Nintendo kapar försäljningsprognosen för Wii U med över två tredjedelar

Permalänk
Avstängd

var är fredags panelen? var ju ett tag sen nu....

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kärlekstrollet:

WiiU lider av samma problem som Wii't, den är en hel generation efter i tekniken och detta påverkar konsolens tillgängliga 3rd party spel rejält. Både utvecklare och utgivare tappar intresse när spel inte kan hålla samma kvalité på en konsol när 2 andra konsoller kan.

Det ryktades för länge sedan att WiiU skulle använda sig av AMD Llano, hade varit ett smart drag idag när x86 blev Sony/MS's val.

Ändå sålde Wii fler enheter än både PS3 och Xbox 360. Tittar man på användarbasen så vann Nintendo förra generationen. Fast samtidigt såldes det inte lika många spel per konsol för Wii då väldigt många nöjde sig med Wii sports som de fick med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är bra siffror? 5,2 miljoner enheter! Där Xbox one och PS4 skrapade ihop 4,2 på någon månad tillsammans! Det kan vända och tvärnita för både ps4 och One i försäljningen! Marknaden är sådan

Permalänk
Medlem

Tycker Nintendo borde gå tillbaka till att använda klassiska handkontroller, rent spelmässigt så är det definitivt värt att köpa en WiiU om man har ett intresse för Nintendos egna titlar, men det är just saknaden av stöd för tredjeparts titlar som stör mig, den delen försvann vid övergången från GC till Wii.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ändå sålde Wii fler enheter än både PS3 och Xbox 360. Tittar man på användarbasen så vann Nintendo förra generationen. Fast samtidigt såldes det inte lika många spel per konsol för Wii då väldigt många nöjde sig med Wii sports som de fick med.

Och vad kan man då dra för slutsats?
Majoriteten av dom som köper Wii kör lite Wii sports och sen får den stå och samla damm, kallar du det för att Nintendo "vann" användarbasen?
Är ju ganska uppenbart vilka som "vann" användarbasen om man tittar på vart alla spel släpptes.
Bra konsol den där Wii.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Tycker det är bra siffror? 5,2 miljoner enheter! Där Xbox one och PS4 skrapade ihop 4,2 på någon månad tillsammans! Det kan vända och tvärnita för både ps4 och One i försäljningen! Marknaden är sådan

PS4 ensam sålde 4,2 miljoner enheter på en månad och sen dess har det gått ännu en månad och PS4 är fortfarande fullbokad överallt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Qwal:

Finns otroligt mycket bra spel till wii u. Men ska ha man ha sport/fps spel på konsoll så faller de tyvärr bort, speciellt om man ska spela online.

Sen var marknadsföringen kring wii u totalt värdelös. Folk vet inte ens att de har släppt en ny konsoll :/, brukar bara säga jaha de e inte vanligt wii? Har de en ny?

Håller med till 100%. Personligen ser jag inte att det är bristen på intressanta spel som bromsar försäljningen. Däremot var Wii U ett riktigt dåligt namnval och väldigt många har inte en susning om att det är en ny spelkonsol. Jag tror marknadsföring mot den bredare massan skulle kunna göra mycket för att driva försäljningen framåt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nintendo har aldrig satsat på högpresterad hårdvara. Det dom satsar på är spel av allra högsta kvalité, något som folk inte bryr sig om idag där allt handlar om specs, shaders och polygoner. Detta ser man ju inte minst i telefonbranchen där många anklagar exempelvis Apple för att ligga rejält efter hårdvarumässigt med sin lågklockade dubbelkärniga processor, men när det väl kommer till kritan så krossar den det mesta (om inte allt just nu?).

Wii U har mer potential än vad dom flesta tror, men då alla går efter specs så ser dom flesta Wii U som en uråldrig skithög.

