Dålig FPS i Nybyggd dator :/

Permalänk
Medlem

Jag har en stor fläkt på framsidan som suger in till datorn, sen har jag 4 små (två däruppe, en därbak uppe och en på sidan (lossnar med sidan när man tar bort den :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bausz:

Okej, ska berätta vad jag vet / kan.

Mitt wow kan inte spelas så himla bra med grafiken (30 fps på lägsta grafiken ungefär, raids är awful). Vi har mätt med CPUID HWMonitor som tidigare har nämts i tråden, där temperaturen på AMD A10-6800K är omkring 80-90. Vilket verkar rätt så högt, men vi mätte nyss med en laser-mätare där låg på 36 på Throne Of Thunder (Heroic) (WoW Raid 10 man). Jag var till Netonnet idag och bytte min Processor + fläkt så vi tror att givaren är felet i det här. Men jag vill ju kunna lira på lite bättre grafik och fps vilken jag inte kan nuvarande. Har ni någon tanke på vad det kan vara? Har Windows 7 64-bits. Vet många som har det som spelar wow och det är inget fel på deras datorer.. :/

Mätte du verkligen på rätt ställe när du körde med lasermätaren? För 36 grader tyder i princip på att processorn ligger idle (om datorn inte står i ett väldigt kallt rum) och är man i en raid så ska processorn absolut jobba.
Kan ju t.ex säga att min CPU (en Intel visserligen) lägger sig runt 45 grader bara jag loggar in i en startzon (kan inte kolla raid eller Orgrimmar på en full server då jag inte har mitt konto aktiverat utan gick bara in på ett trial konto på en ny char) och jag har ändå bra temperaturer på min.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Mätte på elementet, närmast moderkortet (så nära processorn som möjligt) om det är där man ska mäta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bausz:

Okej, ska berätta vad jag vet / kan.

Mitt wow kan inte spelas så himla bra med grafiken (30 fps på lägsta grafiken ungefär, raids är awful). Vi har mätt med CPUID HWMonitor som tidigare har nämts i tråden, där temperaturen på AMD A10-6800K är omkring 80-90. Vilket verkar rätt så högt, men vi mätte nyss med en laser-mätare där låg på 36 på Throne Of Thunder (Heroic) (WoW Raid 10 man). Jag var till Netonnet idag och bytte min Processor + fläkt så vi tror att givaren är felet i det här. Men jag vill ju kunna lira på lite bättre grafik och fps vilken jag inte kan nuvarande. Har ni någon tanke på vad det kan vara? Har Windows 7 64-bits. Vet många som har det som spelar wow och det är inget fel på deras datorer.. :/

Men med en lasermätare kan du ju bara se vad temperaturen på kylflänsen (det sk. elementet) är. Inne i processorn, vilket är temperaturen du får genom t.ex HWMonitor, så kommer temperaturen vara mycket högre än vad den är på kylflänsen.

Nu säger jag inte att det är säkert att hög temperatur är problemet, eller ens att HWMonitor mäter särskilt korrekt, sökte lite och det verkade som att vissa AMD processorer bl.a. denna inte alltid visar rätt speciellt i idle, men bara för att din lasermätare visar att kylflänsen är 37°C betyder det ju inte heller att det inte är värmeproblem då det kommer vara varmare inne i processorn.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

86 grader är way to much

Yes, CPU:n throttlar, därav FPS:en är så låg. Drar ner på kraften för att inte dö av. Montera om kylaren och se om det blir bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bausz:

Mätte på elementet, närmast moderkortet (så nära processorn som möjligt) om det är där man ska mäta!

Blir ju väldigt svårt att få fram temperaturen på kärnorna genom att mäta kylarblocket.
Vad rapporterar BIOS för temperatur?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hur ser jag BIOS temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Yes, CPU:n throttlar, därav FPS:en är så låg. Drar ner på kraften för att inte dö av. Montera om kylaren och se om det blir bättre.

