Tror folk verkligen på kryptovalutorna?

Permalänk
Inaktiv

Brukar köpa Bitcoin när den är låg och vänta tills den går upp och nu är den värd över 5K http://markets.blockchain.info/

Så drar in en hel del pengar på det sättet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Brukar köpa Bitcoin när den är låg och vänta tills den går upp och nu är den värd över 5K http://markets.blockchain.info/

Så drar in en hel del pengar på det sättet

Hur omvandlar du dina bitcoin till SEK? Nått tipps på bra sida?

Permalänk
Skrivet av kaktornet:

Overstock.com började acceptera Bitcoins för några dagar sedan. Sedan är förtaget inte heller litet också

Från deras hemsida:
International Payment Information

We accept the following methods of payment for international orders:

Visa
MasterCard
American Express and JBC (only available with certain currencies)
PayPal (available only when using the currencies below)

Australian dollar (AUD)
Brazilian real (BRZ)
British Pound (GBP)
Canadian dollar (CAD)
Czech Republic koruna (CZK)
Danish krone (DKK)
Euro (EUR)
Hong Kong dollar (HKD)
Hungarian forint (HUF)
Israeli shekel (ILS)
Japanese yen (JPY)

Mexican peso (MXN)
New Zealand dollar (NZD)
Norwegian krone (NOK)
Philippine peso (PHP)
Polish zloty (PLN)
Singapore dollar (SGD)
Swedish krona (SEK)
Swiss franc (CHF)
Taiwan dollar (TWD)
Thai baht (THB)
At this time we are not able to accept Discover, Overstock.com Gift Cards, Bill Me Later, V.me, Money Orders, Checks, Cash on Delivery (COD), or any other payment method not listed above.

Vart står det bitcoins eller kryptovalutor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ronaldo:

Hur omvandlar du dina bitcoin till SEK? Nått tipps på bra sida?

http://btcx.se/

Permalänk
Discokungen
Skrivet av shogun-r:

Många av dessa personer som håller "kryptovalutorna" högt, kallar dagens valutor för fiatpengar. Det dom menar är att värdet i dagens papperspengar är NOLL.

En sak kan jag säga. Det som är lite kul är att man klagar och anklagar dagens valuta system för att skapa bubblor, ha noll värde och vara uppbyggt digitalt där pengar saknar "riktigt" värde.

Istället så skapar man en ny "digital" valuta och blåser upp extrema bubblor på den. Komiskt är ordet.

Fast det heter ju fiatvaluta. Det är en valuta som är uppbackad av en stat och inte har något eget värde.

Sen kan man diskutera det här med att sakna "riktigt" värde. Ska man börja med det så går dollarn bort stenhårt direkt då den trycks upp i vansinniga mängder varje år. Banker har oftast inte säkerhet bakom lånen de ger ur heller, därav alla krascher. Det är rätt vansinnigt egentligen.

Kryptovaluta är mest till för att vara ett alternativ som kringgår staternas kontroll över valutor. Sen får vi se hur bra det kommer gå!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

En valuta har ju ett värde eftersom man kommit överens om att den ska ha just ett visst värde. Istället för att släpa omkring på 5 vargskinn, två säckar kol, en liten påse guld och en kärra med kvarnstenar, så har jag istället värdet för de varorna i form av 2 st sedlar med värdet 150 kronor.

Mycket mer praktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepe's Bodega:

Från deras hemsida:
International Payment Information

We accept the following methods of payment for international orders:

Visa
MasterCard
American Express and JBC (only available with certain currencies)
PayPal (available only when using the currencies below)

Australian dollar (AUD)
Brazilian real (BRZ)
British Pound (GBP)
Canadian dollar (CAD)
Czech Republic koruna (CZK)
Danish krone (DKK)
Euro (EUR)
Hong Kong dollar (HKD)
Hungarian forint (HUF)
Israeli shekel (ILS)
Japanese yen (JPY)

Mexican peso (MXN)
New Zealand dollar (NZD)
Norwegian krone (NOK)
Philippine peso (PHP)
Polish zloty (PLN)
Singapore dollar (SGD)
Swedish krona (SEK)
Swiss franc (CHF)
Taiwan dollar (TWD)
Thai baht (THB)
At this time we are not able to accept Discover, Overstock.com Gift Cards, Bill Me Later, V.me, Money Orders, Checks, Cash on Delivery (COD), or any other payment method not listed above.