Här är en teaser på ett kommande spel till Wii U där ett in-game föremål visas, ser det dåligt ut?
http://fast.shinen.com/neo/images/preview.jpg

Fast Racing Neo sägs uppnå fotorealistisk grafik med hjälp av bland annat 4K och 8K texturer. Om några år så kommer nog en hel del ha en annan uppfattning om Wii U.

Apple liknelsen är inte speciellt sann. Apple har alltid legat väldigt långt fram vad det gäller teknik (speciellt SoC) gentemot konkurrenterna. deras A7 processor är ju t.ex. världens första kommersiella 64 bitars ARM processor och först med att köra ARMv8. Btw, klockfrekvens i sig säger inget om processorns prestanda.
Enda de ligger efter med är skärmupplösning/punkttätheto, det är nog ett medvetet val för att deras OS är designat som det är (fasta upplösningar).
RAM minnet är ofta lite mindre med, men som sagt det är nog inte pga av att de ligger efter teknikmässigt, utan att de tycker att det är tillräckligt.

Men för att inte side:tracka för mycket, håller med om att Nintendo är en riktigt bra spelstudio de gör mycket bra spel.
Men skulle aldrig kunna försvara Wii U som en "bra" konsol. Det handlar om en studio emot alla andra studios du får med de andra 2 konsolerna. Verkar som väääldigt få tredjepartstillverkare satsar på Nintendos konsol.
Sen att de andra 2 konsolerna är snabbare och kapabla till bättre grafik är ju ytterligare en bonus.

Och tittar man på alla hit spel som annonserats till Xbone och PS4 så har jag väldigt svårt att rekommendera en Wii U till någon annan än en Mario/Zelda fantast.

Angående bilden på Fast Racing Neo, så säger den ju absolut ingenting om varken grafik eller spel upplevelse, fattar inte ens länkningen, skulle det vara något bevis på kraften i en Wii-U??

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximo:

"PS4/Xbone har inga spel köp Wii U istället"

Är det några konsoler som haft magert spelutbud de senaste 10 åren så är det Nintendos konsoler. Yay ännu ett Mario, ännu ett Zelda!
Den här gången spela med en stor klumpig padda istället för en fjärrkontroll, Nintendos tradition med att ständigt hitta på oergonomiska och oprecisa kontroller fortsätter...

Wii sports och liknande casual skräp finns till PS och Xbox också skillnaden är att det är inte dom spelen hela konsolen bygger på.

Fast folk som gillar "causal skräp" utgör väl en väldigt stor del av marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Apple liknelsen är inte speciellt sann. Apple har alltid legat väldigt långt fram vad det gäller teknik (speciellt SoC) gentemot konkurrenterna. deras A7 processor är ju t.ex. världens första kommersiella 64 bitars ARM processor och först med att köra ARMv8. Btw, klockfrekvens i sig säger inget om processorns prestanda.
Enda de ligger efter med är skärmupplösning/punkttätheto, det är nog ett medvetet val för att deras OS är designat som det är (fasta upplösningar).
RAM minnet är ofta lite mindre med, men som sagt det är nog inte pga av att de ligger efter teknikmässigt, utan att de tycker att det är tillräckligt.

Men för att inte side:tracka för mycket, håller med om att Nintendo är en riktigt bra spelstudio de gör mycket bra spel.
Men skulle aldrig kunna försvara Wii U som en "bra" konsol. Det handlar om en studio emot alla andra studios du får med de andra 2 konsolerna. Verkar som väääldigt få tredjepartstillverkare satsar på nintendos konsol.
Sen att de andra 2 konsolerna är snabbare och kapabla till bättre grafik är ju ytterligare en bonus (även om spel är det som säljer konsolerna).

Och tittar man på alla hit spel som annonserats till Xbone och PS4 så har jag väldigt svårt att rekommendera en Wii U till någon annan än en mario/zelda fantast.