Dem på Netonnet monterade det denna gången, vilket som borde vara korrekt (en dator expert där)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

WoW gillar starka kärnor ja, men den ska klara sig bra på high settings, om han vill ha mer fps så ställer han bara ner de mer cpu krävande settingsen
WoW är nästa 10 år gammalt, för 10 år sedan var cpu:erna mycket svagare
Jag är medveten om att de gjort grafikuppdateringar sedan dess, men det är ändå inte krävande
Bara under raids

I alla mmo idag så är det omöjligt att undvika drops när man är i raids
Det är ju som sagt omöjligt att hålla över 60fps när man raidar
Min i7 2700k i 4,2ghz droppar ju under 60fps ofta under raids i WoW

Men 6800k kommer hålla en acceptabel fps på high settings när man raidar
Det är inte så att han kommer ligga på 20fps och neråt
Processorn har högre enkeltrådad prestanda än en phenom II x4 980, och jag hör sällan folk säga att den är värdelös för WoW

Min laptop med i3 2350m höll acceptabel fps på medium
Och den är sämre än 6800k

Så att säga att amd:s cpu:er är värdelösa för WoW är bara rent skitsnack
Intel är att föredra om man vill hålla högre fps, men alla har inte budgeten för det
Även om en pentium 3430 (som är billigare) är bättre än den i WoW , så kan jag lova er att 6800k presterar bättre i andra modernare spel
Så om han spelar något annat spel än WoW tjänar han på att ha en 6800k
Men det hade varit smartare att ta en athlon 760k (samma cpu utan gpu del), så hade han sparat några hundralappar

under 10 år så har dom uppdaterat denna motorn som bäst dom kunnat! spelets speccs har förändrats, gått från directx 9-10 etc. Denna motorn har överlevt MÅNGA förändringar vilket ochså lämnat det SJUKT dåligt optimerat som sagts tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bausz:

Hur ser jag BIOS temperatur?

Gå in i BIOS så borde det stå ganska klart och tydligt

Skrivet av Bausz:

Dem på Netonnet monterade det denna gången, vilket som borde vara korrekt (en dator expert där)

Det är ingen garanti för att den sitter korrekt, testade de temperaturen i butik efter att de hjälpte dig med detta?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Dem ska tydligen uppgradera sin motor nästa expansion!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Gå in i BIOS så borde det stå ganska klart och tydligt

Det är ingen garanti för att den sitter korrekt, testade de temperaturen i butik efter att de hjälpte dig med detta?

Nej, de gjorde de inte! :/

Permalänk
Medlem

Om du nu har så låg temp på processorn enligt laser temperatur mätaren så kan det tyda på att processorn throttlar. Det innebär ofta att den kör på en mycket lägre multiplier så att klockfrekvensen blir väldigt låg. Det skulle resultera i väldigt låg FPS som tydligen var problemet.

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Skrivet av Bausz:

Hur ser jag BIOS temperatur?

Gör såhär istället ,skaffa cpu-z
Programmet visar klockfrekvensen på din cpu i realtid

Starta sedan WoW och kolla på cpu-z vad för klockfrekvens din cpu kör i
Är den lägre än det den är specificerade för, så throttlar din cpu

Du kanske behöver en andra skärm för att se korrekta värden i realtid
Alt-tabar du så slutar processorn jobba lika hårt och då kan klockfrekvenserna ändra sig
Så skaffa en andra skärm till datorn om du inte redan har en, och kolla sedan på den med cpu-z medens du spelar

Permalänk
Medlem

Grej du kan testa, http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html Kika om din cpu faktiskt throtlar när du spelar! Ladda ner och starta det i bakgrunden. Logga in i wow och spring runt lite och när fpsen blir som väst tabba ur och kika alt kör bara windowmode och klicka över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Gör såhär istället ,skaffa cpu-z
Programmet visar klockfrekvensen på din cpu i realtid

Starta sedan WoW och kolla på cpu-z vad för klockfrekvens din cpu kör i
Är den lägre än det den är specificerade för, så throttlar din cpu

Du kanske behöver en andra skärm för att se korrekta värden i realtid
Alt-tabar du så slutar processorn jobba lika hårt och då kan klockfrekvenserna ändra sig
Så skaffa en andra skärm till datorn om du inte redan har en, och kolla sedan på den med cpu-z medens du spelar

Great minds think alike!