Vart står det bitcoins eller kryptovalutor?

Du letar inte så bra http://www.overstock.com/bitcoin?&CID=227980

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

En valuta har ju ett värde eftersom man kommit överens om att den ska ha just ett visst värde. Istället för att släpa omkring på 5 vargskinn, två säckar kol, en liten påse guld och en kärra med kvarnstenar, så har jag istället värdet för de varorna i form av 2 st sedlar med värdet 150 kronor.

Mycket mer praktiskt.

Det du har glömt är att man har tidigare haft en guldmyntfot. Ifall du hade 100 dollar så fanns det guld värt 100 dollar som backade upp valutan. Förut var mynten gjorda av silver/hade en viss mängd silver som gjorde så att själva myntet hade köpekraft. Sen blev alla giriga och struntade helt i detta.

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaktornet:

Overstock.com började acceptera Bitcoins för några dagar sedan. Sedan är förtaget inte heller litet också

Jamen vi pratade ju om allt förutom bitcoins.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av anjora:

det är just detta som bitcoinangängarna inte fattar, en valuta har en hel stat bakom sig och en centralbank som ser till att reglera inflationen och samtidigt som nya pengar trycks av banker och centralbanken så kompenseras detta av räntan man får. kryptovalutor är häftigt men det skall ses som ett komplement till dagens fiatpengar precis som man kan investera i guld, aktier, mark, whatever.

Oj en hel stat, det hade jag ingen aaaaaning om. I så fall måste ju fiatpengar vara väldigt bra!

Eller vänta lite nu ska vi se hur det har fungerat i verkligheten förresten. Känner du till andra världskriget? Orsakades till stor del av missnöje bland tyska folket pga den extrema inflationen. Tyska STATEN hade dålig ekonomi så man tryckte bara upp hur mycket pengar som helst, inga konstigheter det är så fiatpengar fungerar.

Här finns lite andra exempel också, förstår inte hur du kan tycka att en valuta är stärkt av att några få personer kan välja att trycka ut hur mycker pengar som helst så att valutan dör. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation

Apropå stater kan jag även passa på att påminna om vad Cypern gjorde i somras: http://en.wikipedia.org/wiki/2012%E2%80%9313_Cypriot_financia...
Här RÅNADE STATEN rika människor på deras pengar. Själv vill jag inte att någon ska kunna göra så med mina pengar utan jag vill gärna äga dom själv och dessutom veta att ingen kan trycka ut oändligt mycket pengar så att mina pengar blir värda noll.

Slutsats: Att en valuta backas upp av en stat gör INTE att den är extremt stabil och tillförlitlig utan snarare att beroende av hur det går för landet så kan allt bli kaos och man trycker ut oändligt med pengar som gör att valutan blir värd 0. Dessutom kan landet, som Cypern gjorde, välja att ta pengar från dina bankkonton om dom känner för det.

Permalänk
Skrivet av elkeR:

Håller helt med dig. Kryptovalutor är i princip exakt samma sak som fiatpengar. Börjar man klaga på fiatvalutor och sedan ger sig in på bitcoins osv så är man nog inte riktigt forskat om ämnet utan endast lyssnat på bitcoinspropaganda. Har man väl insett att ens pengar egentligen inte är värt någonting så bör man investera i ädelmetaller såsom silver och guld, inte ge sig in på en annan värdelös valuta.

Problemet med fiatpengar är den statliga kontrollen inte att dom inte har uppbackning. Att dom inte har uppbackning är bara ett argument mot människor som tror att bitcoins inte kan ha ett värde för att det inte finns uppbackning, man visar på att saker och ting kan ha värde utan uppbackning.