Det var ju det jag sa Folk tittar på specs som klockfrekvens och hur många kärnor det är, utan att se till hur det funkar i praktiken. Apple's A7 ser sämre ut på papper med lägre klockfrekvens och två kärnor, men den är en riktig hingst i praktiken tack vare så mycket annat som folk inte förstår sig på. Exakt samma misstag begår konsolfolket som bara tittar på specs och väljer det som ser bäst ut på papper och dissar resten.

Skillnaden på hur PowerPC och x86 fungerar tycks undgå väldigt många, och här har Wii U en rejäl fördel som kan ta till vara på sin hårdvara på ett bättre sätt, och framför allt minneshanteringen. Dom enda som gynnas av x86 i de nya konsolerna är egentligen PC-folket som kommer få bättre portar

För PS4 och Xbone ägare så var det ett rejält steg neråt jämfört med förra generationen. Dock är det en billigare lösning, och det var väl egentligen det Sony och Microsoft eftersträvade med denna generation då förra generationen blev lite väl kostsam för dom.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Maximo:

Och vad kan man då dra för slutsats?
Majoriteten av dom som köper Wii kör lite Wii sports och sen får den stå och samla damm, kallar du det för att Nintendo "vann" användarbasen?
Är ju ganska uppenbart vilka som "vann" användarbasen om man tittar på vart alla spel släpptes.
Bra konsol den där Wii.

Ja om de lyckades sälja 20 miljoner enheter så vann de ju generationen baserat på sålda enheter. Det är ett odiskutablet faktum. Sen om det är rätt mätmetod för att avgöra vem som vann är en helt annan fråga. Vidare kan man fundera på om det ens är relevant att diskutera vem som vann. Vad tillför det mer än infekterade diskussioner mellan fanboys från olika fraktioner?

Problemet med populariteten med Wii Sport är att Nintendo fick ett rykte att inte vara till för "äkta" gemers utan bara för barnfamlijer vilket inte riktigt var sant. Defenitionen av äkta gamer verkar för övrigt nu vara de som spelar COD eller liknande vilket jag tycker är lite olyckligt. Hur som helst hoppas jag att det kommer lite fler titlar till Wii U för det är ett betydligt mer intressant koncept än de andra vars enda innovation har varit mer prestanda trots att de knappt kan konkurrera med en PC för samma pris idag.

Personligen tror jag att det här är sista generationen vi ser från Sony och Microsoft. Nintendo kan nog släppa minst en till. Varför? Hur många hade köpt PS4 och Xbox One om de inte kom med exklusiva titlar? Vad erbjuder de egentligen över en vanlig PC idag? Prisvärd hårdvara? Nej. Formfaktor? Nej. Enkelhet? Kan du hantera en konsol så kan du hantera Steam.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Men vad är ett bra spel då?

Jag tar hellre ett Last of us över ännu ett Super Mario om du frågar mig men smaken är som baken antar jag.

När Nintendo lanserade Wii så kom man med en helt unik kontroll och ett lågt pris gentemot X360 och PS3. Med Wii U var det förvirring redan från start där många inklusive mig trodde det var en kontroll till nuvarande Wii eller något liknande. Redan nu kan man ju använda sin surfplatta med sin X360/One och sin PSVITA och annat till sin PS3/PS4 då känns inte Wii U lika unik längre.

De borde sänka priset på Wii U och få ut flera riktigt bra spel för att komma igång med försäljningen. Angående 3DS är det lite bekymrande att man sänker prognosen för den även där eftersom 3DS har burit Nintendo de senaste månaderna. Sen förstår jag inte varför Nintendo inte satsar mer på mobila enheter som smartatelefoner och surfplattor borde finnas en del att tjäna där och enligt mig är Nintendo starkast när det gäller bärbart spelande.

