsammans och spelar.

Jag tror på Wii U, folk är väl mätta eller något... men Wii U är en bra konsol, bara att folk alltid ska ha "det bästa" vilket jag erkänner Wii U inte är, men fruktansvärt bra konsol ändå och spelen som kommer gör konsolen helt klart värd att köpa.

håller med. Jag förespråkar ofta wii u i butiken för familjer som ska köpa nåt till ja, familjen.

Finns otroligt mycket bra spel till wii u. Men ska ha man ha sport/fps spel på konsoll så faller de tyvärr bort, speciellt om man ska spela online.

Sen var marknadsföringen kring wii u totalt värdelös. Folk vet inte ens att de har släppt en ny konsoll :/, brukar bara säga jaha de e inte vanligt wii? Har de en ny?