Permalänk
Medlem

Känns som det är en hel del förvirring kring hur valutor fungerar i denna tråden. Med det sagt så har jag svårt att tro att majoriteten av kryptovalutorna kommer att användas som vanliga vaultor istället för att bara vara investeringsobjekt. Jag kan mycket väl tänka mig att bitcoin eller ett fåtal valutor till kan få spridning om inte stater i stor utsräckning bestämmer sig för att sätta käppar i hjulet för det. Detta är väl dock ganska troligt och har väl redan börjat hända.

Permalänk
Medlem

Vilka tjänade mest pengar under guldruschen ? De som grävde guld eller de som sålde mat och förnödenheter till guldgrävarna för sanslösa överpriser (pga förhållandet tillgång / efterfrågan i obygden ) ?

En tanke bara...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Lunarstrom var en fluga som sedan lades ner när folk slutade betala för diverse funktioner.

Det var dock gratis från början och hade inga betalfunktioner förrän några år in.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

Det du har glömt är att man har tidigare haft en guldmyntfot. Ifall du hade 100 dollar så fanns det guld värt 100 dollar som backade upp valutan. Förut var mynten gjorda av silver/hade en viss mängd silver som gjorde så att själva myntet hade köpekraft. Sen blev alla giriga och struntade helt i detta.

Och vad säger att guld och silver har något värde?

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nu hittade jag: https://help.overstock.com/app/answers/detail/a_id/5794

Dock står det: The Pay with Bitcoins option is only available for orders placed on our US shopping site. This payment option is not yet available on the Mobile or International website versions.

Samt: We partnered with Coinbase.
Så de tar egentligen inte bitcoins utan det är Coinbase som tar Bitcoins och Overstock får troligtvis betalt i riktiga pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe's Bodega:

Nu hittade jag: https://help.overstock.com/app/answers/detail/a_id/5794

Dock står det: The Pay with Bitcoins option is only available for orders placed on our US shopping site. This payment option is not yet available on the Mobile or International website versions.

Samt: We partnered with Coinbase.
Så de tar egentligen inte bitcoins utan det är Coinbase som tar Bitcoins och Overstock får troligtvis betalt i riktiga pengar.

Slutresultatet är dock detsamma.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBMB:

Och vad säger att guld och silver har något värde?

Det finns väldigt lite och väldigt många vill ha det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe's Bodega:

Nu hittade jag: https://help.overstock.com/app/answers/detail/a_id/5794

Dock står det: The Pay with Bitcoins option is only available for orders placed on our US shopping site. This payment option is not yet available on the Mobile or International website versions.

Samt: We partnered with Coinbase.
Så de tar egentligen inte bitcoins utan det är Coinbase som tar Bitcoins och Overstock får troligtvis betalt i riktiga pengar.

Javisst tar de och konverterar BTC direkt till dollar när de tar emot det. Overstock kan inte betala sina leverantörer eller sina skatter med bitcoins. Det är en början helt enkelt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celoz:

Javisst tar de och konverterar BTC direkt till dollar när de tar emot det. Overstock kan inte betala sina leverantörer eller sina skatter med bitcoins. Det är en början helt enkelt.

Nej för att det går helt enkelt inte att betala skatter i någon annan valuta än landets valuta så de tvingas skaffa dollar vilket ger valutan uppbackning. för övrigt brukar centralbanker ha guld som de kan sälja för att backa upp valutan ifall den skulle crasha vilket är extremt ovanligt.

tyvärr är det politiskt ideologi bakom kryptovalutor och jag förstår att folk inte har förtroende för centralbanken men kryptovalutor kommer inte lösa något av dessa problem. elektroniska pengar får med tiden mot sitt verkliga värde: NOLL.

Permalänk

Vi som har varit med ett tag vet att några skeptiker som tror sig vara experter inom ämnet ekonomi har under åren sagt liknande saker som krasch mot noll, inget värde för att nämna några.