Ja det är ganska personligt vad som är bra spel men enligt mig har nintendo ett ganska starkt exlusivt spelutbud, till skillnad från xbox och ps där båda delar större delen av spel med varandra och pc. Sen kanske jag är lite fanboyig eftersom jag har i princip alla stationära Nintendo konsoler och de flesta gameboy.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det var ju det jag sa Folk tittar på specs som klockfrekvens och hur många kärnor det är, utan att se till hur det funkar i praktiken. Apple's A7 ser sämre ut på papper med lägre klockfrekvens och två kärnor, men den är en riktig hingst i praktiken tack vare så mycket annat som folk inte förstår sig på. Exakt samma misstag begår konsolfolket som bara tittar på specs och väljer det som ser bäst ut på papper och dissar resten.

Skillnaden på hur PowerPC och x86 fungerar tycks undgå väldigt många, och här har Wii U en rejäl fördel som kan ta till vara på sin hårdvara på ett bättre sätt, och framför allt minneshanteringen. Dom enda som gynnas av x86 i de nya konsolerna är egentligen PC-folket som kommer få bättre portar

För PS4 och Xbone ägare så var det ett rejält steg neråt jämfört med förra generationen. Dock är det en billigare lösning, och det var väl egentligen det Sony och Microsoft eftersträvade med denna generation då förra generationen blev lite väl kostsam för dom.

Då är vi fortfarande oense.

Wii-U är en tekniskt sett mycket sämre plattform en PS4 och XBone. Det är inte så att den "ser" sämre ut. Den är sämre (sämre = långsammare, sämre grafik i detta sammanhang).

Wii-U har inte en fördel påga av powerPC, snarare än nackdel. x86 är en arkitektur många utvecklare känner igen och både ms och sony har fått mycket beröm av utvecklare just för att plattformarna är lätta att utveckla för (speciellt ps4).

Vad är det som gör minneshanteringen i Wii-U bättre tycker du ?
Jämför gärna med PS4:ans unified 8Gb GDDR5 arkitektur och berätta hur Wii-U är bättre

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

3DS säljer som smör så Nintendo går inte helt back.

Finner det extremt komiskt att folk tror detta. Den sålde 4 miljoner enheter mindre än Nintendo hoppades på. Den säljer sämre än DS Lite gjorde efter samma mängd på marknaden och 3DS-försäljningen krymper varje kvartal. Så du har en riktigt rolig definition av säljer bra. Låt oss inte ens börja med 33% priskapning som resulterade i förlust per enhet och 2DS fiaskot som inte ligger någonstans som förväntat.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Tycker själv det är synd iaf, Nintendo konsol plus PC kommer enligt mig alltid vara det bästa valet, bästa exclusives på Nintendo konsoler och resten av spelen som du behöver på PC.
Är väldigt nöjd med mitt köp av Wii U:n och tycker synd att alla trackar ner på den utan ens testat.

Håller helt med dig.. jag tänkte likadant, tycker det är skitkul att dricka lite öl och spela Wii u med polarna!
Resten spelar jag på pc..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Personligen tror jag att det här är sista generationen vi ser från Sony och Microsoft. Nintendo kan nog släppa minst en till. Varför? Hur många hade köpt PS4 och Xbox One om de inte kom med exklusiva titlar? Vad erbjuder de egentligen över en vanlig PC idag? Prisvärd hårdvara? Nej. Formfaktor? Nej. Enkelhet? Kan du hantera en konsol så kan du hantera Steam.

Inget av det där stämmer förutom möjligtvis första meningen dvs. vad du tror.
Visa mig gärna vart man kan få tag på en HTPC som har samma spelprestanda, multimediamöjligheter och är så användarvänlig att du bara köper den sen pluggar i en strömsladd och en bildsladd sen är du helt klar att spela/se på film. Den ska dessutom vara tyst, liten och inte kosta mer än 4000kr inklusive handkontroll.