Permalänk
Medlem

Okej, har programmet uppe nu men speciellt vad ska jag kolla på? :/ Fattade inte direkt är inte värsta dator snubben

Permalänk
Skrivet av Bausz:

Okej, har programmet uppe nu men speciellt vad ska jag kolla på? :/ Fattade inte direkt är inte värsta dator snubben

Core speed
Kolla om den är mellan 4100mhz och 4400 mhz, medens du har spelet uppe
Är den under det så throttlar din cpu

Permalänk
Medlem

Core speed! och kolla att den stämmer över med din nämda specc, dvs 4100 som skrevs tidigare

Permalänk
Medlem

Kan inte se alla nummera, går inte att göra rutan större heller :/
Till höger är med wow igång / med 20 fps

http://i.imgur.com/9iv6BTY.png

Permalänk
Medlem

haha, grattis du har världens snabbaste cpu validera den haha!

Permalänk
Skrivet av Bausz:

Kan inte se alla nummera, går inte att göra rutan större heller :/
Till höger är med wow igång / med 20 fps

http://i.imgur.com/9iv6BTY.png

wtf? Det är nått värre fel på din dator
Eller så buggar cpu-z ur, men att både hwmonitor och cpu-z buggar ur verkar underligt
Tror som tidigare nämnt, att ditt moderkort inte fungerar som det ska

Permalänk
Medlem

Börjar fundera på om en BIOS-uppdatering vore på sin plats i detta läge..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ehm, jag fattar nada xD Ska jag gå tillbaks med moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bausz:

Kan inte se alla nummera, går inte att göra rutan större heller :/
Till höger är med wow igång / med 20 fps

http://i.imgur.com/9iv6BTY.png

Något är helt klart fel där iaf

Så här bör det se ut i din ruta (fast med dina siffror då)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Bausz:

Ehm, jag fattar nada xD Ska jag gå tillbaks med moderkortet?

Dags att testa bios uppdatering först
Om du vill, annars lämna tillbaks det

Ta fram moderkortets manual och följ instruktionerna för bios update där
Eller kolla upp dem online på gigabytes hemsida
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4727#o...
Ladda ner det nya bioset här också (version F5, heter den)

Följ den väldigt noga, gör du fel kan du ta sönder hela moderkortet
Fast misslyckas du första gången har du en andra chans, ditt moderkort har dubbla bios

Permalänk
Medlem

Väntar på min brorsa så han kan hjälpa mig då, via telefon

Permalänk
Skrivet av Bausz:

Väntar på min brorsa så han kan hjälpa mig då, via telefon

Va 100% säker på att du vågar ta chansen att bios kan bli "bricked" (bios blir korrupt och oanvändbart)
Annars lämna tillbaks det
Men som sagt så har du 2 chanser, eftersom ditt moderkort har två bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Va 100% säker på att du vågar ta chansen att bios kan bli "bricked" (bios blir korrupt och oanvändbart)
Annars lämna tillbaks det
Men som sagt så har du 2 chanser, eftersom ditt moderkort har två bios

jag sa åt han å åka tillbaka till NetOnNet så får dom lösa de på något sätt. För något står ju käpprätt åt helvete :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evrae:

Det är enkelt att byta kylpasta och montera om kylaren.. kanske låter krångligt men borde inte ta mer än 15-20 min.

Isopropanolalkohol och kaffefilter funkar perfekt.

Skrivet av Z0lid1ce:

Självklart ska han ju ta bort den galma kylpastan först, precis som han nämnde ovan använd isopropanolalkohol (eller vad det nu hette)

Förlåt för OT men som den kemist jag är måste jag rätta till det här...

Det heter antingen isopropylalkohol, 2-propanol eller isopropanol, INTE isopropanolalkohol. Ändelsen -ol visar att det är en alkohol så om den finns med behöver man inte skriva ut alkohol. Förslagsvis kan man även använda förkortningen IPA.