Här på Sweclockers började det ta fart med grafikkort för bitcoinmining under vår-sommar 2011 (ni som var med kommer säkert ihåg) och jag kan inte minnas hur många gånger jag läst om experter här på Sweclockers som sade sig veta och som var så säker på sin sak att Bitcoin skulle snart dö ut etc. Vad händer sen? Vi är inne i 2014 och inte nog med att Bitcoin lever, man får betala mycket mycket högre för en coin än vad man gjorde år 2011. Tack vare intresset har man dessutom startat hundratals kryptovalutor.

Högsta notering var under 2011 32$/BTC, att det gick från ett par $ till 32 tycktes bygga på spekulation och intresse vilket jag håller med. Ungefär då öppnades ett subforum här på Sweclockers efter önskemål från flera medlemmar. En rad händelser därefter gjorde att Bitcoin rasade tungt. Återigen passade experterna på att ta fram yxan för att döma ut Bitcoin. Ja, inte dog den för det. Man gjorde enkelt för sig, och gång på gång jämförde man Bitcoin med en historisk händelse, det s.k. tulpanlökar.

Tror att det var ca i början till mitten av 2012 som man stängde ned subforumet pga inaktivitet. Varför?
Jo, "värdet" höll sig runt 2, 3, 4 $/BTC. Flera tappade intresse, ingen liksom skrev något. Det var inte förrän i slutet av 2012 som det började ta fart igen med 10-15$/BTC. Det var också då man började prata om ASIC för mining.

Notera att under tidsperioden GPUmining var det själva miners som tidigt gjorde stora investeringar i grafikkort som fick ihop en massa bitcoins. Under tidsperioden ASICmining är det snarare entrepenörer, de som tagit s.k. pre-orders. Flera av dem lovade mer gjorde mindre. Exempelvis BFL och den aktuella härvan HashFast.
Svenska KnCminer verkade klara sig bra hittills och gissningsvis tjänade mångmiljonbelopp.

Den lilla ekonomieffekten där Bitcoin börjar skapa sig ett namn är näthandeln. Använder säljaren tjänsterna som BitPay, Coinbase så spelar volatiliteten knappt någon roll för säljaren eftersom man prissätter i andra valutor. Det här gillar vi, det sätter nämligen systemet i cirkulation. Detta gör att Bitcoin känns snarare som ett slags betalningsmedium än valuta som man brukar syfta på när man pratar om valutor. PayPal kommer att få hård konkurrens här.

Vad vinner man på att möjliggöra handeln med Bitcoin?
- Billigare avgifter
- Reklam och åter reklam! Hundra eller tusentals nya kunder om man lyckas bra. Gäller att vara bland de första.
- Möjliggör näthandeln mer globalt än vad det är idag med kreditkort
- Öppen marknad, fri från staten. Bara den tanken skapar intresse hos människor. Vare sig man tycker det är bättre eller sämre än statens/centralbankens pengar. Många vill prova på något nytt.

I flera hundra eller tusen år skickade man brev till varandra, man skickar e-mejl idag. Breven kom inte alltid fram. Ja, mejlen kommer ju inte alltid fram heller men man använder först och främst e-mejl ändå. Det behöver inte vara bättre, vi bara gör det. Detta skrev jag med tanke på det som vissa skrivit, nämligen "Kryptovaluta löser inte dagens problem", men måste den göra det nu? Den kan vara ett komplement?

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Bitcoins värde har ökat gånger 96 de senaste åren. Nuff said.

http://blockchain.info/sv/charts/market-price

Om mina litecoins som kostat mig 200 kr el än så länge gör samma hopp har jag tjänat över 100.000 på en månad. Ligger den kvar på samma värde har jag fortfarande gått 800 kr med vinst, halveras värdet har jag fortfarande gått flera hundra kronor med vinst, kraschar hela valutan så har jag förlorat max 200 kr i el, betydligt bättre odds att tjäna en hacka på det än att köpa en drös lotter eller annat trams. Men visst, sitt och tjata om att kryptovalutor bara är trams, som jag ser det har jag INGET att förlora.