Den här konsolgenerationen har slagit alla tidigare rekord och PC försäljningen har nått ett nytt lågvattenmärke och du ser konsolernas undergång på intåg?
Är det något som händer så är det PC/steam som försöker bli mera lik konsoler för att försöka locka tillbaka spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Tycker det är bra siffror? 5,2 miljoner enheter! Där Xbox one och PS4 skrapade ihop 4,2 på någon månad tillsammans! Det kan vända och tvärnita för både ps4 och One i försäljningen! Marknaden är sådan

Wii U är faktist under Dreamcast när det gäller den mest dåligt säljande stationära konsolen någonsin, Sega la till och med ner Dreamcast efter 2,5 år på grund av att den bara sålde 10 miljoner.

Hur du kan få till det att bli bra är bara ett stort frågetecken då detta är i dagsläget den mest misslyckade nintendo konsolen någonsin, Ja även värre en deras GameCube release. Medans siffran du nämde PS4 sålde 4,2 miljoner på 1,5 månad. Dvs den snabbaste säljande konsolen i historien. Samt Xbox one på 3 totalt 7,2 Miljoner tillsammans.

Faktum är att Nintendo kommer gå förlust med 1,5 Miljarder dollar på just Wii U enligt prognosen, Nintendo i sig kommer inte gå i förlust på grund av att de också har den mest sålda konsolen i år på marknaden dvs 3DS men Wii U blöder pengar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSunshine21:

Håller med. I längden borde de lämna hårdvarubranschen och fokusera på sin styrka; spelutveckling.

När över 60% av Nintendos inkomst kommer från hårdvaruförsäljning, så kommer det troligtvis aldrig att hända. Varför kapa bort deras största inkomstkälla, en plattform de inte betalar några licensavgifter på, en hårdvara de kan hålla MSRP (rek. pris) på mjukvara tills slutet på konsolens livstid?

OnT: Hoppas Wii U blir en rejäl käftsmäll åt Nintendo, släpptes alldeles för tidigt och allt verkar inte riktigt vara helt genomtänkt. Hoppas de lär sig, men tyvärr tror jag Nintendo är för envisa för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ändå sålde Wii fler enheter än både PS3 och Xbox 360. Tittar man på användarbasen så vann Nintendo förra generationen. Fast samtidigt såldes det inte lika många spel per konsol för Wii då väldigt många nöjde sig med Wii sports som de fick med.

Vet inte hur du definierar "användarbas", men om 4 av 5 köper en produkt, fast efter 3 månader tröttnar och säljer/kastar eller låter en produkt samla damm, så finns ju bara 1/5-del av användarbasen kvar. Det var ett av huvudproblemen, att trots försäljningen som blev användarbasen med tiden ganska låg.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gender Bender:

Det var ju det jag sa Folk tittar på specs som klockfrekvens och hur många kärnor det är, utan att se till hur det funkar i praktiken. Apple's A7 ser sämre ut på papper med lägre klockfrekvens och två kärnor, men den är en riktig hingst i praktiken tack vare så mycket annat som folk inte förstår sig på. Exakt samma misstag begår konsolfolket som bara tittar på specs och väljer det som ser bäst ut på papper och dissar resten.

Skillnaden på hur PowerPC och x86 fungerar tycks undgå väldigt många, och här har Wii U en rejäl fördel som kan ta till vara på sin hårdvara på ett bättre sätt, och framför allt minneshanteringen. Dom enda som gynnas av x86 i de nya konsolerna är egentligen PC-folket som kommer få bättre portar

För PS4 och Xbone ägare så var det ett rejält steg neråt jämfört med förra generationen. Dock är det en billigare lösning, och det var väl egentligen det Sony och Microsoft eftersträvade med denna generation då förra generationen blev lite väl kostsam för dom.

Gillar själv tekniken kring Apples A7 skarp och håller helt med dig om att det är det bästa SoC man hittar just nu för telefoner.

Men du har inte läst på alls om "Espresso" som är namnet på CPUn i Wii-U. µarkitekturmässigt så är Espresso mer avancerad än CPU-kärnan som sitter i PS3/XBox360 (som också använder PowerPC), men PS3/Xbox360 har sina CPUer klockade till 3.2GHz medan Espresso ligger på 1.24Ghz. Så mycket bättre IPC har inte Epresso, så vi talar om en CPU som är klart klenare än Xbox360 som också har 3 kärnor.

Espresso bygger i grunden på samma µarch som PPC750, vilket är en CPU som är marginellt snabbare per MHz än Pentium II!!!

Precis som 32-bitars ARM så har PowerPC samma designmiss vad det gäller multicore-programmering, en miss som x86 aldrig haft. Så här finns en rejäl nackdel jämfört med x86. Det är sant att PowerPC rent generellt är en väldigt väldesignad ISA, skulle nog säga att det är den bästa 32-bitars ISA som gjorts (fast PowerPC har varit 64-bitars sedan start, men tar man med 64-bitars CPUer så är 64-bitars ARM en klart bättre design än PowerPC64).

Har tidigare jobbat väldigt mycket med PowerPC, men har väldigt svårt att se något som skulle göra denna arkitektur mer effektivt på minnesoperationer än x86. Tvärt om så skulle jag säga att x86 möjlighet till load-op-store i en enda instruktion har blivit en allt större fördel ju större differens man fått mellan hastighet på CPU-kärnan jämfört med RAM, x86 får plats med mer instruktioner på en given storlek så x86 har bättre utnyttjande av CPU-cache.

Den klena CPU-delen i Wii-U har ju visat sig vara ett problem i många titlar där PS3/Xbox360 fixar 30FPS medan Wii-U harvar runt på 20-25FPS. Både CoD och Assassin's Creed har uppvisat detta beteende.

Har själv ett Wii-U (och ett Wii & GameCube) och skulle säga att efter Super Mario spelen så finns det rätt lite som är värt att ha på denna konsol
Hoppas nu att Mario Cart blir lika bra som det var på GameCube, annars är denna konsol ett rätt misslyckat köp...

Edit: tydligen fredag, ett par µarch skulle ju vara ISA, ISA=Instruction Set Architecture vilket är de instruktioner som CPUn förstår.
Ex: ARM Cortex A8, PS3/Xbox360 CPUn, Pentium samt Atom har alla väldigt snarlik µarch. Men bara Pentium och Atom har samma ISA (x86), medan ARM Cortex A8 kör 32-bitars ARM och PS3/Xbox360 kör 32-bitars PowerPC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

detta är i dagsläget den mest misslyckade nintendo konsolen någonsin, Ja även värre en deras GameCube release.

Host, Virtual Boy Host, host...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Då är vi fortfarande oense.

Wii-U är en tekniskt sett mycket sämre plattform en PS4 och XBone. Det är inte så att den "ser" sämre ut. Den är sämre (sämre = långsammare, sämre grafik i detta sammanhang).

Wii-U har inte en fördel påga av powerPC, snarare än nackdel. x86 är en arkitektur många utvecklare känner igen och både ms och sony har fått mycket beröm av utvecklare just för att plattformarna är lätta att utveckla för (speciellt ps4).

Vad är det som gör minneshanteringen i Wii-U bättre tycker du ?
Jämför gärna med PS4:ans unified 8Gb GDDR5 arkitektur och berätta hur Wii-U är bättre

Vad spelar det för roll om hårdvaran är sämre för? Jag menar inte fan köper man en konsoll som inte har några spel. Wii U har massor med bra spel just nu och flera kommer snart. Xbone och PS4 har inte speciellt stor lineup atm.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Fanns varken Xbone eller PS4 att köpa vid jul! Slut överallt! Inte konstigt att spelsugna köpte det enda alternativet av s.k. nextgen.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Maximo:

Inget av det där stämmer förutom möjligtvis första meningen dvs. vad du tror.
Visa mig gärna vart man kan få tag på en HTPC som har samma spelprestanda, multimediamöjligheter och är så användarvänlig att du bara köper den sen pluggar i en strömsladd och en bildsladd sen är du helt klar att spela/se på film. Den ska dessutom vara tyst, liten och inte kosta mer än 4000kr inklusive handkontroll.