Dogecoins med fler känns dock som de kommer dö ut någorlunda snabbt så snart hypen kring memet lägger sig. Det vill säga, jag tror de alternativa valutorna har en chans och att några kommer lyckas, långt ifrån alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

Det finns väldigt lite och väldigt många vill ha det.

Ungefär som bitcoin då mao?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phuonganh:

Vi som har varit med ett tag vet att några skeptiker som tror sig vara experter inom ämnet ekonomi har under åren sagt liknande saker som krasch mot noll, inget värde för att nämna några.

bitcoin har givetvis verkligt värde skilt från noll men det betyder inte att den nuvarande kursen inte är överköpt då det är i princip omöjligt att veta vilket pris som är rimligt att betala då det hela bygger på förväntningar om att bitcoin i framtiden kommer bli värdsvaluta, vi vet alla hur lunarstorm slutade och då tänkte antagligen många att detta var framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Okej, det är förståss sant. Men till skillnad från vanliga valutor så kan man skapa en ny kryptovaluta i ett nafs, och då får man ju inflation trots den begränsade mängden coins per valuta

Hur är det till skillnad från vanliga valutor? Jag kan skapa en ny valuta i ett nafs och kalla dem sälpengar. Och vad menar du med att man får inflation av att skapa en ny valuta? Om man planterar fyra nya äppelträd får man inte fler apelsiner.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att kryptovalutorna har någon framtid som kapitalinvestering. Det finns många som påstår att spekulanter kommer överge Bitcoin till förmån för nya valutor och därav stabilisera värdet, själv tror jag att just spekulationen är den enda anledningen till att bitcoin tog fart över huvud taget utanför svarta marknader etc. Nya valutor kommer bli mer attraktiva som spekulationsobjekt, och bitcoins värde kommer falla drastiskt när alla vill sälja.

Nästan all handel med bitcoins involverar valutaväxling, en person som skickar pengar till en annan och använder bitcoins som ett billigt alternativ till de skyhöga avgifter banker och andra tjänster som Paypal tar ut. Teknologin bakom kryptovalutorna är perfekt för denna funktion, och har potential att minska bankernas ansvar och därmed deras makt. I längden tror jag kryptovalutor har potential att bidra till en friare ekonomi och även samhälle i stort, men jag skulle aldrig investera pengar i någon enskild iteration av konceptet. Då kan jag lika gärna börja aktiehandla på en gång.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Då det finns ett intresse att kunna föra över pengar anonymt, snabbt och smidigt så kommer vissa valutor inte att dö ut. Att även affärer börjar hoppa på tåget kommer det alltid finnas ett intresse.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Kryptovalutorna påminner ju väldigt mycket om pyramidspel, där människor lockas att satsa på dem, därför att de kommer folk efter som är beredda att betala mycket, eftersom de räknar med att det ska komma ännu mer folk efter som är beredda att betala ännu mer, osv. Någonstans spricker ju bubblan.

De större och mer etablerade valutorna kan säkert vara en bra investering om man går in i det och framför allt ut ur det i rättan tid. Problemet är ju att det inte finns något av verkligt värde bakom som backar upp. Det är lite som guld, som har extremt få praktiska användningsområden, men där finns i alla fall ett affektionsvärde (guld talar känslomässigt till folk, siffror i en dator gör inte det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Uppenbarligen tror folk på det när de investerar många hundra tusen kronor i mining riggar. Däremot tror jag själv inte på det, men vem vet vad som händer i framtiden.

Nja det är nog så att dom tror dom får tillbaka pengarna för hårdvaran + lite (mycket?) till inom en ganska snar framtid.
Många av dom mindre bitcoins är nog endast väldigt tillfälliga... är min gissning.
Men några kommer säkerligen leva kvar och bli till en riktig valuta som kommer användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

En valuta har ju ett värde eftersom man kommit överens om att den ska ha just ett visst värde. Istället för att släpa omkring på 5 vargskinn, två säckar kol, en liten påse guld och en kärra med kvarnstenar, så har jag istället värdet för de varorna i form av 2 st sedlar med värdet 150 kronor.

Mycket mer praktiskt.

75 kronors sedlar? vilken värld lever du i?