Den här konsolgenerationen har slagit alla tidigare rekord och PC försäljningen har nått ett nytt lågvattenmärke och du ser konsolernas undergång på intåg?
Är det något som händer så är det PC/steam som försöker bli mera lik konsoler för att försöka locka tillbaka spelare.

http://www.sweclockers.com/nyhet/17950-ibuypower-visar-steam-...

Det är inte svårt att matcha de nya konsolerna i prestanda eftersom de inte har direkt imponerande prestanda jämfört med en PC. Formfaktorn är inga större problem längre då fler och fler satsar på chassin i kompakta format. Tittar vi på CPU-prestanda motsvarar den en ny i3 från Intel ungefär och GPU-prestandan ligger någonstans strax över 7850 för PS4 och 7770 för Xbone. Inget alltför imponerande där heller.

Försäljningsrekorden är inte så imponerande om man jämför med hur lanseringarna faktiskt utfördes. Playstation 3 släpptes 11 november i Japan och 23 mars i EU och Australien. Xbox körde med ett liknande koncept fast för andra världsdelar. Xbox 360 slog för övrigt rekord i att lanseras i flest länder på ett år än någon annan tidigare. Hur många länder? 36... Xbox 360 slog också försäljningsrekord. Sätter man siffrorna i lite perspektiv så ska de där ~4 miljoner konsoler de än så länge lyckats sälja jämföras med de ~80 miljoner som förra generationen sålde. Lite tidigt att yttra sig om hur bra de säljer. Om du vill jämföra fler siffror så hade Wii U sålt 2 miljoner enheter efter 6 veckor. Motsvarande siffra för PS4 och Xbone var 4,2 respektive 3 miljoner. Så det såg ut som en rätt stark lansering eller hur? Speciellt med tanke på att Nintendo misslyckades totalt med reklamen. Vilken förklaring erbjuder folk i övrigt för den dåliga försäljningen av Wii U sen dess? Brist på spel. Vad klagar alla journalister om när det kommer till PS4 och Xbone? Brist på spel. Så har vi lärt oss något om att extrapolera initiala försäljningssiffror nu?

Sen kan vi titta lite mer generellt på trender. Det där med konsolexklusiva titlar blir mer och mer ovanligt. Det är framförallt egna IP som det hålls hårt i medan tredjepart lanseras på så många plattformar det bara går för att tjäna mer pengar. Något som lär bli vanligare nu när det är så mycket lättare att porta mellan plattformarna. Inte ens Microsoft själva kunde hålla sig från att släppa Titanfall till PC.

Sen får du tänka lite framåt. Förra generationen höll i typ 7 år och ryktet säger att Sony och Microsoft räknar med att nuvarande generationen kommer hålla lika länge till. Hur ser prestandaskillnaden ut om två år? Hur lockade är en konsol när framtida APUer erbjuder samma eller bättre prestanda till lägre pris? Spelen är dessutom fler och billigare till PC.

Nej Microsoft och Sony kommer sluta som Sega. Då deras primära försäljningsargument är häftig grafik som för en PC-spelare inte är så häftig ens vid lansering, hyr ska de då vara relevanta i sju år? Nintendo försöker i alla fall erbjuda något mer med varierad utgång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nintendos högkvarter just nu:

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Vad spelar det för roll om hårdvaran är sämre för? Jag menar inte fan köper man en konsoll som inte har några spel. Wii U har massor med bra spel just nu och flera kommer snart. Xbone och PS4 har inte speciellt stor lineup atm.

Håller med spelen är det viktigaste, men hårdvara är såklart viktigt med.
Vid alla nya konsol releaser så är det ju hårdvaran som ger löften om framtida spel som nuvarande generation inte klarar av.

XBone och PS4 må inte ha speciellt stort spelutbud just nu med tanke på att de är nya, men de har bra mycket större lineup än Wii U har.
Wii U har under de första 2/3 delarna av sitt livsspann haft det sämsta utbudet av någon "lyckad konsol" tror jag (räknar bort virtual boy, jaguar och sånt).

Wii U har Nintendos titlar enbart (med några få undantag), Xbone och PS4 är vad alla andra spel studions satsar på.

Skulle mycket väl kunna tänka mig en Wii U för att spela Nintendo's titlar, men det hade vart ett komplement till en av de andra konsolerna. Är någon ute efter EN spelkonsol, så hade jag rekommenderat någon annan nextgen, för det är där du kommer ha de flesta storspelen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSunshine21:

Sony är ett japanskt företag, likväl är de bättre på att locka spelutvecklare till sin plattform. Mina favoritspel kommer från Nintendo, men det går inte att undgå från att "deras fokus" leder till att de tappar marknadsandelar. Så länge de har en fanbase så kommer de nog att kunna existera på hårdvarusidan, men deras glansdagar är förbi, omsprungna av Sony och Microsoft.

I resten av världen på deras STATIONÄRA KONSOLER är dom, Ja.
Detta betyder inte att dom ska stänga ner sig hårdvaruproduktion för dom riktigt spöar Sony på bärbara fronten vilket var det jag ville komma fram till.
Men såklart betyder ju inte det att Sony borde lägga ner och göra PC spel då väl, dom har ju färre sålda Vitas till 3DS förrhållande till Wii U och PS4/Xbox.
Jag vill bara att du kan se det från båda sidorna för att förstå vad detta betyder.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det är ganska personligt vad som är bra spel men enligt mig har nintendo ett ganska starkt exlusivt spelutbud, till skillnad från xbox och ps där båda delar större delen av spel med varandra och pc. Sen kanske jag är lite fanboyig eftersom jag har i princip alla stationära Nintendo konsoler och de flesta gameboy.

Jag håller med dig på den punkten. Jag spelar mycket mer på PC nu än på mina konsoler. När det kommer till bärbart föredrar jag däremot Nintendo. Har en DS och skulle lätt kunna tänka mig en 3DS/2DS med tanke på hur många bra spel där är.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://www.sweclockers.com/nyhet/17950-ibuypower-visar-steam-...

Sen får du tänka lite framåt. Förra generationen höll i typ 7 år och ryktet säger att Sony och Microsoft räknar med att nuvarande generationen kommer hålla lika länge till. Hur ser prestandaskillnaden ut om två år? Hur lockade är en konsol när framtida APUer erbjuder samma eller bättre prestanda till lägre pris? Spelen är dessutom fler och billigare till PC.

Nej Microsoft och Sony kommer sluta som Sega. Då deras primära försäljningsargument är häftig grafik som för en PC-spelare inte är så häftig ens vid lansering, hyr ska de då vara relevanta i sju år? Nintendo försöker i alla fall erbjuda något mer med varierad utgång.

7 år kan ju vara fem år likagärna. Om dom väljer en lösning baserad på samma typ av arkitektur som efterföljare kan en eventuell övergång ske förhållandevis smidigt. Det mesta de behöver fundera på är tillhörande gimmicks och webbtjänster.

Deras försäljningsargument har ju knappast varit grafiken, det räcker med att titta på att de lyckats hålla upp en hög försälning av sina gamla konsoller. Just i övergångsfasen mellan 2 generationer blir ju däremot grafiken något som media och användare gillar att diskutera och får därför stor uppmärksamhet.

Det som ska sälja på lång sikt är naturligtvis att man vet att man kommer bli garanterad ett stort och omfångsrikt spelutbud. Det finns av förklarliga skäl inte just nu, men väldigt få tror nog att så kommer vara fallet på lång sikt.

Med Nintendo råder ju alltid en större osäkerhet på den punkten.

Och eftersom konsoller till stor del säljs till folk som inte orkar hålla på o mecka med datorer, så blir ju PC'n ingen större konkurrent än den varit tidigare.